ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی از نقش سپاه در اقتصاد ايران دفاع کرد

در حالی که نقش سپاه پاسداران در اقتصاد ايران بارها از سوی اصلاح‌طلبان و برخی از نيروهای اصولگرا در حاکميت مورد انتقاد قرار گرفته است، حسن روحانی از حضور سپاه در اقتصاد ايران دفاع کرد.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران در ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهان در دست گرفتن پروژه‌های بزرگ اقتصادی توسط سپاه پاسداران شد.

حسن روحانی: سپاه رقيب مردم، پيمانکار و رقيب بخش خصوصی نيست

به‌گزارش منابع خبری ايران، روحانی گفت: "شايعات در مورد سپاه که می‌خواهند سپاه را رقيب مردم در اقتصاد قرار دهند، قبول ندارم."

وی افزود: "سپاه رقيب مردم، پيمانکار و رقيب بخش خصوصی نيست و بايد بار پروژه‌های بزرگی که بخش خصوصی قادر نيست را به دوش بگيرد."

رئيس‌جمهور ايران همچنين از سپاه پاسداران خواست تا بخشی از بار دولت و نظام را به دوش بکشد و در زمينه مبارزه با فساد اقتصادی و مقابله با قاچاق کالا کمک کند.

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که اصلاح‌طلبان ايران و گروهی از اصولگرايان بارها از نقش گسترده سپاه پاسداران در اقتصاد ايران انتقاد کرده‌اند.

ميرحسين موسوی، نماينده اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوری دهم که هم‌اکنون در حصر خانگی به‌سر می‌برد در آبان‌ماه ۱۳۸۸، پيش از انتخابات بحث برانگيز رياست جمهوری دهم در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران گفت: "واگذاری پيمان‌های چند ميليارد دلاری به سپاه نه به نفع اقتصاد کشور است، نه به نفع سپاه و نه به نفع کليت نظام و اين رويکرد به‌تنهايی می‌تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد."

موسوی با بيان اين‌که در سه چهار سال اخير، ورود نظاميان به حوزه فعاليت‌های اقتصادی ابعاد وسيع‌تری يافته است گفت: "اين فعاليت اقتصادی برای خود شبکه‌ای ايجاد کرده و اين شبکه، شبکه اقتصادی صرف نيست، مقاصد سياسی هم دارد و اين به نفع کشور نيست."

مهدی کروبی، نماينده ديگر اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوری دهم که وی نيز هم‌اکنون در حصر خانگی به‌سر می‌برد، پیش از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ گفته بود: “با آمدن این دولت (احمدی‌نژاد) سپاه، تمام منابع اقتصادی کشور را در دست گرفته و حاضر نیست تن به انتخابات بدهد و از آن‌همه ثروت بگذرد."

میرحسین موسوی: واگذاری پیمان‌های چند میلیارد دلاری به سپاه به نفع اقتصاد کشور نیست

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز پيش از انتخابات رياست جمهوری اخير از نقش اقتصادی سپاه انتقاد کرده و گفته بود: "بعد از جنگ، من به سپاه اجازه دادم که در کشور سد بسازد و جاده بکشد و توان لجستيکی و مهندسی‌اش را در خدمت سازندگی قرار دهد اما بعدها سپاه همه جا را گرفت و در حال حاضر به کمتر از کل کشور قانع نيست."

اين سخنان از سوی دفتر هاشمی رفسنجانی تکذيب شد، اما بازتاب خبری وسيعی در سطح رسانه‌ها داشت و سپاه را نيز وادار به واکنش کرد.

محسن رضايی، کانديدای اصولگرای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، پيش از انتخابات در گفت‌وگو با شبکه العالم ضمن حمايت از نقش سپاه در اقتصاد کشور پس از جنگ ايران و عراق، گفت: "از سال ۱۳۸۴ بايد همه نظامی‌ها و غيرنظامی‌ها آرام آرام از اقتصاد خارج می‌شدند."

رضايی گفت: "کاری خواهيم کرد که نه تنها نيروهای مسلح بلکه دولتی‌ها هم از اقتصاد خارج شوند و اقتصاد از دست آن‌ها آزاد شود و به دست مردم بيفتد."

