نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشکسالی میلیون‌ها نفر را در اتیوپی تهدید می‌کند

به‌گفته سازمان ملل متحد، خشکسالی در اتیوپی زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. همانطور که جانفرانکو روتیلیانو، نماینده یونیسف در اتیوپی اعلام کرد که چاه‌ها در چهار منطقه اتیوپی خشک شده و محصولات کشاورزی، مواد غذایی و دام‌ها از بین رفته‌اند و کودکان و زنان باردار به‌ویژه از کمبود آب و غذا رنج می‌برند. روتیلیانو گفت بر اساس برآوردهای رسمی، بیش از ۶,۸ میلیون نفر تا اواسط مارس به غذا و کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. در میان مناطق خشکسالی، ارومیا واقع در مرکز، پرجمعیت‌ترین ایالت اتیوپی است. در شمال اتیوپی، درگیری بین دولت مرکزی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای در جریان است. سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های امدادی می‌گویند درگیری‌های نظامی مانع از ارسال کمک‌های انسانی به میلیون‌ها انسانِ نیازمند شده است.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اعتراضات سراسری معلمان می‌گوید برخی افراد معلمان را «تحریک» می‌کنند و رتبه‌بندی هم برای امسال نیست

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی درباره اعتراضات سراسری و گسترده معلمان گفت: «برخی افراد، معلمان را تحریک می‌کنند که سر کلاس درس نروند، این موضوع با هیچ قاعده‌ای جور نیست.» او افزود اگر معلمان سر کلاس نروند «نمی‌توانیم برای گرفتن حق فرهنگیان پاسخگو باشیم». معلمان در ماه‌های اخیر بارها دست به اعتصاب سراسری زده‌اند. به‌تازگی نیز در پی دو روز اعتصاب و تحصن در مدارس بیش از ۳۰۰ شهر، معلمان دوشنبه ۱۱ بهمن بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی معلمان دربند، پایان دادن به پرونده‌سازی امنیتی برای معلمان، اجرای کامل طرح رتبه‌بندی، و آموزش رایگان برای همه کودکان شدند. وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی گفت: «رتبه‌بندی برای امسال نبوده برای سال آینده بوده و دولت در حال ارفاق است، هم‌اکنون دولت و مجلس توافق نظر دارند که رتبه‌بندی برای امسال هم اجرا شود.» به‌گفته یوسف نوری، درباره رتبه‌بندی تصمیم‌هایی گرفته شده است که احتمالاً تا فردا (چهارشنبه) نهایی می‌شود. این در حالی است که تاریخ اجرای لایحه رتبه‌بندی ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تعیین شده بود. دو لایحه رتبه‌بندی حقوق معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از زمان استقرار دولت سیزدهم میان نهادهای حکومتی معلق مانده‌اند. لایحه رتبه‌بندی که پس از کاهش بودجه آن و به روایت معلمان با «سرهم‌بندی» در مجلس تصویب شد، از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است. لایحه دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز پس از مخالفت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس معلق مانده است.

در چهار حادثه کاری در اصفهان و زنجان، یک کارگر جان باخت و ۱۵ کارگر مصدوم شدند

چهار حادثه کار در زنجان و اصفهان به مرگ یک کارگر در زنجان و مصدومیت ۱۵ کارگر در زنجان و اصفهان انجامید. حادثه منجر به مرگ یک کارگر و مصدومیت یک کارگر دیگر بعد از ظهر دوشنبه ۱۱ بهمن در کارخانه «ایران ترانسفو» زنجان روی داد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) علت حادثه را «سقوط یک قطعه سنگین برقی» اعلام کرده است. بنا بر خبر، دو کارگر حادثه دیده به بیمارستان منتقل شده‌اند. یکی از کارگران به نام «ابراهیم محمدی» در اثر شدت صدمات در بیمارستان جان باخت. ابراهیم محمدی حدود ۲۵ ساله و دارای مدرک فوق دیپلم بود و از شش ماه پیش در ایران ترانسفو کار می‌کرد. در اصفهان هم طی حوادث کاری که به مصدومیت ۱۴ کارگر منجر شد، یک کارگر خدمات شهری، یک کارگر ساختمانی تبعه افغانستان در منطقه فرایبورگ اصفهان، و ۱۲ کارگر شاغل در کارخانه‌ای که نامش اعلام نشده است مصدوم شدند. روز ۱۱ بهمن، یک کارگر شهرداری اصفهان در شیفت کاری شب در باند سبقت اتوبان فرودگاه توسط یک خودرو زیر گرفته شده و مصدوم شد. به نوشته‌ی ایلنا، کارگر سانحه دیده چند ساعتی پس از حادثه در کما بوده و اکنون در بیمارستان بستری است. قربانی حادثه کار دیگر اصفهان، یک کارگر ۴۰ ساله افغانستانی بود که حین کار ساختمانی به پائین سقوط کرد و به بیمارستان منتقل شد. قربانیان حادثه دیگر اصفهان، کارگرانی بودند که صبح روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن با مینی بوس به محل کار می‌رفتند. ۱۲ کارگر شاغل در شهرک صنعتی اطراف اصفهان در تصادف مینی بوس با یک خودرو مصدوم و به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شدند.

