ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبه‌نظامیان سابق تحت آموزش سازمان سی‌آی‌ای آمریکا با دعوت طالبان به افغانستان برمی‌گردند

دست‌کم شش نفر از افسران و کارمندان پیشین نیروی حفاظتی خوست به دعوت کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان از آمریکا به افغانستان بازگشته‌اند.

طالبان از بازگشت شماری از اعضای پیشین «نیروی حفاظتی خوست» به افغانستان خبر داده است.

سایت اطلاعات روز  با انتشار این خبر و به نقل از «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان» نوشت که دست‌کم شش نفر از افسران و کارمندان پیشین این گروه شبه‌نظامی به دعوت این کمیسیون از ایالات متحده آمریکا به افغانستان بازگشته‌اند.

کمیسیون در بیانیه خود تصویر چند نفر از افسران و کارمندان پیشین این گروه را منتشر کرده است.

نیروی حفاظتی خوست (KPF)  که نام رسمی آن «لشکر ۲۵ وزارت دفاع افغانستان» است یک گروه شبه‌نظامی است که در شرق افغانستان فعال بود.

این لشکر حدود هفت هزار عضو داشت.

طالبان از بازگشت شماری از اعضای پیشین «نیروهای محافظتی خوست» به افغانستان خبر داد- عکس از اطلاعات روز

این گروه یکی از چندین گروهی بود که با پشتیبانی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) پس از سقوط طالبان به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، آموزش دیده  و تحت نظر این سازمان فعالیت می‌کرد.

واشنگتن پست و نیویورک تایمز از جمله رسانه‌هایی هستند که در زمینه سوء رفتار و نقض حقوق بشر توسط نیروهای حفاظتی خوست گزارش داده بودند.

پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، این نیروها تخلیه و به آمریکا منتقل شدند و اینک به دعوت طالبان باز به افغانستان بازمی‌گردند.

«اطلاعات روز» در گزارش خود نوشته است که هنوز روشن نیست این نظامیان پیشین تحت چه شرایطی از آمریکا به افغانستان بازگشته‌اند.

این اولین باری نیست که با تلاش «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان» مقامات و نظامیان سابق به افغانستان برمی‌گردند.

طالبان برای مقام‌های پیشین که به کشور بازگشته‌اند کارت مصونیت صادر می‌کند.

مسئولان این کمیسیون گفته‌اند که هر افغان حق زندگی در کشور را دارد و امارت اسلامی افغانستان به حقوق تمام مردم در داخل کشور، متعهد است.

آژانس خبری «باختر» که یک خبرگزاری دولتی و  متعلق به وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان است در خبری مربوط به  بازگشت یکی از مقامات پیشین افغان به این کشور نوشت:

والی میدان وردک در اداره پیشین از بازگشت خود به کشور ابراز خرسندی و از همکاری امارت اسلامی افغانستان قدردانی کرد و گفت که وی با اطمینان کامل به کشور برگشته و از سایر مقامات افغان در اداره پیشین مقیم خارج خواست که به کشور برگردند و در فضای «امن» موجود در کشور، زندگی کنند.

با این وجود همه نسبت به این بازگشت‌ها خوش‌بین نیستند و برخی ناظران آن را تلاشی برای سفیدشویی و حتی دامی برای مخالفان سابق طالبان عنوان می‌کنند.

چندی پیش یکی از مقامات افغان که به دعوت این کمیسیون به افغانستان باز گشته بود، دوباره از افغانستان خارج شد و طالبان را به آزار و اذیت خود و خانواده‌اش متهم کرد.

غالب مجاهد، والی سابق بهسود در ننگرهار به اینترنشنال افغانستان گفته بود که به دعوت کمیسیون تماس با شخصیت‌های طالبان به کابل برگشت و علی‌رغم حل‌وفصل خصومت و اختلاف با سیف‌الدین، فرمانده لوای سوم طالبان در جلال‌آباد، زندگی آرامی نداشت و پس از برگشت به کابل، چهار بار مورد سوء قصد قرار گرفته بود.

نیروهای آمریکایی سال‌ها پیش غالب مجاهد را به اتهام عضویت در شبکه القاعده دستگیر و به گوانتانامو منتقل کرده بودند.

دوره نخست حکومت طالبان در افغانستان بین سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود. به دنبال وقایع ۱۱ سپتامبر و حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان، طالبان سرنگون شد. دور دوم حکومت طالبان در افغانستان با حمله مجدد طالبان  همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور از اواسط اوت ۲۰۲۱ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.