ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار خاطرات فرزند بتی محمودی نويسنده کتاب "بدون دخترم هرگز"

۲۵ سال پس از انتشار خاطرات پرفروش بتی محمودی، اينک دختر او مهتاب محمودی حکايت خود را در کتابی به نام "به سوی آزادی" بازگو می‌کند.

۲۵ سال پس از انتشار خاطرات پرفروش بتی محمودی با عنوان "بدون دخترم هرگز"، اينک دختر او مهتاب محمودی برای نخستين بار حکايت خود را در کتابی به نام "به سوی آزادی" بازگو می‌کند.

مهتاب محمودی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهتاب محمودی، فرزند بتی و بزرگ محمودی، در سال ۱۹۷۹ در تگزاس آمريکا به‌دنيا آمده است. بر اساس کتاب "بدون دخترم هرگز"، مهتاب در چهار سالگی به‌همراه پدر و مادر خود برای تعطيلات به ايران رفت اما پدرش با ورود به ايران به آن‌ها گفت "شما در کشور من هستيد، بايد به قوانين آن احترام بگذاريد و تا پايان عمر اين‌جا بمانيد."

در اين کتاب آمده است که مهتاب و مادرش پس از يک سال‌ونيم ماندگار شدن در تهران سرانجام موفق به فرار از ايران شدند.

جلد کتاب مهتاب محمودی به زبان‌های آلمانی و فرانسوی

کتاب "بدون دخترم هرگز" و فيلمی که در سال ۱۹۹۱ برايان گيلبرت با بازی سلی فيلد و آلفرد مولينا بر اساس اين کتاب ساخت، بازتاب گسترده‌ای در آمريکا، اروپا و همچنين ايران داشت.

مهتاب محمودی اکنون در ۳۰ سالگی برداشت شخصی خود را از ماجراهايی که برايش پيش آمده در کتاب تازه‌ای منتشر کرده است.

در کتاب "به سوی آزادی" که در زبان آلمانی عنوان آن "فرار" است، مهتاب محمودی از روزهايی که در ایران گذراند، خشونت و فرار می‌گويد. او همچنين از اين‌که چگونه توانسته است دوران کودکی خود را زير فشار تهديدهای پدر، ترس از ربوده شدن، اجبار در انتخاب يک نام مستعار در تمام دوران تحصيل، تغيير مدام محل زندگی، بيماری و... شهرت مادر، سپری کند، نوشته است.

در اين کتاب او آرام آرام بر نفرتی که از پدرش داشت چيره می‌شود و ميراث فرهنگ ايرانی خود را می‌پذيرد.

مهتاب محمودی در دانشگاه ميشيگان روان‌شناسی خوانده و در آمريکا کار می‌کند. پدرش بزرگ محمودی در سال ۲۰۰۹ در تهران درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رسول

    ایشان که در چهار سالگی توسط مادرش ربوده شد و به آمریکا برده شده است پس چه خاطراتی ااز ایران می‌تواند داشته باشد؟؟

  • anniiiii

    ندا ۱۹ آذر ۹۸ کامنت گذاشتید از خودتون عقیده ندارید چطور تمام کامنت های منفی کپی کردی بعد کی گفته بتی محمودی پرستو بوده بعد جریان زن مرحوم نجفی شهر دار سابق کلمه پرستو گفته شد وقتی چیزی رو نمی دونی قضاوت نکن کسی که تو ایران دهه شصت بوده میفهمه این خانم چه می گوید وگرنه کسی خونش ول نمی کنه فرار کنه فرزانه تاییدی بنفش مدیر مدرسه بازی کرد گفت زنها اینجا حقی ندارند باید شوهرت بیاد بچه را بی ه ..... به بازی فرزانه تاییدی حمله شد که ایران بد نشون داده اما ایران حقیقی همین بود اغراق کردند اما جالب ساخته شد خاطرات دختر محمودی پذیرای ایرانی بودن خودش هست

