ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال سوريه از پيشنهاد کنترل سلاح‌های شيميايی‌ اين کشور

در حالی که آمریکا شرط تحويل ذخایر سلاح شیمیایی سوريه برای در امان ماندن اين کشور از حمله نظامی را مطرح نمود، سوريه از پيشنهاد روسيه مبنی بر کنترل ذخاير سلاح‌های شيميايی کشورش استقبال کرد.

وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه از پيشنهاد روسيه مبنی بر کنترل ذخاير سلاح‌های شيميايی کشورش توسط جامعه جهانی به‌منظور جلوگيری از حمله نظامی آمريکا، استقبال کرد.

ديدار سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه با وليد معلم، همتای سوريش در مسکو

به‌گزارش رويترز، در ديدار امروز دوشنبه ۱۸ شهریورماه (۹ سپتامبر) سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه با وليد معلم، همتای سوريش، مسکو به دمشق پيشنهاد داد تا انبار سلاح‌های شيميايی خود را در کنترل جامعه جهانی قرار دهد تا از اين طريق بتوان مانع از حمله نظامی کشورهای غربی به اين کشور شد.

در پی اين پيشنهاد وليد معلم گفت: "من اعلام می‌کنم که به‌خاطر نگرانی رهبران سوريه نسبت به زندگی شهروندان خود و امنيت کشور، و اعتماد به رهبران روسيه برای جلوگيری از خشونت آمريکايی‌ها عليه مردم کشور ما، جمهوری عربی سوريه از ابتکار عمل روسيه استقبال می‌کند."

از سوی ديگر بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز در نيويورک اعلام کرد که شورای امنيت از سوريه بخواهد تا سلاح‌های شيميايی خود را هر چه سريع‌تر مشخص کند تا در ادامه احتمالا بتوان آن‌ها را در همان پايگاه‌های مخفی در سوريه نابود کرد.

وی گفت "فلج شرم‌آور"ی که شورای امنيت در حال حاضر از آن رنج می‌برد بايد برطرف شود.

دبيرکل سازمان ملل همچنين تأکيد کرد شورای امنيت می‌تواند از سوريه بخواهد که کنوانسيون بين‌المللی منع استفاده از سلاح‌های شيميايی را امضا کند. دمشق هنوز اين کنوانسيون را امضا نکرده است.

در لندن، ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا از طرح نظارت بر سلاح‌های شيميايی سوريه به شرط آن‌که "تاکتيکی انحرافی" نباشد، پشتيبانی کرد.

کامرون که در پارلمان بريتانيا سخن می‌گفت، اظهار داشت: "اگر سوريه سلاح‌های شيميايی خود را تحت نظارت بين‌المللی قرار دهد، روشن است که گام بزرگی به پيش برداشته می‌شود."

وی همچنين تأکيد کرد: "ما بايد مراقب باشيم که اين، مانوری برای انحراف از آن‌چه که مسئله ما است نباشد."

اخطار به اسد: سلاح‌های شیمیایی‌اش را تحویل دهد!

از سوی ديگر آمریکا رژیم اسد را در مقابل یک انتخاب قرار داد: رژیم سوریه به شرطی می‌تواند از حمله نظامی به کشورش در امان بماند، که در فاصله یک هفته، تمام ذخایر سلاح شیمیایی خود را به جامعه بین‌المللی تحویل دهد. این پیشنهاد را جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز در لندن، در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای انگلیسی‌ خود ویلیام هیگ مطرح کرد.

جان کری: اسد اجازه تحويل سلاح‌های شيميايی را نخواهد داد و کاری از پیش نخواهد رفت.

کری هیچ تردیدی باقی‌ نگذاشت، که آمریکا اسد را برای به‌کار بردن گاز سمی در سوریه مسئول می‌‌شناسد. او گفت: ”مسلما او می‌‌تواند تمام سلاح‌های شیمیایی را ظرف هفته آینده تحویل جامعه بین‌المللی بدهد، تماماً و بدون تأخیر، و باید فهرست کاملی در اختیار گذارد.” در عین حال کری این را هم روشن کرد، که او به تبعیت اسد از این پیشنهاد اعتقادی ندارد: ”اما او این را اجازه نخواهد داد و لذا کاری از پیش نخواهد رفت.”

در این هفته اوباما کوشش خواهد کرد، که کنگره و مردم آمریکا را در مورد حمله به سوریه قانع کند. درست در ۱۱ سپتامبر، سالگرد حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک، وی می‌خواهد نطقی خطاب به ملت ایراد کند.

اخطار روسیه، چین و وزیر خارجه سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ملاقات با همتای سوریش ولید معلم، از آمریکا خواست، که از حمله نظامی صرف‌نظر کند و به جای آن، در تلاش برای تشکیل کنفرانس صلح سهیم گردد.

