ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم‌های ایرانی در جشنواره فیلم مونترال

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم مونترال در کانادا گشایش یافت. در این جشنواره که تا ۲ سپتامیر ادامه دارد، فیلم‌های ایرانی حضور برجسته‌ای دارند.

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم مونترال در کانادا، پنجشنبه، ۲۲ اوت ۲۰۱۳ با نمایش فیلم «خانه‌ای دیگر» ساخته‌ ماتیو روآ گشایش یافت. در این جشنواره که تا ۲ سپتامیر ادامه دارد، فیلم‌های ایرانی حضور برجسته‌ای دارند. نگاهی داریم به مهم‌ترین فیلم‌های ایرانی در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم مونترال:

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح اله حجازی، با بازی حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و پیمان قاسم‌خانی در بخش اصلی بیست و هفتمین جشنواره فیلم مونترال به نمایش درمی‌آید. این فیلم قرار بود در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اما به سد سانسور برخورد و از شرکت در جشنواره فجر محروم شد.

موضوع این فیلم یک خانواده سنتی ایرانی است که در گذار از سنت به مدرنیته باورها و تکیه‌گاه‌هایش را به تدریج از دست می‌دهد. رابطه بین آقای محمودی و همسرش شکننده و پرتنش است. همسر او به میانسالی رسیده و جز خانه‌داری و بچه‌داری انگیزه دیگری ندارد. در این میان آقای محمودی با دختران جوان گرم می‌گیرد و زنش را سرزنش می‌کند که بوی پیاز می‌دهد و دستی هم به سر و روی خودش نمی کشد.

هیأت انتخاب جشنواره فجر اعلام کرده بود که صحنه‌هایی از «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی که به گمان آنان بنیان‌های خانواده را به خطر می‌انداخت، باید تغییر کند.
هنگامی که این فیلم به جشنواره فیلم فجر راه نیافت، حمید فرخ‌نژاد یادداشتی در «سینمای ما» منتشر کرد. او نوشت: «خروج و عدم‌خروج فیلمی از جشنواره فیلم فجر دیگر چندان برای فیلم و سازنده‌اش مهم نیست. اینکه هر سال فیلم‌هایی با شایستگی در فهرست مسابقه جشنواره قرار نگیرند، اتفاقی عادی شده است. این خروج و حذف هم تاثیر چندانی در سرنوشت فیلم ندارد. (...) واقعیت این است که جای خالی بعضی فیلم‌ها، فقط و فقط در کیفیت جشنواره تأثیر می‌گذارد و وقتی فیلمی مثل "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" ‌ در فهرست فیلم‌های جشنواره نیست، این جشنواره است که از داشتن یک فیلم خوب محروم شده و ما هم عادت کرده‌ایم که در فصلی دیگر و شرایطی دیگر منتظر فیلم‌های خوب بمانیم.»

قرار بود این فیلم در نوروز ۱۳۹۲ اکران شود که از اکران هم به خاطر مشکلات سانسور باز ماند.

عکس: هنگامه قاضیانی و حمید فرخ‌نژاد در نمایی از فیلم

صفحه بعد:

در بخش «فیلم‌های اول» جشنواره فیلم مونترال که توسط هیأت داوران جداگانه‌ای ارزیابی می‌شود، نیز ۲۰ فیلم انتخاب شده که از ایران، در این بخش، «تاج محل» ساخته دانش اقبا شاوی شرکت دارد.

تاج محل

«تاج محل» اولین تجربه سینمایی بلند دانش اقباشاوی است که موضوع و حال و هوایی بومی دارد. این فیلم در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر از سد سانسور عبور کرد و نمایش داده شد. تاج محل، داستان مرد آبادانی ۶۰ ساله‌ای را روایت می‌کند که متدین و انسان‌دوست است اما به رغم میل باطنی‌اش مجبور می‌شود کاری را انجام دهد و درگیر پیامدهای آن می‌شود.

دانش اقباشاوی و کریم نیکونظر فیلمنامه این فیلم را نوشته‌اند و تهیه‌کنندگی آن را رضا میرکریمی، کارگردان فیلم‌هایی چون «یه حبه قند» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» به عهده داشته است. پریوش نظریه تنها بازیگر چهره این فیلم است و بیشتر بازیگران آن افراد بومی هستند.