  • موسیقیدان

    سلام به همه، کامنت‌ها را خواندم و کلی تعجب از این همه پیش‌داوری کردم. اول از همه تعجب کردم که نوشته شده بود دلیل نوشتن این کتاب درآمد و شهرت است. تعجب من بخاطر این است که کدام نویسنده به دلیل درآمد و شهرت نویسندگی نمی‌کنه؟ یعنی تصور ما هنوز این است که کسانی برای دل خودشون کتاب می‌نویسند؟ نویسندگی مثل هر شغل دیگری است. کسی را می‌شناسید که برای دل خوشی رستوران داشته باشه؟ خیلی عجیب فکر می‌کنیم و عجیب تر تحلیل می‌کنیم. به هر حال شاید داستان این دو نفر داستان جدایی یک مرد و زن بوده که مثل همه جدایی‌ها هر دو بچه را می‌خواهند و هر کسی زورش بیشتر برسد سرپرستی کودک را می‌گیرد که بتی با فرار کردن سرپرست مهتاب شد. به همین سادگی. کسانی هم که درآمد داشتن از نویسندگی را خوب نمی‌دانند خودشان یک سال به دلایل دیگر جز درآمد، کار کنند تا ما باورشان کنیم درآمد از راه نویسندگی خیلی بد است و اشکال حساب می‌شود.

  • TURKAZARI

    سلام به همه مرحوم دکتر محمودی خودش تو مصاحبه میگه که همسرش "یک پرستو" و جاسوسه CIA بود که تو آمریکا در سر راهش قرار دادند و بعد به ایران اومدند ! کلاً با اون همه تحصیلات از دکتر بعید بود که آلت دست این زن قرار بگیره و بنظر کمی غیر منطقی میاد که چرا اجازه داده نشد که بصورت قانونی همسر و دخترش برگردند آمریکا ؟! ...بنظر من فارغ از مسائل سیاسی و تهمت های ناروا به کشور عزیزمون ایران ، هم دکتر و هم همسر سوء استفاده چی شون چیزهای زیادی رو نگفتند و یا اینکه همه راست ها رو نگفتند! در ضمن یک دختر ۴ ساله در ایران با ۱۸ ماه زندگی در ایران چه خاطراتی میتونه داشته باشه که ۱۰۰ صفحه کتاب بشه و تازه از سفره هفت سین و نوروز هم برای خوش آمد ایرانیها مطلب بنویسه ....به قول دوست همسر محمودی نویسنده کتاب " بدون دخترم هرگز " یک شارلاتان و دروغگوی تمام عیار است و " مهتاب" هم دختر ۳۶ ساله دکتر محمودی الآن تشخیص داده پدرش از ناهنحاری شخصیتی رنح میبرده...دختری که فقط ۶ سال ب با پدرش زندکی کرده!!! امان از درد پول ....و شهرت الکی برای پول، که حتی رابطه پدر و دختر را تحت تاثیر قرار میده !!! خدا دکتر محمودی رو بیامرزه و دخترش رو هم به راه راست هدایت کنه.

  • ندا

    همین که تحت ناممحمودی زندگی را ادامه دادند یعنی میخاستن رد این داستان بر زندگیشون باشه و باهاش پول دربیارن. بالاخره ایرانی جماعت همه جا دست به کلک و شرارت رو داره برای رانت و اختلاس و دزدی. اینم تخم ایرانیه دیگه.ولی فیلم خیلی منزجر کننده بود و همه دنیا میدونن ایران اینگونه نیست

  • نکته سنج

    یعنی کسی هست که بتواند ادعا کند که حوادث دو یا سه یا چهارسالگی اش را به یاد میاورد ؟ که حالا این خانم که بخواهد لااقل 100 صفحه هم کتاب از ان بنویسد این خانمی که حاضر نبود حتی پاسخ ایمیل پدراش را بدهد و یکبار نیامد پدراش را ببینه که چه شکلی بوده یا حداقل درباره واقعیت تحقیق کندکه ایا اینها درست بود یانه و دربست حرف های مادراش را پذیرفت حالا کتاب از دوران شیرخواری و سخن اموزی خوداش میخواهد بنویسد

  • حبیب سهرابی . بیجار

    امیدوارم خاطره‌ای به سبک و روشِ مادرش در مورد ایران و پدرش و یا موضوعی درباره‌ی اسلام مطرح نکرده باشد چون با اینکار ، من را به یاد جوک سربازی پسرها می‌اندازد. میگن پسرها ، دوسال سربازی میرن اندازه‌ی ۱۰-۲۰ سال خاطره تعریف میکنن. این خانم و مادرش ، کلا چیزی حدود ۱۸ ماه در ایران بوده‌اند اما حدود ۳۰ سال است که خاطره تعریف می‌کنند، مصاحبه می‌کنند ، فیلم می‌سازند و کتاب می‌نویسند ؛ جالب اینکه در تمام ماجراها، ایران و اسلام مورد اتهام هستند و این دختر و مادرِ نامرد و نانجیبش ، مورد ظلم واقع شده‌اند. اگر داستان و حرف‌های این خانم هم مثل مادرش باشد آن‌وقت دیگر باید گفت که بعضی‌ها ، سنگ‌پا را از رو برده‌اند.

