ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شمار مبتلایان به کرونا، اصفهان هم به جمع شهرهای نارنجی پیوست

شهر اصفهان هم به جمع شهرهای با آمار صعودی کرونا پیوست و در جدول شهرهای ایران به رنگ نارنجی درآمد. پیش از آغاز تعطیلات نوروزی مقام‌های بهداشتی در مورد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در شهرهای گردشگر‌پذیر هشدار داده بودند. روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره وضعیت کرونا در استان اصفهان در پی ورود مسافران نوروزی گفته بود: «ما قبل از تعطیلات یعنی در اوایل اسفندماه شرایط مناسبی داشتیم و تعداد بیمارانمان کاهش پیدا کرد. همچنین درصد افراد با تست مثبت کرونا و شیوع بیماری به شدت رو به کاهش بود و نزدیک به ۱۳ درصد رسید.اما متاسفانه هر چه به تعطیلات و به انتهای اسفند ماه نزدیک شدیم نه تنها آن روند کاهش پیدا نکرد، بلکه با افزایش موارد شناسایی شده به‌خصوص در موارد سرپایی مواجه شدیم. برخی گزارشات به ما می‌رسید، مبنی بر اینکه احتمال دارد، وضع بدتر شود به همین خاطر ما یک سری تغییرات در بیمارستان‌ها دادیم، زیرا پیش‌بینی می‌‎کردیم با این شرایط با افزایش بیماران رو به رو شویم.» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: «در اوایل فرودین ماه ما با یک موج افزایش بسیار شدید ابتلا در برخی از شهرستان‌ها روبه‌رو شدیم. تغییر رنگ به سرعت در برخی از شهرستان‌ها از جمله گلپایگان و خوانسار اتفاق افتاد و وضعیت آن‌ها قرمز شدند، سپس سه شهرستان ما نارنجی اعلام شد. این احتمال هم وجود دارد که تعداد بیشتری از شهرستان‌های زرد به سمت نارنجی یا حتی قرمز شدن پیش بروند.» وی بیان کرد: «به طورکلی ما الان در شرایطی هستیم که تعداد بیماران شناسایی شده نسبت به اوایل اسفند ۹۹ سه برابر و تعداد میزان بستری‌ها دو برابر شده است.»

حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به ایران ارسال شد

پنجمین محموله واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه قرار است امروز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین به ایران برسد. این محموله که حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را شامل می‌شود قرار است با پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به ایران ارسال شود. با احتساب محموله‌های پیشین این واکسن، تاکنون ۵۲۰ هزار دوز از این واکسن به مقام‌های جمهوری اسلامی تحویل شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دو ماه پیش در سفر به مسکو قراردادی برای تأمین ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی امضا کرد. قرار بود این میزان واکسن ظرف دو ماه به ایران انتقال داده شود. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه پیش‌تر گفته بود که تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران نیز از اوایل ماه آوریل آغاز خواهد شد و در ابتدا یک خط تولید با توان ماهیانه ۴ میلیون دوز واکسن راه‌اندازی خواهد شد. هنوز اطلاع دقیقی در مورد این پروژه مشترک منتشر نشده است. ایران علاوه بر روسیه با کوبا نیز قرارداد مشترکی برای تولید واکسن کرونا امضا کرده است. پیشنهاد تولید واکسن مشترک با چین هم به مقام‌های این کشور ارائه شده ولی هنوز چینی‌ها پاسخ روشنی به درخواست طرف ایرانی نداده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت و سفیر ایران در مسکو همچنین اعلام کرده‌اند که درصدد انعقاد دومین قرارداد برای خرید واکسن روسی اسپوتنیک هستند. ایران تا پیش از ورود محموله جدید، ۷۹۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کرده است. بخش عمده این واکسن‌ها تولید روسیه بوده‌اند. چین ۱۵۰ هزار دوز و هندوستان نیز ۱۲۵ هزار دوز واکسن کرونا به ایران ارسال کرده‌اند.

