ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران سوريه: ديدار ۲۰ دقيقه‌ای اوباما و پوتين

اوباما و پوتين در روز دوم نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان به‌مدت ۲۰ دقيقه‌ درباره بحران سوريه گفت‌وگو کردند اما بر مواضع خود باقی ماندند.

در روز دوم نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان در حالی که رسانه‌های جهان از ادامه تنش در روابط آمريکا و روسيه بر سر بحران سوريه نوشته‌اند، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا به‌مدت ۲۰ دقيقه‌ با يکديگر ديدار کردند.

نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان تحت تأثير تنش در روابط آمريکا و روسيه

به گزارش رويترز، لوری اوشاکف، مشاور رئيس‌جمهور روسيه در سياست خارجی گفت: "آن‌ها پيش از آغاز روز کاری به‌مدت ۲۰ دقيقه‌ از نزديک با هم گفت‌وگو کردند."

اوشاکف گفت موضوع اصلی صحبت‌های اوباما و پوتين مسئله سوريه بود و "مواضع آن‌ها به هم نزديک نشد."

آمريکا و چند کشور هم‌پيمان آن به‌دليل آن‌که معتقدند عامل حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق که سبب مرگ بيش از يک هزار و ۴۰۰ نفر شد، دولت سوريه است، با اقدام نظامی عليه اين کشور موافق‌اند در حالی که روسيه، چين و چندين کشور ديگر مخالف حمله نظامی به سوريه هستند و می‌گويند اين اقدام شورشيان را تحريک می‌کند و می‌تواند به اقتصاد جهانی آسيب برساند.

ولاديمير پوتين در يک نشست رسانه‌ای گفت در ديدار با اوباما نظر خود را مطرح کرده و دو طرف در جهت پيشبرد بحث تلاش کردند.

پوتين افزود: "فضای اين ديدار دوستانه بود. درست است که ما بر مواضع خود مانديم اما با هم گفت‌وگو کرديم."

رئيس‌جمهور روسيه افزود: "ما تلاش کرديم مواضع خود را در مورد راه حل بحران سوريه تحليل کنيم."

ولاديمير پوتين همچنين خبر داد که در اين ديدار قرار شده است، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی وی هر چه زودتر با هم ديدار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمريکا روز جمعه ۱۵ شهريورماه (ششم سپتامبر) انتقادهای خود عليه روسيه را که با حمله نظامی به سوريه مخالف است، بيشتر کرد.

در حال حاضر روابط آمريکا و روسيه در پايين‌ترين سطح خود در سال‌های اخير قرار دارد و تنش ميان آنان بر سر چگونگی رويارويی با بحران سوريه شدت گرفته است.

اوباما و پوتين روز گذشته در آغاز نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان تنها برای مدت کوتاهی دست يکديگر را فشردند، در ضيافت شام شب گذشته در کاخ پترهوف نيز اين سردی ادامه يافت و در دومين روز اين نشست نيز اختلافات همچنان پا برجاست.

در حال حاضر روابط آمريکا و روسيه در پايين‌ترين سطح خود در سال‌های اخير قرار دارد

صبح امروز به‌وقت محلی، بن رودرز، معاون مشاور امنيت ملی آمريکا در يک نشست رسانه‌ای گفت: "من فکر می‌کنم روسيه هيچ چيز برای بحث با آمريکا [در مورد سوريه] با خود نياورده‌اند."

روز گذشته سامانتا پاور، سفير آمريکا در سازمان ملل، روسيه را متهم کرد که به‌همراه چين شورای امنيت سازمان ملل را برای پيشبرد هرگونه طرح حمله‌ به "گروگان" گرفته است.

از سوی ديگر امروز وزير امور خارجه روسيه به مقام‌های آمريکايی و هم‌پيمانشان نسبت به هرگونه حمله به سايت‌های شيميايی و مناطق اطراف آن در سوريه هشدار داد.

سرگئی لاوروف گفت اين خطر وجود دارد که گازهای سمی پخش شوند و يا "شورشيان و تروريست‌ها" به اين تأسيسات دسترسی يابند.

مسکو نيز روز جمعه تلاش کرد تا جبهه خود را تقويت کند. خبرگزاری اينترفاکس روسيه امروز به‌نقل از يک مقام نظامی خبر داد يک ناو ديگر اين کشور به سمت آب‌های مديترانه حرکت کرده است.

