ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: تا زمانی که سوئد بر روی توهین به مقدسات ما چشم می‌بندد، اجازه ورود این کشور به ناتو را نخواهیم داد

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و رهبر حزب «عدالت و توسعه» چهارشنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه در نشست گروهی این حزب گفت: «تا هنگامی که سوئد بر روی اقداماتی چون آتش زدن و پاره کردن کتاب مقدس‌مان قرآن چشم‌پوشی می‌کند، ترکیه اجازه ورود این کشور به ناتو را نخواهد داد.» اردوغان درباره عضویت فنلاند در ناتو نیز سخنان چند روز پیش خود را تکرار کرد و گفت: «در مورد عضویت فنلاند در ناتو نگرش مثبتی داریم اما نظر ما نسبت به عضویت سوئد منفی است.» یکم بهمن / ۲۱ ژانویه در تظاهراتی که در برابر سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد با مجوز پلیس برگزار شد، راسموسن پالودان، رهبر یک حزب راست افراطی پس از سخنرانی علیه اسلام و مهاجران مسلمان، یک جلد از قرآن را به آتش کشید؛ مقامات سوئد گفتند که از نیت این سیاستمدار برای آتش‌زدن قرآن آگاهی نداشتند. اولاف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در توییتی در واکنش به سوزاندن قرآن نوشته بود که «آزادی بیان در دموکراسی محفوظ است اما هر چه که قانونی است، الزاماً اقدامی مناسب نیست.» این ماجرا به تنش میان ترکیه و سوئد افزود. اردوغان ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه هم موضع مشابهی گرفته و گفته بود سوئد نباید در انتظار حمایت ترکیه از عضویت در ناتو باشد. سوئد و فنلاند سه ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، برای حفظ امنیت و مرزهای خود خواهان عضویت در ناتو شدند. از آن‌جا که عضویت یک کشور در ناتو نیازمند حمایت همه اعضای پیمان است، مخالفت ترکیه تاکنون مانع از عضویت این دو کشور در ناتو شده است. ترکیه این شرط را برای سوئد گذاشته که باید عوامل مرتبط با کودتای هفت سال پیش ترکیه و همچنین فعالان کرد ترکیه‌ای را اخراج کرده و برای محاکمه به ترکیه مسترد کند.

یک کارگر و چهار راهدار در استان چهار محال و بختیاری مصدوم شدند

در حوادث ناشی از کار در شهر بروجن استان چهارمحال و بختیاری چهار راهدار و یک کارگر مصدوم شدند. در پی ریزش برف در استان چهارمحال و بختیاری، چهار راهدار که در گردنه‌های «تاراز» در منطقه کوهرنگ و «شاه منصوری» مشغول به کار بودند، زیر بهمن مدفون شدند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چهار محال و بختیاری درباره این حادثه گفته است گروه‌های امداد راهداران را پس از مدتی نجات داده‌اند. به‌گفته‌ او وضعیت جسمانی سه راهدار حادثه‌دیده در گردنه تاراز مساعد است اما راهدار منطقه شاه منصوری به بیمارستان منتقل شده است. در حادثه شهرک صنعتی بروجن، یک کارگر بر اثر آتش‌سوزی در اتاقک نگهبانی یکی از کارخانه‌های مستقر در این شهرک مصدوم شد. اتاقک نگهبانی کارخانه محل استراحت کارگران است. نشت گاز به آتش‌سوزی انجامید و کارگری که در حال استراحت بود مصدوم شد. در ماه‌های اخیر آتش‌سوزی در محل استراحت کارگران، به عاملی در افزایش حوادث کار منجر شده است. کارگران در نبود وسایل گرمایشی استاندارد، برای گرم کردن اتاقک‌ها و کانکس‌های محل استراحت‌شان از وسایل ابتدایی استفاده می‌کنند. طی این مدت ده‌ها کارگر در اثر گازگرفتگی و یا سوختگی ناشی از آتش‌سوزی مصدوم شده‌اند و شماری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

نیروهای امنیتی یک روحانی و یک طلبه اهل سنت را بازداشت کردند

در ادامه فشارها بر روحانیان اهل سنت در نقاط مختلف ایران، وب‌سایت «کُردپا» گزارش داد که روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ابراهیم سلیمی، یک روحانی دیگر اهل سنت در پیرانشهر پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد «چهار یار نبی» در پیرانشهر است. یک منبع آگاه به «کردپا» گفته که این روحانی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری احضار و بازداشت شده است. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه ابراهیم سلیمی اطلاعی در دست نیست. همچنین شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که روز یک‌شنبه ۹ بهمن، نیروهای امنیتی پس از یورش به خانه سیدطارق حسینی، طلبه علوم دینی اهل جوانرود او را بازداشت کرده و با خود بردند. به‌گفته شبکه حقوق بشر کردستان در یک ماه گذشته نیروهای امنیتی دست‌کم ۹ روحانی کُرد اهل سنت در شهرهای پیرانشهر، سردشت، جوانرود و سنندج را بازداشت کرده‌اند. در روزهای اخیر مأموران امنیتی همچنین عبدالمجید مرادزهی از نزدیکان امام جمعه اهل سنت زاهدان را هم بازداشت کردند.

سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد برای گفت‌وگو درباره مذاکرات تهران و ریاض

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی فردا پنج‌شنبه ۱۳ بهمن / ۲ فوریه به بغداد سفر خواهد کرد تا با فواد حسین، همتای عراقی خود و سران سه قوه و برخی از فرماندهان نظامی عراق دیدار و گفت‌وگو کند. فواد حسین پیش از این به شبکه العربیه گفته بود بن فرحان به‌منظور گفت‌وگو برای ازسرگیری مذاکرات میان تهران و ریاض به‌زودی به بغداد سفر خواهد کرد. منابع آگاه نیز چهارشنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه به «بغداد الیوم» گفته‌اند که موضوع اصلی بحث‌ها میانجی‌گری عراق میان تهران و ریاض است. این منابع افزوده‌اند که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و اعضای دولت او مدتی است در پی بازگشت میانجی‌گری کشورشان میان تهران و ریاض هستند؛ به‌ویژه از آن رو که ایران و عربستان سعودی از میانجی‌گری عراق پشتیبانی می‌کنند. بغداد از آوریل ۲۰۲۱ میزبان پنج دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی بوده است که آخرین آن در آوریل سال گذشته در زمان دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در آذرماه گذشته در نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن از گفت‌وگو با فیصل بن فرحان در حاشیه این نشست خبر داده بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: کار طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس در حال پایان است

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بحث فضای مجازی را «برکت» خواند و گفت: «طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پایان است.» او به سیاق دیگر مسئولان حکومتی افزود: «فضای مجازی بسیار عمیق وارد زندگی مردم شده و باید مدیریت درست برای آن انجام می‌شد (...) پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آن‌ها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند.» به‌گفت آقاتهرانی مجلس تلاش می‌کندتا مدیریت فضای مجازی را به دست بگیرد و به همین منظور بحث صیانت تغییر کرده و جای خود را به «تنظیم مقررات فضای مجازی» داده است. احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شنبه گذشته تأیید کرد شورای عالی فضای مجازی بخش‌هایی از طرح صیانت را تصویب کرده که «قاعدتاً اجرا خواهد شد». او نیز گفت: «چیزی به اسم طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس وجود ندارد. با توجه به اختلاف نظر در مجلس ترجیح داده شد که این طرح کنار گذاشته شود لذا به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شد.» تناقض در گفته‌های این دو مقام مجلس احتمالاً به تغییر نام طرح تحدید اینترنت بازمی‌گردد که پس از کشمکش فراوان، عنوان آن از «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» تغییر کرد اما همچنان «طرح صیانت» خوانده می‌شود. طرح صیانت که در ۹ بهمن ۱۴۰۰ به «طرح نظام تنظیم‌‌گری» تغییر نام داد به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و با هدف تشدید نظارت بر فعالیت‌ کاربران در اینترنت تدوین شد. او در آغاز سال ۱۴۰۱ بر ایجاد محدودیت و کنترل بیشتر بر فضای مجازی تأکید کرد و در تیر ماه نیز بار دیگر به مسئولان قوه قضاییه دستور داد با «ولنگاری» در فضای مجازی برخورد کنند و «اگر قانون ندارند، سریع تهیه کنند».

یک نماینده مجلس می‌گوید برخی از معلمان هشت ماه است حقوق نگرفته‌اند

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریزی در مجلس شورای اسلامی گفت: «برخی از معلمان هشت ماه است که حقوق نگرفته‌اند و متأسفانه وزیر آموزش و پرورش توجهی به این مسئله ندارد.» او افزود از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواسته است که این ماه حقوق وزیر آموزش و پرورش پرداخت نشود تا به‌گفته او «متوجه شود معلمانی که حقوق دریافت نمی‌کنند، چه وضعیتی دارند». معلمان ایران در سال‌های اخیر همواره برای دستیابی به خواسته‌های خود دست به اعتراضات سراسری زده‌اند. مسئولان حکومتی نیز همواره تلاش کرده‌اند که فعالان صنفی معلمان را بازداشت و احضار کنند. نیروهای امنیتی از آغاز جنبش سراسری جاری ده‌ها معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند. برخی از معلمان به قید وثیقه و به صورت موقت از زندان بیرون آمده‌اند اما شمار زیادی از آن‌ها همچنان در زندان‌ها حبس هستند. در چنین شرایطی که فعالان صنفی معلمان بازداشت و زیر فشار هستند حکومت نیز حقوق آن‌ها را نقض می‌کند.