نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهلا ریاحی، اولین کارگردان زن سینمای ایران در سن ۹۳ سالگی درگذشت

شهلا ریاحی، با نام واقعی قدرت‌الزمان وفادوست، هنرپیشنه و کارگردان نام آشنای سینمای ایران، سه‌شنبه ۱۱ دی در سن ۹۳ سالگی درگذشت. شهلا ریاحی چند سال آخر زندگی‌اش را به گفته یکی از پسرانش به دلیل کهولت سن، در یک پانسیون خصوصی تحت نظارت پرستار به سر می‌برد و از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نبود. شهلا ریاحی با ساخت فیلم «مرجان» در سال ۱۳۳۵ که خودش نیز در آن نقش آفرینی کرده بود، به عنوان اولین زن فیلم‌ساز سینمای ایران شناخته شد. او در طول دوران حرفه‌ای خود در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی، ۲۷ سریال تلویزیونی و ده‌ها تئاتر و نمایش ایفای نقش کرد. شهلا ریاحی همچنین همسر اسماعیل ریاحی، کارگردان و فیلم‌نامه نویس قدیمی ایرانی در دوران پیش از انقلاب بود و برای اولین بار از طریق همسرش زمانی که ۱۷ سال داشت به دنیای تئاتر راه پیدا کرد و در نمایشنامه‌ای به نام «سیاست هارون‌الرشید» به عنوان نقش اول ایفای نقش کرد. شهلا ریاحی علاوه بر بازیگری و کارگردانی، گویندگی رادیو و تلویزیون و مجری‌گری برنامه‌های کودک را در کارنامه خود دارد. او بعد از انقلاب سال‌ها از فعالیت‌های بازیگری منع شد تا اینکه در سال ۱۳۶۵، با بازی در سریال تلویزیونی «در خانه» مجددا به عرصه بازیگری بازگشت و همین سرآغازی بود برای از سرگیری فعالیت‌های هنری‌اش در حوزه سینما و تلویزیون.

علی‌رغم قرارداشتن ۹۰ درصد #کارگران ایرانی زیر خط فقر، حقوق کارگران تا سقف دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از #مالیات معاف است

هادی قوامی،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق لایجه بودجه کل کشور چهارشنبه ۱۱ دی در نشستی خبری اعلام کرد که بر اساس مصوبه این کمیسیون،‌ حقوق کارگران تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حقوق کارکنان دولت تا سه میلیون تومان در ماه از مالیات معاف است. این معافیت مالیاتی در حالی صورت می‌گیرد که خط فقر به گفته سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس حدود هفت میلیون تومان، و به گفته محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. تابش همچنین اعلام کرده است که ۹۰ درصد کارگران ایرانی زیر خط فقر هستند. دولت برای سال ۹۹ حقوق همه کارمندان و کارکنان و کارگران را ۱۵ درصد افزایش داد. اما این افزایش باعث می‌شود که حقوق بسیاری از آنها مشمول پرداخت ۱۰ درصد مالیات شود. مرکز پژوهش های مجلس نیز پیشنهاد کرده است که سقف مالیاتی افزایش یابد. به نوشته وب‌سایت خبری محافظه‌کار «تابناک»، حکومت جمهوری اسلامی هنوز بر بسیاری از نهادهای نزدیک به بیت رهبری از جمله کمیته امداد امام خمینی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی،‌ به «اذن صریح ولی فقیه» مالیات وضع نکرده است.

#یاشار_دارالشفاء با تأمین قرار وثیقه آزاد شد

یاشار دارالشفاء، فعال چپ‌گرا چهارشنبه ۱۱ دی با تأمین قرار وثیقه پس از ۴۱ روز از زندان اوین آزاد شد. مأموران امنیتی بامداد پنج‌شنبه ۳۰ آبان به خانه یکی از دوستان یاشار دارالشفاء هجوم بردند و این دانشجوی دوره دکتری و پژوهشگر اقتصاد سیاسی را با اعمال خشونت به زندان منتقل کردند. یاشار دارالشفاء به دنبال اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده و پس از گذراندن چهار سال و دوماه از این حبس به شکل مشروط از زندان اوین آزاد شده بود. در پی گرانی بنزین در ایران اعتراض‌های گسترده‌ای در بیش از یکصد شهر ایران رخ داد. آمار کشته‌شدگان هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما نهادهای حقوق بشری و خبرگزاری‌ها آمارهای مختلفی بین دست‌کم ۳۰۴ تن تا ۱۵۰۰ تن را منتشر کرده اند. از آمار بازداشتی‌ها نیز اطلاع دقیقی نیست اما برآورد می‌شود که بین هشت تا ۱۰ هزار تن در پی این اعتراض‌ها بازداشت شدند.

