ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوی همه گروه‌های فلسطینی ۸ فوریه در قاهره برگزار می‌شود

جبرئیل الرجوب، دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح دوشنبه یکم فوریه / ۱۳ بهمن اعلام کرد که گفت‌وگوی فراگیر ملی میان گروه‌های فلسطینی، ۸ فوریه / ۲۰ بهمن در قاهره، پایتخت مصر آغاز خواهد شد. به‌گفته الرجوب، گروه‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات یک روز قبل وارد قاهره خواهند شد. طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای رهبر حماس نیز اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دعوت‌نامه رسمی را از مصر برای حضور در این گفت‌وگوها دریافت کرده است. هیئت نمایندگی حماس به ریاست صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی این گروه به قاهره خواهد رفت. برخی از رهبران حماس در غزه و برخی در خارج از آن در این هیئت حضور خواهند داشت. همه گروه‌های فلسطینی در این گردهمایی شرکت می‌کنند تا بر سر انتخابات و از میان برداشتن موانع موجود در راه برگزاری آن گفت‌وگو کنند. انتخابات فلسطین قرار است در سه مرحله انتخابات پارلمانی در ۲۲ مه / یکم خرداد ۱۴۰۰، ریاست دولت فلسطین در ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد ۱۴۰۰ و انتخابات شورای ملی در ۳۱ اوت / ۹ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شود. حماس و فتح، گروه‌های اصلی فلسطینی در سال‌های اخیر اختلاف‌هایی با هم داشتند. نوار غزه در کنترل حماس و کرانه باختری در کنترل سازمان آزادی‌بخش فلسطین است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع از «پرتاب موفقیت‌آمیز» یک ماهواره‌بر خبر داد

احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۳ بهمن از نخستین پرتاب تحقیقاتی «ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح باهدف تست زیرمداری» خبر داد و گفت این پرتاب موفقیت‌آمیز بوده است. به‌گفته حسینی، ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ذوالجناح دارای دو مرحله پیش‌رانش جامد و یک مرحله با پیش‌رانش مایع است و توانایی حمل ماهواره را تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری داراست. او همچنین افزود ماهواره‌بر ذوالجناح با دستیابی به فناوری «قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور» ساخته شده و آمادگی قرار دادن ماهواره‌های عملیاتی را در مدار خواهد داشت. بر اساس گمانه‌زنی برخی کارشناسان هدف ایران از پرتاب ماهواره‌ها به فضا در راستای آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی نیروهای نظامی ایران است. مقامات جمهوری اسلامی اما همواره اعلام کرده‌اند آزمایش‌های فضایی ایران مقاصد نظامی ندارد. پیش از این، پرتاب ماهواره پیام موفقیت‌آمیز نبود. ۲۵ دی‌ماه سال گذشته محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد یک موشک حامل ماهواره پیام به فضا پرتاب شد، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره آن هم نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد. دولت پیشین آمریکا استفاده از موشک بالستیک را برای پرتاب این ماهواره‌ها ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبات شورای امنیت دانسته بود.

یک کودک کار در ماهشهر به زندگی خود پایان داد

محمد کودک کار ۱۴ ساله ماهشهر بامداد امروز خود را به دار آویخت. او نان‌آور خانواده بود و سال گذشته به علت مشکلات مالی خانواده ترک تحصیل کرده بود. یکی از دوستان او علت خودکشی را فقر و تنگدستی عنوان کرده است. محمد آب فروش بود و با چرخ دستی که بستگانش در اختیار او گذاشته بودند، آب تصفیه‌شده را برای فروش به جلوی خانه‌ها می‌برد اما با شیوع کرونا کسی از او خرید نمی‌کرد. محمد پیش از ترک تحصیل برای تامین هزینه تحصیل در زمین فوتبال ماهشهر توپ جمع کن بود. به نوشته عصر جنوب، برخی ورزشکاران گفته‌اند او بارها برای خرید نوشت افزار از آن‌ها تقاضای پنج هزار تومان پول کرده بود. محمد به همراه پدر و مادرش در خانه‌ای در یک محله فقیر نشین ماهشهر زندگی می‌کرد و خود را در همین خانه به دار آویخت.

