نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصمیم فراقانونی سران قوا برای افزایش #قیمت_بنزین همراه با اظهارات #وزیر_نفت توأم با سودجویی برخی جایگاه‌ها سبب #اخلال_در_سوخت‌رسانی شد

سران سه‌قوه تلاش کرده بودند با برخورداری از اختیارات فراقانونی که رهبر جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها به آنان واگذار کرده قیمت بنزین را افزایش دهند. مجلس مخالفت کرد. وزیر نفت هم ناگزیر خبر سهمیه‌بندی بنزین را تکذیب کرد. بیژن نامدار زنگنه، در حاشیه مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش که چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در تهران گشایش یافت، گفت: «امشب و فردا شب خبری نیست. آن‌هایی که این سخنان را می‌گویند دروغ می‌گویند.» سخنان وزیر نفت سبب شد که مردم به پمپ‌بنرین‌ها هجوم بیاورند. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که برخی جایگاه‌ها خودسرانه بخش‌هایی از پمپ‌بنزینشان را به قصد سودجویی تعطیل کرده‌اند. بخش بنزین یورو ۴ تعطیل شده که بنزین سوپر با قیمت بیشتری به فروش برسد. این سودجویی سبب اخلال در سوخت‌رسانی شده است.

#علی_لاریجانی: #سهمیه‌بندی_بنزین بر اساس مصوبه سران سه قوا قانونی است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در سفرش به مشهد در جمع خبرنگاران گفت سران قوا می‌توانند بنزین را سهمیه‌بندی کنند. لاریجانی گفت: «امروز در جلسه سران قوا بنا شد سهمیه‌بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشار نیاید. قانون به این مسأله مجوز داده است تا با شرایطی انجام شود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم قرار بود بر اساس اختیارات فراقانونی که رهبر جمهوری اسلامی به سران سه قوه برای دور زدن تحریم‌ها داده، از ساعت ۲۴ پنجشنبه همین هفته سهمیه‌بندی بنزین آغاز شود. بر اساس این طرح، بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان با سهمیه ۶۰ لیتر در ماه عرضه می‌شد و نرخ بنزین آزاد به ۲۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد به ۳۰۰۰ تومان در هر لیتر افزایش می‌یافت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما با این طرح مخالفت کردند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هم ناگزیر خبر سهمیه‌بندی بنزین را تکذیب کرد.

#خامنه‌ای: بیگانگان از مسائل معیشتی #معلمان سوء استفاده می‌کنند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در دیدار با جمعی از معلمان اشاره کوتاه و تلویحی به اعتراضات ماه‌های اخیر معلمان کرد و گفت: «برخی عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان سوء استفاده می‌کنند.» او سپس به‌شکل کلی راه حل مشکلات معلمان را چنین بیان کرد: «قطع نظر از این سوءاستفاده، باید درباره درآمد معلمان به‌گونه‌ای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود.» معلمان معترض ایران در یک سال گذشته بارها دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند. آن‌ها از جمله خواستار تأمین اعتبار مناسب و اختصاص بودجه مورد نیاز به آموزش و پرورش هستند. تحقق آموزش رایگان، همسان‌سازی حقوق معلمان بازنشسته، تأمین بیمه درمانی و تأمین اجتماعی مناسب و رایگان برای معلمان شاغل و بازنشسته هستند. رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به سند ۲۰۳۰ یونسکو اشاره کرد و گفت: «جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش ‌و پرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.» او گفت غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ ما دانش‌آموزان را «سرباز وحشی‌های کروات‌زده» تربیت کنند. در سند ۲۰۳۰ یونسکو که شورای انقلاب فرهنگی آن را کنار گذاشت، از مسائلی مانند ایجاد امکانات آموزشی برابر برای همه کودکان و جوانان و به‌ویژه رفع تبعیض جنسیتی و آموزش زبان مادری سخن رفته و ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل موظف شده‌اند برای شهروندانشان فارغ از جنسیت و قومیت و سن و سال آن‌ها امکانات برابر تحصیلی با کیفیت بالا فراهم کنند. خامنه‌ای بارها مخالفت خود را با پیوستن ایران به این سند اعلام کرده بود.