#مجمع_تشخیص_مصلحت بررسی لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با #تأمین_مالی_تروریسم را به نشست بعدی موکول کرد

به گزارش خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ادامه بررسی پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به جلسه بعد موکول کرد. مجمع تشخیص چهارشنبه ۱۱ دی در سایه پیامک‌های تهدیدآمیز مخالفان پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که از سه‌شنبه شب برای اعضای آن ارسال شده بود، بررسی CFT را آغاز کرد. دو لایحه برای عضویت در گروه ویژه اقدام مالی، لایحه پیوستن به کنوانسیون ملل متحد علیه جرایم سازمان‌یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) و نیز CFT پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به سد شورای نگهبان خورد و اکنون در انتظار بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. حسین مظفر، یک عضو مجمع چهارشنبه ۱۱ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «فارس» گفته بود که احتمال تصویب نشدن لوایح FATF در مجمع افزایش یافته است. مظفر گفت که رئیس‌جمهوری و وزیران و برخی نمایندگان در ضرورت تصویب این لوایح به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته اند و علی خامنه‌ای نیز نامه‌ها را برای «بررسی دقیق» به مجمع سپرده است.

#پاپ_فرانسیس #خشونت_علیه_زنان را محکوم کرد و خواهان مشارکت دادن کامل زنان در تصمیم‌گیری‌ها برای رسیدن به #صلح_جهانی شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان چهارشنبه ۱ ژانویه ۲۰۲۰ در کلیسای پیتر مقدس واتیکان در سخنانی به مناسبت سال نو گفت که امید جهان برای دستیابی به صلح به مشارکت دادن زنان در فرآیندهای تصمیم‌گیری وابسته است. رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که برای دستیابی به جهانی متحد‌تر در صلح، زنان باید «به طور کامل» ‌در فرآیندهای تصمیم‌گیری مشارکت داده شوند. پاپ فرانسیس خشونت علیه زنان را هم‌ارز با «کفرگویی علیه خداوند» دانست، «آزار و ضرب‌و‌شتم و تجاوز و تن‌فروشی اجباری ادامه‌دار» زنان را غیرقابل قبول دانست و به انتقاد از بهره‌کشی از بدن زنانه در صنعت تبلیغات، پورنوگرافی و دیگر صنایع سودآور پرداخت. پاپ اما نگفت که وضعیت زنان در کلیسا چگونه تحت نظر خود او تغییر خواهد کرد. بر اساس آموزه‌های واتیکان، زنان نمی‌توانند کشیش شوند و ارشدترین مقام روحانی، یعنی پاپ بودن،‌ تنها برای مردان است.

#کانون_نویسندگان_ایران خواهان اعتراض اهالی فرهنگ و مدافعان حقوق بشر به «#حکم‌های_انشاشده» برای رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن شد

کانون نویسندگان ایران سه‌شنبه ۱۰ دی در بیانیه‌ای از «از نویسندگان، هنرمندان و نهادهای فرهنگی و حقوق بشری داخل ایران و خارج ازآن و از انسان‌های منصف و آزادی‌خواه» خواست تا به «هر راه و روش ممکن» نسبت به حکم ۱۸۶ ماه زندان برای سه عضو این کانون اعتراض کنند. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم بدوی شش سال زندان رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را عیناً تایید کرد اما دوره محکومیت کیوان باژن، دیگر عضو کانون را به دلیل آنچه که «نداشتن سابقه کیفری» اعلام شد، به سه سال و شش ماه کاهش داد. این سه تن بهمن سال گذشته در دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» هر یک به شش سال زندان محکوم شدند. دادکاه انقلاب تهران عضویت در کانون نویسندگان، انتشار خبرنامه داخلی کانون نویسندگان، آماده کردن کتاب پژوهشی در باره تاریخ پنجاه ساله کانون نویسندگان برای انتشار داخلی و حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های زنجیره‌ای و شرکت در مراسم سالانه احمد شاملو را مصداق جرم و دلیل صدور حکم برای این سه عضو کانون نویسندگان قرار داد.

