نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفتر ریاست جمهوری #الجزایر: #بوتفلیقه کناره‌گیری می‌کند

دفتر ریاست جمهوری الجزایر دوشنبه ۱ آوریل/ ۱۲ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالعزیز بوتفلیقه پیش از پایان دوران ریاست جمهوری خود از سمتش کناره‌گیری می‌کند. دوران ریاست جمهوری بوتفلیقه ۲۸ آوریل به پایان می‌رسد. بر اساس این بیانیه، بوتفلیقه پس از کناره‌گیری و در دوران انتقالی اقدامات لازم را برای ادامه فعالیت سازمان‌ها و مؤسسات صادر خواهد کرد و دوران انتقالی پس از استعفای او آغاز خواهد شد. در هفته‌های گذشته میلیون‌ها نفر از معترضان الجزایری خواهان کناره‌گیری بوتفلیقه بعد از ۲۰ سال شده بودند. بوتقلقیه برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شده بود که قرار بود ۱۸ آوریل برگزار شود. اما با گسترش اعتراضات برگزاری انتخابات به تعویق افتاد. به گزارش خبرگزاغری رویترز شورای قانون اساسی الجزایر تشکیل جاسه داده استو بر اساس اصل ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر این شورا هنگامی که رئیس جمهوری توانایی اداره امور را نداشته باشد تشکیل می‌شود.

در مناطقی از #فشم، در شمیرانات سیل جاری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بارندگی‌های شدید که از روز گذشته در استان تهران آغاز شده، سیلاب در فشم جاری شد. بر اساس این گزارش در مناطقی مانند «بهشت رضوان»، «اشکسته» و آبشار «کفترلو» که پیش از این مسیل بوده و سپس تبدیل به خیابان شده، سیلاب جاری شده است. در شبکه‌های اجتماعی ویدئوها و تصاویری از طغیان رودخانه فشم منتشر شده است. هر متر مربع زمین در فشم، در شمیرانات ۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

وزیر کشور: ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر #سیل‌اند

عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرد که ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر سیل‌اند. به گفته وزیر کشور در مقایسه با سایر استان‌ها، تعداد بیشتری از شهر‌ها و روستاهای استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان و چهارمحال بختیاری با سیل درگیرند. عبدالرضا رحمانی فضلی به رسانه‌های داخلی گفت تاکنون ۷۸ جاده بین‌شهری و ۲۱۹۹ جاده روستایی بر اثر سیلاب مسدود شده‌اند. وزیر کشور اعلام کرد که در دو روز اخیر در ۱۵ استان ایران ۸۴ دهنه پل تخریب شده، ۱۴۱ رودخانه طغیان کرده‌اند و ۴۰۹ مورد رانش زمین گزارش شده است که بیشتر رانش‌ها مربوط به استان چهار محال بختیاری بوده است.

حزبِ #اردوغان نتایج انتخابات شهرداری #آنکارا و #استانبول را به چالش کشید

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، یک مقام حزب حاکم ترکیه گفت که شمارش آرای انتخابات شهرداری در آنکارا، پایتخت ترکیه را به چالش خواهند کشد. فاتح شاهین معاون حزب عدالت و توسعه (آ ک پ) گفت که اشتباهاتی در نتایج انتخابات رخ داده و حزب او قصد دارد که شکایات خود را تقدیم کمیسیون انتخابات کند. بر اساس نتایج غیررسمی که از سوی خبرگزاری دولتی آناتولی منتشر شده، منصور یاواش کاندید اصلی اپوزیسیون ۵۰,۹ درصد آرای آنکارا را از آن خود کرد و به سلطه ۲۵ ساله حزب حاکم و حزب اسلام‌گرای ماقبل آن بر دستگاه اداری پایتخت پایان داد. نامزد حزب عدالت و توسعه هم‌اکنون ۴۷,۱ درصد آرا را از آن خود کرده است. شاهین گفت که شکایات آنها می‌تواند نتایج را به نفع حزب حاکم تغییر دهد. احزاب سه روز وقت دارند تا شکایات خود را ثبت کنند. انتظار می‌رود که حزب عدالت و توسعه در استانبول نیز که شکستش بنا بر آمار رسمی تقریباً قطعی شده، شکایاتی را ثبت کند. ساعتی پس از پذیرش شکست از سوی نامزد حزب حاکم در استانبول، این حزب نتایج انتخابات در این شهر را به چالش کشید و اعلام کرد شواهد «فراوان» نشان از بروز خطا در شمارش آرای استانبول دارد. حزب عدالت و توسعه مدعی شده است که این خطاها موجب تغییر نتیجه انتخابات شهرداری استانبول شده است.