علی مطهری و احمد توکلی، نمايندگان اصولگرای مجلس ايران نيز از نقش سپاه در اقتصاد و رانت‌های حاصل از آن انتقاد کرده‌اند.

علی مطهری در سال ۱۳۹۰ به هنگام بررسی صلاحيت رستم قاسمی، وزير نفت دولت دهم که از فرماندهان سپاه پاسداران بود، گفت: "اصل کلی مورد تأکيد اين جانب لزوم پيوند نخوردن سپاه پاسداران به‌عنوان يک قدرت نظامی با يک قدرت سياسی و اقتصادی است.‌"

احمد توکلی، در مردادماه سال جاری در گفت‌وگو با هفته نامه "تجارت فردا" خواستار روشن شدن تکليف نظام با اقدامات اقتصادی سپاه پاسداران شد و گفت: "من همواره به دخالت نيروهای نظامی، انتظامی و امنيتی در اقتصاد انتقاد داشته‌ام. امروز هم چنين دغدغه‌ای دارم."

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی يکی از چالش‌های بزرگ اين دولت در بهبود وضعيت اقتصادی ايران تلاش در راه کاهش نقش سپاه پاسداران و نيروهای نظامی اين کشور در اقتصاد ايران عنوان شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فریبکاری

    سپاه و بسیج پیمانکار بخش خصوصی شرکتهای گاز و به گروگانگیری مردم بعنوان کارگران حجمی و ابزاری برای سوء استفاده و دور زدن تحریمها و پنهانکاری و تریبونهای خودافشاء گریهای ساختگی ابزاری برای فریبکاری

  • kamran

    براساس چه ضابطه ای شرکت مخابرات با آنهمه درآمد را با ۵ میلیارد دلار به سپاه دادند که معاف از دادن مالیات است ؟!  که برود در سوریه فعالیت نظامی  در پشتیبانی اسد کند؟ 

  • nasim

    خیلی زود دستها روخواهد شد.  بعداز اینک سانسور حق حکومت است و حکومت اسد بمب شیمیایی بکار نبرده حالا حمایت از چپاول تراست سپاه و......! 

  • احمد

    ما هیچ میدانیم با شاخ غول در افتادن یعنی چه ؟ روحانی یکه و تنها و سپاه هم قدرت اقتصادیش را بر خلاف آرمانهای اولیه انقلاب و خط کشی هایی که آیه الله خمینی کشیده بود به نفع جریان سیاسی خاصی که پیوندی با غالب مردم ایران ندارد به کار بسته ! و اما از یک طرف امکانات وسیع و فراوانی در اختیار این نهاد است که بودجه کلانی را بخود اختصاص داده و هم اینکه این نیرو اگر به جای ول معطلی سرش به یک کاری بند باشد هزینه اش احتمالا کمتر خواهد بود و بهترین کاردولت این است که با دادن ورودی به این نهاد کار و امکانات آنها را زیر نظر داشته باشد و با وفق و مدارا بتواند از مانع تراشی و رادیکال تر شدن اینان جلو گیری نماید .

  • Samad

    حسن روحانی: سپاه رقیب مردم، پیمانکار و رقیب بخش خصوصی نیست. نخیر. معلوم است که نیست. و لاکن صاحب اختیار و ارباب و قیم همه شان است. یک ایول آبدار  به روحانیت و نقاشی و اعتدال و سرسپردگی بدون چون و چرای حسن خان فیروز ملقب به روحانی  به سپاه و سرکردگانش. طیب الله انفاسکم.

  • Ali Hassouriامضا محفوظ

    اینک کس دیگری به تدبیر و امید طور دگری به مملکت خواهد ***امضا محفوظ

  • Majid

    آنروزیکه حسن جان توضیح داد که روحانی چه معنی میدهد و چرا شمایل دو موجود را در بالای سر خود  آویزان دارد آنوقت شاید فرصتی شود که از ایشان سئوال شود که اقتصاد یعنی چه و وظیفه پاسدار آیا پاسداری از نظام است و یا حفظ امنیت کشور و یا تصاحب منابع ثروت کشور؟