ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیکولا سارکوزی به سه سال زندان محکوم شد

بر اساس حکم دادگاه فرانسه در روز دوشنبه یکم مارس / ۱۱ اسفند، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه به اتهام تلاش برای رشوه دادن به یک قاضی در پرونده مربوط به «تأمین غیرقانونی هزینه‌های مبارزات انتخاباتی» و اعمال‌نفوذ، مجرم شناخته شد و به سه سال زندان محکوم شد. دو سال از این محکومیت تعلیق می‌شود. بدین ترتیب از آن‌جا که در فرانسه معمولاً مجازات‌های زندان بالای دو سال به اجرا در می‌آید احتمالاً سارکوزی دوران حبس خود را در زندان نخواهد گذراند. سارکوزی متهم بود که ستاد انتخاباتی او در سال ۲۰۰۷ از کمک‌های غیرقانونی برخوردار شده است که مجموع آن به ۸۰۰ هزار یورو می‌رسد. در این پرونده همچنین ذکر شده بود که دولت وقت لیبی به‌رهبری معمر قذافی در آن زمان به کارزار انتخاباتی سارکوزی از طریق واسط‌های خود ۵۰۰ هزار یورو کمک کرده است. قذافی در سال ۲۰۱۱ به‌هنگام فرار از مخفیگاه خود توسط شورشیان لیبی کشته شد.

بیش از ۴۰۰ نماینده اروپا خواستار توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل شدند

۴۴۲ نماینده و سناتور از حدود ۲۰ کشور اروپا نامه‌ای را امضا کردند که در آن الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل محکوم شده است. این نامه به وزارت خارجه کشورهای مختلف اروپایی و همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شده است. در این نامه، نمایندگان اروپا، از جمله جرمی کوربین، نماینده حزب کارگر و ژان لوک ملانشُن، نماینده چپگرای فرانسه در پارلمان اروپا، گفته‌اند: «تحولات میدانی آشکارا به سمت الحاق واقعی سرزمین‌های فلسطینی پیش می‌رود، به‌ویژه با گسترش شهرک‌سازی‌ها و تخریب ساختارهای فلسطین.» آن‌ها همچنین افزوده‌اند «با وجود شیوع ویروس کرونا، سال گذشته بیشترین تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های فلسطینی‌ها طی چهار سال گذشته» ادامه داشت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد کرده و متعهد شده است که تلاش خود را برای ایجاد یک کشور فلسطینی افزایش می‌دهد. اعضای پارلمان اروپا در نامه خود گفته‌اند «آغاز ریاست جمهوری بایدن یک فرصت اساسی برای اقدام [علیه الحاق کرانه باختری] فراهم می‌کند.» ارتش اسرائیل کرانه باختری و بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی را از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است. در حال حاضر در این منطقه علاوه بر حدود ۳,۱ میلیون فلسطینی، بیش از ۶۷۵ هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

پروین محمدی فعال کارگری به طور غیابی به یک سال زندان محکوم و ممنوع الخروج شده است

پروین محمدی فعال کارگری عضو هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی (بستا) در ارتباط با پرونده‌ای که سال ۱۳۹۶ برای او گشوده شده، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال حبس محکوم شده و قرار جلب و قرار ممنوع‌الخروجی او نیز صادر شده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران که پروین محمدی نایب رئیس هیات مدیره آن است یکشنبه ۱۰ اسفند طی بیانیه‌ای نوشت زمانی که وکیل این فعال کارگری برای اطلاع از چند و چون صدور حکم به شعبه ۱ اجرای احکام شهید مقدس مراجعه کرد دریافت که مصداق حکم او سخنرانی در جمع کارگران بازنشسته و نیز مصاحبه درباره آتش سوزی ساختمان پلاسکو است. اتحادیه آزاد کارگران کارگران با اشاره به تناقضاتی که در روند پرونده وجود دارد آن را محکوم کرده و پرسیده است: «اگر چنین پرونده‌ای از سال ۹۶ مفتوح بوده است چرا هیچگاه ابلاغیه و یا احضاری برای پروین صادر نشده است که خودِ او از وجود چنین شکوائیه‌ای مطلع گردد؟ پروین محمدی که مخفی و یا فراری نبوده است که پرونده‌سازی و صدور حکم غیابی برای او صورت گیرد! جالب اینجاست که از سال ۹۶ تاکنون دو بار و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پروین محمدی دستگیر و زندانی شده و کاملاً در اختیار سیستم امنیتی و قضایی بوده است پس چرا درباره چنین پرونده‌ای مورد بازجویی و یا محاکمه قرار نگرفته است؟» این تشکل صدور حکم غیابی برای پروین محمدی را محکوم کرده و خواستار ابطال آن شده است.

