نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کرونا در ایران: استفاده از #ماسک در مترو تهران اجباری خواهد شد

عیسی فرهادی، فرماندار تهران اعلام کرد که از فردا، شنبه ۱۳ اردیبهشت، استفاده از ماسک در مترو تهران اجباری خواهد بود. فرهادی افزود پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت و درمان درباره مقابله با ویروس جدید کرونا در اماکن عمومی به‌ویژه مترو، اتوبوس و تاکسی با دقت باید اجرا شود. فعالیت‌های اقتصادی در تهران از ۳۰ فروردین برای مشاغل کم‌خطر آغاز شده است و در این مدت تردد در خیابان‌ها افزایش یافته است.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود به‌مناسبت #روز_معلم یک کلمه هم از وضعیت معیشتی #معلمان نگفت

در حالی‌که معلمان ایران در سال‌های اخیر بارها برای دستیابی به خواسته‌های خود دست به اعتصاب و اعتراض زده‌ و خواهان بهبود وضعیت معیشتی خود و وضعیت آموزش و پرورش شده‌اند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی جمعه ۱۲ اردیبهشت به‌مناسبت روز معلم در پیامی تنها به سخنان کلی و تعریف و تمجید از شغل معلمی پرداخت و یک کلمه هم از وضعیت معیشتی معلمان ایران و کمبودهای نظام آموزشی کشور سخنی نگفت. از جمله «شعارهای» خامنه‌ای در این پیام این‌ها هستند: «کار بزرگ معلمان شکوفاسازی استعدادها برای ارزش‌های متعالی است»، «نظام آموزشی کشور نمی‌تواند هدفی جز هدف کلی نظام داشته باشد»، «کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی می‌آموزد که استعداد و توان بالقوه‌ خود را برای ارزش‌های اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به‌کار گیرد» و... این سخنان در حالی بیان می‌شود که وضع معیشتی معلمان، کارگران، بازنشستگان و سایر حقوق‌بگیران در سال جاری دشوارتر و بحرانی‌تر از قبل شده است. صرف‌نظر از تأثیر همه‌گیری ویروس جدید کرونا بر اقتصاد ایران، این اقشار به دلیل سیاست‌های دولت‌ها، تعدیل اقتصادی، خصوصی‌سازی‌ها و تعطیلی واحدهای تولیدی و همچنین خصوصی کردن آموزش و بهداشت عمومی در مضیقه مالی و معیشتی قرار گرفته‌اند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۶۰۹۱ نفر، مبتلایان ۹۵۶۴۶ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر جمعه ۱۲ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۶۰۹۱ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (پنج‌شنبه) تا ظهر امروز (جمعه)، ۱۰۰۶ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۵۶۴۶ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۷۶۳۱۸ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۸۹۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

#سها_مرتضایی را برای اجرای حکم #حبس احضار کردند

#سها_مرتضایی، داوطلب دکتری رشته علوم سیاسی و دبیر سابق شورای صنفی #دانشگاه_تهران و دانشجوی محروم از تحصیل (ستاره‌دار) که در جریان اعتراضات سراسری دی ‌ماه ۹۶ و آبان ‌ماه ۹۸ دو بار از سوی #نیروهای_امنیتی بازداشت شده بود، روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین‌ برای اجرای حکمش #اجرای_احکام دادگاه فرا خوانده شد. به نوشته کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این فعال دانشجویی از بابت صدور حکم محکومیت به #حبس در پرونده‌ای که پس از بازداشت در دی‌ ماه ۹۶ برای او گشوده شد، برای اجرای حکم احضار شده است. سها مرتضایی پس از آزادی موقت از اولین دوره بازداشت خود، در سال ۹۷ در دادگاه بدوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاء‌الله احمدزاده، به شش سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد. این حکم اما اخیرا به یک‌ سال حبس تعزیری کاهش یافته است. مرتضایی از اواخر مهر ماه ۹۸ در اعتراض به ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن زده بود. او رتبه ۱۰ کنکور دکتری سال ۹۸ رشته علوم سیاسی را به دست آورد اما به بهانه نقص در پرونده از تحصیل محرومش کردند. او در اعتراض به این محرومیت با در دست گرفتن پلاکاردی، مطالبات و مشکلاتی که #وزارت_اطلاعات برایش ایجاد کرده بود را نوشته و با اعتراض به نهادهای امنیتی اقدام به تحصن در محوطه دانشگاه کرده بود. خواست اصلی سها مرتضایی در جریان این تحصن‌های روزانه #ادامه_تحصیل در دانشگاه بود. او که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ شبانه و در خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران بازداشت شد، در اوایل دی‌ ماه سال گذشته و به ‌دنبال کارشکنی مقامات قضایی در قبول #وثیقه ۵۰۰ میلیونی و آزادی موقتش از زندان، اقدام به #اعتصاب_غذا کرد و در نهایت روز چهارشنبه دوم بهمن ۹۸ با تودیع قرار وثیقه از #زندان_قرچک ورامین آزاد شد.