دو تن از اعضای خانواده‌های #بازداشت‌شدگان تظاهرات #روز_‌جهانی_کارگر دستگیر شدند

دو تن از اعضای #خانواده‌های_بازداشت‌شدگان #تظاهرات_روز_جهانی_کارگر دستگیر شدند. در تظاهرات صبح چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل #مجلس شورای اسلامی که با فراخوان تشکل‌های مستقل کارگری، بازنشستگان و دانشجویان برگزار شده بود، نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۲۰ تن را دستگیر، و به بازداشتگاه ارگ منتقل کردند. تعداد زیادی از کارگران و خانواده بازداشتی‌ها به مقابل بازداشتگاه ارگ مراجعه کرده‌اند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیروهای امنیتی به خانواده‌های دستگیرشدگان یورش بردند و دو تن از آنها به نام‌های مرضیه امیری و سمیرا امیری بازداشت شده‌اند. به گزارش «کانال خبری سندیکای مستقل شرکت واحد اتوبوس‌رانی»، اسامی بازداشت شدگان صبح امروز در تظاهرات مقابل مجلس از این قرار است: #رضا_شهابی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصرمحرم‌زاده، محمدعلی اصلاغی، سید رسول طالب مقدم، اسدلله سلیمانی، خانم شیری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، #کیوان_صمیمی از اعضای کانون نویسندگان، کامیار فکور، مرداس طاهری، سلیمانی نژاد، عباس شمس، هادی سلیمانی، سیدمهدی عظیمی ، ماهان صالحی، قاسم خالویی، داود رفیعی و اسدلله سلیمانی.

#روحانی: خداوند عقل برخی از کشورهای همسایه را به آن‌ها بازگرداند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در جریان سفر به استان کرمانشاه در مراسم بهره‌برداری از چند طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در شهر ازگله درباره همسایگان ایران حرف زد و گفت جمهوری اسلامی با همسایگان غربی و شمالی و شرقی روابط «بسیار خوب و صمیمانه» دارد و با کشورهای قسمت‌های جنوبی نیز روابطش «اکثراً خوب است». او افزود: «اما این که یکی دو تا از آن‌ها اشکالاتی دارند، از خداوند می‌خواهیم که عقل را به آن‌ها بازگرداند؛ چرا که نفع آن‌ها این است که با همسایگان خود از جمله ایران باشند و کار کنند.» ایران در چند سال اخیر روابطش با برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی، رقیب اصلی‌اش در خاورمیانه، تیره شده است. این کشورها بارها از دخالت ایران در کشورهایشان سخن گفته‌اند اما ایران این اتهامات را همواره رد کرده است. روحانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کس دشمنی ندارد اما در عین حال در برابر هیچ توطئه‌ای هم دست روی دست نخواهیم گذاشت و پاسخ می‌دهیم و ایستادگی و مقاومت می‌کنیم. »

#حسن_روحانی: پول #نفت کمتر برسد، از جای دیگری جبران خواهیم کرد

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در جریان سفر به استان کرمانشاه درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت: «اگر بر فرض با فشارهایی که می‌آورند از پول نفت کمتر به ما برسد، از جای دیگری جبران خواهیم کرد.» او در همین حال افزود نفت را به‌فروش می‌رسانیم و «این حرفِ کاملاً بی‌اساس و بی‌پایه‌ای است که آمریکایی‌ها بر زبان می‌آورند که جلوی فروش نفت ایران را بگیرند؛ قدرت آن‌ها به حدی نیست زبان آن‌ها دراز است، اما قدرتشان خیلی محدودتر از زبانشان است.» حسن روحانی روز سه‌شنبه گفته بود «آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد [...] ممکن است از یک راه درها را بر روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز ۶ درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.» او توضیحی درباره «۶ درب» نداد. حسن روحانی در استان کرمانشاه از «مشکلاتی» که مردم در یک سال گذشته داشتند حرف زد و گفت: «ممکن است امسال نیز این مشکلات مقداری ادامه پیدا کند، اما باید دشمن را پشیمان کنیم و او را سر جای خودبنشانیم و به نقطه عقلانیت بازگردانیم.»

#اردوغان «اقدام به کودتا» در #ونزوئلا را محکوم کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور «اقدام به کودتا» در ونزوئلا را محکوم می‌کند. او در صفحه توئیتر خود درباره رویدادهای ونزوئلا نوشت: «در دموکراسی‌ها، اصل صندوق‌های رأی هستند. کسانی که تلاش می کنند حاکم استعماری پست مدرن را در ونزوئلا علم کنند باید بدانند که حکومت یک کشور توسط انتخابات دموکراتیک تعیین می‌شود. کل جهان باید به انتخاب دموکراتیک مردم ونزوئلا احترام بگذارد.» اردوغان یادآوری کرد که ترکیه نیز چنین کودتایی را تجربه کرده و پیامدهای منفی آن را می‌شناسد و با آن مبارزه می‌کند. خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که آخرین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت مادورو آغاز شده است. گوایدو از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که به او بپیوندند و دولت نیکولاس مادورو را ساقط کنند. با این پیام ویدیویی یک روز پرالتهاب در کاراکس رقم خورد. گروه‌هایی از معترضان خیابان‌ها را سنگربندی کردند، اما نیروهای مسلح به حمایت خود از مادورو ادامه دادند و اقدام گوایدو به نتیجه نرسید.

