ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود حسينی‌زاد، مترجم آثار آلمانی برنده مدال انستيتو گوته شد

محمود حسينی‌زاد مترجم آثار آلمانی، نمايش‌نامه‌نويس، داستان نويس، و منتقد ادبی ايرانی برنده مدال گوته انستيتو گوته آلمان در در سال ۲۰۱۳ شد.

محمود حسينی‌زاد مترجم آثار آلمانی، نمايش‌نامه‌نويس، داستان نويس، و منتقد ادبی ايرانی برنده مدال گوته انستيتو گوته آلمان در در سال ۲۰۱۳ شد.

انستيتو گوته‌ از محمود حسينی‌زاد به عنوان "مهم‌ترين مترجم ادبيات آلمانی‌زبان معاصر به فارسی" ياد کرده است.

به‌گزارش سايت اسنتيتو گوته، حسينی‌زاد به همراه پتروس مارکاريس،نويسنده‌ يونانی و نوين کيشور، مؤسس انتشاراتی سيگال در کلکته هندوستان به عنوان برگزيدگان مدال گوته در سال ۲۰۱۳ ميلادی معرفی شده‌اند.

انستيتو گوته‌ از محمود حسينی‌زاد به عنوان "مهم‌ترين مترجم ادبيات آلمانی‌زبان معاصر به فارسی" ياد کرده است.

کميسيون انتخاب برگزيدگان مدال گوته در مورد دليل انتخاب و معرفی اين نويسنده و مترجم ايرانی برای دريافت اين مدال گفته است: "محمود حسينی‌زاد با دقت و حساسيت راه را برای واژه هموار می‌سازد و امکان ارتباط‌های شخصی و فرهنگی را فراهم می‌آورد، اين مهم موجب می‌شود تا در هر دو کشور تفاهم دوجانبه بين انسان‌ها برپا مانده و تقويت شود."

انستيتو گوته فصل مشترک‌ برندگان مدال گوته را علاقه و توجه آن‌ها به زبان آلمانی و نقش آ‌ن‌ها در برقراری ارتباط بين کشورشان و ادبيات و فرهنگ آلمانی‌زبان دانسته است.

محمود حسينی‌زاد، زاده ۱۳۲۵ تهران است و فوق ليسانس علوم سياسی خود را از آلمان دريافت کرده است. وی همچنين دارای ديپلم زبان آلمانی است و زبان آلمانی را در دانشگاه تهران، دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی تدريس کرده است.

حسينی‌زاد برای در نشرياتی چون "اعتماد"، "سينما و ادبيات" و "شهروند" در زمينه نقد کتاب، فيلم و ادبيات آلمانی‌زبان نقد می‌نويسد.

"نهاده سر غريبانه به ديوار" و "تگرگ آمد امسال برسان مرگ" از جمله نمايشنامه‌های او هستند.

مدال گوته، مدال رسمی دولت آلمان است که هر سال اعطا می‌شود. اين مدال به شخصيت‌های خارجی که به طرز مؤثری در راه تبادل‌های فرهنگی بين‌المللی و در جهت گسترش زبان و ادبيات آلمانی فعاليت دارند، اعطا می‌شود.

مدال گوته به سال ۱۹۵۴ توسط هیأت‌رئيسه‌ انستيتو گوته بنيان گذاشته شد. کميته‌ای متشکل از شخصيت‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی انتخاب نخستين را انجام می‌دهند و رياست انستيتو گوته منتخب نهايی را از ميان انتخاب‌های اوليه معرفی می‌کند.

از سال ۱۹۹۲ مراسم اعطای مدال در شهر گوته، يعنی وايمار در سال‌روز تولد او در ۲۸ اوت اعطا می‌شود. تاکنون ۳۲۹ شخصيت از ۶۲ کشور اين مدال را دريافت کرده‌اند. کارل پوپر، فيلسوف و تاريخدان از انگليس؛ آدونيس، شاعر و منتقد ادبی از لبنان؛ ايمره کرتژ، نويسنده‌ برنده‌ جايزه‌ نوبل ادبی از مجارستان؛ خورخه سمپرون، نويسنده از اسپانيا؛ ايستوان ژابو، فيلمساز از مجارستان؛ بيلی وايلدر، فيلمساز از آمريکا؛ جان لوکاره، نويسنده‌ بريتانيايی و پير بورديو، جامعه‌شناس و فيلسوف فرانسوی از برگزيد‌گان مدال گوته بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.