به نظر وليد معلم، حمله نظامی می‌تواند به تقویت تروریسم بینجامد: “چگونه اوباما می‌تواند در سالگرد حمله تروریست‌ها به نیویورک، از آن‌ها حمایت کند؟” او آمریکا را از حمله نظامی − که “می‌تواند تلاش برای کنفرانس صلح” را بی‌ثمر کند − بر حذر داشت. وی همچنین گفت: “در حال حاضر ما آماده‌ایم، که در کنفرانس ژنو شرکت کنیم، ولی‌ من نمی‌دانم، در صورت حمله آمریکا چه پیش خواهد آمد. ممکن است که موشک‌های آن‌ها کنفرانس را هم نابود کند.”

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نيز ‌در گفتگوی تلفنی با جان کری، خواهان “احتیاط شدید” در این مورد شد. او گفت، که کشورهای مربوطه باید اقدام علیه سوریه را “سه‌ بار مورد دقت” قرار دهند. وی از آمریکا خواست، که به شورای امنیت بازگردد و هماهنگ با سایر کشورها، راه مناسبی برای حال مسئله سوریه پیدا کند.

ناوی پیلای، سر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز آمریکا را از اقدام نظامی بر حذر داشت. او که امروز در ژنو هنگام گشایش شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی می‌‌کرد، اظهار داشت: ”با این کار و نیز با ارسال اسلحه به سوریه‌ درگیر جنگ داخلی‌، ممکن است یک حریق غیرقابل مهار در منطقه ایجاد شود که بسیار بیشتر از این قربانی بگیرد."

 او تأکید کرد: "برای پایان دادن به درگیری‌های خونین، باید فورا مذاکرات از سر گرفته شود و کشورها با همکاری سازمان ملل راهی‌ پیدا کنند، که طرفین جنگ را به پای میز مذاکره بکشانند و خون‌ریزی را متوقف سازند."

آمادگی آمریکا برای حمله به سوریه

روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشی اعلام کرد که وزارت دفاع آمريکا آماده حملات شديد به سوريه است. يک مقام وزارت دفاع آمريکا نيز گفت ارتش اين کشور خود را با شرايط مورد نياز تطبيق خواهد داد.

يک مقام مسئول در وزارت دفاع آمريکا که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفته است: "همان‌طور که دولت سوريه اهداف خود را در طول زمان با شرايط جديد وفق می‌دهد ما نيز به‌مرور اهداف خود را با اين اوضاع تطبيق می‌دهيم."

اين مقام مسئول يادآوری کرد که نيروهای آمريکايی روی همان اهدافی که از سوی باراک اوباما، رئيس‌جمهور اين کشور تعيين شده‌اند کار می‌کنند.

در روزنامه لس آنجلس تايمز دو نفر از مقامات پنتاگون اعلام کرده‌اند که استراتژيست‌های آمريکا در حال حاضر به يک حمله گسترده موشکی اميد بسته‌اند که در پی آن با حملات سريع ديگر پوشش داده می‌شوند. حملات بعدی به مواضعی صورت خواهد گرفت که يا هنوز مورد حمله قرار نگرفته‌اند و يا اهداف مورد نظر هنوز نابود نشده‌اند.

به‌گفته اين دو مقام وزارت دفاع آمريکا، کاخ سفيد خواهان فهرست گسترده‌تری از اهداف مورد نظر در سوريه شده است. در فهرست نخست حدود ۵۰ هدف در نظر گرفته شده بود.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمريکا هفته گذشته اعلام کرده بود که نيروهای آمريکا قادر خواهند بود که حتی اگر رژيم سوريه به گسترش سلاح‌های خود بپردازد طرح‌های حمله نظامی خود را تغيير دهند.

ژنرال دمپسی افزوده بود در ابتدا مجموعه‌ای از اهداف اوليه مورد حمله قرار خواهند گرفت و سپس در پی آن به دومين فهرست اهداف حمله خواهد شد.

به‌گزارش لس آنجلس تايمز، برنامه‌ریزان پنتاگون در حال حاضر مشارکت بمب‌افکن‌های نیروی هوایی و همچنین پنج ناوشکن موشکی را برای پرتاب موشک‌های کروز و موشک‌های هوا به زمین در نظر دارند که از تيررس دفاع ضدهوايی سوريه دور می‌مانند. اين پنج ناوشکن موشکی هم‌اکنون در شرق مدیترانه قرار دارند.

همچنين ناو هواپیمابر نیمیتز نيز در اين عمليات شرکت خواهد داشت و يک رزمناو و سه ناوشکن که در دریای سرخ قرار دارند نیز می‌توانند موشک‌های کروز را به سوی سوریه شليک کنند.

يکی از مقامات پنتاگون به لس آنجلس تايمز گفته است: "چندين بار اين حملات انجام خواهد شد و پس از هر حمله ارزيابی از آن صورت خواهد گرفت اما همه اين عمليات تا ۷۲ ساعت به‌طول خواهد انجاميد."

به‌گفته وی اين حملات تأثير استراتژيکی بر شرايط کنونی جنگ در سوريه که حکومت اين کشور آن را در دست دارد، نخواهد گذاشت اما مبارزه می‌تواند تا دو سال ديگر هم ادامه يابد.

