ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خود‌ـ‌خُداپنداری: خامنه‌ای می‌گوید حرف خدا از زبان او جاری می‌شود

علی خامنه‌ای در نشستی با خانواده قاسم سلیمانی مدعی شد که در جلسه‌ای با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خدا از زبان او سخن گفته است. رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با همسر و دختران فرمانده ترورشده سپاه قدس، در ویدئویی ۹۰ ثانیه‌ای که اکانت فارسی رسمی وبسایت خامنه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده، چنین می‌گوید: «تو این حیاط با ۲۰ نفر از فرماندهان سپاه نماز خواندیم. بعد من نشستم روی پله، یک صحبت گرم و گیرایی کردم. قبلا هم فکرش را نکرده بودم. خدای متعال همین‌طور حرف می‌زد. در واقع، زبانِ من بود، حرف خدا بود. خیلی جلسه‌ی عجیبی بود. خیلی تأثیراتی گذاشت.» خامنه‌ای در جریان بیان این خاطره می‌خواست از تأثیر همسر سلیمانی بر او سخن بگوید و افزود: «بعد آن جلسه چند نفر از بچه‌ها از جمله حاج قاسم به من مراجعه کردند. حاج قاسم جمله‌ای از ایشان [همسرش] نقل کرد. گفت: "عیال من این جوری می‌گوید." در همان جهتی که من صحبت کرده بودم. من دیدم همسر تأثیرش چقدر زیاد است.» دیدار خامنه‌ای و خانواده سلیمانی بعدازظهر یکشنبه ۱۰ دی برگزار شد. در این دیدار فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه هم حضور داشتند.

سه روزنامه‌نگار زن محبوس در اوین را از تماس تلفنی و ملاقات محروم کردند

مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی نسیم سلطان‌بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، سه روزنامه‌نگار زن محبوس در زندان اوین را از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم کردند. ایران جلیلی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، با انتشار این خبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «روز گذشته ما و خانواده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی به زندان اوین مراجعه کردیم، اما اجازه ملاقات به ما داده نشد. مسئولان علت این محدودیت را استفاده نامتعارف از تلفن زندان عنوان کردند و گفتند این محرومیت‌ها تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد یافت.» ایران جلیلی روز گذشته نیز از ممنوعیت تماس نسیم سلطان‌بیگی خبر داده بود. او نوشت که «پس از بازدید برخی قضات دادگاه‌ها از زندان اوین، حق تماس نسیم سلطان بیگی و تعدادی دیگر از زندانیان برای یک ماه لغو شد.» شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران پیشتر نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال حبس محکوم کرده بود. این دو روزنامه‌نگار در سال ۱۴۰۱ به خاطر رسانه‌ای‌کردن قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بودند. نسیم سلطان‌بیگی نیز اوایل شهریور سال جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و یک ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی (دو سال منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور) محکوم شده بود. این حکم را شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در اواخر شهریور ماه تایید کرد. سلطان‌بیگی پیشتر نیز در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۹۲-۹۱ سابقه بازداشت و حبس به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری را داشته است.

زلزله بزرگ در ژاپن: هشدار سونامی در سواحل غربی ژاپن، روسیه، کره‌جنوبی و کره شمالی