علت مرگ سه #کارگر در تونل البرز: جمع شدن #گاز_متان به دلیل نبود تجهیزات مناسب

در پی حادثه‌ مرگ سه کارگر پیمانکاری و سوختگی ۵ کارگر دیگر در تونل البرز در آزادراه تهران-شمال، یک روز قبل از روز جهانی کارگر، ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی بازرسان ایمنی و بهداشت کار کشور، تجمع گاز متان به دلیل نبود تجهیزات مناسب را احتمال اصلی بروز این رویداد دانست. او در این‌باره گفت حادثه در عمق ۱۹۰۰ متری تونل رخ داده و گفته شده که آن‌جا «سیستم تهویه» کار شده اما اگر یک تهویه‌ پنکه‌مانند کار کند که مکش و دمش مناسب نداشته باشد، تهویه‌ مؤثر نیست. برای چنین تونل‌هایی در این عمق زیاد، نیاز به Jet fan یا موتور قویِ مکش و دمش هوا وجود دارد. به‌گفته ابوالفضل اشرف منصوری برای این‌که این موتور قوی مکش مؤثر باشد، معمولاً آن را به پارچه‌های برزنتی یا پلاستیک‌های ضخیم و فشرده مجهز می‌کنند تا بتواند هوا را از نقاط مختلف تونل به داخل تونل تزریق کند و گردش هوا ایجاد کند؛ اگر این برزنت یا پلاستیک فشرده یا خود دستگاه، دچار قطعی یا نقص فنی شود، همه هوای آلوده و آغشته به گاز و گرد و غبار، در جای خود ساکن باقی می‌ماند و به شدت مشکل‌ساز می‌شود. او همچنین تأکید کرد که در معادن زیرزمینی باید به‌طور مرتب سنجش گاز انجام شود و از گازسنج مجهز استفاده شود تا مشخص شود میزان هوای ناسالم و آلوده به گاز در محیط کار، در چه سطحی است اما در مورد حادثه آزادراه تهران- شمال، معلوم نیست که آیا دستگاه گازسنج به صورت مرتب استفاده می‌شده یا نه. اشرف منصوری گفت یکی از دلایل این حادثه می‌تواند همین عدم جریان هوا باشد که منجر به سکونت هوا و افزایش غلظت و حجم گاز می‌شود که به‌راحتی می‌تواند با یک جرقه مانند جرقه حفاری یا حتی الکتریسیته ساکن لباس‌های کارگران، منفجر شود.

#کانون_نویسندگان_ ایران #روز_جهانی_کارگر را شادباش گفت و خواهان آزادی همه‌ فعالان کارگری و نویسندگان و روزنامه‌نگاران در بند شد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن شادباشِ اول ماه مه به کارگران ایران و جهان، خواهان آزادی همه‌ فعالان کارگری و نویسندگان و روزنامه‌نگاران در بند و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شد. کانون نویسندگان ایران در این بیانیه نوشته است: «خواست‌های انسانِ امروز برای آزادی بیان، برابری حقوق زنان و مردان، مبارزه برای لغو مجازات اعدام، حقوق کودکان، آموزش همگانی و رایگان، مبارزه با کار اجباری و... پیوندی تنگاتنگ با مطالبات کارگران دارند. بنابراین سرنوشتِ نویسندگان و افراد و اقشارِ دیگر جامعه، به طور واقعی، از طریق همین آلام و آرزوهای مشترک با جنبش کارگری گره خورده است.» شنبه و یکشنبه گذشته نخستین جلسه دادگاه بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. هموندان کانون به تبلیغ علیه نظام متهم شده‌اند و از داشتن وکیل هم محروم مانده‌اند. اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و امیر امیرقلی، سه فعال کارگری و مدنی نیز از زندان شیبان اهواز به زندان اوین در تهران منتقل شده‌اند. دادگاه آنها هم بدون حضور وکیل برگزار می‌شود.

وزارت خارجه #روسیه اظهارات #پمپئو درباره ممانعت مسکو از خروج #مادورو از #ونزوئلا را تکذیب کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که مسکو مانع از خروج مادورو از ونزوئلا شده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه صبح چهارشنبه ۱ مه/ ۱۱ اردیبهشت در پاسخ گفت: «واشنگتن تمام تلاش خود را برای تضعیف روحیه ارتش ونزوئلا به کار گرفته است و در حال حاضر نیز به عنوان بخشی از جنگ اطلاعاتی، از اطلاعات دروغین استفاده می‌کند.» خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا سه‌شنبه ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که آخرین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت مادورو آغاز شده است. گوایدو از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که به او بپیوندند و دولت مادورو را ساقط کنند. با این پیام ویدیویی یک روز پرالتهاب در کاراکس رقم خورد اما سرانجام کودتا نافرجام ماند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: «ما تمام تحولات امروز را به دقت زیر نظر داشتیم. مادورو خیلی وقت است که در انظار عمومی دیده نشده. هواپیمای او امروز صبح روی باند فرودگاه آماده پرواز بود اما آن طور که ما متوجه شدیم روسیه او را متقاعد کرده که باید در کشور بماند.»