پوتین گفت‌وگو با طرفداران ناوالنی را رد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو با طرفداران الکسی ناوالنی، منتقد دولت را رد کرد. سخنگوی پوتین در مسکو گفت، هیچ گفت‌وگویی با آشوبگران و تحریک‌کنندگان انجام نخواهد داد. روز گذشته، یکشنبه ۳۱ ژانویه / ۱۲ بهمن طرفداران ناوالنی در سراسر کشور تظاهرات کردند. به‌گفته ناظران گروه «اوپن دموکراسی»، سازمان رسانه‌ای بین‌المللی، بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در این اعتراض‌ها بازداشت شدند. جولیا، همسر ناوالنی نیز به دلیل شرکت در این تظاهرات جریمه مالی شد.دادستان‌ها از حمایت مقام‌های زندان برای تبدیل حکم تعلیقی ناوالنی به زندان حمایت کردند. الکسی ناوالنی در بازگشت به مسکو در ۱۷ ژانویه دستگیر و یک روز بعد به ۳۰ روز زندان محکوم شد. دادگاه دلیل این بازداشت را نقض شروط حکم تعلیقی مربوط به اتهام مالی در سال ۲۰۱۴ عنوان کرده است. اعتراض‌های روز گذشته، یکی از بزرگترین اعتراض‌ها از زمان فروپاشی شوروی در روسیه بود.

صدور حکم زندان برای اعضای «گردان قاسم سلیمانی» در بحرین

دادگاه عالی بحرین ۱۸ نفر را به دلیل عضویت در یک گروه شبه‌نظامی به نام «گردان شهید قاسم سلیمانی» به زندان محکوم کرد. دادستانی بحرین این افراد را متهم کرده بود که در تلاش برای بمب‌گذاری در اماکن حیاتی بحرین از جمله مرکز تحقیقات جنایی این کشور بوده‌اند. احتمالا این مرکز به این دلیل در لیست اهداف قرار داشته که فعالیت گروه‌های وابسته به سپاه قدس و مخالفان حکومت بحرین را رصد می‌کند. ۸ عضو این گروه در دادگاه به حبس ابد محکوم شده‌اند و بقیه افراد احکامی از ۱۵ سال تا ۵ سال زندان دریافت کرده‌اند. در جریان محاکمه اعضای این گروه تنها ۹ نفر از آن‌ها در دادگاه حضور داشتند و مقام‌های قضایی بحرین اعلام کرده‌اند که بقیه افراد به خارج از کشور و احتمالا ایران گریخته‌اند. افراد این گروه ۱۷ تا ۳۷ ساله هستند و در کیفرخواست آن‌ها آمده که با سپاه پاسداران ایران در تماس بوده‌اند و در سه سال گذشته آموزش نظامی دیده‌ و مقادیری مواد منفجره فراهم کرده بودند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در نشست خبری هفتگی گفت که خبر صدور این احکام را شنیده است. او گفت که اتهام این افراد «ساختگی» است. مقام‌های قضایی بحرین گفته‌اند که این افراد قصد داشتند انتقام ترور قاسم سلیمانی را بگیرند.

یکی از مدیران جهاد کشاورزی جیرفت کرمان به دلیل تخلفات مالی بازداشت شد

حسین سلامی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت کرمان از بازداشت یکی از مدیران جهاد کشاورزی این شهرستان خبر داد. سلامی گفت: «حسب گزارش مراجع امنیتی شهرستان جیرفت مبنی بر تخلفات صورت‌گرفته در حوزه توزیع بذر پیاز مینروا و احتمال وقوع تخلفات و جرایم مالی با ارجاع گزارش به شعبه اول بازپرسی بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.» به‌گفته او تحقیقات در این زمینه از شش نفر از آگاهان ماجرا و حراست جهاد کشاورزی جیرفت صورت گرفت و در نهایت یکی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی به دلیل تخلفات مالی بازداشت شد.

وزیر دفاع اسرائیل: لازم باشد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کنیم

وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه ۳۱ ژانویه/۱۲ بهمن در مصاحبه با یک رسانه مصری گفت کشورش همچنان اگر لازم باشد از گزینه نظامی برای مقابله با توانایی هسته‌ای ایران استفاده می‌کند. بنی گانتز گفت: «اسرائیل هدف مشخصی دارد: اینکه ایران نباید قدرتی هسته‌ای باشد. (جلوگیری از هسته ای شدن ایران) فقط به نفع اسرائیل نیست. این به نفع همه کشورهای جهان و کشورهای منطقه است.» گانتز در ادامه سخنانش گفت «ارتش اسرائیل گزینه نظامی را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته‌ و این همان کاری است که باید انجام شود.» گانتز البته اضافه کرد که امیدوار است که به آن نقطه (حمله نظامی) نرسد. اسرائیل تاکنون دو بار از حملات نظامی علیه برنامه‌ هسته‌ای دشمنانش استفاده کرده است: عراق در سال ۱۹۸۱ و سوریه در سال ۲۰۰۷. این بخشی از دکترین دفاعی-امنیتی اسرائیل موسوم به دکترین بگین است که بر اساس آن اسرائیل نباید به دشمنانش اجازه بدهد به سلاح هسته‌ای دست یابند. وزیر دفاع اسرائیل گفت: «دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد.» او البته به این نکته هم اذعان کرد که اگر حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شود سبب خواهد شد تا حزب‌الله لبنان و حماس با شلیک موشک به اسرائیل پاسخ دهند. گانتز گفت حمله موشکی این دو گروه نیز سبب پاسخ اسرائیل و هدف قرار دادن انبارهای موشکی آن‌ها خواهد شد. ۲۷ ژانویه/ ۸ بهمن نیز رییس ستاد ارتش اسرائیل طی سخنانی در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو اعلام کرد که اسرائیل در حال بروز رسانی نقشه‌های عملیاتی خود علیه ایران است. آویو کوخاوی گفت: «بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، یا حتی اگر توافق مشابهی ایجاد شود که چند مورد دیگر را هم در بر‌ بگیرد، از نظر عملیاتی و استراتژیک بد و اشتباه است.»

