ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنج ایرانی نسبت به سال گذشته بیش از ۹۵ درصد گران شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد که قیمت برنج ایرانی نسبت به سال گذشته ۹۵,۳ درصد گران شده است. بهمن سال گذشته قیمت هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود، در دی‌ماه امسال به حدود ۵۷ هزار تومان رسید و در بهمن سال جاری متوسط قیمت این محصول ۶۷ هزار و ۳۰۰ و حداکثر ۷۶ هزار تومان گزارش شد. متوسط قیمت برنج خارجی نیز در بهمن سال گذشته ۲۴ هزار تومان بود که به مرز ۳۰ هزار در دی‌ماه امسال رسید و در بهمن‌ سال جاری بیش از ۳۰ هزار تومان شد.

۶۶۰ هزار آواره جنگی اوکراینی که اغلب آنان زنان و کودکان‌اند، در کشورهای اروپایی اسکان داده شدند

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید از آغاز تجاوز نظامی پوتین به اوکراین تاکنون ۶۶۰ هزار نفر که اکثر آن‌ها زنان و کودکان‌اند از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند. شبیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد سه‌شنبه یکم مارس/ ۱۰ اسفند در یک نشست خبری در شهر ژنو سوئیس گفت که گزارش‌هایی مبنی بر تا ۶۰ ساعت انتظار جنگ‌زدگان اوکراین برای ورود به لهستان وجود دارد، در حالی که صف‌ آوارگان در مرز رومانی به طول ۲۰ کیلومتر می‌رسد. در ششمین روز از تجاوز نظامی پوتین به اوکراین، نیروهای روسیه در تلاش‌اند کی‌یف و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین را محاصره کنند. واشنگتن پست می‌نویسد تاکنون ۲۸۱ هزار نفر از آوارگان در لهستان، ۴۳ هزار نفر در رومانی، ۷۷ هزار و ۹۷۰ نفر در مجارستان، ۶۹ هزار و ۵۸۱ نفر در مولداوی و ۲۷ هزار و ۶۷۹ نفر در اسلواکی اسکان داده شده‌اند.

ششمین روز اعتصاب کارگران کارخانه کاغذ پارس

اعتصاب کارگران کاغذ پارس هفت تپه که از هفته گذشته آغاز شده سه شنبه دهم اسفند برای ششمین روز ادامه یافت. کارگران به نزول سطح معیشت‌شان در برابر رشد افسارگسیخته قیمت‌ها معترضند و خواستار پرداخت مطالبات معوقه و امنیت شغلی‌اند. در سال‌های اخیر بیشتر کارگران این شرکت اخراج شده‌اند و تعداد کارگران شاغل از حدود ۳ هزار نفر به کمتر از هزار تن رسیده است. کارگران شاغل که ۱۰ تا ۲۵ سال سابقه کار دارند، با دستمزد نازل و به صورت پیمانکاری در شرکت کار می‌کنند. از این‌رو حذف پیمانکاران و استخدام رسمی در شرکت از مهمترین خواست‌های کارگران است و آن‌ها در دی و بهمن سال جاری نیز برای تحقق آن دست به اعتصاب و تجمع زدند.

تکرار مواضع پوتین از زبان خامنه‌ای: ریشه بحران اوکراین، آمریکاست

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در ششمین روز جنگ اوکراین در طی سخنانی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بدون حضور افراد و از طریق تلویزیونی برگزار شد، تلویحاً از تجاوز نظامی پوتین به اوکراین حمایت کرد. خامنه‌ای بعد از یک موعظه طولانی درباره روز مبعث و مقایسه انقلاب با مبعث پیامبر اسلام، سرانجام با این ادعا که جمهوری اسلامی مخالف جنگ و از بین رفتن زیرساخت‌های مدنی است به اصل موضوع رسید. خامنه‌ای گفت: «اوکراین قربانی سیاست بحران‌سازی امریکا شده است. ما طرفدار توقف جنگ در اوکراین هستیم، منتها علاج هر بحرانی در این است که ریشه‌های آن شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین آمریکاست.» خامنه‌ای سپس در ادامه افزود: « آمریکا اوکراین را به این نقطه کشاند. پشتیبانی قدرت‌های غربی از دولت‌های دست‌نشانده یک سراب است و واقعیت ندارد؛ این را همه دولت‌های وابسته بدانند. رییس‌جمهوری اوکراین و رییس‌جمهوری فراری افغانستان گفتند ما به آمریکا و دولت‌های غربی اعتماد کردیم و آنها ما را تنها گذاشتند.» خامنه‌ای سپس با توجه به فروپاشی اعتماد عمومی در ایران و افزایش نارضایتی‌ها با گوشه‌چشمی به بحران‌های داخلی هشدار داد: «مردم مهم‌ترین پشتوانه دولت‌ها هستند و اگر مردم در اوکراین وارد میدان می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد.» پیش از این، ابراهیم رئیس دولت سیزدهم در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود نگرانی‌های امنیتی روسیه را درک می‌کند . ابراز امیدواری کرده بود که «آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.»