ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنامه سینمایی اکران: معرفی فیلم «واجده» ساخته هیفا المنصور، کارگردان زن اهل عربستان سعودی

«واجده» داستان دختر یازده ساله‌ای است که درعربستان سعودی زندگی می‌کند. او آرزو دارد که یک دوچرخه سبز داشته باشد، اما بر اساس قوانین کشور عربستان دختران حق دوچرخه سواری ندارند

پوستر فیلم «وجده»

در برنامه اکران این هفته می‌پردازیم به معرفی فیلم «واجده» ساخته هیفا المنصور، نخستین فیلمساز زن اهل کشور عربستان سعودی.
«واجده» نخستین فیلمی است که توسط یک کارگردان زن و به طور کامل در عربستان فیلمبرداری و ساخته شده است. اهمیت این مسئله وقتی بیشتر عیان می‌شود که توجه داشته باشیم هنوز در عربستان زنان حق رای، راندن اتومبیل و حتی حضور در اجتماع بدون همراهی یک مرد از محارم خویش را ندارند.  بالطبع ساختن یک فیلم توسط یک فیلمساز زن با موضوعی که به خط قرمزهای یک جامعه سنتی می‌پردازد یک تابوشکنی محسوب می‌شود.
فیلم نخستین‌ بار سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و علاوه بر کسب جوایزی و استقبال تماشاگران، باعث شد کارگردانش به عنوان رئیس هیات داوران بخش فیلم‌های اول جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۳ انتخاب شود.
«واجده» داستان دختر یازده ساله‌ای است که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی زندگی می‌کند. او آرزو دارد که یک دوچرخه سبز داشته باشد و بتواند با آن با عبدالله، یکی از بچه‌های محله مسابقه دهد، اما بر اساس قوانین کشور عربستان دختران حق دوچرخه سواری ندارند و به همین علت مادر او از خرید دوچرخه خودداری می‌کند. از سویی مادر واجده با شوهر خود که قصد ازدواج دوم دارد درگیر است و از سوی دیگر واجده تلاش می‌کند خود پول خرید دوچرخه رویایی‌اش را فراهم کند.

هر هفته در «برنامه سینمایی اکران» نگاهی داریم به یکی از فیلم‌های مهم روی پرده سینماهای جهان. در این برنامه مروری می‌کنیم بر خلاصه داستان فیلم، معرفی عوامل، گفته‌های گروه سازنده، چگونگی ساخت فیلم و نمایش آن و در نهایت نظر برخی از منتقدان معروفترین و شناخته‌شده‌ترین مجله‌های سینمایی و روزنامه‌های جهان درباره فیلم. همچنین در این برنامه می‌توانید بخش‌هایی از صدای پیش‌پرده و موسیقی فیلم را بشنوید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.