رودخانه #کن طغیان کرد

معاون عمرانی فرمانداری تهران اعلام کرد که رودخانه کن طغیان کرده است. غلامحسین آرام در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در اثر طغیان رودخانه کن دو نقطه از مسیر کن امامزاده داوود آسیب دیده اما این آسیب‌دیدگی جدی نیست اما برای احتیاط بیشتر این مسیر بسته شده و تنها تردد به صورت محدود برای بومیان منطقه امکان‌پذیر است.» به گفته معاون عمرانی فرمانداری تهران در اثر بارندگی‌های سیل‌آسا سنگ‌ها در این مسیر لق شده و در دو نقطه نیز رانش زمین مشاهده شده است.

استاندار کرمانشاه: #زلزله #سومار خسارتی در پی نداشت

ساعت ۱۴ و ۳۷ دقیقه دوشنبه ۱۲ فروردین زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر منطقه سومار کرمانشاه را لرزاند. طول جغرافیایی این زمین لرزه ۴۵.۷۲۶ و عرض جغرافیایی آن ۳۳.۶۹۳ گزارش شده. مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به رسانه‌های داخلی خبر داد که دو تیم ارزیاب برای بررسی خسارات احتمالی ناشی از این زمین لرزه به محل اعزام شدند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران نیز از اعزام هشت تیم ارزیاب برای بررسی خسارات احتمالی به منطقه خبر داد. هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه به رسانه‌های داخلی گفت تیم‌های ارزیاب تاکنون هیچگونه خسارتی را به استانداری کرمانشاه گزارش نداده‌اند.

نامزد #اپوزیسیون_ترکیه در انتخابات #شهرداری_استانبول اعلام پیروزی کرد

نامزد حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق در #انتخابات #شهرداری_استانبول پیروزی خود را اعلام کرد. آمار غیررسمی نهایی پیشی‌گرفتن او از نامزد #حزب_عدالت_و_توسعه را نشان می‌دهد. اکرم امام‌اوغلو، نامزد ائتلاف ملت به رهبری #حزب_جمهوی‌_خواه_خلق دوشنبه ۱ آوریل / ۱۲ فروردین از همه رأی‌دهندگان تشکر کرد. آما غیررسمی، منتشر شده از سوی خبرگزاری دولتی آناتولی، نشان می‌دهد که امام‌اوغلو ۴۸,۸ درصد آرا را کسب کرده است. در مقابل رقیب او و بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر سابق و نامزد حزب حاکم موفق به کسب ۴۸,۵ درصد آرا شده است. ییلدریم دیروز پیش ازآنکه آرای محله بشیکتاش و سایر محله‌های مخالف حزب حاکم شمرده شوند اعلام پیروزی کرد. او امروز بدون عذرخواهی در این باره، گفت که اعلام پیروزی او بر اساس آمار اعلام شده در آن لحظه بوده است. او همچنین به آرای باطل‌شده اشاره کرد و گفت که تیم‌اش پیگیر این موضوع است. در انتخابات گذشته نیز دولت شمارش آرا را از صندوق‌های نزدیک به حزب حاکم آغاز می‌کرد و بنابراین آمار اولیه از پیروزی قاطع حزب حاکم و و فاصله زیاد آن با اپوزیسیون حکایت داشت. اما با ادامه شمارش آرا این فاصله هر بار کمتر شد و نتایج نهایی فاصله کم میان ائتلاف‌های رقیب را نشان می‌داد. در انتخابات فعلی هنوز شمارش تقریباً یک درصد آرا باقی مانده است. این احتمال نیز وجود دارد که حزب عدالت و توسعه بازنگری در آرای ابطال‌شده را درخواست کند. احزاب سه روز وقت دارند که شکایات خود را ثبت کنند و انتظار می‌رود که نتایج رسمی انتخابات بعد از این مهلت اعلام شود. پیروزی قطعی اپوزیسیون در استانبول یک نقطه عطف تاریخی خواهد بود. نامزدی نخست‌وزیر سابق اردوغان در این انتخابات تصمیمی نمادین بود. رسیدن خود اردوغان به مقام شهردار استانبول در سال ۱۹۹۴ سکوی پرتابی برای رسیدن او به رأس حکومت بوده است. استانبول، مرکز مهم تجاری و سیاسی با جمعیتی بیش از سه برابر پایتخت، در ۲۵ سال گذشته در اختیار حزب اردوغان و متحدانش بوده است.

