ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه ۶۷ و سنگینی سکوت جامعه

بانو صابری همسر عباسعلی منشی رودسری، همسرش را جزو چند هزار ناپدیدشدگان ۶۷ می داند، چراکه هیچ جسد و قبری از آنان در دست نیست

۲۵ سال از پرونده ناگشوده اعدام‌های سال ۶۷ می‌گذرد و هنوز تعداد دقیق زندانیان سیاسی جانباخته در این سال و به طور کلی دهه ۶۰ روشن نیست.

تمام شواهد نشان از واقعیتی تلخ می‌داد: تفکیک بندهای مجاهدین و چپ‌ها، پرسش و پاسخ‌هایی که از سال ۶۶ شروع شده بود، قطع ملاقات‌ها، بردن دستگاه تلویزیون‌ از بندها، قطع سهمیه روزنامه‌ زندانیان، قطع خدمات بهداری به زندانیان سیاسی، دادن فتواهای جداگانه خمینی برای زندانیان مجاهد و چپ‌ و ... بالاخره تشکیل دادگاه‌هایی که بعدها از آن به عنوان دادگاه‌های مرگ یاد کردند، هیئت عفو و قرنطینه زندانیان و بی‌خبری کامل خانواده‌ها از وضعیت عزیزان شان در زندان. همه این نشانه‌ها از برنامه‌ سازماندهی شده حکومت برای زندانیان سیاسی حکایت می‌کرد؛ نشانه‌هایی که برای بسیاری از زندانیان مدتی بعد معنا پیدا کرد: حکم زندانیان لغو و برای آنان حکم اعدام صادر شد و هزاران زندانی سیاسی، بی‌سر وصدا اعدام شدند.

پروژه حذف زندانیان سیاسی، نه فقط در زندان گوهردشت و اوین، بلکه در همه شهرهای ایران اجرا شد. تلخ‌تر از این حذف، سکوتی بود که جامعه در مقابل این جنایت اختیار کرد. به همین دلیل است که نسل جوان ایرانیان داخل کشور، اطلاع چندانی از ابعاد این جنایت ندارد.

پانته آ بهرامی با بانو صابری، همسر عباسعلی منشی رودسری در این زمینه گفت و گو کرده است. عباسعلی منشی رودسری، با شش سال حکم و گذراندن دوسال در زندان اوین در تابستان سال ۶۷ اعدام شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک کاربر ساده

    برای خواندن اینگونه گزارشات، پخش موسیقی در بک گراند، نامناسب و حتا آزاردهنده است !

  • بارسنگین سکوت جامعه بر دوش خانواده ها در فاجعه ۶۷ | اخباربدون مرز

    [...] مشروح خبر را از منبع آن بخوانید [...]