ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب دگرباشان در جام جهانی پیش‌رو: مقام قطری از احتمال جمع‌آوری پرچم‌های رنگین‌کمانی در جام جهانی برای «محافظت از طرفدارها» خبر داد

عبدالعزیز عبدالله الانصاری، ژنرال قطری و از مقام‌های امنیتی برگزاری جام جهانی قطر جمعه یکم آوریل / ۱۲ فروردین از احتمال ممنوعیت پرچم رنگین‌کمان دگرباشان خبر داد. الانصاری که رئیس کمیته ضدتروریسم ملی در وزارت داخله قطر است، در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس دراین‌باره گفت: «اگر طرفداری پرچم رنگین‌کمان بالا بگیرد و من آن را از او بگیرم، به خاطر این نیست که می‌خواهم واقعا پرچم را بگیرم و به او توهین کنم بلکه برای محافظت از خود اوست... اگر می‌خواهید دیدگاه‌تان را درباره موقعیت [دگرباشان] عرضه کنید، آن را در جامعه‌ای بکنید که قبولش کنند.» این مقام نظامی گفت که برافراشتن نمادهای کوئیر می‌تواند به اعمال خشونت علیه آنها بینجامد. تنها یک روز پیش از این لیز کلاونس، رئیس فدراسیون فوتبال نروژ و یکی از معدود زن‌هایی که در جهان تا کنون به ریاست فدراسیون فوتبال کشوری رسیده است، هشدار داده بود که جان جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس در جام جهانی قطر در معرض خطر قرار دارد. او همچنین از استثمار کارگران در قطر برای تدارک جام جهانی و به طور کلی از رویه فیفا برای اعطای میزبانی انتقاد کرد.

خسارت سرمای شدید و ناگهانی به کشاورزی ایران: ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت در یزد، ۲۳۰ میلیارد در مرکزی، ۲۰۰ میلیارد در قزوین

افت شدید دمای هوا در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ و روزهای ابتدایی ۱۴۰۱ باعث شد که بسیاری از کشاورزان در ایران آسیب ببینند. بنا به آمار اعلام‌شده تاکنون، این سرما بیش از ۹۷۰ میلیارد تومان به کشاورزان یزد آسیب زده، بیش از ۲۲۷ میلیارد تومان به کشاورزان مرکزی و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان قزوین. در اردبیل نیز هشدار در مورد سرمازدگی محصولات کشاورزی صادر شده است. در پی خسارت‌های واردآمده، انتقادها از دستگاه‌های دولتی مسئول بالا گرفته است. سازمان هواشناسی درباره این کاهش دما و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی پیش از این هشدار داده بود اما مسئولان کاری برای تخفیف آثار آن نکردند. خسارت در یزد امسال دو برابر خسارت سرمازدگی سال گذشته بود. به گفته اکبر شیخ‌علیشاهی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد، سرمازدگی محصولات در ابتدای سال، حاصل تغییرات اقلیمی است و «به پدیده‌ای دائمی در کشاورزی بدل شده» و در سال‌های اخیر همواره تکرار شده است. کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که سرمازدگی می‌تواند امنیت غذایی ایران را تهدید کند.

نوجوان ۱۷ ساله در جوانرود خودکشی کرد

خودکشی کودکان و نوجوانان در ایران ابعاد نگران‌کننده‌ای یافته است. در جدیدترین مورد،‌ پسر نوجوان ۱۷ ساله‌ای پنج‌شنبه ۱۱ فروردین در جوانرود استان کرمانشاه خود را حلق‌آویز کرد و جان باخت. علت این خودکشی هنوز مشخص نشده است. بنا به گزارش‌ها، سهم نوجوانان ایران از خودکشی‌های سالانه کشور به بیش از ۷ درصد رسیده است اگرچه آمار دقیقی از خودکشی کودکان در ایران وجود ندارد. بنا به پژوهش‌های انجمن دفاع از حقوق کودک، بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، خبر خودکشی بیش از ۲۵۰ کودک رسانه‌ای شده است. آمار واقعی بیش از این‌هاست. ۴۸ درصد خودکشی‌ها در میان پسران و ۵۲ درصد در میان دختران بوده. ۴۵ درصد در بازه سنی ۹ تا ۱۴ سال و ۵۵ درصد بین ۱۵ تا ۱۸ سال. مهم‌ترین عوامل این خودکشی‌ها نیز بنا به این پژوهش درگیری با خانواده (۲۸ درصد)، مشکلات آموزشی (۲۶ درصد)،‌ ازدواج اجباری (۲۰ درصد)، تجاوز جنسی (۸ درصد)، فقر (۸ درصد) و ... عنوان شده بود.