۱۶ روستا در #بروجرد زیر آب رفت

معاون فرماندار بروجرد اعلام کرد ۱۶ روستا در بروجرد زیر آب رفته و آب در اشترینان وارد منازل مردم شده و دو خانه را تخریب کرده است. به گفته مسعود فلاح در روستاهای رحیم‌آباد، شیروان، کیوره، کیدان، وزیرآباد، قلعه شمسی، همت‌آباد، کاروانه و والاشان امکان ورود خودروهای سواری به روستا وجود ندارد. معاون فرماندار بروجرد به خبرگزاری‌های داخلی گفت که سیلاب در برخی محله‌های شهر بروجرد نیز جاری شده:در انتهای خیابان بهارستان به علت ورود آب رودخانه به برخی منازل مشکلاتی ایجاد شده. به علت بالا آمدن سطح آب در بلوار امام خمینی بروجرد یک لاین به سمت میدان آیت‌الله بروجردی مسدود شده است. به علت ورود سیلاب به خیابان رینگ جنوب شهر بروجرد این مسیر نیز مسدود است. در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از انفجار یک دکل برق فشار قوی در مرکز شهر بروجرد در اثر بارندگی سیل‌آسا منتشر شده است. با طغیان گلرود باغ فدک در بروجرد نیز زیر آب رفت.

#ژینوس_سبحانی شهروند #بهائی در تهران بازداشت و سپس آزاد شد

مرکز اسناد #حقوق_بشر_ایران خبر داد که #ژینوس_سبحانی شهروند #بهائی و منشی سابق #کانون_مدافعان_حقوق_بشر بعد از ظهر یکشنبه ۱۱ فروردین در منزلش در تهران بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد. مأموران امنیتی که معلوم نبود از چه نهادی هستند وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ و موبایل ژینوس سبحانی را ضبط کرده‌ و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. از اتهام سبحانی اطلاعی در دست نیست. بهائیان در ایران از حقوق شهروندی محروم هستند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با آن‌ها تشدید شده است. از جمله قبرستان‌های آن‌ها تخریب می‌شوند، خودسرانه بازداشت می‌شوند، اموالشان ضبط می‌شود، از کار اخراج می‌شوند، حق تحصیلات دانشگاهی ندارند و متخصصان بهائی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند.

باند فرودگاه #خرم‌_آباد بر اثر #سیل بسته شد

حسین اسفندیاری قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهی اعلام کرد که تلاش برای جلوگیری از ورود آب به فرودگاه خرم‌آباد بر اثر سیل بی‌ثمر بود و آب تا ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متری روی باند فرودگاه را گرفت، در نتیجه باند فرودگاه خرم‌آباد بسته شد. به‌گفته اسفندیاری به دستگاه‌ها آسیبی نرسیده و ماشین‌آلات زمینی به قسمت‌های مرتفع منتقل شدند. او همچنین افزود برای کمک‌های امدادی مشکلی وجود ندارد و هلی‌کوپترها امکان ورود و پرواز دارند. سایر فرودگاه‌های کشور مشکلی برای انجام پروازها ندارند. زیرساخت‌های فیبر نوری ایلام آسیب دیده است اما حسین اسفندیاری می‌گوید این موضوع به فرودگاه شهر ربطی ندارد. در شرایط جوی نامناسب پروازها در ایران گاه با تأخیر همراهند و مجوز برخی پروازها نیز به دلایل فنی و یا وضعیت نامناسب جوی صادر نمی‌شود.