ناوهای جنگی روسيه از آغاز بحران سوريه در بخش شرق مديترانه موضع گرفته‌اند. در روزهای اخير چندين ناو ديگر روسيه، از جمله ناوهای موشک‌انداز، ناوشکن‌ها، يک ناو برای نظارت الکترونيکی و دو ناو بزرگ برای فرود هواپيماهای جنگی، به اين منطقه اعزام شده‌اند.

صبح امروز برخی همچون بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل تلاش کردند تا نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان را از تأثير سردی روابط آمريکا و روسيه نجات دهند.

بان کی مون با فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه و رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه که هر دو از هم‌پيمانان آمريکا در مقابل سوريه هستند، ديدار کرد.

وی همچنين با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد. منابع آلمانی نوشته‌اند آلمان منتظر نتايج تحقيقات بازرسان سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح شيميايی در سوريه است و مرکل در ديدار خود با بان کی مون از وی خواسته است تا هر چه سريع‌تر نتايج بازرسان سازمان ملل ارائه شود.

دبيرکل سازمان ملل همچنين در نشستی درباره وضعیت انسانی در جهان شرکت کرد و گفت اقدامات بشردوستانه "از محدودیت‌های دسترسی، ناامنی و مشکلات مالی رنج می‌برد."

بان کی مون که مخالف حمله نظامی است، هشدار داد و گفت: "يک اقدام نظامی که بد آماده شده باشد می‌تواند پيامدهای غمناکی در پی داشته باشد."

جهاد لحام، رئيس مجلس سوريه از نمايندگان کنگره آمريکا خواست تا اجازه ندهند به خاک سوريه حمله شود

در عکس دسته‌جمعی سران ۲۰ کشور صنعتی جهان که به‌طور سنتی هر سال در اين نشست گرفته می‌شود، باراک اوباما و ولاديمير پوتين در حالی که ميانشان سوسيدو بامبانگ يودهويونو، رئيس‌جمهور اندونزی قرار داشت، بدون توجه به يکديگر، ظاهر شدند.

اوباما همچنين ظهر روز جمعه با فرانسوا اولاند ديدار کرد و لوران فابيو، وزير امور خارجه فرانسه نيز به ديدار سرگئی لاوروف رفت.

وزيران امور خارجه اروپا نيز امروز و فردا برای اتخاذ تصميمی مشترک در رابطه با سوريه نشست خواهند داشت.

تنش ميان آمريکا و روسيه با نزديک شدن روز دوشنبه ۱۸ شهريورماه (۹ سپتامبر)، روز رأی‌گيری نهايی کنگره آمريکا برای حمله نظامی محدود به سوريه، شدت بيشتر گرفته است.

از سوی ديگر به‌گزارش خبرگزاری سانا سوريه، جهاد لحام، رئيس مجلس اين کشور امروز از نمايندگان کنگره آمريکا خواست تا اجازه ندهند به خاک سوريه حمله شود.

وی حمله نظامی به سوريه را "اقدامی غیرقانونی و تهاجمی" عنوان کرده و گفته است آمریکا و سوریه یک دشمن مشترک دارند و آن القاعده است.

در روز دوشنبه، به‌هنگام رأی‌گيری کنگره آمريکا برای حمله به سوريه، وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه در مسکو خواهد بود.

در لبنان، دولت اين کشور دست به تدابير شديد امنيتی در اطراف سفارت کشورهای خارجی زده است تا در صورت حمله نظامی به سوريه مشکلی پيش نيايد.

در سوريه شورشيان مخالف حکومت کنترل شهر تاريخی معلولا را که روز چهارشنبه در اختيار خود گرفته بودند، از دست دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، به نقل از «منابع آگاه لبنانی» که با روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی گفت‌وگو کرده‌اند، از «استقرار ۱۰ هزار نيروی حزب‌الله لبنان در دمشق برای ممانعت از سقوط نظام اسد در زمان حمله آمريکا» خبر داده است. در همین زمینه يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران نيز به خبرگزاری فارس گفته است که نيروهای حزب‌الله «رسما، صادقانه، شفاف و آشکار» در سوريه حضور دارند. حزب‌الله لبنان، سازمان سياسی – نظامی شيعه در لبنان، به طور رسمی اعلام کرده است که نيروهايش در کنار نيروهای مسلح وفادار به بشار اسد، با شورشيان مسلح مخالف دولت سوريه می‌جنگند