معاون وزیر کشور: در آبان ۹۸ فقط ۲۳۰ نفر کشته شدند، به خانواده‌هایشان دیه دادیم

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از آمار این وزارتخانه درباره رقم کسانی که در اعتراضات آبان ۹۸ به دست نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی کشته‌شدند، دفاع کرده است. ذوالفقاری در مصاحبه‌ای گفت که سال ۱۳۹۸ از لحاظ امنیتی برای جمهوری اسلامی سال سختی بود، ولی آن‌ها موفق شده‌اند بر موج اعتصابا و اعتراضات مردمی غلبه کنند: «اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سخت‌ترین سال از حیث امنیتی بدهم، شاید تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی- امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود که امیدوارم روایت صحیح آن روزی در جای خود بیان شود که چه بود و چه شد.» او گفت که در نتیجه اعتراضات آبان ۹۸، ۲۳۰ نفر کشته شدند و دیگر آمارها در مورد تعداد کشته‌ها درست نیست: «برخی مسئولان اخیراً تعداد جانباختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم. در حالی که این گزارش خلاف واقع و کذب بود... آمار جانباختگان همان ۲۳۰ نفر است که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، اما رسانه‌های معاند تعداد جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند که اصلاً چنین نبود.» در آبان ۹۸ و پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین، اعتراضات سراسری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران شکل گرفت. جمهوری اسلامی با قطع ۱۰ روزه اینترنت و استفاده از نیروهای نظامی و سلاح‌های جنگی، اعتراضات مردمی را به صورتی خونبار سرکوب کرد. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده دست‌کم ۳۰۴ نفر جان باخته‌اند و خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در وزارت کشور از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر خبر داده بود. این در حالی است که مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از چندین ماه سکوت کشته شدن ۲۳۰ معترض را پذیرفتند. درحالی که هیچ کدام از مسئولان سیاسی، امنیتی و نظامی به دلیل کشتار مردم محاکمه نشدند، ذوالفقاری گفت که علی خامنه‌ای دستور داده تا به خانواده‌های کشته‌شده‌های آبان ۹۸ دیه پرداخت شود: «با دستور مقام معظم رهبری، برخی جانباختگان در حکم شهید قرار گرفتند و برخی دیگر هم دیه‌بگیر شدند که این موضوع در سازمان برنامه و بودجه پیگیری شد. نیمی از دیه این افراد در یک مرحله پرداخت شد و بخش دوم آن هم در حال انجام است. البته انحصار وراثت برخی طول کشید، اما اعتبار آن تامین شده است.»

تعداد شهرهای نارنجی و قرمز دو و نیم برابر شده است؛ افزایش نسبی مراجعان سرپایی مبتلایان به کووید-۱۹ در تهران

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به افزایش مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایران گفت: «پیش‌بینی می‌کنم یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تعطیلات عید افزایش شدیدتر بار بیماری را خواهیم داشیم. هم‌اکنون تعداد شهرهای نارنجی و قرمز به ۱۱۷ شهر رسیده و تقریبا دو و نیم برابر شده است.» همزمان، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در جلسه‌ای که با حضور معاونان و مسؤولان درمان و امور بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران برگزار شد، از چرخش ویروس کرونا در سطح شهر تهران در طول یک هفته اخیر خبر داد. رئیسی گفت: «در طول یک هفته اخیر شاهد افزایش نسبی مراجعان سرپایی مربوط به بیماری کرونا بوده‌ایم و میزان تست مثبت کرونا در مراکز سرپایی تا حدودی رو به افزایش است.» روز گذشته در نشست رییس جمهوری با روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت کرونا مقرر شد که در سیزده بدر گردهمایی و تجمع در بوستان‌ها و فضای سبز در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر: روند افزایش مبتلایان هشداردهنده است؛ رعایت پروتکل‌ها در مراسم به شوخی شبیه است

سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد در حال حاضر به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰۰ نفر به آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان بوشهر اضافه می‌شود. کشمیری گفت: «در دوره‌ای که رنگ‌بندی شهرهای استان آبی بود به طور میانگین هر هفته ۱۰۰ نفر به آمار مبتلایان اضافه می‌شد اما در حال حاضر با توجه به آمار ارائه شده روزانه شیب بسیار تندی را در روند افزایش مبتلایان مشاهده می‌کنیم. ضمناً در همین ایام شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد بستریان در بیمارستان هستیم.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در ادامه افزود: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم و دورهمی‌ها با توجه به هیجانات و احساسات شخصی افراد شرکت‌کننده بیشتر به یک شوخی شبیه است و بهترین کار شرکت نکردن و دعوت نکردن به حضور در این مراسم است.» دبیر ستاد مبارزه با کرونای استان بوشهر خواهان اعمال محدودیت‌های بیشتر شد.

چرخش ویروس جهش یافته در تمام شهرستان‌های استان زنجان؛ ورود و خروج خودروها به زنجان ممنوع شد

محمدرضا صائینی، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اعلام کرد موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در استان زنجان افزایش یافته است. بر این اساس کل شهرستان‌های استان درگیر نسخه جهش یافته ویروس کرونای انگلیسی هستند و این ویروس غلبه پبدا کرده و در حال چرخش است. وضعیت شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرمدره ، نارنجی، ماهنشان آبی، طارم، ایجرود، سلطانیه، خرمدره و خدابنده زرد است.به گفته صائینی «گیرایی ویروس جهش یافته به ۱۷۰ درصد رسیده است و گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوانان را گرفتار می‌کند و علایم شدیدی ایجاد می کند و میران مرگ و میر نیز افزایش دارد.» در همان حال رضا عسگری، فرماندار زنجان اعلام کرد ورود و خروج خودروهای بومی و غیربومی ممنوع است و متخلفان، اعمال قانون خواهند شد. فرماندار زنجان از شهروندان خواست برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان سیزده بدر را در خانه سپری کنند. به گفته رضا عسگری با هماهنگی‌های انجام شده با اداره‌کل راهداری استان و شهرداری‌ زنجان، همه بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌های شهرستان زنجان، از جمله مجموعه تفریحی گاوازنگ، سد حسن ابدال و سد تهم در روز سیزده بدر بسته است.