عکس: تاج‌محل، ساخته دانش اقباشاوی

صفحه بعد:

برگریزان، ساخته علی جابر انصاری

در بخش «نگاهی به سینمای جهان» که مسابقه‌ای نیست، از ایران چهار فیلم شرکت می‌کند: «برگ‌ریزان» از علی جابر انصاری، «اینجا همه چیز خوب است»، ساخته پوریا آذربایجانی، «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابولفضل صفاری و «بیشتر از دو ساعت» (فیلم کوتاه) ساخته علی عسگری که پیش از این در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره کن هم به نمایش درآمده بود.

برگریزان

برگریزان، ساخته علی جابر انصاری به موضوع آزادی فردی در تقابل با امنیت و آسایش خانوادگی می‌پردازد. امیر در تهران چشم به راه رسیدن آرش، پسرش است که قرار است از کالیفرنیا به تهران سفر کند. آرش در این فاصله به دختری دل باخته و با او ازدواج کرده است. امیر ابتدا سنت‌شکنی پسرش را برنمی‌تابد، اما به تدریج تصمیم می‌گیرد به خواست و پسند او احترام بگذارد.

علی جابر انصاری در سال ۱۹۸۱ در تهران متولد شده، اما در ونکوور پرورش پیدا کرده است. او در سال ۲۰۰۸ در یکی از کارگاه‌های فیلمسازی عباس کیارستمی شرکت کرد. او فارغ‌التحصیل مدرسه فیلم لندن است و فیلم «امان» که پایان‌نامه اوست در برخی از جشنواره‌های سینمایی به نمایش درآمد و با اقبال هم روبرو شد.

صفحه بعد:

اینجا همه چیز خوب است

موضوع این فیلم‌ هم مشکلاتی است که سنت‌ها و آیین‌ها به زندگی انسان‌ها تحمیل می‌کنند. ارغوان، یک دختر ۲۵ ساله در یکی از محلات دورافتاده در تهران مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد و بکارتش را از دست می‌دهد. او می‌بایست ازدواج کند، اما نمی‌داند چگونه می‌تواند موضوع تجاوز را با بستگانش در میان بگذارد. شایعاتی پیرامون او شکل می‌گیرد و زندگی او به تدریج به یک کابوس بلند تبدیل می‌شود.

در این فیلم مازیار ولی‌پور، عرفان ناصری، پانته‌آ سیروس، نادر مشایخی، داریوش فائزی و شقایق راد ایفای نقش کرده‌اند.

پویا آذربایجانی متولد ۱۹۸۱ است در تهران و در دانشگاه سوره تئاتر خوانده و نمایش‌هایی هم روی صحنه برده است.

صفحه بعد:

در بخش «تمرکز بر سینمای جهان»، فیلم «۴۵ دقیقه تا رام الله» ساخته علی صمدی احدی از کشور آلمان، «برگ‌ریزان» ساخته علی جابر انصاری محصول ایران و انگلستان، «بهار در سرزمین عجایب» ساخته بهروز کرمی‌زاده از آلمان، «زندانی» ساخته محمود شولی‌زاده از آمریکا به نمایش درخواهند آمد.

«۴۵ دقیقه تا رام‌الله»

«۴۵ دقیقه تا رام الله»، بعد از «سلامی علیکم» دومین فیلم کمدی علی صمدی احدی است.

رفیق یک مهاجر عرب است که در آلمان زندگی می‌کند. او حاضر است در آلمان ظرف بشوید، اما رفتار بد و پرخاشجویانه پدرش در اورشلیم را تحمل نکند. وقتی برادر رفیق ازدواج می‌کند، او برای شرکت در مراسم عروسی برادرش با بی‌میلی به اورشلیم سفر می‌کند. در این گیر و دار پدر پرخاشجو سکته می‌کند و می‌میرد. پدرش وصیت کرده است که او را در رام‌الله، آن‌ سوی مرز دفن کنند. دو برادر که با هم اختلاف هم دارند، جنازه پدر را در صندوق عقب ماشین‌شان می‌گذارند و به سوی اسرائیل می‌شتابند. در راه اما حوادثی اتفاق می‌افتد: چند تروریست فلسطینی، و یک دختر موطلایی.
کریم صالح، نوید اخوان و ژولی انگلبرشت در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در بخش «مستند‌های جهان» دو فیلم ایرانی به نمایش درمی‌آیند: «آخرین کوچ» اثری از فریدون نجفی و همچنین «عباس کیارستمی، یک گزارش» ساخته بهمن مقصودلو که در ستایش از عباس کیارستمی در آمریکا تهیه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • «سرزمین بدون آواز» در جشنواره فیلم مونترال

    […] روح‌اله حجازی، «تاج محل»، ساخته دانش اقبا شاوی، «برگریزان»، ساخته علی جابر انصاری، «اینجا همه چیز خوب است»، […]