#فرمانداری_تهران با افزایش ۲۰ درصدی قیمت #بلیت_مترو موافقت کرد اما محدودیت دو ساعته حضور مسافران در #مترو را نپذیرفت

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران قیمت بلیت مترو نه تنها ۲۰ درصد افزایش یافت بلکه حضور مسافران در مترو هم به دو ساعت محدود شد. فرمانداری تهران یا دولت باید با افزایش قیمت‌ها موافقت کنند. دولت سکوت کرده است. معاون عمرانی فرماندار تهران اما چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در واکنش به خبر اعمال محدودیت دو ساعته برای حضور شهروندان در مترو تهران و خرید مجدد بلیت گفت: «برای مترو همانند سال گذشته محاسبه بلیت شهروندان بر اساس مسافت خواهد بود و در مصوبه چیزی به عنوان محدودیت زمان ندیده‌ام. فرمانداری تنها آنچه که در مصوبه وجود داشته باشد می‌پذیرد.» فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه دوشنبه ۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که تیم‌هایی هم برای کنترل تصادفی بلیت مسافران به کار گماشته شده‌اند. چنانچه مدت اعتبار بلیت شهروندی سپری شده باشد، مأموران او را از مترو پیاده و به خارج از ایستگاه هدایت می‌کنند.

کمیته دفاعی #مجلس: #قاچاق_اسلحه در ایران را نمی‌توان انکار کرد

رییس کمیته‌ دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت گفت نمی‌توان قاچاق اسلحه در ایران را انکار کرد. اردشیر نوریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت لازم است که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برخورد جدی‌تری با قاچاق اسلحه داشته باشند چون دسترسی افراد غیر مجاز به اسلحه راحت است. ظهر شنبه ۷ اردیبهشت یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در محله حاجی همدان با اسلحه کلاشنیکف به‌دست فردی کشته شد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، بر جلوگیری از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی تأکید کرد. خامنه‌ای گفت: «قاتل روحانیِ همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده‌ که مقابله با این‌گونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است.»

# ترامپ #کوبا را تهدید کرد که اگر از مداخله در #ونزوئلا دست برندارد تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار می‌گیرد

رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر کوبا را تهدید کرد که اگر از مداخله در امور ونزوئلا دست برندارد، شدیدترین تحریم‌ها علیه این کشور اعمال می‌شود. دونالد ترامپ نوشت: «اگر نظامیان و شبه‌نظامیان کوبایی اقدامات نظامی و دیگر اقداماتی که هدف از آن کشتن و نابود کردن قانون اساسی ونزوئلا است را فوراً متوقف نکنند، یک محاصره تمام و کمال به همراه بالاترین سطح از تحریم‌ها بر جزیره کوبا اعمال خواهد شد. امیدوارم که همه نظامیان کوبایی فوراً و به صورت مسالمت‌آمیز به جزیره‌شان برگردند.» خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا سه‌شنبه ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که آخرین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت مادورو آغاز شده است. گوایدو از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که به او بپیوندند و دولت مادورو را ساقط کنند. با این پیام ویدیویی یک روز پرالتهاب در کاراکس رقم خورد. رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه در توییتر نوشته بود: «اوضاع ونزوئلا را بسیار به دقت دنبال می‌کنم. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا و آزادی آنها ایستاده است.»

#پمپئو: #مادورو آماده بود از #ونزوئلا خارج شود اما # روسیه مانع شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما تمام تحولات امروز را به دقت زیر نظر داشتیم. مادورو خیلی وقت است که در انظار عمومی دیده نشده. هواپیمای او امروز صبح روی باند فرودگاه آماده پرواز بود اما آن طور که ما متوجه شدیم روسیه او را متقاعد کرده که باید در کشور بماند.» خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا سه‌شنبه ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که آخرین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت مادورو آغاز شده است. گوایدو از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که به او بپیوندند و دولت مادورو را ساقط کنند. با این پیام ویدیویی یک روز پرالتهاب در کاراکس رقم خورد. گروه‌هایی از معترضان خیابان‌ها را سنگربندی کردند، اما نیروهای مسلح به حمایت خود از مادورو ادامه دادند و کودتا به نتیجه نرسید. پمپئو در گفت‌وگو با سی ان ان ادعا کرد که نیکلاس مادورو قرار بود پس از ترک ونزوئلا به کوبا برود اما روسیه مانع از آن شد.