نگرانی ناظران #شورای_اروپا از محدودیت‌های آزادی در #ترکیه پس از #انتخابات_محلی این کشور

یک گروه از ناظران شورای اروپا فردای انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های ترکیه نسبت به محدودیت‌ آزادی‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد. اندرو داوسون، رئیس کنگره مقامات محلی و منطقه‌ای شورای اروپا، که مقامات محلی و منطقه‌ای ۴۷ کشور عضو شورای اروپا را نمایندگی می‌کند، بر ضرورت آزادی بیان شهروندان ترکیه بدون ترس از اقدامات دولت تأکید کرد و گفت: «من از این واهمه دارم که در حال حاضر ترکیه فضای انتخابات آزاد و منصفانه‌ای که در یک انتخابات واقعاً دموکراتیک و منطبق با ارزش‌ها و اصول اروپایی باید رعایت شود را برآورده نسازد.» داوسون با اشاره به پیروزی اپوزیسیون در شهرهای بزرگ ترکیه افزود: «اما ما فکر می‌کنیم که موفقیت بسیاری از احزاب نشانه مثبتی از انعطاف‌پذیری دموکراتیک ترکیه باشد.» انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها در ترکیه یکشنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس برگزار شد. حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این انتخابات پس از ۱۸ سال شهرداری آنکارا، پایتخت این کشور را از دست داد و به‌نظر می‌رسد که در استانبول نیز شکست خورده است. شورای عالی انتخابات صبح دوشنبه اعلام کرد که نامزد حزب جمهوری‌خواه، حزب اپوزیسیون، با ۲۸ هزار رأی بیشتر از نامزد حزب عدالت و توسعه پیشی گرفته است. اردوغان روز دوشنبه گفت حزب او در صورت لزوم درخواست بازبینی آرا خواهد کرد. داوسون این موضوع را موجب نگرانی و تأخیر بیشتر در اعلام نتایج آرا دانست، اما گفت هنوز برای چنین اظهارنظری خیلی زود است.

#بنیاد_مسکن: سیلاب ۲۵ هزار خانه را در کشور تخریب کرد

هادی درفشی معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت بر اثر جاری شدن #سیل_در_ایران بیش از ۲۵ هزار خانه تخریب شده است. به گفته او به ۶۰ هزار خانه نیز خساراتی وارد شده است. او افزود که این آمار اولیه است و آمار قطعی بعد از فروکش کردن سیلاب مشخص می‌شود. بر اساس اعلام بنیاد مسکن، استان‌های اصلی درگیر سیلاب مازندران، گلستان، خراسان شمالی، گیلان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان هستند. #سیل_در_مازندران ۶۰۰ واحد مسکونی را تخریب کرد و ۶ هزار واحد دیگر نیز تا ۶۰ درصد دچار خسارت شدند. میزان خسارت اولیه سیل و برف در این استان یک‌هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان برآورد شده است. به گفته درفشی، پیش‌بینی بنیاد مسکن برای زمان بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در استان مازندران، «حداکثر تا پایان شهریور» است. معاون بنیاد مسکن درباره منابع مالی بازسازی خانه‌های تخریب‌شده و خسارت‌دیده در مازندران گفت که «مشارکت مردمی»، «کمک خیرین» و «سپاه» حائز اهمیت است. به گفته او بنیاد مسکن همچنین برای بازسازی خانه‌های تخریب‌شده روستایی «وام ۴۰ میلیون تومانی» در نظر گرفته که «با دوره بازپرداخت ۱۵ ساله و سود چهار درصد تعریف شده است.» هادی درفشی وعده داد که بنیاد مسکن برای بازسازی واحدهای تخریب‌شده و آسیب‌دیده در شهرهای متأثر از سیل نیز «سیمان رایگان» در نظر گفته است: «هشت تن سیمان برای واحد‌های احداثی و ۱،۵ تن برای واحد‌های تعمیراتی.» به گفته او سیمان مورد نیاز را بنیاد مستضعفان تامین خواهد کرد. بارش باران در مازندران که از ۲۶ اسفند آغاز شد و تا دوم فروردین ادامه داشت باعث طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل، و در نهایت آسیب و خسارت به ۹ نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا شد. ۶۰۰ روستای دیگر نیز به علت بارش برف خساراتی دیدند.

