نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلال در تولید گاز پس از نشتی خط لوله و برخورد صاعقه: ۱۵ میلیون مترمکعب از تولید روزانه کاهش یافت

روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس که متولی اداره و بهره‌برداری از میادین گازی پارس جنوبی است گفت که میزان تولید گاز در اثر یک حادثه طبیعی به میزان روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. روز جمعه ۱۰ دی‌ماه اخباری درباره آتش‌سوزی در فاز ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی منتشر شد. همچنین گمانه‌زنی‌هایی در مورد خرابکاری یا حمله سایبری به این فاز مهم در فضای مجازی انتشار یافت. حال و با ۲۴ ساعت تاخیر، شرکت نفت و گاز پارس حمله سایبری و یا خرابکاری را رد کرده و گفته خط لوله انتقال گار نشتی داشته و به دلیل برخورد صاعقه با سطح آب یک آتش‌سوزی در فاصله‌ای دور از سکوی دریایی رخ داده و اکنون مهار شده است: «هیچ‌گونه آتش‌سوزی در سکوی ۱۶ اتفاق نیفتاده و تأسیسات این سکو در وضعیت ایمن قرار دارند. روز گذشته (جمعه، ۱۰ دی ۱۴۰۰) خط لوله انتقال گاز سکوی ۱۶ در بستر دریا دچار نشتی شد که بلافاصله پس از بررسی و شناسایی موقعیت آن، خروجی‌های سکو بسته و نشتی به طور کامل مهار شد. در پی این حادثه و بر اثر برخورد صاعقه با سطح آب، گاز منتشر شده در سطح آب و در فاصله ۱۵ کیلومتری از سکو دچار آتش‌سوزی شده که بلافاصله پس از قطع تولید گاز، آتش نیز مهار شد.» براساس خبر رسمی وزارت نفت، اکنون فعالیت سکوی اصلی فاز ۱۶ میدان پارس جنوبی برای تعمیرات متوقف شده است. در همین اطلاعیه آمده است که این توقف فعالیت سبب افت ۱۵ میلیون مترمکعبی در تولید روزانه گاز شده است. قرارداد توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با ارزش مالی ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار در سال ۱۳۸۵ و به صورت ترک تشریفات به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده بود. ساخت این فاز اولین ورود جدی سپاه به قراردادهای نفتی ایران بود.

تغییر موضع رئیسی در چند ساعت: بنا نداریم درباره اقدامات دولت قبل صحبت کنیم

ابراهیم رئیسی، چند ساعت پس از دیدار با تعدادی از مراجع تقلید در دیدار با تعدادی از روحانیون حوزه علمیه قم گفت که «بنا نداریم نسبت به اقدامات دولت‌های گذشته حرف بزنیم و بگوییم دولت را چگونه تحویل گرفتیم. ما بدون گله از گذشته به دنبال رفع مشکلات هستیم.» او این سخنان را شامگاه روز جمعه ۱۰ دی گفت. این در حالی است که رئیسی چند ساعت قبل از این دیدار در ملاقاتش با نوری همدانی، گرانی‌ها و تورم را به «تصمیمات نادرستی» که در دولت گذشته گرفته شد، نسبت داد و ادعا کرد که دولت او برای کنترل تورم «اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده است». رئیسی در دیدار با مکارم شیرازی هم ادعا کرد که کسری بودجه همانند قبل با استقراض از بانک مرکزی جبران نمی‌شود و «دولت در دو جبهه خنثی سازی و رفع تحریم ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت های کشور امکان رسیدن به رشداقتصادی هت درصدی وجود دارد.» رئیسی در سفر دو روزه‌اش به قم از روحانیون و حوزه‌های علمیه این شهر خواست تا راه‌حل‌های اقتصادی برای حل مشکلات کشور را به دولت ارائه دهند.