احضار شش عضو دیگر سندیکای شرکت واحد به دادسرای اوین

در پی احضار از سوی نهادهای امنیتی، داود رضوی، رضا شهابی، حسن سعیدی، محمد اصلاغی، مرتضی کمساری و ناصر محرم زاده شش تن از اعضای سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد، روز دوشنبه ۱۱ بهمن در شعبه دوم دادسرای اوین حضور یافتند و به اتهامات وارده توسط نهادهای امنیتی پاسخ گفتند. به نوشته‌ی سندیکای شرکت واحد، پلیس امنیت نسبت به فعالیت سندیکا و برگزاری جلسات و گردهمایی‌ها به این فعالان صنفی هشدار داده است. پیش از این ۱۱ تن از فعالان سندیکایی شرکت واحد به روش مشابهی احضار و در زمان حضور در دادسرای اوین در روزهای ۵ و ۶ بهمن توسط پلیس امنیت مورد تهدید قرار گرفته بودند. اسامی این ۱۱ تن امیر تاخیری، عطا باباخانی، حسین کریمی سبزوار، ابراهیم حیدری، وحید فریدونی، محمد قاسمی، بهروز عبرتی، شهرزاد گلپور، اسداله سلیمانی و سید مجتبی صادقی اعلام شده است. در بیانیه سندیکای شرکت واحد آمده است: «رانندگان احضار شده به قانونی‌بودن سندیکا مطابق اصل ۲۶ قانون اساسی و برگزاری تجمعات مطابق اصل ۲۷ قانون و مقاوله‌نامه‌های ۹۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار تأکید داشتند و اعلام کردند تا زمانی که ما به خواسته‌ها و مطالباتمان از جمله بازگشت به‌کار رانندگان اخراجی، اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، تحویل مسکن که بیش از ۱۲ سال است با وجود اینکه رانندگان پروژه‌های سپیدار دو و سه تعهدات مالی خود را انجام دادند ولی همچنان بلاتکلیف‌اند، و شارژ بن کارت‌ها و غیره محقق نشود به مطالبه‌گری و حق‌خواهی ادامه خواهیم داد.» سندیکای شرکت واحد احضار و بازخواست فعالان این تشکل به پلیس امنیت را «فراقانونی» خوانده و پس از اشاره به شرایط سخت رانندگان و کارگران شرکت واحد و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات آن‌ها تاکید کرده است در صورتی که به خواست‌های برحق آنان پاسخ داده نشود، اعتراض ادامه خواهد یافت.

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران، به درخواست خانواده و وکلا به اعتصاب غذای خود پایان داد

بنجامین بریِر، گردشگر فرانسوی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای وین به ۸ سال زندان محکوم شد، در پی درخواست خانواده و وکلا، اعتصاب غذای خود را شکست. او در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده در شب کریسمس، دست به اعتصاب غذا زده بود. سعید دهقان، از وکلای بریر سه‌شنبه ۱۲ بهمن/ یکم فوریه ضمن اعلام این خبر در توییتر نوشت: «بنجامین بریر، اعتصاب غذایش را بعد از ۳۵ روز و کم کردن ۱۳ کیلو‌، به درخواست خانواده و وکلا شکست. اما مقامات جمهوری اسلامی بعد از ۲۰ماه قانون‌شکنی و تحمیل ۸ سال و ۸ ماه زندان به یک توریست خارجی، به جای دست برداشتن از لجاجت و تجارت با حوزه عدالت، فرانسه را وسط مذاکرات، دولت متخاصم معرفی می‌کنند!» شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد در حکمی که سه‌شنبه ۵ بهمن/ ۲۵ ژانویه اعلام شد، این شهروند فرانسوی را به اتهام «جاسوسی» به ۸ سال زندان محکوم کرده و در حکمی جداگانه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای او حکم ۸ ماه زندان صادر کرد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این گردشگر فرانسوی پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه پس از گذشت ۶۰۰ روز از زمان بازداشت برگزار شد. سعید دهقان پیشتر در مورد جزئیات جلسه دادگاه در توییتر نوشته بود: «۱- قبل از شروع جلسه، شعبه دادگاه را از سه به چهار تغییر دادند. ۲- دادگاه «علنی» نبود، اما دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری آوردند. ۳- موضع قاضی جدید در همین اولین جلسه دادگاه معلوم بود. ۴- با استفاده از واژه مبادله، تکلیف را هم معلوم کردند!» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خرداد ۹۹ بنجامین بریر را پس از پروازدادن یک «هلی‌کم» (Helicam) – مینی‌بالگرد کنترل از راه دور که برای تهیه تصاویر هوایی یا حرکتی استفاده می‌شود، در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان دستگیر کردند. دستگاه قضایی ایران در اسفند ۹۹، او را به دلیل عکس‌برداری با هلی‌کم از «مناطق ممنوعه» به جاسوسی و به‌خاطر طرح سئوال درباره حجاب اجباری، در شبکه‌های اجتماعی به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرد. بریر در یکی از شبکه‌های اجتماعی پرسیده بود: «چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟» بر مبنای بیانیه روز شنبه کاخ الیزه، امانوئل مکرون رئيس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواهان آزادی فوری بریر و فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی شده است.