  • ناشناس

    دکتر محمودی واقعی نه به لحاظ ظاهری ونه رفتاری شباهتی به آنچه در فیلم گفته شده نداشت. هرکسی هم فیلم را ببینه می فهمه که همش یاوه گویی هست مگه اینکه خیلی پرت باشه. خانم آلیس شریف دوست آمریکایی بتی که در فیلم وکتاب زیاد ازش اسم برده شده در یه فیلم مستند بدون دخترم که توسط یه فیلم ساز فنلاندی ساخته شده گفتند که بتی به همه خیانت کرده .گفته تمامی کتابش دروغ محضه. دکتر محمودی در اواخر حضورش در آمریکا توسط سازمان سیا به شدت تحت فشار بود این سناریو هم توسط آنها ساخته شده . نویسنده این کتاب یه اسرائیلی هست که به نام بتی محمودی تمام شد ودکتر محمودی قربانی یه بازی بی رحمانه سیاسی شد . روحش شاد. جدا ازهمه تفاسیر عجب دختر بی معرفتی بود مهتاب . برای من هم جای سواله چطور مادرش در تمامی این سالها ذهنشو پر کرده که حتی یه تلفن به پدرش نزده؟ در ضمن من یه کلیپی از کودکی مهتاب دیدم که مادر مهتاب در یه مصاجبه ا ی حرف تو دهنش می ذاره.

  • سپنتا

    فرار از واقعیت، تنها راه فردی است که حقایق زندگی‌اش را غافلگیرانه مثل آب سرد روی صورتش می‌ریزند. به جای محکوم کردن و زدن برچسب ضد ایرانی و دروغ‌گو به هر فیلم و کتاب و موسیقی که حاوی محتوای انتقادی به زندگی و جامعه ایران است، یکبار برای همیشه پنبه هایی که ملی‌گرایی افراطی و دگماتیسم مذهبی در گوشمان کرده‌اند را بیرون بیاوریم و از تصویر واقعی‌ای که از خودمان برای دنیا ساختیم آگاه شویم. به جای ادامه‌ی عادت نفرت پراکنی که حتا نقدها و کامنتهایمان درباره آن فیلم را هم متعفن کرده، فقط و فقط برای یکبار هم که شده انگشت اتهام را به سمت خودمان بگیریم و به این بیاندیشیم که چه کرده‌ایم که جهانیان درباره ما این چنین می‌اندیشند.

  • a

    برای چی دو خط کامنت رو سانسور کردی و ستاره دار کردی؟! ---- زمانه: کاربر عزیز، سپاس از نظر شما. بخش نظرات زمانه خشونت به هیچ گروه اقلیتی را نمی‌پذیرید. شما کلمه "بیمار روانی" را به تحقیر استفاده کرده بودید. حقوق افرادی که با بیماری‌های روحی و روانی زندگی می‌کنند برای ما مهم است و خشونت به آنها به دلیل این بیماری‌ها را نمی‌پذیریم. با سپاس از همراهی شما.

  • a

    بتی محمودی و دخترش هر دو ***مشکلات شخصیتی دارن و از راه دروغگویی پول درمیارن ظاهرا تو اروپا و آمریکا از راه ایران ستیزی خوب میشه پول درآورد

  • گلنسا

    من به شخصه با این خانم آمریکایی که از یک فرهنگ غریبه اومده و هیچ یاوری در کنار خودش نمیبینه هم دردی می کنم. و برداشتم این بود که پدر مشکل شخصیتی داشت و نمی خواست جلوی خانواده اش کم بیاره. کاری ندارم شاید جاهایی اغراق شده ولی فضای فیلم و احساس آن خانم رو عمیقا درک میکنم.وگرنه چرا باید فرار کنه اونهم با اون شرایط... و بعدش بره از همسرش شکایت کنه.. بی شک کسی که آزار دیده اینکارو می کنه

  • Amir

    با سلام.متاسفانه در آن سالهای اوج انقلاب و جنگ بسیار زیرکانه توانستن با اکران این فیلم پر اغراق و مغرضانه در سراسر جهان ،فرهنگ کشور عزیزمان را در اذهان عمومی جهان به مخاطره و چالش بیفکنند.ننگ بر هالی وود...