معترضان محیط زیستی هفت پایانه‌ نفتی در بریتانیا را مسدود کردند

صدها معترض حامی محیط زیست جمعه یکم آوریل / ۱۲ فروردین هفت پایانه نفتی در نقطه‌های مختلف بریتانیا را مسدود کردند. این معترضان که به کارزار «دیگر نفت را متوقف کنید» (Just Stop the Oil) تعلق دارند، بامداد جمعه در پالایشگاه‌های نفتی دور و بر لندن، بیرمنگام و ساوث‌همپتون از تانکرها بالا رفتند و خودشان را در مسیرهای دسترسی به آنها به سطح جاده چسباندند. این اقدام اعتراضی بخشی از مجموعه اعتراض‌های برنامه‌ریزی‌شده علیه زیرساخت نفتی بریتانیا است. از ۹ آوریل به بعد، گروه محیط زیستی «شورش انقراض» (Extinction Rebellion) به اعتراض‌های کارزار به‌راه‌افتاده علیه زیرساخت نفتی خواهد پیوست. این کنش علی رغم حکم قضایی موقت یک دادگاه عالی صورت گرفت که گروه‌ها را از اعتراض در خارج از پایانه‌های نفتی منع کرده است. پلیس بریتانیا برای مقابله با کنش معترضان مداخله کرد. دانشمندان هشدار داده اند که برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی باید هر چه زودتر مصرف سوخت‌های فسیلی متوقف شود. هرچند دولت‌ها و شرکت‌ها وعده گذار به انرژی تجدیدپذیر و پاکیزه را داده اند، تا کنون پیشرفت سرنوشت‌سازی در این زمینه رخ نداده است. جنگ روسیه در اوکراین و افزایش قیمت نفت نیز باعث شده دولت‌ها به فکر افزایش تولید و آغاز پروژه‌های جدید در زمینه سوخت فسیلی باشند.

والدین یک نوزاد دو روزه در تبریز به دلیل فقر او را در خیابان رها کردند

عصر روز چهارشنبه ۱۰ فروردین نوزاد دو روزه‌ای داخل یک ساک در کوی گلشهر تبریز کنار خیابان رها شده بود که توسط کلانتری به شیرخوارگاه تحویل داده شد. والدین این نوزاد در نامه‌ای که داخل لباس او گذاشته بودند نوشته‌اند: «پسرم ما را ببخش! به‌خاطر فقر و نداری توانایی نگهداری‌ات را نداریم... مجبوریم رهایت کنیم.» وب‌سایت عصر تبریز روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین به‌نقل از فرگل صحاف، مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی این خبر را تأیید کرد و نوشت نوزاد پیداشده «پارسا» نام دارد و تحویل شیرخوارگاه بهزیستی شده است. صحاف افزود: «این نوزاد دو روزه، هم‌اکنون در صحت و سلامت کامل به‌سر می‌برد.» در سال‌های اخیر به‌دلیل تشدید مشکلات معیشتی در ایران پدیده رها کردن نوزادان نیز در شهرهای مختلف برجسته شده است. غلامحسین حقدادی، معاون ‌اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان خراسان ‌رضوی خرداد ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که روزانه یک کودک در خیابان‌ها و اماکنی مانند حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان در شهر مشهد به حال خود رها می‌شوند. حرم امام رضا مکانی است که از شهرهای مختلف برای زیارت آن به مشهد می‌روند.

دو نفر از نیروهای واحد بهره‌برداری شرکت کاوشگران در جریان آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر مصدوم شدند

روابط عمومی و سخنگوی شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعلام کرد: تاسیسات شرکت کاوشگران ماهشهر در سایت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دچار حریق شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بامداد جمعه ۱۲ فروردین صدای انفجار در یکی از سایت‌های منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر به گوش رسید و در پی آن، دود ناشی از آتش‌سوزی به هوا بلند شد. بر این اساس در پی این آتش‌سوزی، خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس به محل حادثه اعزام و آتش‌نشانان در دقایق اولیه موفق به خاموش کردن آتش شدند. محسن ادیبی، سخنگوی شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر اعلام کرد در جریان این حادثه دو نفر از نیروهای واحد بهره‌برداری شرکت کاوشگران ماهشهر دچار سوختگی شدند که یکی از آنها به دلیل شدت سوختگی به بیمارستان حاجیه نرگس معرفی ماهشهر اعزام شد. به گفته ادیبی علت بروز این حادثه توسط کارشناسان سازمان منطقه ویژه اقتصادی در دست بررسی است. مرداد سال گذشته انبار ضایعات شیمیایی شرکت هامور، واقع در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر دچار آتش‌سوزی شد. یکی از علت‌های عمده این حوادث فرسودگی و کهنگی تجهیزات عنوان شده است.