ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترور محمد براهمی، از نیروهای سکولار چپ تونس

یک روز پس از ترور محمد براهمی، وزیر کشور تونس اعلام کرد اسلحه‌ای که با آن براهمی به ضرب یازده گلوله کشته شد، همان سلاحی است که در ترور شکری بلعید در چند ماه پیش به کار رفته بود. این ترورهای مشابه نشان چیست؟

پس از ترور محمد براهمی، از رهبران سکولار، چپ تونس و همچنین عضو مجلس موسسان و قانون اساسی تونس، موجی از اعتراض‌های فراگیر، شهرهای این کشور و حتا پایگاه‌هایی که به طور سنتی در دست نیروهای اسلام‌گرا و حزب النهضه – حزب حاکم تونس –است را فرا گرفت.
سندیکاهای کارگری و بسیاری دیگر از تشکل‌های صنفی، بلافاصله واکنش نشان دادند و اعلام اعتصاب کردند. در شهر سیدی بوزید، مردم خشمگین و معرتض مقر دولت محلی را به آتش کشیدند و در بسیاری دیگر از نقاط هم پلیس و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
این نخسیتن ترور سیاسی از این دست در تونس نیست. پیش‌تر هم در ششم ماه فوریه، شکری بلعید، از دیگر رهبران سکولار و چپ تونس، ترور شده بود. یک روز پس از ترور محمد براهمی، در روز جمعه ، لطفی بن جدو، وزیر کشور تونس، اعلام کرد اسلحه‌ای که با آن محمد براهمی به ضرب یازده گلوله کشته شد، همان سلاحی است که در ترور شکری بلعید در چند ماه پیش به کار رفته بود.
این ترورهای مشابه نشان چیست؟ آیا باید در انتظار رویدادهای مشابه بود؟ آیا آن بخشی از نیروهای اسلام‌گرای سیاسی که در جریان رویدادهای موسوم به بهار عرب، ابتدا در تونس و سپس در مصر به قدرت رسیدند، پشتوانه‌های توده‌ای خود را از دست داده‌اند؟ جایگاه نیروهای سکولار و دولت‌های غربی در این تحولات سیاسی کجاست؟
برای بررسی این موضوع‌ها بهنام دارایی‌زاده، با بهروز فراهانی، فعال چپ و آشنا به مسائل منطقه، در پاریس، گفت‌وگویی انجام داده‌‌ است.[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130728_Daraizadeh_Siasat_BehrouzFarahani.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.