ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسوشیتدپرس: #اسماعیل_قاآنی، فرمانده سپاه قدس برای ایجاد وحدت در بین گروه‌های شیعه وارد بغداد شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس برای ایجاد وحدت در گروه‌های شیعه عراقی نزدیک به ایران وارد بغداد شده است. منابع آگاه این خبر را چهارشنبه ۱۳ فروردین در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده‌اند. قاآنی اما دوشنبه گذشته تحت تدابیر امنیتی وارد فرودگاه بغداد شد. این نخستین سفر فرمانده سپاه قدس به عراق بعد از ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است. آسوشیتدپرس می‌نویسد برخلاف سلیمانی که به زبان عربی مسلط بود و شخصیتی کاریزماتیک داشت، انتظار نمی‌رود قاآنی در به انجام رساندن مأموریت خود موفق باشد. نیویورک تایمز شنبه گذشته به نقل از برخی منابع آمریکایی گزارش داده بود که «دولت آمریکا به فرماندهان نظامی دستور داده است از آمادگی لازم برای تشدید حملات علیه گروه‌های مرتبط با ایران در عراق برخوردار شوند.» دو روز بعد، همزمان با سفر قاآنی به بغداد، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور، از پروازهای «غیرمجاز» آمریکا در نزدیکی مناطق نظامی عراق خبر داد. عبدالمهدی درباره هر گونه «انجام اقدامات جنگی غیرمجاز» هشدار داده بود.

در ایران تولید #ماسک، روزانه به یک میلیون عدد رسید، توزیع در داروخانه‌ها موکول به افزایش ظرفیت تولید شد

کیوان گردان، مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت چهارشنبه ۱۳ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که تولید ماسک در ایران از ۲۰۰ عدد به یک میلیون عدد افزایش یافته است. اولویت در توزیع اما فعلا با مراکز درمانی است. توزیع در دارپخانه‌ها به افزایش بیشتر تولید در یک بازه یک ماهه موکول شده است.به گفته این مقام مسئول روزانه در ایران ۵ میلیون جفت دستکش یک بار مصرف هم تولید می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی است. گردان گفت: «دو شرکت تولید دستگاه‌های تنفسی در ایران با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند، اما نیاز کشور بیشتر از تولید داخلی است که واردات هم در دستور کار قرار گرفته است.» به سبب کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی این دستگاه‌ها در بازارهای سیاه به پنج برابر قیمت به فروش می‌رسند.

فرمانده مدیریت #کرونا در #تهران: آلودگی در تمام مناطق پایتخت همگن و به همین سبب کنترل آلودگی دشوارتر شده است

فرمانده مدیریت کرونا در تهران چهارشنبه ۱۳ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که سراسر شهر تهران به یکسان به ویروس کرونا آلوده شده است. دکتر علیرضا زالی گفت: «اصولاً باید طبق یک منحنی به پیک برسیم و سپس روند نزولی پیدا کنیم در حالیکه تجربه اپیدمیولوژیک ما در تهران این مسئله را نشان نمی‌دهد. شاهد ابتلای سینوسی بوده‌ایم.» فرمانده مدیریت کرونا در تهران در ادامه این مصاحبه گفت: «قبل از ۲۰ اسفند برخی مناطق تهران کمتر آلوده بود و برخی مناطق دیگر آلوده‌تر بود. در حال حاضر اما نقشه آلودگی با کرونا در شهر تهران نشان می‌دهد که آلودگی تهران در تمام مناطق آن همگن شده است. یعنی افرادی که برای خرید و گردش و تردد به بیرون از خانه رفتند باعث انتشار و همگنی ابتلا در تمام نقاط شهر شدند در حالیکه اگر چندین نقطه آلوده مشخص وجود داشت، کنترل بیماری در شهر تهران بهتر صورت می‌گرفت و به دلیل رفتار غیرمدنی برخی افراد شاهد این مسئله بودیم».

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۳۰۳۶ نفر، مبتلایان ۴۷۵۹۳ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۱۳ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۰۳۶ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهار‌شنبه)، ۲۹۸۷ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۴۷۵۹۳ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۵۴۷۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند و ۳۸۷۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

باید ۱۳ را در خانه به‌در کرد

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران چهارشنبه ۱۳ فروردین هشدار داد که منحنی رشد بیماری کووید ۱۹ در ایران همچنان شتابان است و هرگونه اقدام سهل‌انگارانه ممکن است فاجعه‌آفرین باشد. دکتر علیرضا زالی گفت: «بسیاری از افراد همانطور که در روزهای پایانی سال به تذکرات توجهی نکردند، ممکن است امروز (روز طبیعت) هم بی‌توجه باشند، حضور هموطنان در طبیعت به مناسبت روز طبیعت، می‌تواند شروع یک سناریوی تلخ، تا دو هفته آینده باشد.» همزمان سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد تمامی پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در سراسر کشور بسته است. رحیمی گفت: «هر خودرویی که سیزدهم فروردین در بوستان‌ها وارد شود و یا فاصله‌گذاری را نقض کند هم ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و هم اینکه یک ماه خودرو توقیف می‌شود.» رئیس پلیس تهران از اصناف هم خواست همکاری کنند: «می‌دانیم اصناف مشکل دارند و باید کرایه مغازه بدهند اما بحث سلامت مردم مهم‌تر است و خواهش می‌کنیم اصناف همچنان با این طرح همکاری کنند.»