تغيير موضع ايالات متحده از زمانی صورت گرفت که در روز ۲۱ اوت به حومه دمشق حمله شيميايی شد و طی آن بيش از يک هزار و ۴۰۰ نفر کشته شدند.

آمريکا و متحدانش حکومت سوريه را عامل اين کشتار می‌دانند اما سوريه و متحدانش چون روسيه، ايران و چين اين اتهام را رد می‌کنند.

بشار اسد در آخرين گفت‌وگويی که با شبکه سی‌بی‌اس آمريکا انجام داده گفته است حکومت وی اين حمله شيميايی را انجام نداده است.

اسد گفت: ”هیچ مدرکی که نشان دهد من سلاح شیمیایی را در مقابل مردم خود به‌کار بسته‌ام، وجود ندارد.”

مجلس سنای آمریکا امروز دوشنبه ۱۸ شهریورماه (۹ سپتامبر) به درخواست باراک اوباما در مورد اقدام نظامی علیه حکومت سوریه رأی‌گیری می‌کند و مجلس نمایندگان آمریکا نیز به‌احتمال قوی رأی‌گیری در اين‌باره را در روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه انجام خواهد داد.

اوباما امروز گفت‌وگو با سه شبکه آمريکايی پی‌بی‌اس، سی‌ان‌ان و فاکس‌نيوز را انجام می‌دهد که قرار است شامگاه امروز به‌وقت محلی پخش شود.

در پی اين گفت‌وگو باراک اوباما روز سه‌شنبه پيش از رأی‌گيری کنگره پيامی خطاب به ملت آمريکا صادر خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Roya

    از چند راه حکومت ایران مردم را ساکت کرد و مجبور کرد به حرفش گوش بدند و حالا دنیا را را داره با همین روشها ساکت میکنه بطوری که ترس و وحشت تو دل اوباما و بقیه ایجاد کرده: 1. سعی کرد با تکرار بعضی کارها در وقت خاص خودش اون کارها را عادی جلوه بده بطوری که مردم دیگه حساسیت نشون ندند. مثل دزدی و اختلاس مقامات دولتی که برای مردم دیگه عادی شده و یا اعدام مخفیانه زندانیان و تحویل جسد به خانواده هاشون وبا عدم تحویل جسد، بمباران شیمیایی هم اومده جزء همین امور!!! 2. ایجتد ترس و وحشت شدید و تهدیدهای ستگین و بسیار خطرناک: مثلا" مردم میترسند در مراسم ختم دوستان و اشنایانشون شرکت کنند اگه حکومت ممنوع کرده باشه، یا آمریکا و ... ترس شدید دارند از انجام هرکاری که باعث عصبانیت ایران بشه!!! 3. تبلیغات بسیار شدید و غیرواقعی برای هر کاری که میخواند انجام بدند، مثلا" قبل انتخابات صحبت از رای دادن بالای 40 میلیون میکنند، یا اعلام میکنند موشک قاره پیما داریم، یا 25000 نفر استشهادی داریم!!!! اینها همه دروغ شاخداره! موفقیت اینها بخاطر قوی بودنشون نیست چون واقعا" توخالی هستند (نه طرفدازی اگثریت مردم را دارند نه تسلیحات نظامی پیشرفته)، موفقیت اینها بخاطر ترسو بودن و احمق بودن رقیب و دشمن اونهاست!!! اگه این بمب شیمیایی را آمریکا یا هر کشور دیگری انداخته بود الان توسط ایران و طرفداراش نابود شده بود!!! اینها فعلا نیاز به وقت اضافه دارند ولی وای به وقتی که اینها تو ایران یه نفس تازه کنند، اونموقع اوباما باید یه سوراخ ومش پیدا کنه...... البته اینهم بهتون بگم که گروه القاعده و وهابیون و سلفی ها کثافت تر و جنایتکارتر از اینها هستند.

  • پ.ی

    غربی ها تمایل شدیدی دارند که وضعیت خاورمیانه به همین منوال باشه، وگرنه از بین بردن جاندارانی مانند اسد و اسدها و آیین های جاهلانه ای چون اسلام خیلی پیش از اینها باید کفن شان هم پوسیده بود...

  • amir

    چارلی رز، خبرنگار سی‌بی‌اس که با بشار اسد گفتگو کرده، گفته است: "او (بشار اسد) هر گونه ارتباطی با این حمله (شیمیایی) را رد کرد. او همچنین این موضوع را که از این حمله آگاه بوده، تکذیب کرد."!! عجب !  با تعلل غرب ٬ طرف طلبکار هم شده ؟!  واقعا که عکس العمل غرب جوک شده  ! 

  • nima

    واقعا که ! اوباما و کری آبروی آمریکارابباد دادند.  پس خط قرمز چی شد؟ 

  • faryad

    حتما میخواههنند پس بدهند و موشک با بمب اتم  تحویل گیرند؟!  شرم بررروسیه در پشتبانی از منفورترین دیکتاتور منطقه .