وزیر ارتباطات: فیلتر «کلاب‌ هاوس» تاکنون مطرح نشده است

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی با شرکت در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» گفت بعید می‌داند برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد آذری جهرمی گفت: «تا به حال چنین چیزی مطرح نشده است.» او در پاسخ به این سئوال که آیا مکالمات و صحبت‌های گروه‌ها در «کلاب هاوس» ضبط می‌شود گفت: «هر کسی که در این کلاب است می‌تواند صحبت‌های گروه‌ها را ضبط کند یعنی بحث آزاد و آشکاری است چون صحبت‌ها در یک محیط عمومی اتفاق می‌افتد.» شبکه اجتماعی «کلاب ‌هاوس»، یک شبکه شنیداری است، متن، عکس و ویدئو در آن وجود ندارد و همه چیز زنده و هم‌زمان رخ می‌دهد. هر کس می‌تواند اتاق مجازی ایجاد کند یا به اتاقی بپیوندد که دیگران دارند در آن صحبت می‌کنند. معمولاً شمار مشخصی از افراد می‌توانند صحبت کنند و بقیه فقط می‌توانند گوش دهند. اما می‌توان نوبت گرفت و حرف زد. با این‌که در حال حاضر نسخه آیفون این شبکه اجتماعی در دسترس است اما مورد استقبال قرار گرفته است. نسخه‌ اندروید این اپلیکیشن از قرار معلوم در دست توسعه است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار: مصرف آجیل نوروز نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشت

علیرضا ارزانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: «سال گذشته در ابتدای شیوع کرونا مصرف آجیل به شکل قابل توجهی کاهش یافت، اما امسال شاهد افزایش ۹۰ درصدی مصرف آن نسبت به ابتدای شیوع کرونا بودیم.» ارزانی با بیان این‌که ترس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا موجب شد مصرف آجیل در سال گذشته به نصف کاهش یابد، عامل مهم دیگر در کاهش مصرف آجیل را «مشکلات اقتصادی» و «کاهش توان خرید مردم» عنوان کرد. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در این‌باره گفت: «مردم در فشار اقتصادی کالاهایی را برای خرید انتخاب می‌کنند که ضرورت بیشتری دارند و آجیل و خشکبار در این لیست خرید قرار ندارد.» او میزان مصرف آجیل به ازای هر نفر در مهمانی‌ها را ۳۰ گرم اعلام کرد.

کرونا در ایران: خرم‌آباد و الیگودرز قرمز شدند

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در لرستان گفت: خرم‌آباد و الیگودرز در لرستان قرمز شدند. به گفته احمد حسین فتایی بر اساس تازه‌ترین اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تائید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و ازنا در وضعیت قرمز، شهرستان‌های دورود، دلفان و سلسله در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی در وضعیت زرد قرار دارند.

در تهران و سایر شهرهای نارنجی سینماها از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ بازگشایی می‌شوند

سخنگو و دبیر انجمن سینماداران ایران از بازگشایی سینماها از پنجشنبه ۱۲ فروردین خبر داد. بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا سینماها در تهران و سایر شهرهای نارنجی تعطیل بودند. محمدرضا صابری، سخنگو و دبیر انجمن سینماداران ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت با پادرمیانی رئیس سازمان سینمایی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای سالن‌های سینما استثنا قائل شد. صابری گفت: انجمن سینماداران، انجمن پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان از «پیگیری و مساعدت رئیس سازمان سینمایی» قدردانی کردند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی سالن‌های سینما لازم بود شهرهای نارنجی به رنگ زرد یا آبی درآیند.

کرونا در جهان: فرانسه به مدت چهار هفته قرنطینه شد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد از شنبه ۳ آوریل/ ۱۵ فروردین به مدت چهار هفته کل فرانسه قرنطینه می‌شود. فرانسه یکی از کانون‌های همه‌گیری ویروس کرونا در اتحادیه اروپاست. در این کشور بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد قطعی ابتلا به کووید-۱۹ به ثبت رسیده و در اثر ابتلا به این بیماری بیش از ۹۵ هزار و ۵۰۰ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. رئیس جمهوری فرانسه شامگاه چهارشنبه در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد فروشگاه‌ها به جز مواد غذایی و کالاهای اساسی تعطیل می‌شوند. مدارس نیز به مدت سه هفته تعطیل‌‌اند. مکرون وعده داد که تا پایان تابستان همه افراد بالاتر از ۱۸ سال واکسن دریافت کنند.