ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع حسن روحانی از کابينه خود: مطرح کردن مسائل سال ۸۸ به سود کشور نيست

در پايان چهار روز بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی برای دولت يازدهم، حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران در سخنانی از اعضای دولت پيشنهادی خود دفاع کرد.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران امروز در پايان چهار روز بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی در مجلس از وزيران خود دفاع کرد.

حسن روحانی: شرايط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توانيم در آن آزمون و خطا داشته باشيم

روحانی در ابتدا بررسی چهار روزه وزيران در مجلس را بی‌سابقه خواند و آن را نشانه "لطف ويژه مجلس نسبت به دولت" دانست.

وی با بيان اين‌که "برخی از لحن‌ها می‌شد بهتر از اين باشد"، از اعضای کابينه پيشنهادی خود به‌خاطر "پاسخ منطقی" به "مخالفت‌هايی که گاهی لحن تند به خود می‌گرفت"، تشکر کرد.

 نيز تشکر می‌کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله و صبوری رعايت ادب و اخلاق و اعتدال به نقد‌ها و سوالات و حتی مخالفت‌هايی که گاهی لحن تند به خود می‌گرفت پاسخ منطقی و مناسب دادند.

حسن روحانی ضمن اشاره به بعضی از "سئوالات تند"، گفت: "نظر مجلس با نظرات برخی نمايندگان متفاوت است. مجلس از ۲۹۰ نفر تشکيل شده و هرچه رأی مجلس باشد به آن احترام می‌گذاريم."

رئيس جمهور ايران در مورد بحث‌های مربوط به گذشته گفت: "در فهم و تفسير قانون اساسی اختلاف نظر وجود دارد. اما بيان قانون اساسی کاملا روشن است و هيئت وزيران منتخب رئيس جمهور و مورد اعتماد مجلس است."

وی در رابطه با سخنان برخی که کابينه را پير دانسته بودند گفت در انتخاب اين کابينه پيری، جوانی و ميان‌سالی مسئله‌ای فرعی بوده است. روحانی در اين‌باره گفت: "شرايط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توانيم در آن آزمون و خطا داشته باشيم تا فرصت‌ها را برای کسب تجربه آن هم در شرايط حساس را از دست بدهيم."

روحانی در مورد وظايف دولت يازدهم در عرصه اقتصادی به "کاهش تورم و ثبات و آرامش در فضای کسب و کار رونق اقتصادی که منجر به اشتغال کشور و در ادامه حفظ معيشت مردم باشد" اشاره کرد و در زمينه سياست داخلی از "حقوق شهروندی و حقوق تمام اقليت‌ها"، "حفظ حريم خصوصی" و " ثبات قانونی برای فعاليت احزاب" سخن گفت.

وی در همين حال شرايط کنونی را دشوار دانست و گفت: "پاسخگويی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعيتی که جامعه و نظام در آن قرار دارد دور از عقل‌گرايی است."

روحانی افزود: "هرگونه قضاوتی درباره کابينه پيشنهادی بايد بر مبنای لحاظ کردن توانايی‌های وزرا برای پاسخگويی به مطالبات مردم و عبور از شرايط دشوار کنونی کشور صورت بگيرد."

حسن روحانی: بعد از چهار سال باز هم بايد از کوچه‌های باريک دنبال اختلافات بگرديم

رئيس‌جمهور ايران تأکيد کرد که در گزينش وزيران حرفه‌ای بودن و تخصصی بودن آن‌ها را مد نظر قرار داده، در پی مصلحت‌های جناحی و حزبی نبوده و کابينه‌اش فراجناحی است.

وی به رويدادهای سال ۸۸  نيز که از سخنان محوری نمايندگان مجلس در بررسی صلاحيت وزيران بود، نيز اشاره‌ای کرد و گفت: "براساس اين حوادث تلخ عده‌ای اردوکشی خيابانی کردند و عده‌ای ديگر کهريزک درست کردند. همه می‌دانيم کار ناپسندی صورت گرفت اما مهم اين است که تلاش کنيم آتش‌ها با تدبير خاموش شود."

روحانی افزود: "در اين جريان عده‌ای احضار، عده‌ای متهم و عده‌ای محکوم شدند، اما بعد از چهار سال باز هم بايد از کوچه‌های باريک دنبال اختلافاتی بگرديم که منافع آن برای کشور نامشخص است."

وی مطرح کردن اين موارد را به سود کشور ندانست و گفت: "يک بار مسئله پيگيری شد و تمام شد اما آيا پيگيری مجدد آن به خاطر منافع ملی است و يا اين‌که منافع خاص و جناحی در آن مطرح است؟"

حسن روحانی افزود دستگاه امنيتی به وی و نمايندگان ويژه وی اطمينان داده‌ که هيچ يک از وزرای کابينه از نظر امنيتی و حتی مالی و اخلاقی هيچ‌گونه مشکلی ندارند.

او از نمايندگان مجلس خواست به افرادی که بيرون از مجلس و به‌گفته وی با اهداف خاص به دنبال تخريب وزرای پيشنهادی هستند توجه نکنند.

رئيس‌جمهور ايران در بخش ديگری از سخنان خود درباره به کارگيری زنان و اقليت‌های مذهبی و قومی گفت کابينه بزرگ‌تر از هيئت وزيران است و از آن‌ها نيز استفاده خواهد شد. وی گفت از وزيران خود خواسته است تا از زنان در سطوح معاونت‌ها و مديريت‌ها و از اقليت‌های دينی و قومی در سطوح مديريتی ملی و محلی و در مسئوليت‌هايی در نهاد رياست جمهوری استفاده کنند.

حسن روحانی در پايان سخنان خود از چند تن از وزيران خود به‌ويژه بیژن نامدار زنگنه، وزير پيشنهادی نفت دفاع کرد و از مجلس خواست تا به آن‌ها رأی اعتماد بدهند.

پس از اين سخنان مجلس رأی‌گيری درباره وزيران کابينه را آغاز کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    تصحیح کامنت در بالا: “یک بار مسئله پیگیری شد و تمام شد اما آیا پیگیری مجدد آن به خاطر منافع ملی است و یا این‌که منافع خاص و جناحی در آن مطرح است؟” بعبارت دیگر کش ندهیم که مبادا گندش درآید! و انگاری که وقتی اسم خود را از فریدون به روحانی تغییر داده و هم خود روحانی گشتی دیگر در ارتکاب به هر جرمی آزادی و مبرا از پیگیری و کشیده شدن پای خود به محکمه! و دریغ از اقرار به خطای خود و نظام و ابراز توبه برای خود و نظام به درگاه الهی. هیهات .

  • Majid

    تصحیح کامنت: “یک بار مسئله پیگیری شد و تمام شد اما آیا پیگیری مجدد آن به خاطر منافع ملی است و یا این‌که منافع خاص و جناحی در آن مطرح است؟” بعبارت دیگر کش ندهیم که مبادا گندش درآید! و انگاری که وقتی اسم خود را از فریدون به روحانی تغییر داده و هم گشتی دیگر در ارتکاب به هر جرمی آزادی و مبرا از پیگیری و کشیده شدن پای خود به محکمه! و دریغ از اقرار به خطای خود و نظام و ابراز توبه برای خود و نظام به درگاه الهی. هیهات .