سخنگوی سپاه می‌گوید تا کنون تولید خودرو جزو مأموریت‌های سپاه نبوده اما این نهاد نظامی می‌تواند «تکنولوژی» ارائه کند

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در مورد ورود این نهاد نظامی به عرصه تولید خودرو در ایران گفت: «تولید خودرو جزو مأموریت‌های نیروی مسلح تا این لحظه نیست اما ارائه تکنولوژی‌هایی که وجود دارد با هماهنگی مدیران مسئول در وزارت صمت می‌تواند کمک‌کار خوبی برای دوستان در حوزه تولید خودرو باشد.» پیش از این در ۲۰ خرداد سال گذشته، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تشکیل یک کمیته مشترک بین سپاه و وزارت صنعت برای ورود این نهاد نظامی به حوزه خودرو خبر داده بود. او گفته بود هدف از این کار «انتقال تجربیات و اطلاعات سپاه در حوزه تحقیقات» به خودروسازان است. منوچهر منطقی، مدیر پیشین شرکت ایران‌ خودرو نیز آذرماه سال ۸۸ پیشنهاد کرده بود که سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌ خودرو به بنیاد تعاون سپاه واگذار شود. ۳۰ اردیبهشت سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص خود از دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا اعلام کرد که دخالت نهادهای امنیتی در این شرکت‌ها باعث افزایش فساد و زیان‌دهی آن‌ها شده است. نفوذ بی‌بدیل سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در اقتصاد ایران بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. در شرایطی که ایران با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌روست، دولت ابراهیم رئیسی در پیش‌نویس بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه اختصاص‌یافته به سپاه پاسداران را بیش از ۲۱۰ درصد افزایش داده است.

چهارمین روز اعتصاب کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز

اعتصاب کارگران کارخانه «موتورسازان تراکتورسازی تبریز» سه شنبه ۱۲ بهمن برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت. خواست کارگران امنیت شغلی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، و به‌رسمیت شناختن حق تشکل است. کارگران در آبان‌ماه با خواست‌های مشابه یک هفته در اعتصاب بودند و با وعده‌های کارفرما به سر کار بازگشتند. عدم اجرای وعده‌ها دور جدید اعتصاب کارگران را در پی داشته که از شنبه ۹ بهمن آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز تولیدکننده موتورهای دیزلی، پیش از انقلاب ۵۷ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تراکتورسازی ایران (تبریز) بود. این شرکت پس از انقلاب از شرکت مادر تفکیک شد. سال ۱۳۸۶ در راستای سیاست واگذاری موسسات و کارخانه‌ها، سهام آن در بورس عرضه شد. در حال حاضر بیش از ۵۳ درصد سهام آن متعلق به تراکتورسازی تبریز است و آستان قدس رضوی نیز ۳۴ درصد سهام آن را در تملک دارد.

اردوغان به قصد تنش‌زدایی به اوکراین سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام ارشد دولت ترکیه اعلام کرد که طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۲ فوریه/ ۱۳ بهمن برای گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور به اوکراین سفر می‌کند با این هدف که از سطح تنش بین کی‌یف و روسیه بکاهد. آنکارا روابط خوبی با کی‌یف و مسکو دارد، اما با سیاست‌های روسیه در سوریه و لیبی و همچنین با الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالف است. آنکارا ضمن همکاری با روسیه در زمینه دفاع و انرژی، پهپادهای پیشرفته‌ای را نیز به اوکراین فروخته است. این مقام گفت: اردوغان پیام‌هایی را به زلنسکی درباره ضرورت حفظ صلح در منطقه و جلوگیری از افزایش تنش خواهد رساند. او گفت برنامه‌هایی هم برای سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ترکیه پس از بازی‌های المپیک زمستانی که بین ۴ تا ۲۰ فوریه در چین برگزار می‌شود، در دست تهیه است. این مقام که نخواست نامش فاش نشود، گفت: «ما انتظار داریم که هر دو دیدارها در کاهش تنش بین روسیه و اوکراین موثر باشد.» هفته گذشته اردوغان گفته بود که حمله روسیه به اوکراین عاقلانه نیست و اگر چنین شود ترکیه به‌عنوان عضو ناتو آنچه لازم است را انجام خواهد داد.