احضار و بازجویی سه #فعال_کارگری در #سنندج در ارتباط با مراسم #روز_جهانی_کارگر

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان اعلام کرد که عدنان فتحی، رامین کریمی و یوسف گرامی‌پرور، از فعالان کارگری سنندج در روزهای اخیر در ارتباط با برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و شرکت در آن مورد بازخواست و تهدید قرار گرفتند. عدنان فتحی به اداره‌ اطلاعات سنندج احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت و رامین کریمی و یوسف گرامی‌پرور تلفنی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. یک منبع آگاه به مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گفته است: «عدنان فتحی از تلاش برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر برحذر داشته شده و تهدید شده است که تحت هیچ شرایطی حق شرکت در مراسم غیردولتی را ندارد.» پیش از این نیز شماری از فعالان کارگری سنندج طی تماس تلفنی از سوی نهادهای امنیتی احضار و یا مورد تهدید قرار گرفته‌ بودند. روز گذشته، پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت، شیث امانی، شریف ساعدپناه از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و شهلا دلبینا همسر شریف ساعدپناه، با تماسی تلفنی به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بودند. مظفر صالح نیا، فعال کارگری و همسرش نیز از سوی اطلاعات سپاه شهر سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

قیمت #نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری رویترز به دلیل آنکه تولیدکنندگان نفت سقف تولید را کاهش دادند و از سوی دیگر به دلیل لغو محدودیت‌های قرنطینه در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان، قیمت نفت خام در روز جمعه یکم مه/ ۱۲ اردیبهشت افزایش یافت. بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئیه با بیش از سه درصد درصد افزایش به ۲۶ دلار و ۸۲ سنت و قیمت نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن با بیش از هفت درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۵۴ سنت رسید. روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، عربستان را تهدید کرده بود که اگر تولید نفت را کاهش ندهد، آمریکا به همکاری تسلیحاتی خود با آن کشور خاتمه می‌دهد. برای ثبات قیمت نفت می‌بایست میران تولید نفت در جهان ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش بیابد. اوپک پلاس بر سر کاهش ۱۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسید.

#مینو_محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با #کرونا: با گرم شدن هوا ویروس کرونا در محیط زودتر از بین می‌رود، اما به این معنی نیست که میزان فعالیتش کاهش می‌یابد

مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا در مصاحبه با رسانه‌های داخلی هشدار داد که بهتر است مردم برای جلوگیری از وقوع پیک دوم همه‌گیری ویروس کرونا در خانه بمانند و فاصله‌ را هم از دیگری حفظ کنند. محرز درباره تأثیر دمای هوا بر ویروس کرونا گفت: «با گرم شدن هوا ویروس در محیط زودتر از بین می‌رود، اما به این معنی نیست که از میزان فعالیتش کاهش یابد. در صورتی‌که مردم بیرون بیایند و مسائل بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، مجددا شاهد اپیدمی خواهیم بود چرا که هنوز خیلی از افراد مبتلا نشده‌اند و با این شرایط دچار بیماری می‌شوند.» پیش از این هم مقامات بهداشتی ایران بارها هشدار داده‌اند که تا سال‌ها مردم می‌بایست با همه‌گیری کووید ۱۹ زندگی کنند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: #کرونا ساخته دست بشر نیست اما ممکن است حاصل تصادف در آزمایشگاه ووهان باشد

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد ویروس کرونا توسط انسان ساخته نشده و یا در اطلاعات ژنتیکی آن تغییر ایجاد نشده است. در بیانیه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کووید-۱۹ آمده است:«جامعه اطلاعاتی با جامعه علمی از این لحاظ که ویروس کرونا ساخته دست بشر نیست یا در آن تغییر ژنتیکی انجام نشده هم‌نظر است.» جامعه اطلاعاتی آمریکا در ادامه اعلام کرد که ممکن است همه‌گیری ویروس از آزمایشگاه ووهان آغاز شده باشد: «جامعه اطلاعاتی بررسی‌های موشکافانه خود را برای تعیین اینکه شیوع این بیماری از طریق تماس با حیوانات آلوده ایجاد شده یا اینکه حاصل تصادف در یک آزمایشگاه در ووهان بوده ادامه خواهد داد.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: «اتفاقات وحشتناکی افتاده است. حالا چه اشتباه کرده‌اند یا از یک اشتباه آغاز شده است و بعد آن‌ها اشتباه دیگری کرده‌اند، یا کسی به عمد کاری کرده است.» رئیس جمهوی آمریکا گفت قصد دارد چین را با اعمال تعرفه‌های گمرکی مجازات کند.