ژاپن پس از وقوع یک رشته زمین‌لرزه بزرگ، هشدار سونامی صادر کرد و دستور تخلیه شهروندان در برخی مناطق ساحلی را داد. آژانس هواشناسی ژاپن بیش از ده‌ها زمین لرزه را در سواحل ایشیکاوا و استان‌های مجاور کمی پس از ساعت ۴ بعد از ظهر روز ۱۱ دی/ ۱ ژانویه گزارش داد که یکی از آنها با بزرگی اولیه ۷,۶ بود. هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این زلزله منتشر نشده است. قطع برق و تخریب دست‌کم چهار ساختمان در شهر واجیما گزارش شده است. مقام‌های ژاپنی هشدار سونامی بزرگی را برای ایشیکاوا و هشدارها یا توصیه‌های سونامی سطح پایین را برای بقیه سواحل غربی جزیره هونشو و همچنین شمالی‌ترین جزایر اصلی آن، هوکایدو، صادر کرد. ان‌اچ‌کی (NHK) شبکه تلویزیونی عمومی ژاپن هشدار داد که امواج ممکن است تا ارتفاع ۵ متری برسد و از مردم خواست هر چه سریع‌تر به ارتفاعات یا بالای ساختمان‌های مجاور فرار کنند. سازمان هواشناسی ژاپن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ممکن است زلزله‌های بزرگ‌تری طی هفته آینده به ویژه در دو یا سه روز آینده در این منطقه رخ دهد. به گفته این آژانس، بیش از ده‌ها زمین‌لرزه قوی در این منطقه شناسایی شده است که خطر رانش زمین و ریزش خانه‌ها را در پی دارد. همچنین هشدار سونامی برای بخش‌هایی از کره شمالی و روسیه صادر شد. مقامات روسیه هشدار سونامی برای جزیره ساخالین صادر کردند و هشدار دادند که مناطقی در سراسر سواحل غربی جزیره ممکن است تحت تأثیر امواج قرار بگیرند. در نزدیکی کره جنوبی، سازمان هواشناسی از ساکنان برخی از شهرهای ساحلی شرقی خواست تا مراقب تغییرات احتمالی سطح دریا باشند. امواج سونامی که دیرتر ایجاد می‌شوند می‌توانند بزرگتر از امواج اولیه باشند. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت که دولت ژاپن یک مرکز اضطراری ویژه برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد زمین‌لرزه‌ها و سونامی و انتقال سریع آنها به ساکنان برای اطمینان از ایمنی ایجاد کرده است. وی بار دیگر بر هشدار برای تخلیه فوری مناطق آسیب دیده تاکید کرد. ژاپن کشوری به شدت زلزله‌خیز است. در مارس ۲۰۱۱، یک زمین لرزه و سونامی بزرگ باعث انفجار در یک نیروگاه هسته‌ای این کشور در فوکوشیما شد.

امیربانو کریمی، استاد سرشناس ادبیات فارسی درگذشت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امیربانو کریمی، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و از کارشناسان سبک هندی یکشنبه ۱۰ دی در ۹۲ سالگی در ساری درگذشت. گلزار مصفا، دختر او، به ایسنا گفت مادرش از یک ماه پیش به خاطر آلودگی هوای تهران به ساری رفته بود. امیربانو کریمی در سال ۱۳۱۰ زاده شد و پس از اخذ دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران به تدریس در این دانشگاه پرداخت. او فرزند کریم امیری فیروزکوهی قصیده‌سرای برجسته معاصر، و همسر مظاهر مصفا شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی بود و یکی از فرزندان او علی مصفا بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران است.«تصحیح انتقادی جوامع الحکایات و لوامع الروایات» (چهار جلد)، جمع‌آوری و حاشیه‌نویسی و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی، «طرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی»،«تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی»،«منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی» از آثار اوست. امیربانو کریمی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد. او برای همدردی با مصیبت‌دیدگان انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران در دی ۱۳۹۸، از شرکت در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی انصراف داد. او با انتشار یادداشتی کوتاه در ۲۳ دی ۱۳۹۸، ضمن اعلام انصراف از شرکت در جایزه کتاب سال، دلیل دیگر این تصمیمش را «تسکین شرمساری خود» از سال‌ها تدریس «پرهیز از دروغ و نامردمی» به دانشجویان و نیز سال‌ها تنفس در «فضای مسموم دروغ و ریا در دانشگاه تهران» عنوان کرد. امیربانو کریمی یادداشت خود را با این عنوان آغاز کرده بود: «کار ملک از نابسامانی ز میزان درگذشت».