جایزه افتخاری بنیاد «آقاخان» در پرتغال به #محمدرضا_شجریان اهدا شد

بنیاد بین‌المللی «آقاخان» یکشنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس در لیسبون، پایتخت پرتغال جایزه ویژه‌ امسال خود را به #محمدرضا_شجریان استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی اهدا کرد. این جایزه عالی‌ترین نشان افتخاری بنیاد «آقاخان» در زمینه موسیقی است. این بنیاد در بیانیه خود گفته است که محمدرضا شجریان به دلیل اثرگذاری ماندگار بر میراث موسیقیایی جامعه بشری، مهارت یکتای هنری و تأثیر مداوم بر لایه‌های اجتماعی شایسته دریافت این جایزه است. «آقاخان» یک بنیاد بین‌المللی است که در زمینه‌های گوناگون آموزشی، فرهنگی، هنری و بشردوستانه فعالیت می‌کند. جشنواره موسیقی این بنیاد به مدت سه روز در شهر لیسبون برگزار می‌شود. همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان در یک پیام ویدئویی به‌نیابت از سوی پدرش، از بنیاد «آقاخان» به‌خاطر اهدای این جایزه قدردانی کرد. مژگان شجریان، دختر محمدرضا شجریان در مراسم لیسبون این جایزه را به نمایندگی از سوی پدرش دریافت کرد. در مراسم امسال بنیاد «آقاخان» از داریوش طلایی نوازنده و آهنگساز ایرانی نیز تجلیل شد. در بخش رقابتی این جشنواره امسال از ایران شاهو عندلیبی در بخش نی، آرش محافظ در سنتور و رضا پرویززاده در کمانچه شرکت دارند.

حمله #طالبان به شمال #افغانستان چند کشته به جای گذاشت

یک مقام مسئول در #افغانستان اعلام کرد که #طالبان به دو پست بازرسی در #ولایت_سرپل واقع در شمال این کشور حمله کرده و دست‌کم پنج نفر از نیروهای امنیتی افغانستان را کشتند. این حمله چند ساعت به‌درازا کشید. ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به آسوشیتدپرس گفته است که حمله به منطقه شهر سوزمه قلعه این ولایت در ساعات پایانی یکشنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس آغاز شد و تا صبح دوشنبه ۱۲ فروردین / یکم آوریل ادامه یافت. دو سرباز افغانستان هم در جریان این حمله زخمی شدند. به‌گفته امانی طالبان قبل از فرار شش سرباز را هم دستگیر کردند. از سرنوشت این سربازان اطلاعی در دست نیست. دو پست بازرسی با رسیدن نیروهای امنیتی بیشتر به کنترل دولت افغانستان در آمد. طالبان هنوز به‌طور رسمی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است اما ذبیح‌الله امانی آن‌ها را مسئول این حمله می‌داند و می‌گوید طالبان در ولایت سرپل فعال هستند و به حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان شدت بخشیده‌اند.

پیروزی یک کمدین در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری #اوکراین

#ولادیمیر_زلنسکی کارگردان و کمدین اوکراینی با کسب ۳۰،۲۵ درصد آرا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری #اوکراین پیروز شد. انتخابات ریاست جمهوری اوکراین روز گذشته، یکشنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس برگزار شد. ولادیمیر زلنسکی پیشینه سیاسی ندارد. پس از زلنسکی، پترو پروشنکو رئیس جمهوری فعلی اوکراین با ۱۶،۵۴ درصد آرا قرار دارد. یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سال‌های گذشته اوکراین و رهبر حزب میهن با ۱۳،۰۹ درصد در مکان سوم جای گرفت. تیموشنکوی محافظه‌کار سال ۲۰۱۰ در محاکمه‌ای جنجالی به اتهام سوء استفاده از قدرت و اختلاس به هفت سال زندان و ۱۸۸ میلیون دلار پرداخت غرامت محکوم و در فوریه ۲۰۱۴ از زندان آزاد شد. او اکنون اعلام کرده که در انتخابات تقلب شده است و مدارک خود در این‌باره را به دادگاه ارائه می‌کند. براساس قانون انتخابات اوکراین اگر نامزدهای انتخاباتی بیش از ۵۰ درصد آرا را به‌دست نیاورند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین یکم اردیبهشت / ۲۱ ماه آوریل برگزار خواهد شد. در دور نخست بیش از ۶۳ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند. ۳۰ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند. کمیسیون انتخابات گفته است حادثه عمده‌ای در جریان انتخابات رخ نداده است.