بادامچیان: ورود ابراهیم رئیسی به انتخابات به تصمیم خودش بستگی دارد

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت هیچ منعی برای ثبت نام ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود ندارد. دبیرکل موتلفه اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۱۳ بهمن در پاسخ به این پرسش که آیا شورای وحدت اصولگرایان از ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات حمایت می‌کند یا دعوتی در این زمینه صورت گرفته یا نه، گفت: «سیاست شورای وحدت و حزب موتلفه اسلامی این است که ما مانع اینکه کسی در صحنه برای کاندیداتوری آماده شود، نشویم. این حق قانونی آنان است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. این مسئله تا زمان بررسی صلاحیت‌ها ادامه می‌یابد و در همین زمینه نیز من نامه‌ای به آقایان شورای نگهبان نوشتم که مشخص کنید معنای رجل سیاسی چیست تا تکلیف همه مشخص شود.» بادمچیان در ادامه سخنانش گفت: «هر کسی وارد به صحنه شود او را با منشور گام دوم می‌سنجیم و اگر به نظرمان مناسب با آن و سایر موارد بود حتماً از وی حمایت می‌کنیم.» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی یادآوری کرد: «در مورد آقای رئیسی هم هیچ مانعی برای ثبت‌نام وجود ندارد و اگر ایشان وارد صحنه شوند هم به نظرم حامیان خود را دارند اما باید ببینیم خود ایشان چه تصمیمی می‌گیرند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران: آمریکا با یک امضا از برجام خارج شد اما با یک امضا نمی‌تواند وارد شود، هیچ مذاکره‌ دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه ۱۳ بهمن در یک نشست خبری درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت:‌ «ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.» سعید خطیب‌زاده گفت: «ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. اقدام هم یک رفع تحریم موثر و این یعنی همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن‌کشی درباره نرم‌های بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد باید به صورت موثر لغو شوند و ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم. یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخش امضا بر روی کاغذ است. ما منتظریم نفت مبادله شود و پولش برگردد و زنجیره‌ای از آثار رفع تحریمی را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی آمریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.» سعید خطیب‌زاده در ادامه این نشست گفت: «هیچ مذاکره‌ دوجانبه‌ای با آمریکا نه لازم است و نه در این خصوص خواهیم داشت. آمریکا لازم است به تعهداتش برگردد و اگر این اقدام صورت بگیرد در چارچوب کمیسیون مشترک برجام امکان گفت‌وگو است.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نخستین نشست خبری خود گفته بود آمریکا ابتدا منتطر می‌ماند تا ایران به تعهداتش در برجام پایبند بماند. جمعه گذشته امانوئل مکرون خواهان مشارکت عربستان در مذاکرات با ایران شده بود و گفته بود این‌بار رویکرد غرب سختگیرانه‌تر است. وزارت خارجه ایران موکدا هرگونه گفت‌وگو با عربستان درباره نفوذ ایران در خاورمیانه را رد کرده است.

حمله گروه تروریستی الشباب به هتلی در موگادیشو چندین کشته بر جا گذاشت

گروه تروریستی الشباب سومالی به هتلی در موگادیشو پایتخت این کشور حمله کرد. طبق گفته پلیس، یک وسیله نقلیه پر از مواد منفجره به داخل دروازه ورودی هتل حرکت کرده و پس از آن افراد مسلح به ساختمان حمله کردند. پلیس و ارتش با افراد این گروه تندرو اسلامی درگیر شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، در این حمله دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند. الشباب مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در گذشته، این سازمان تروریستی بارها به هتل‌ها و رستوران‌های موگادیشو که مقامات دولتی و خارجی‌ها در آن اقامت دارند، حمله کرده است.