پنج نفر را به اتهام سرقت مسلحانه در زندان مرکزی کرج اعدام کردند

پنج متهم پرونده سرقت مسلحانه در چند استان ایران را بامداد دوشنبه ۱۱ دی در زندان مرکزی کرج اعدام کردند. حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت که این پنج نفر که آن‌ها را ساکن «یکی از استان‌های غربی کشور» خواند، متهم به انجام ۱۴ مورد سرقت مسلحانه بودند. هویت این پنج زندانی اعدام‌شده در گزارشی که ایسنا و خبرگزاری میزان از اجرای این حکم منتشر کردند، مشخص نشده است. عمده جرایمی که به این افراد نسبت داده شده مربوط به دزدی احشام و همچنین سرقت از کامیون‌های حمل میلگرد و تیرآهن است. دادگستری البرز مدعی است که آن‌ّ‌ها «۱۴ فقره سرقت مسلحانه با انواع سلاح‌های سرد و گرم از جمله «کلاشینکف» در استان‌های مختلف کشور» انجام داده‌اند. استان‌های البرز، قم، همدان، مرکزی، لرستان و خوزستان هم به عنوان محل وقوع این جرایم اعلام شده است. براساس اطلاعاتی که دادگستری استان البرز منتشر کرد این پنج نفر به اتهام «سرقت‌های باندی و مسلحانه منتهی به ناامن کردن راه‌ها و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و خسارت عمده به اموال مردم» در دادگاه انقلاب کرج محاکمه و به اعدام محکوم شدند و رای صادره به تایید دیوان عالی کشور رسید. از فرآیند محاکمه، نحوه دادرسی، نحوه انتساب اتهام و دسترسی متهمان اعدام‌شده به وکیل هیچ اطلاعی در دست نیست.

بریتانیا می‌گوید در هدف قرار دادن مهاجمان حوثی در دریای سرخ تردید نخواهد کرد

پس از اینکه ناوگان دریایی ایالات متحده سه قایق تهاجمی حوثی‌ها را که به یک کشتی کانتینری در منطقه دریای سرخ حمله کرده بود، هدف قرار دادند، بریتانیا هم گفت در حال بررسی حملات هوایی به حوثی‌ها است. براساس گزارش‌ها، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا ۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی گفت که دولت آن کشور در انجام «اقدام مستقیم» برای جلوگیری از حملات بیشتر در دریای سرخ به خود تردیدی راه نخواهد داد. گفته می‌شود آمریکا و بریتانیا همچنین درصدد تهیه آخرین نامه هشدار مشترکشان خطاب به انصارالله یمن هستند. روز یکشنبه ارتش آمریکا اعلام کرد که چهار قایق از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت کشتی مرسک هانگژو شلیک کردند و به فاصله چند متری از آن رسیدند. هلیکوپترهای آمریکایی هم به این قایق‌ها حمله کردند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفت که چندین خدمه قایق‌های مسلح حوثی کشته شدند. هیچکس در کشتی آسیب ندید. حوثی‌های یمن می‌گویند که به کشتی‌هایی در دریای سرخ حمله کرده‌اند که به گفته آنها یا به اسرائیل مرتبط هستند یا به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند. آن‌ها می گویند هدف از حملات آنها پایان دادن به حمله هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه پس از حمله حماس در ۷ اکتبر است. بریتانیا و آمریکا معتقدند که حوثی‌ها این حملات را به فرمان تهران انجام می‌دهند. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت کرد. کامرون در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز با [امیرعبداللهیان] درباره حملات حوثی‌ها در دریای سرخ صحبت کردم که جان بیگناهان و اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. من به صراحت اعلام کردم که ایران با توجه به حمایت دیرینه آنها از حوثی‌ها، مسئولیت جلوگیری از این حملات را بر عهده دارد.» روز شنبه، فرمانده ارشد نیروهای دریایی آمریکا در خاورمیانه هم گفت که حتی با پیوستن کشورهای بیشتری به مأموریت دریایی بین المللی برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ، حوثی‌ها هیچ نشانه‌ای از پایان دادن به حملات «بی پروا» به کشتی‌های تجاری نشان نداده‌اند.

اوکراین و روسیه یکدیگر را به حمله در ابتدای سال جدید میلادی متهم کردند

حمله‌های اوکراین و روسیه به مواضع یکدیگر در ساعت‌های ابتدایی سال جدید میلادی به کشته و زخمی شدن چندین تن انجامید. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، فرماندار جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین دوشنبه ۱۱ دی / یکم ژانویه گفت که گلوله‌باران شهر دونتسک به دست سربازان اوکراینی به کشته شدن چهار تن و زخمی‌شدن ۱۳ تن دیگر انجامیده است. اوله کیپر، فرماندار منطقه اودسا در اوکراین هم از کشته شدن دست کم یک تن و مجروحیت ۹ تن دیگر در حمله‌ی پهپادی روسیه به بندر جنوبی اودسا خبر داد. مقام‌های اوکراینی در منطقه‌ی غربی لویو در مرز لهستان هم گفتند که حمله‌ی هوایی روسیه در ساعت‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ به ساختمان یک دانشگاه در شهر دوبلیانی و نیز به یک یادبود نظامی در حومه شهر لویو آسیب زده است.