ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست سیاه اتحادیه اروپا

احمد فراکیش- طبق تصمیم اتحادیه اروپا دارایی‌های حزب‌الله در تمام منطقه مسدود و حمایت مالی از آن ممنوع می‌‌شود. وزیر خارجه لبنان می‌گوید این تصمیم عجولانه تاثیری منفی‌ بر زندگی‌ سیاسی کشورش خواهد داشت.

اتحادیه اروپا، در جلسه سالانه وزیران امور خارجه خود در بروکسل، شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست ترور خود نشاند. بنا بر این تصمیم که در روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه اتخاذ شد، دارایی‌های  حزب‌الله در تمام منطقه مسدود و حمایت مالی‌ از آن ممنوع  می‌شود. علاوه بر این، پلیس و قوه قضاییه تدابیر سخت‌تری در برخورد با حزب‌الله در پیش خواهند گرفت. افراد و شرکت‌هایی که با این گروه ارتباط دارند، احتمالا دچار محدودیت‌های مسافرتی‌ و ویزایی خواهند شد.

 اتحادیه اروپا به این وسیله،  پاسخ بمب‌گذاری در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان را می‌دهد که در ۱۸ ژوئیه سال پیش اتفاق افتاد. در این سوقصد ۷ نفر کشته شدند که ۵ نفر آنها اسرائیلی بودند. وزیر کشور بلغارستان، در فوریه سال جاری میلادی ، حزب‌الله را مسئول این واقعه معرفی‌ کرد. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله همواره دخالت این سازمان در این جریان را انکار کرده است.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در آغاز جلسه یاد شده در بروکسل گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که شاخه نظامی حزب‌الله، اینجا در اروپا فعالیت‌های تروریستی را پیش برد.» همین امسال بود که دادگاهی در قبرس، یک مامور احتمالی‌ حزب‌الله  به نام حسام طالب یعقوب، یک لبنانی با تابعیت سوئدی را محکوم کرد که توریست‌های اسراییلی را برای طراحی یک حمله تحت‌نظر داشت. بدین ترتیب، قرائنی که بر فعالیت‌های حزب‌الله در اروپا دلالت می‌کرد، تقویت شد.

اسرائیل، از سال‌ها پیش خواهان قرار گرفتن حزب‌الله در فهرست ترور اروپا شده بود ولی‌ همواره این خواست از طرف بروکسل رد می‌شد. با توجه به این که شاخه سیاسی حزب‌الله، تا چند ماه پیش هنوز در حکومت لبنان مشارکت داشت، بیم آن می‌رفت که این اقدام، ثبات سیاسی لبنان را به خطر اندازد.

از سال‌ها پیش، این حزب متحد ایران و نیروی شبه نظامی آن، مهم‌ترین فاکتور قدرت در کشور لبنان بوده‌اند. در این میان حزب‌الله، در جنگ داخلی‌ سوریه نیز به عنوان متحد بشار اسد وارد عمل شده است.

طبق گزارش روزنامه الاحد چاپ لبنان، عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا گفته است: «ما هنوز منتظر اعلام رسمی‌ این خبر می‌مانیم ولی‌ این تصمیم عجولانه‌ای است که تاثیر منفی‌ بر زندگی‌ سیاسی لبنان خواهد داشت. ما امیدواریم که اتحادیه اروپا این تصمیم را اجرا نکند، چرا که آنها بارها بر ثبات و امنیت لبنان تاکید کرده‌اند و چنین تصمیمی عملا در خدمت تشدید درگیری‌های داخلی‌ لبنان خواهد بود.»

ایران این تصمیم را محکوم کرده است. علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران در واکنش به اقدام اتحاديه اروپايی در قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در فهرست تروريستی گفته است: «اين اقدام جهت‌دار که با فشار برخی از اعضای متنفذ اتحاديه اروپايی انجام شد، بر خلاف کليه موازين سياسی و حقوقی و باعث تعجب و غيرقابل قبول است."

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به این اقدام، ضمن تشکر از اتحادیه اروپا، انتقاد کرد که این اقدام محدود به شاخه نظامی حزب‌الله شده و گفت: «از نظر اسراییل حزب‌الله را نمی‌توان از شاخه نظامی آن جدا کرد. این گروه در تمام لبنان یک حکومت ترور تحت حمایت ایران بنا نهاده و ده‌ها هزار موشک برای شلیک به شهرهای اسرائیل ذخیره کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحاديه اروپا در حالی لحن خود را عليه حزب‌الله لبنان تند کرده است که نقش اين گروه در مناقشه سوريه بيشتر و بيشتر شده است. با اين حال اين تصميم اروپا از تصميمی که آمريکا در مورد حزب‌الله لبنان گرفت و هر دو بخش نظامی و سياسی آن را در فهرست سياه خود قرار داد ملايم‌تر است.

وزيران امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا در همين حال گفته‌اند تصميم به تحريم شاخه نظامی حزب‌الله، مانع از "ادامه گفت‌وگوهای اين اتحاديه با همه گروه‌های سياسی در لبنان" نخواهد بود. حزب‌الله لبنان نقش مهمی در تحولات سياسی لبنان ايفا می‌کند، به‌ويژه در دولت کنونی اين کشور.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • babak

    این گروه تروریست باید اسلحه و موشکهای خود را تحویل ارتش لبنان دهد.