#محمد_اشرف_غنی اولین وزیر کابینه‌اش را معرفی کرد

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان چهارشنبه یکم آوریل/ ۱۳ فروردین با صدور فرمانی، نخستین وزیر کابینه جدیدش را معرفی کرد. عبدالهادی ارغندیوال که ریاست شاخه‌ای از حزب اسلامی را به عهده دارد به عنوان نامزد وزیر و سرپرست وزارت مالیه معرفی شد. ارغندیوال در انتخابات ۱۳۹۳ از حامیان عبدالله بود و در انتخابات ۱۳۹۸ به کمپین سیاسی غنی پیوست. عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی غنی، لحظاتی قبل از صدور فرمان رئیس جمهوری با انتشار بیانیه‌ای گفت تاکنون راه حل مورد قبول برای حل بحران ناشی از انتخابات «پرتقلب» طرح نشده است. یک روز پیش از صدور این فرمان، مقامات امریکایی و ناتو و همینطور شورای امنیت سازمان ملل یک بار دیگر از غنی و عبدالله خواستند اختلافات را کنار بگذارند و با تشکیل دولت «همه‌شمول» به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کنند.

دو #ریاضی‌دان برجسته ایرانی درگذشتند

پروفسور حسن اکبرزاده و پروفسور جواد بهبودیان، دو ریاضی‌دان برجسته گیلانی و شیرازی سه‌شنبه ۱۲ فروردین دیده بر جهان فروبستند. حسن اکبرزاده ریاضی‌دان گیلانی در سن ۹۲ سالگی در شهر پاریس درگذشت. او از شاخص‌ترین چهره‌های علمی ایران در سطح بین‌المللی بود و پس از گذراندن تحصیلات پایه در رشت وارد دانشگاه تهران شد و سپس راهی فرانسه شد و از دانشگاه سوربن فرانسه مدرک دکتری دولتی در رشته ریاضی گرفت. اکبرزاده سال‌ها با مرکز دولتی تحقیقات علمی فرانسه -لابراتوار کلژ دو فرانس- همکاری داشت و خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد. او همچنین سال‌ها به تدریس دانشگاهی در اروپا پرداخت. از او مقالات زیادی در زمینه ریاضی به‌ویژه در زمینه دیفرانسیل و هندسه در اروپا و آمریکا به چاپ رسیده است. پروفسور جواد بهبودیان، استاد ریاضی دانشگاه شیراز نیز مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده بود و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه میشیگان آمریکا به پایان رسانده بود.

#روحانی ۱۰ میلیارد دلار به حمایت از کسب و کارهایی که تحت تاثیر #کرونا قرار گرفته‌اند اختصاص داد

رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۳ فروردین طی سخنانی در ستاد ملی مقابله با کرونا از تخصیص ۱۰ میلیارد دلار بودجه به کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند خبر داد. روحانی گفت: «علیرغم تحریم‌ها و سختی‌ها و مشکلات ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکلات شدند در نظر گرفتیم و این مبلغ بخشی به صورت تسهیلات و بخشی به صورت کمک‌های بلاعوض و بخشی به صورت بسته‌هایی‌ست که به اقشار مشکل‌دار پرداخت می‌شود.» هفته گذشته روحانی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلانی درخواست کرده بود از صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار به مقابله با کرونا اختصاص پیدا کند. علی خامنه‌ای اما این نامه را بی‌پاسخ گذاشت. رئیس اتاق بازرگانی تهران پیش از این هشدار داده بود که کسب و کارهای کوچک ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند و تخت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند و نیاز به حمایت دولت دارند.

والی #ننگرهار هشدار داد کسانی را که می‌گویند مسلمانان به #کرونا مبتلا نمی‌شوند، برای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به کار می‌گمارد

برخی از متشرعان و متحجران مسلمان در ولایت ننگرهار افغانستان ادعا کرده‌اند که فرد مسلمان معتقد به ویروس کرونا آلوده نمی‌شود. محمود میاخیل، والی ننگرهار در پیامی در تویبتر هشدار داد که اگر به چنین کسانی بربخورد، آن‌ها را برای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به مراکز درمانی هرات می‌فرستد و یا آن‌ها را برای مراقبت از بیماران مشکوک به ابتلا قرنطینه می‌کند. هشت صبح افغانستان می‌نویسد رایزنی میان شورای علما و وزارت ارشاد، حج و اوقاف برای تعطیلی مساجد و نمازهای جماعت و جمعه در افغانستان جریان دارد، اما هنوز ظاهراً تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

#کرونا در ناو هواپیمابر #تئودور_روزولت #آمریکا شیوع پیدا کرده، وزیر دفاع آمریکا با تخلیه ناو و قرنطینه خدمه مخالفت کرد

کرونا در ناو هواپیمابر تئودور روزولت آمریکا شیوع پیدا کرده است. این ناو جنگی که حوزه مأموریتش در اقیانوس آرام و دریای چین و خاورمیانه است، در جزیره گوام پهلو گرفته. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه یکم آوریل/ ۱۳ فروردین در مصاحبه با سی بی اس نیوز گفت: « نیازی به تخلیه ناو و قرنطینه ملوانان نیست. ما كمك‌های پزشکی و تجهیزاتی را به ناوگان در گوام انتقال می‌دهیم. ما پرسنل پزشکی اضافی را هم در اختیار خدمه ناو قرار می‌دهیم.» خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه ۳۰ مارس/ ۱۲ فروردین نامه‌ای از فرمانده ناو را منتشر کرده بود. در این نامه کاپیتان برت کروزیر، از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا خواسته بود دستور تخلیه و قرنطینه خدمه ناو را صادر کنند. کروزیر گفته بود «ما در حال جنگ نیستیم و لازم نیست کسی از خدمه بمیرد.» وزیر دفاع آمریکا گفت نامه فرمانده را به طور کامل نخوانده است.