در هشتمین روز اعتصاب کارگران لاستیک پارس، کارفرما همچنان بی‌تفاوت است

دوشنبه ۱۱ اسفند کارگران کارگران کارخانه لاستیک پارس (واقع در شهرک صنعتی کاوه در ساوه) هشتمین روز اعتصاب خود را با خواست رسیدگی به مشکل صندوق پس‌انداز و بازگرداندن سپرده‌های کارگران برپا کردند. مدیران کارخانه همچنان از پاسخگویی به خواست کارگران سرباز می‌زنند. کارگران کارخانه لاستیک پارس در نامه‌ای که توسط سندیکای کارگران فلزکار مکانیک منتشر شده، در توضیح اعتصاب خود نوشته‌اند «طبق اساسنامه شرکت صندوقی شکل گرفته بود که هرماه ۳ درصد از حقوق کارگر کسر می‌کرد و خودش نیز به همان مقدار به صندوق اضافه می‌کرد تا به کارگر وام دهد. با فروش شرکت به بخش خصوصی وام‌ها قطع شد ولی هر ماه باز از حقوق کارگران ۳ درصد کم می‌شد تا اینکه به درخواست شورای کارگری مبنی بر تسویه صندوق و پس دادن موجودی بین کارگران جواب واضح و شفافی داده نشد. کارگران به این نتیجه رسیدند صندوقی که وام نمی‌دهد چرا باید هر ماه از ما پول کم کند. پس کارگران به کارفرما میترا فروزنده نیا اعلام کردند که صندوق را برچیده و با اعضا تسویه کند. کارفرما این کار را به زمان اتمام کار و باز نشستگی عودت داد». این وعده عملی نشد. کارفرما در مقابل پافشاری ۶۵۰ کارگر شرکت گفت از زمانی که شرکت را تحویل گرفته (۱۳۹۷) با کارگران تسویه حساب می‌کند و نسبت به دوران پیش از خود پاسخگو نیست حال آن که برخی کارگران ۱۵ سال بخشی از دستمزد خود را به صندوق ریخته‌اند. کارگران می‌گویند از آنجا که مدیریت صندوق در دست آنان نیست از مبلغ اندوخته شده در آن اطلاعی ندارند. کارفرمای فعلی هم در مورد این صندوق شفاف سازی نمی‌کند. «با توجه به ۱۰۰۰ کارگری که اندوخته‌هایشان در این صندوق موجود بوده که مبلغ قابل توجهی هم می‌شود، کارگران نمی‌دانند اصل و سود این پول‌ها در حال حاضر در جیب چه کسی است؟ مالک دولتی یا مالک فعلی».

ظریف درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام: این اقدام باعث به‌هم ریختگی شرایط کنونی می‌شود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۱۱ اسفند در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به‌هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.» ظریف افزود: «به‌هم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.» شورای حکام قرار است امروز (دوشنبه) گزارش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده و کاهش همکاری‌های ایران را بررسی کند. شبکه خبری بلومبرگ ۲۵ فوریه / ۷ اسفند از سندی رونمایی کرد که در آن آمریکا از ۳۵ کشور عضو شورای حکام خواسته است تا در جلسه این شورا در وین قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته ( یکشنبه) گفت اگر شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، جمهوری اسلامی «واکنش مناسبی» نشان خواهد داد.

هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم برلین (برلیناله) به‌صورت آنلاین و بدون تماشاگر آغاز می‌شود

امروز، دوشنبه یکم مارس / ۱۱ اسفند هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم برلین (برلیناله) آغاز می‌شود. در چند روز آینده کارشناسان و روزنامه‌نگاران می‌توانند فیلم‌ها را در یک پورتال اینترنتی تماشا کنند. این جشنواره امسال نیز به دلیل همه‌گیری کرونا تا حد قابل توجهی کوچک شده است و فقط ۱۶۶ تولید سینمایی - تقریباً نصف تعداد فیلم‌های سال گذشته - در آن شرکت دارند. این جشنواره تا جمعه ۵ مارس / ۱۵ اسفند ادامه خواهد داشت. افتتاحیه جشنواره نیز بدون برگزاری مراسم و فقط با انتشار بیانیه مطبوعاتی خواهد بود. نمایش عمومی فیلم‌ها و همچنین مراسم اعطای جوایز از ۹ تا ۲۰ ژوئن (۹ تا ۱۹ خرداد) برگزار می‌شود. محمد رسول‌اُف، فیلمساز ایرانی که سال گذشته با فیلم «شیطان وجود ندارد» برنده جایزه خرس طلایی برلیناله شد، عضو هیئت داوران امسال است. در بخش اصلی جشنواره امسال فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها نماینده سینمای ایران است. در این بخش ۱۵ فیلم به رقابت خواهند پرداخت. فیلم «منطقه پایانی» محصول مشترک ایران و آلمان در بخش رقابتی «مواجهه» و فیلم «هر روزی اکنون» (اولین برف) ساخته حامی رمضان با بازی شهاب حسینی، شبنم قربانی، آران-سینا کشوری و کیمیا اسکندی در بخش «نسل 14 plus» بهعنوان نماینده فنلاند حضور دارند. سینماهای آلمان ماه‌هاست که تعطیل هستند. شب گذشته (یکشنبه)، سینماهای این کشور در حرکتی برای آگاه‌سازی مردم از وضعیت سینماها، در سراسر کشور چراغ‌های سالن‌های خود را روشن گذاشتند.