#حشد_الشعبی از حامیان‌اش خواست محوطه بیرونی #سفارت_آمریکا_در_بغداد را ترک کنند

سازمان «حشد الشعبی» («بسیج نیروهای مردمی»‌) عراق چهارشنبه یکم ژانویه / ۱۱ دی در بیانیه‌ای از هواداران‌اش خواست که محوطه سفارت آمریکا در بغداد را ترک کنند. حشد الشعبی،‌ چتری برای چندین گروه شبه‌نظامی شیعه، این بیانیه را به درخواست دولت عراق صادر کرد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، شبه‌نظامیان و معترضان تجمع‌کننده در مجوطه سفارت آمریکا هنوز آن را ترک نکرده اند. پیش از این گروه شبه‌نظامی کتائب حزب الله اعلام کرده بود که اعتراض را به صورت «نامحدود» در برابر سفارت آمریکا در بغداد تا تعطیلی این سفارت ادامه می‌دهند. هزاران معترض و شبه‌نظامی خشمگین از حمله هوایی آمریکا به مواضع گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» در عراق و سوریه، سه‌شنبه ۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی در برابر سفارت ایالات متحده در بغداد گرد آمدند و به آن حمله کردند. آنها نتوانستند به داخل محوطه اصلی سفارت آمریکا وارد شوند اما در محوطه بیرونی یک ایست بازرسی را آتش زدند. گارد امنیتی سفارت آمریکا گاز اشک‌آور و نارنجک صوتی به سمت مهاجمان پرتاب کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده مسئول حمله به سفارت را ایران دانست، اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنشی شدید اللحن حمله آمریکا به حشد الشعبی را «جنایت» و «گرفتن انتقام داعش» خواند و درباره مسئول دانستن ایران در حمله به سفارت گفت: «باید به آن‌ها گفت اولاً غلط می‌کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست.» نیروهای آمریکایی یکشنبه ۸ دی / ۲۹ دسامبر در تلافی کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی توسط راکتی که از یک پایگاه نظامی عراق پرتاب شده بود، در حمله‌ای هوایی دست‌کم ۲۷ تن از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی را کشتند.

#آتنا_دائمی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زندان اوین منتقل شده است

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب گذشته سهشنبه ۱۰ دیماه، آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی در اوین طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین خبر داده است. این انتقال در پی تحصن ۸ تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته است. از میان این افراد نرگس محمدی، فعال حقوق بشر نیز روز سه‌شنبه ۳ دی‌ماه با خشونت و ضرب و شتم به زندان زنجان منتقل شد. یکشنبه یکم دی‌ماه امین وزیری، دادیار ناظر بر زندان اوین در گفت‌وگو با خانواده آتنا دائمی، ضمن تأیید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده جدیدی علیه او خبر داده بود. حسین دائمی پدر آتنا دائمی نیز روز شنبه ۷ آذرماه در صفحه شخصی خود در توئیتر از وجود اخباری در خصوص انتقال دخترش به انفرادی نوشته بود. آتنا دائمی با نام کامل فاطمه دائمی خشکنودهانی ابتدا مهر ۱۳۹۳ پس از فعالیت برای کودکان کار و توزیع شب‌نامه در اعتراض به صدور یک حکم اعدام بازداشت شد. حکم بدوی ۱۴ سال زندان او مهر ۹۵ در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال حبس تغییر کرد.

#قم رتبه اول #اعتیاد_زنان در ایران را دارد

به‌گزارش سایت «قم فردا»، زهرا جواهریان، معاون هماهنگ‌کننده معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم با اعلام این‌که این استان رتبه اول اعتیاد زنان در ایران را دارد، گفت: «در نسبت دستگیرشدگان زن به‌عنوان معتاد در کشور نیز قم رتبه اول را دارد». جواهریان افزود: «نسبت مشارکت اقتصادی زنان قم در کشور رتبه سی و یکم است، قم در مسئله زنان بازمانده از تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه رتبه اول را دارد همچنین وضعیت مدیریت زنان استان قم نسبت به مردان وضعیت مناسبی ندارد و رتبه سی و یکم در کشور را دارد. در نسبت طلاق به ازدواج در روستاها هم روستاهای قم رتبه اول را دارند». جواهریان این آمار را بر اساس سرشماری سال ۹۵ اعلام کرد.

