ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع ده‌ها هزار نفری اخوان‌المسلمین در قاهره

هزاران نفر از هواداران مرسی با در دست گرفتن تصاویر او، در محله‌های مختلف قاهره و در برابر مسجد رابعه‌العدویه تجمع کرده و علیه فرماندهان ارتش شعار دادند.

روز جمعه (۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر)، ده‌ها هزار نفر از هواداران اخوان‌المسلمین، در پاسخ به فراخوان این گروه در حمایت از رییس جمهور برکنار شده مصر، در شهرک نصر، مقابل مسجد رابعه العدویه و محله‌های دیگر قاهره تجمع کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، شرکت‌کنندگان در این تجمع که پوسترهایی از مرسی را در دست داشتند، شعارهایی علیه نظامیان سر داده و ژنرال السیسی، فرمانده ارتش مصر را خائن خواندند. به نقل از این خبرگزاری،  برخی از هواداران مرسی، در یک دست پرچم مصر و در دست دیگر قر‌ان حمل می‌کردند.

حامیان مرسی، خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر او به قدرت شدند.  صفوت حجازی،  یکی از سخنرانان تجمع روز جمعه، تاکید کرد که هواداران مرسی تا بازگشت او در خیابان‌ها خواهند ماند.

حجازی که از روحانیان به شدت محافظه‌کار سلفی به شمار می‌رود، گفت : «ما آماده‌ایم یک ماه، دو ماه و حتی یک سال تا دو سال در میدان بمانیم.»

گروه اخوان‌المسلمین در روز پنجشنبه (۱۱ ژوئیه/۲۱ تیر)  فراخوان داده بود که تجمعی میلیونی در روز جمعه (۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر) برای بازگشت مرسی به قدرت برگزار شود.  این گروه روی تظاهرات عظیم  پس از برگزاری نماز جمعه حساب کرده بود اما انتظار نمی‌رفت که گستردگی این تطاهرات در سطح میلیونی باشد. عادل عبدالغفار، تحلیلگر دانشگاه آمریکایی قاهره می‌گوید اخوان‌المسلمین توان بسیج میلیونی مردم  را ندارد.

دستگیری رهبران اخوان‌‌المسلمین

 اخوان‌المسلمین در حالی مردم مصر را به تجمع میلیونی دعوت کرده بود که به نوشته روزنامه مصری "الاهرام"، حکم جلب دستکم سیصد نفر از اعضای آن صادر شده است.

محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر

دادستانی مصر در روز چهارشنبه دهم ژوئیه از صدور حکم بازداشت محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و شماری از اعضای ارشد این گروه خبر داد.  این افراد به  "تحریک به خشونت" در برابر ساختمان گارد ریاست‌جمهوری در قاهره متهم شده‌اند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه یازدهم ژوییه در تماسی تلفنی با وزیر خارجه مصر، از خشونت و واکنش‌های تلافی‌جویانه دولت موقت در قبال مخالفان، ابراز نگرانی کرد.

جی گارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز از موج دستگیری در شهرهای مصر انتقاد کرده و گفته که ایالات متحده از چنین رفتاری حمایت نمی‌کند. وی پیش‌تر تصریح کرده بود که قطع فوری کمک‌های نظامی آمریکا به مصر در راستای منافع ایالات متحده نیست.

مصر از مهم‌ترین دریافت‌کنندگان کمک نظامی آمریکا به شمارمی‌آید. قرار است ۴ فروند جنگنده اف ۱۶ در هفته‌های آینده به مصر تحویل داده شود.

آمریکا تاکنون اقدام ارتش مصر علیه مرسی را کودتا نخوانده است. دولت باراک اوباما اعلام کرده که سرگرم بررسی ماهیت اقدام ارتش مصر است. چنانچه آمریکا رخدادهای مصر را به عنوان "کودتا" به رسمیت بشناسد، باید طبق قوانین خود کمک‌های خود به ارتش مصر را به حالت تعلیق درآورد.

مقامات ارتشی می‌گویند محمد مرسی در مکان امنی نگاهداری می‌شود و رفتار با وی "محترمانه" است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.