انتقاد یک فعال اقتصادی از برنامه بنزینی دولت: کاری‌ می‌کنند تا مردم از جیب یکدیگر پول بردارند

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی درمورد طرح جدید بنزین دولت رئیسی گفت که «دولت باید یک پولی به مردم دهد، اما امکان پرداخت پول را ندارد به همین دلیل سراغ مردم می‌آید که بیاید به یکدیگر پول دهید. بستری که مردم به یکدیگر پول دهند، همین بنزین می‌شود. در واقع بدون اینکه دولت بودجه داشته باشد که فرضا به هر نفر در ماه ۲۵ هزار تومان یارانه اضافه دهد، می‌گوید بروید از جیب بغلی بردارید.» براساس طرح دولت رئیسی که قرار است ابتدا در کیش و قشم اجرا شود، بنزین یارانه‌ای به هر کد ملی تعلق می‌گیرد. سهمیه هر نفر ۱۵ لیتر در ماه است که می‌تواند آن را به صورت آزاد به دیگران بفروشد. دانشمند با انتقاد از این طرح گفت: «این افزایش قیمت بنزین برای یک خانواده فرودست، ۱۰۰ هزار تومان ایجاد کرده است، اما از آن سو این افزایش قیمت باعث می‌شود که به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم روی قیمت کالا‌ها اثر بگذارد.» دانشمند درباره اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم افزایش قیمت بنزین، گفت: «اثر مستقیم این است که به طور مثال شما سوار تاکسی می‌شوید یا وانت برای شما بار می‌آورد و به طور کل هر کاری در حمل و نقل صورت می‌گیرد، به قیمتش اضافه می‌شود. اثر غیر‌مستقیمش هم این است که فرض کنید یک کالایی که می‌خواهد به دست شما برسد، مواد اولیه و کالای تولید شده‌اش، حمل و نقل گران‌تر بر روی آن تاثیر می‌گذارد که این حمل و نقل گران‌تر باعث می‌شود که یک تورمی ایجاد شود. حال اگر فرض کنیم این نوسانات یک تورم سه درصدی ایجاد می‌کند و سطح خط فقر یک خانواده چهار نفره هم شش میلیون تومان باشد، سه درصد تورمش، ۱۸۰ هزار تومان می‌شود که این بدان معناست که ما به این خانواده ۱۰۰ هزار تومان داده‌ایم، ولی ۱۸۰ هزار تومان کالاهایش را گران‌تر کرده‌ایم یعنی این خانواده، ۸۰ هزار تومان، آن هم با فرض ثابت بودن قیمت بنزین، عقب افتاد.»

یائیر لاپید ایران را تهدید کرد: امکاناتی در اختیار داریم که کسی تصورش را هم نمی‌کند

وزیر خارجه اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که اسرائیل با توافق هسته‌ای با ایران مخالف نیست ولی توافق بد را تحمل نخواهد کرد. او که از مخالفان روند احیای برجام و گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین است گفت که کشورش از خود در برابر تهدیدهای ایران دفاع خواهد کرد و اسرائیل توانایی‌هایی دارد که کسی تصورش را هم نمی‌کند. «توانایی‌هایی داریم مردم و کارشناسان نظامی هم تصورش را نمی‌کنند.» اسرائیل در دو سال گذشته حمله به بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران و برنامه نظامی منطقه‌ای سپاه پاسداران را شدت داده است. دولت جدید اسرائیل مانند دولت نتانیاهو مخالف احیای برجام است و آن را توافقی می‌داند که جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و مداخلات منطقه‌ایش را نمی‌گیرد. تاکنون هست دور مذاکره هسته‌ای در وین برگزار شده ولی طرفین به تفاهمی برای احیای برجام دست نیافته‌اند. لاپید در این مصاحبه به ماجرای جاسوس‌افزار پگاسوس هم اشاره کرد و گفت که افرادی که از مقررات کشورش برای صادرات آن سوءاستفاده کرده‌اند برخورد می‌کند: «ما شرایطمان برای شرکت‌های سایبری اسرائیل روشن است: از محصولات‌تان تنها برای جلوگیری از اقدامات تروریستی و جرائم بزرگ بین‌المللی می‌توانید استفاده کنید. اگر کسی از پگاسوس،برای مقاصد دیگر استفاده کرده است، محاکمه خواهد شد. ما چیزی را مخفی نمی‌کنیم.» جاسوس‌افزار پگاسوس که تولید شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او است در سال‌های گذشته برای رصد فعالیت مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در کشورهای مختلف استفاده شده است. برخی کشورها از جمله عربستان سعودی از این جاسوس‌افزار برای شناسایی منتقدان‌شان و رصد فعالیت‌هایشان استفاده کرده‌اند.