  • hdvhkd

    من کاری به کار حکومت ایران ندارم. من در ایران زندگی می کنم میدانم جمهوری اسلامی چه عجوبه ای است. ولی این دختر عجب آدم بی معرفتی بود. بیچاره پدرش!!!!!!!

  • فرین

    خیلی جالبه ! با این همه نفرت اسم پدرش رو هم یدک می کشه. چطور تا حالا عوضش نکرده!؟ چی می خوان اینا از جونمون؟ کشورمون و به تاراج بردن. سرمایه هامونو بالا گشیدن.ویروس آخوندیسم رو انداختن به دین و اعتقادمون.این یه ذره فرهنگ وآبرو دو سه هزار ساله رو هم باید داغون کنند.کی دست از سرمون برمی دارند؟؟؟؟؟؟؟؟

  • هوشنگ امینی

    کامنت گذار شماره یک میگوید دروغ ترین فیلم.من خود 26 سال در یک وزارت خانه در ایران بین سالهای 1360 تا 1386 کار کرده ام و با اینکه اعتقاد مذهبی نداشتم مجبور شدم بارها به طور دروغی نماز بخوانم.و بارها که در منزل همکاری نماز خوان بوده و یا با او به سفر رفته مرا صبح زود از خواب بیدار میکرد همانند کاری که با بتی محمودی در خانواده ای ایرانی میشد.بارها به خاطر اینکه بتوانم شغلم را از دست ندهم مجبور شده ام در انواع دعاهای کمیل و توسل و جوشن کبیر شرکت کنم.فکر نمی کنم این دعاها که جمهوری اسلامی باب کرده در سایر کشورهای اسلامی اسمشان را شنیده باشند.شما که ادعا میکنید :«دروغ ترین و نفت انگیزترین فیلم»بهتر است برای صحت ادعایتان چند مورد را ذکر کنید.ممکن است در فیلم مذکور اغراق شده باشد ولی بر پایه واقعیت متحجرانه جمهوری اسلامی ساخته شده است.مگر همین الان که من این کامنت را می نویسم گشت ارشاد با سخت گیری هر چه تمامتر دختران وپسران جوان راکه در پرشور ترین ایام سنی شان هستند بازداشت نمی کند؟ همه میدانند که به بهانه بد حجابی دستگیر می کنند و به برخی هم تجاوز میکنند.در کدام کشور چنین رفتاری با مردم میشود.آنهم در حکومتی که ادعای برپا کردن بهترین حکومت را داشت کوحالا به منفورترین حکومت تبدیل شده و از شدت وحشت از خیزش مردم تاب تحمل کوچکترین حرف انتقادی و یا کوچکترین گردهمایی را ندارد.

  • کاناکایی

    همه حرفات واسه پوله دو رنگیت واسه پوله اگه یار و رفیقی واسه پوله واسه پوله و.............

  • ارمان

    كاش بجاي قضاوت زود ابتدا كتاب را مي خوانديم بعد اظهار نظر كنيم ..هر كدام از ما مي توانستيم در موقعيت بتي و مهتاب باشيم و بعد ببينيم و...

  • مرتضی

    آخه یکی نیست بشینه فکر کنه چه‌جوری یه بچه چهارساله اینهمه مطالب با جزئیات یادش مونده که بخواد بیست‌وشش سال دیگه اونها رو کتاب کنه؟ دکتر محمودی بنده‌خدا که درگذشته و حالا این گوساله میخواد مثل مادرش پول به جیب بزنه.... علامت هم گذاشته کسی شک نکنه: دختر "بدون دخترم هرگز". یک مشت آدمهایی که به فکر پول درآوردن هستند و بخاطر اون حاضرن انسانیت و شخصیت خودشون رو هم زیر سئوال ببرن.

  • hassan

    عجب. ظاهرا ایشان دیدند مادرشان پول خوبی از ساخت فیلم به جیب زد و ایشان هم میخواهد همان کار را ادامه دهد. شاید بشود گفت دروغ ترین و نفرت انگیزترین فیلمی که در باره ایران ساخته شده فیلم داستان مادر ایشان است. در زمان دیدن فیلم آرگو هرگز این احساس به من دست نداد چرا که ماجراهای فیلم برایم آشنا بود اما بدون دخترم هرگز فیلمی سراسر دروغ و نفرت بود. همان بهتر که دوستان ایرانی در مورد کتب ایشان هیچ واکنشی نشان دهند که جز پر فروش شدن آن حاصلی ندارد.