برادر سونیا، قربانی سردشتی به قتل ناموسی اعتراف کرد

ولی خداکرمی، دادستان عمومی و انقلاب سردشت خبر از بازجویی قاتل زن جوان سردشتی داد. این زن ۲۲ ساله به نام سونیا که مادر پسری شش ساله بود، ۲۳ دی‌ سال جاری به دست برادر و پسرعمویش به قتل رسید. دادستان عمومی و انقلاب سردشت گفت برادر او در بازجویی‌های اولیه اعلام کرد که در روز حادثه با خواهرش درگیری لفظی داشته و دیگر او را ندیده اما بعد از بازجویی‌های زیاد و فنی بالاخره به قتل خواهرش اعتراف کرد. خداکرمی گفته است که متهم با «انگیزه ناموسی» با خواهر خود درگیری لفظی پیدا کرده و در نهایت با زدن یک میله آهنی به سر خواهرش، او را به قتل رسانده و جنازه را در چاهی کنار رودخانه زاب نزدیک شهر نلاس انداخته است. دادستان عمومی و انقلاب سردشت از جدیت و قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با اشخاصی که اقدام به اخلال در نظم عمومی جامعه از طریق ارتکاب بزه می شوند خبر داده است. یک ماه قبل از قتل سونیا، وفا عبدالله پور نیز به دست پسرعمویش در شهر سردشت کشته‌شد.

معاون فنی دیوان محاسبات: از ۱۱۲ حکم مندرج در قانون هوای پاک که باید توسط ۲۳دستگاه اجرایی می‌شد، فقط۱۰ حکم عملیاتی شده است

کیومرث داودی، معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات در حاشیه نمایشگاه دیوان فناورانه در محل دائمی نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد «گزارش حسابرسی زیست محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک با دامنه ۸ کلانشهر» منتشر شده است. داودی گفت: «علیرغم تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶، مقایسه شاخص‌های آلودگی هوا در سال‌های اخیر، نمایانگر رشد نزولی کیفیت هوا و افزایش تدریجی روزهای آلاینده در طی سال‌های متوالی منتهی به سال ۹۹ است.» معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران علت اصلی آلودگی هوا را عمل نکردن مسئولان به وظایف خود دانست: «از ۱۱۲ حکم مندرج در قانون هوای پاک که باید توسط ۲۳ دستگاه اجرایی می‌شد، تعداد ۳۸ حکم اصلاً انجام نشده، ۶۴ حکم به طور ناقص انجام شده و صرفاً ۱۰ حکم عملیاتی شده است و ترک فعل و کم‌کاری در عملکرد دستگاه‌های مربوطه محرز است.» بر همین اساس سهم منابع متحرک از تولید آلودگی حدود ۸۳ درصد (سالانه معادل ۵۷۹ هزار تن) و سهم منابع ساکن، حدود ۱۷ درصد (سالانه معادل ۱۲۳ هزار تن) بوده است. بر اساس قانون هوای پاک، بنا بود با همکاری وزارت صمت و سازمان گمرک، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری ظرف مدت پنج سال به انجام برسد که اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است. در ایران تنها بیش از هشت میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده وجود دارد.

حمله گروه تروریستی الشباب به هتلی در موگادیشو چندین کشته بر جا گذاشت

در این حمله دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند. الشباب بارها به هتل‌ها و رستوران‌های محل اقامت مقامات دولتی و خارجی حمله کرده‌اند. گروه تروریستی الشباب سومالی به هتلی در موگادیشو پایتخت این کشور حمله کرد. طبق گفته پلیس، یک وسیله نقلیه پر از مواد منفجره به داخل دروازه ورودی هتل حرکت کرده و پس از آن افراد مسلح به ساختمان حمله کردند. پلیس و ارتش با افراد این گروه تندرو اسلامی درگیر شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، در این حمله دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند. الشباب مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در گذشته، این سازمان تروریستی بارها به هتل‌ها و رستوران‌های موگادیشو که مقامات دولتی و خارجی‌ها در آن اقامت دارند، حمله کرده است.

رونمایی از رهبر با پروتکل‌های بهداشتی: خامنه‌ای پس از مدتی خارج از حریم خود حاضر شد، اما تک و تنها

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا محل قرنطینه خود را ترک نکرده بود به دیدار مرقد آیت‌الله خمینی رفت. هر سال در دهه موسوم به دهه فجر خامنه‌ای به مرقد خمینی می‌رود. این بار در تصاویری که در رسانه‌های داخلی منتشر شده، او یکه و تنها بود.