استاندار #خوزستان: ساکنان ۲۷ روستای خوزستان تخلیه شدند، ساکنان ۴۴ روستای دیگر در خطر سیلاب قرار دارند

غلامرضا شریعتی،استاندار خوزستان در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که تاکنون ساکنان ۲۷ روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و به ساکنان ۴۴ روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند، اعلام شده که محل سکونت خود را ترک کنند. برخی از ساکنان روستاها مقاومت می‌کنند. استاندار خورستان گفت در حال تخلیه روستاهایی هستیم که در خطر سیلاب قرار دارند و در این زمینه در حال قانع کردن ساکنان روستاها هستیم که می‌بایست محل زندگی خود را ترک کنند و به مناطق امن بروند. به گفته غلامرضا شریعتی حدود ۹۰ درصد از حجم مخازن استان خوزستان پر شده است. اداره هواشناسی پیش‌بینی کرده که بارندگی‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون ادامه خواهد یافت. رضا میرزایی، مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگویی جداگانه اعلام کرد که در حادثه سیل سراسری مشخص شد که استان لرستان به دلیل عدم وجود سد‌های مخزنی و کنترل سیلاب قادر نیست نقش مؤثری در مدیریت سیلاب حوزه‌های کرخه و کارون ایفا کند. محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان به خبرگزاری ایسنا گفت: مشکل اصلی حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون نیست، بلکه مشکل حوضه‌های بالادستی در استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد است. بارندگی در این نواحی ادامه دارد.

سد #مروک #دورود به زودی سرریز می‌کند، بیش از ۳۰ هزار نفر باید جابجا شوند

نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود برخی شایعات مبنی بر شکستگی سد مروک دورود را تکذیب کرد. محمدرضا صفی‌خانی شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت با توجه به شدت بارش‌ها فقط ۳۰ سانتی متر تا سرریز شدن سد باقی مانده است. سد مروک در بالادست دورود ۱۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد. خروجی سد مروک ۳۸ متر مکعب در ثانیه و ورودی آب این سد از محل سد کمال صالح اراک، ۸۰ متر مکعب در ثانیه است. به گفته صفی‌خانی چنانچه بارش‌های پیش‌بینی شده‌ هواشناسی رخ دهد، خطر طغیان رودخانه شهر وجود دارد. نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود گفت مجموع ظرفیت خروجی تیره‌رود ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است که چنانچه ۱۰۰ میلی متر بارندگی رخ دهد ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب (حدود ۲ برابر ظرفیت) وارد تیره می‌شود که این امر منجر به طغیان رود و ورود آن به منازل حاشیه‌ای خواهد شد. ۲۰ هزار نفر از روستاییان در مسیر سیلاب زندگی می‌کنند و می‌بایست جابجا شوند. ۱۸ هزار نفر در شهر دورود و ۱۰ هزار نفر در روستا‌های این شهرستان باید منازل خود را ترک کنند. به گفته معاون استاندار لرستان کار جابجایی بیش از ۷۰ درصد اهالی در معرض خطر انجام شده است.

در اثر ذوب برف احتمال می‌رود #گرگان‌رود مجدداً طغیان کند

علی نظری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان به رسانه‌های داخلی گفت سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره‌سو بر اساس اطلاعات پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و به صورت میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود. به همین سبب احتمال ذوب برف در حوضه گرگانرود و قره‌سو و تداوم سیلاب در روز‌های آینده در استان گلستان وجود دارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت:«با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وجود سامانه بارشی در استان و وزش باد در صورت افزایش شدید دما و ذوب ناگهانی پوشش برف، امکان افزایش آبدهی رودخانه‌ها و ایجاد سیلاب در حوضه گرگانرود محتمل است.»

پیش‌بینی سازمان #هواشناسی: برف و باران در ۲۵ استان، خطر #سیل در ۹ استان ایران

سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرده است که در ۲۵ استان ایران برف و باران می‌بارد و ۹ استان هم در خطر سیلاب قرار دارند. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج‌فارس رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها یش‌بینی شده است. در استان‌های مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه‌های البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌هاست پیش‌بینی شده. احتمال انساد موقت برخی از جاده‌های ایران به ویژه در مسیر‌های کوهستانی و گردنه‌های برفگیر دامنه‌های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده‌های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور وجود دارد. آب‌های خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان دوشنبه ۱۲ فروردین مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است.