در سال جدید، ایرلندی به زبان کاری اتحادیه اروپا ارتقا می‌یابد

ایرلندی از سال ۲۰۰۷ یکی از زبان‌‌های معاهده اتحادیه اروپا بوده است. با این حال، تنها با شروع سال جدید، وضعیت این زبان به یک زبان رسمی رسمی در بروکسل ارتقا می‌یابد. تا کنون، یک معافیت، از ترجمه اسناد استاندارد اتحادیه اروپا به ایرلندی جلوگیری می‌کرد. توماس بیرن، وزیر امور اروپا در ایرلند، گفته که این تغییر امیدی برای تجدید حیات بالقوه زبان ایرلندی ایجاد کرده است. تبدبل شدن به عنوان یک زبان رسمی در اتحادیه اروپا یک امتیاز بزرگ برای زبان ایرلندی خواهد بود. روزنامه ایرلندی تایمز روز جمعه نوشت که این نقطه، حاصل سال ها تلاش برای تثبیت زبان ایرلندی در بروکسل است. در بروکسل، تعداد کارکنان ایرلندی زبان در تمام نهادهای اتحادیه اروپا از ۵۸ نفر در پنج سال پیش به ۱۷۰ نفر در حال حاضر افزایش یافته است و طبق گزارش آیریش تایمز، از سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰ نفر خواهد رسید. هزینه ترجمه در جلسات از بودجه اتحادیه اروپا پرداخت می‌شود که ایرلند سهم خالصی در آن دارد. بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، که ۲۰۰۰ مترجم این اتحادیه را استخدام می کند، هزینه تمام ۲۴ زبان رسمی ۳۴۹ میلیون یورو (۳۹۵ میلیون دلار) در سال یا حدود ۰،۲ درصد از کل بودجه است. ایرلندی یکی از سه زبان گالیک همراه با گالیک اسکاتلندی و مانکس است و از نظر قانون اساسی به عنوان «اولین زبان رسمی» جمهوری ایرلند است. حدود ۱،۶ میلیون ایرلندی زبان وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۰ هزار نفر روزانه از این زبان استفاده می‌کنند. اکثر آنها در غرب اتحادیه اروپا، در مناطقی که به طور رسمی Gaeltacht نامیده می‌شوند، زندگی می‌کنند.

احضار محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان به پلیس امنیت

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان روز شنبه ۱۱ دی در اتاق خبرپارتی کلاب هاوس اعلام کرد: «امروز ابلاغیه‌ای از طرف شعبه ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب شهرستان شهریار برای من ارسال شده است. در این ابلاغیه آمده که ظرف پنج روز خودم را برای پاره‌ای از توضیحات به پلیس امنیت معرفی کنم. محمد حبیبی سال ۹۹ به علت فعالیت‌های صنفی خود با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بازداشت شد. در اردیبهشت ۹۹ که او در زندان به سر می‌برد، هیات تخلفات آموزش و پرورش موقعیت را برای صدور حکم اخراج او مناسب یافت. حبیبی به دلیل «ترک خدمت» و عدم حضور در کلاس درس اخراج شد.در پی شکایت محمد حبیبی به دیوان عدالت اداری و پیگیری وکلای افتخاری معلمان، اجرای حکم اخراج و بازخرید متوقف شد و حبیبی به سرکار بازگشت. با این حال وزارت آموزش و پرورش همزمان با روز جهانی معلم، پاییز امسال حکم اخراج قطعی محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران را صادر و او را از تدریس محروم کرد.