ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در شانگهای: ايران عدم اشاعه سلاح هسته‌ای را ضروری می‌داند

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران امروز

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران امروز جمعه ۲۲ شهريورماه (۱۳ سپتامبر) در نشست سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد و گفت: "ايران خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای را برای صلح و ثبات بين‌المللی ضروری می‌داند".

حسن روحانی: تحريم‌های جهانی عليه ايران نامشروع، غيرقانونی و سياسی است

به‌گزارش واحد مرکزی خبر ايران، حسن روحانی در سخنرانی خود گفت جمهوری اسلامی ايران به "تعهدات حقوقی، آموزه‌های دينی و اخلاقی و ملاحظات راهبردی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پايبند است."

وی در همين حال افزود ايران "بر حق انکارناپذير همه اعضای معاهده برای برخورداری از فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌ای تأکيد و اصرار دارد."

روحانی، تحريم‌های جهانی عليه ايران را " نامشروع، غيرقانونی و سياسی" خواند و بر "زبان تفاهم و تکريم" تأکيد کرد.

رئيس‌جمهور ايران گفت با اعتمادسازی متقابل می‌توان در يک دوره زمانی کوتاه به تضمين متقابل در مورد "صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران" دست يافت.

حسن روحانی در بخش ديگری از سخنان خود "افراط گرايی"، "قاچاق مواد مخدر"، "تروريسم" و "حضور نيروهای فرامنطقه‌ای" را از چالش‌های اصلی در عرصه امنيت منطقه به‌شمار آورد.

وی در مورد بحران سوريه از "گفت‌وگو بين دولت سوريه و مخالفان سوری آن، بدون دخالت نظامی خارجی" حمايت کرد و بدون اشاره به نقش دولت سوريه در اين بحران، "تسليح گروه‌های افراطی" و "دستيابی اين گروه‌ها به سلاح‌های شيميايی" را "بزرگ‌ترين خطر برای صلح و امنيت منطقه" دانست.

پيش از اين نيز محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفته بود ايران اسنادی را به آمريکا ارائه داده است که در آن‌ها نشان داده می‌شود عامل حمله شيميايی ۲۱ اوت به اطراف دمشق که منجر به کشته شدن بيش از يک هزار و ۴۰۰ نفر شد، مخالفان مسلح حکومت سوريه هستند.

حسن روحانی همچنين از طرح روسيه در مورد بحران سوريه مبنی بر کنترل سلاح‌های شيميايی اين کشور پشتيبانی کرد.

سيزدهمين نشست سازمان همکاری شانگهای امروز در بيشکک، پايتخت قرقيزستان آغاز شد.

محور اصلی اين نشست تقويت بيشتر روابط کشورهای همسايه و همکاری‌های کاربردی در ميان شش کشور عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنين هماهنگی در ميان اين کشورها در موضع‌گيری درباره مسائل مهم بين‌المللی و مسائل منطقه‌ای، است.

انتظار می‌رود مقام‌های شرکت‌کننده در نشست شانگهای بيانيه‌ مشترکی تدوين و چندين سند همکاری را تصويب کنند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد و در سال‌های بعدی مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان به‌عنوان عضو ناظر به آن پيوستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • omid

    طرح غیرممکن روسیه برای نجات رژیم بشار اسد پیشنهاد روسیه برای جلوگیری از اقدام نظامی علیه رژیم بشار اسد مبنی بر نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه و در مرحله بعد نابود کردن آن توجهات بسیاری را جلب کرده است. رژیم اسد نیز ظاهرا این پیشنهاد را پذیرفته است. در این میان تنها یک مشکل وجود دارد: اجرای واقعی این برنامه غیرممکن است. به گزارش سایت فرارو به نقل از فارن پالسی، کارشناسان دفع سلاح های شیمیایی به چالش های بسیاری در این زمینه اشاره می کنند. تحت کنترل درآوردن ذخایر عظیم مهمات اسد در میانه جنگ داخلی وحشتناک سوریه آسان نخواهد بود. برای عملی کردن این برنامه باید تعداد قابل توجهی از تجهیزات جدید از ابتدا ساخته شوند یا از آمریکا به این کشور منتقل شوند و تکمیل کردن این کار یک دهه یا بیشتر زمان می برد.!!