شکنجه در زندان تبریز؛ یاشار پیری در بیمارستان بستری شد

یاشار پیری، فعال مدنی ساکن تبریز بر اثر عوارض ناشی از ضرب و جرح هنگام بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز، در بیمارستان بستری‌ شده است. بنا بر گزارش‌های رسیده به زمانه، یاشار پیری روز سوم اسفندماه سال جاری در تبریز بازداشت شد. بازداشت این فعال مدنی همراه با ضرب و جرح شدید بوده است. استفاده نیروهای امنیتی از گاز فلفل هنگام بازداشت باعث آسیب به دستگاه تنفسی یاشار پیری شده است. این فعال مدنی آذربایجانی روز ۶ اسفند ۱۳۹۹ پس از تودیع وثیقه ۵۰‌ میلیون تومانی به‌ طور موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. تاکنون از دلایل بازداشت دوباره و اتهامات وارده به او اطلاعی در دست نیست. روزبه پیری، برادر یاشار پیری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اطلاع داده است که برادر وی پس از آزادی از زندان، در بیمارستان «امام رضا» در تبریز بستری ‌شده است. او در این پست نوشته است: «متأسفانه حال برادرم از زمان آزادی از زندان خوب نیست.» بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی نزدیکان یاشار پیری، قسمت‌هایی از بدن او در نتیجه شکنجه و ضرب و جرح مأموران امنیتی و بازجویان اداره اطلاعات تبریز دچار کبودی شده است. یاشار پیری از کنشگران باسابقه تبریز است. او فروردین‌ ماه ۱۳۹۱ در پی شرکت در تجمعی در شهر تبریز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شد. این کنشگر مدنی در این پرونده به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به سه ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم ‌شد. همچنین یاشار و روزبه پیری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ هستند. برادران پیری هم‌زمان با برگزاری اعتراضات و با یورش نیروهای امنیتی به منزل پدری بازداشت و به بازداشتگاه سپاه عاشورای تبریز منتقل شدند. برادران پیری پس از ۲۶ روز و با اتمام مراحل بازجویی به بند سه زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. آن‌ها نهایتاً در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ با تودیع وثیقه به‌ صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: با بالاگرفتن همه‌گیری کرونا بیمارستان‌های خوزستان تحت فشار قرار گرفته‌اند

فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: «در روزهای اخیر بار مراجعه بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان، شوشتر و دزفول افزایش یافته است و این مساله به ویژه در اهواز، بیمارستان‌ها را به شدت تحت فشار قرار داده است.» ابول‌نژادیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد اعلام کرد ۲۵ درصد ابتلا به کووید- ۱۹ در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: «هنوز بسیاری از مردم فکر می‌کنند ضعف و بی‌حالی یا گلودرد، نشانه سرماخوردگی است. مردم باید دقت کنند در این شرایط که کووید – ۱۹، بیماری غالب است با بروز هر گونه علامت خود را قرنطینه و به مراکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه کنند.»

وزارت کشور: اخذ اثر انگشت با استامپ در انتخابات ۱۴۰۰ حذف شد، انتخابات شوراها در هشت کلانشهر به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد

جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات دوشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخذ اثر انگشت با استامپ در انتخابات ۱۴۰۰ حذف شد. عرف گفت: «اساساً با وجود دستگاه احراز هویت، اخذ اثر انگشت با استامپ معنی ندارد و افراد صرفاً با کد ملی احراز هویت می‌شوند.» معاون سیاسی وزارت کشور در ادامه افزود: «با هماهنگی‌های صورت گرفته با مجلس شورای اسلامی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به تعداد صندوق‌های رأی الکترونیک موجود که هشت کلانشهر را پوشش می‌دهد، انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.»

رئیس بانک مرکزی ایران: خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود اما از رمزارزها می‌توان برای واردات کالا استفاده کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران دوشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیات وزیران خرید و فروش بیت‌کوین در داخل کشور جایز نیست اما برای واردات کالا می‌توان از رمزارزها استفاده کرد. همتی گفت: «به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.» رئیس کل بانک مرکزی ایران تاکید کرد: «خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود فقط آن‌هایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمزارز استفاده کنند.» طی هفته‌های اخیر، همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین، تعداد زیادی از مردم به سمت بازار رمرزارزها مخصوصاً بیت کوین گرایش پیدا کرده‌اند. تسنیم می‌نویسد بازار کلاهبرداری و فروش ارزهای تقلبی به خریداران هم داغ است.

در تالاب میانکاله و خلیج گرگان ۱۹ هزار و ۵۹ بال پرنده مهاجر آبزی تلف شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ۱۱ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد طی ۳۱ روز گذشته ۱۹ هزار و ۵۹ بال پرنده مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان تلف و لاشه آنها جمع آوری شده است. تنها در روز دوشنبه ۸۲۶ قطعه پرنده مهاجر تلف شده‌اند. به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی با اعزام اکیپ‌هایی از محیطبانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست، کارشناسان بهشهر وگلوگاه انجام می‌شود. بر همین اساس بیشترین گونه‌های تلف شده از نوع چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی و کشیم هستند که از سطح خلیج گرگان وساحل میانکاله جمع‌آوری شده است.