#واعظی: آمریکایی‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند، #مذاکره بدون پیش‌شرط می‌خواهند

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران تحریم‌های آمریکا را شکست خورده دانست و درباره مذاکره با آمریکا گفت: «آمریکایی‌ها امروز از شرایط خود عقب‌نشینی کرده و خواستار مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستند اما جمهوری اسلامی تأکید دارد که برای مذاکره آن‌ها باید اول به تعهدات خود عمل کنند». واعظی که به استان اردبیل سفر کرده همچون حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران وضعیت کنونی اقتصاد کشور را بد ندانست و گفت: «امروز از شرایط سخت عبور کرده‌ایم و شرایط به مراتب بهتر از سال گذشته است» و «با وجود تحریم‌های سخت روند توسعه و افتتاح پروژه‌های زیرساختی کشور ادامه دارد».حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز دوشنبه ۹ دی اوضاع اقتصادی کشور را چندان بد ندانست و گفت مردم در تأمین نیازهای ضروری خود مشکلی ندارند. او درباره اجرا نشدن وعده‌های دولت گفت آن قول‌ها در شرایط صلح داده شد، اکنون اما شرایط جنگی است. روحانی و واعظی در حالی این سخنان را بیان می‌کنند که در آبان‌ماه سال جاری با افزایش ناگهانی قیمت بنزین به‌مدت چند روز در بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران اعتراضاتی برپا شد که خیلی زود به اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. این اعتراضات با مقابله شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد و صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند. در نتیجه گرانی بنزین سایر کالاها نیز گران‌تر شدند و قدرت خرید مزدبگیران نیز که در طول سال‌های اخیر همواره کاهش یافته است بیشتر کاهش یافت. برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه ۹ دی / ۳۰ دسامبر از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال آینده میلادی خبر داد. هوک با بیان این‌که «رژیم ایران شدیدترین بحران مالی در ۴۰ سال گذشته را تجربه می‌کند»، گفت: «اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های ما ضعیف شده و با افزایش تحریم‌ها در سال ۲۰۲۰ ضعیف‌تر هم خواهد شد». به‌گفته هوک صادرات نفت ایران فرو پاشیده‌ و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آن متوقف شده است.

بازدید فرمانده #سپاه_پاسداران از «مناطق محروم» #ماهشهر

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، #حسین_سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۱ دی برای «بازدید از مناطق محروم» به شهرستان بندر ماهشهر در استان خوزستان سفر کرد. به نوشته این خبرگزاری نزدیک به سپاه، سلامی از صنایع پتروشیمی در #ماهشهر نیز بازدید خواهد کرد. فرمانده سپاه پاسداران از منطقه بازدید می‌کند که یکی از خونین‌ترین صحنه‌های سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ در آن رخ داد. از جمعه ۲۴ آبان اعتراض‌ها در حاشیه ماهشهر نیز شروع شد. آنچه اکنون «کشتار ماهشهر» خوانده می‌شود، در جاده شهرک‌های بعثت (ممکو) و چمران (جراحی) به سمت ماهشهر رخ داد. مردم غالباً جوان از همان جمعه اعتراض‌ها را در یک پمپ بنزین در نزدیکی میدان بعثت آغاز کردند. «پمپ بنزین ابوالفضل» در نزدیکی «میدان بعثت» و سه‌راهی متصل‌کننده شهرک‌های بعثت و چمران به ماهشهر قرار دارد. معترضان سپس در نزدیکی این میدان جاده را مسدود کردند و تا دوشنبه صبح ۲۷ آبان این جاده را بسته بودند که مدیران ارشد پتروشیمی ماهشهر ــ که مسیر تردد کارکنان ارشد عموماً غیربومی آنها مسدود شده بود ــ خواهان بازگشایی جاده شدند. پس از آن خودروهای مجهز به تیربار «نیروی ویژه پاسدار ولایت» (نوپو) فرارسیدند و معترضان را به رگبار بستند. بیشتر معترضان به گفته شاهدان از محله تنیده (کوی عمار) در شهرک چمران بودند. تنیده فقیرنشینترین و جنوبی‌ترین محله شهر است و بیشترین ساکنان آن عرب هستند.