ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف خطاب به خامنه‌ای: سرکوب سیستماتیک علی یونسی و امیرحسین مرادی محکوم است

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن محکوم کردن سرکوب سیستماتیک علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه این دانشگاه توسط قوه قضاییه، از او خواستند ضمن جلوگیری از ترتیب اثر قانونی در خصوص اقاریر و مصاحبه‌های اخذ شده از این دو دانشجوی زندانی، از ادامه اقدامات خلاف قانون و بازداشت طولانی‌مدت بدون نظر دادگاه صالح جلوگیری به‌عمل آورد. متن این نامه سرگشاده در کانال تلگرام «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف» منتشر شده است. نویسندگان این نامه همچنین خواستار دسترسی علی یونسی و امیرحسین مرادی به وکیل انتخابی شده‌اند. در طی یک‌سال اخیر منابع دانشجویی از بازداشت ده‌ها دانشجو خبر داده‌اند، بازداشت‌هایی که با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران کرونا انجام شده است. این فشارها اما در مورد دو دانشجو شکلی کم‌سابقه پیدا کرده تا جایی که دستگاه قضایی اتهام «افساد فی الارض» را به آنان بسته است: علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه شریف، به «افساد فی الارض» متهم شده‌اند. علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجو و از مدال‌آوران مسابقات جهانی المپیاد نجوم، ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. پس از گذشت بیش از یک‌سال، این دو دانشجو در مکان یاد شده به‌سر می‌برند. در ادامه نامه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آمده است: «مصاحبه انتشاریافته یکی از هم‌بندهای آقای «علی یونسی» نیز دالّ بر فشار روحی و روانی و مجبورکردن وی به انجام مصاحبه تلویزیونی و اقرار به پذیرش عناوین اتهامی بوده‌است. هم‌چنین آثار صدمات فیزیکی در چشم و گوش وی مشهود بوده که به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ضابط قضائی، به‌درستی درمان نشده‌است.» روند قضایی برای رسیدگی به پرونده این دو دانشجوی بازداشتی از آغاز بازداشت شدیدا ناعادلانه بوده است به‌نحوی که ۲۶ روز پس از بازداشت این دو دانشجو، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ۱۶ اردیبهشت سال گذشته ‌ آنها را به «داشتن ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» و «قصد اقدامات خرابکارانه در دوران کرونا» متهم کرد. همچنین در اسفندماه سال گذشته هم در ابلاغیه‌ای به وکلای این دو دانشجو اعلام شد که آنها به «افساد فی الارض» متهم شده‌اند، اتهامی که می‌تواند برای آنها صدور حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد. این دو زندانی سیاسی اما این اتهام‌ها را در طول یک سال گذشته با قاطعیت رد کرده‌اند.

فیلمبرداری از مأموران پلیس ترکیه ممنوع شد

هم‌زمان با افزایش اعتراض‌های مدنی نسبت به سیاست‌های دولت در ترکیه، محمت آکتاش، رئیس اداره کل پلیس این کشور با صدور بخشنامه‌ای، اعلام کرد فیلمبرداری یا هرگونه ضبط تصویر و صدا از مأموران پلیس ممنوع است. به‌نوشته روزنامه «اورنسل»، جمعی از وکلای سرشناس دادگستری در اعتراض به این بخشنامه، این اقدام پلیس را «اعمال سانسور برای محافظت از مقامات ناقض حقوق بشر» توصیف کرده‌اند. از سوی دیگر گوخان دورموش، رئیس اتحادیه مطبوعات ترکیه هم در همین زمینه گفته: «در جریان اعتراضات خیابانی سال گذشته، ۱۸ روزنامه‌نگار با برخورد پلیس مواجه شده‌اند و بخشنامه جدید پلیس به‌معنای نقض حق دریافت خبر [حق آزادی اطلاع رسانی] است.» در بخشنامه صادر شده توسط پلیس ترکیه تأکید شده است: «مأموران پلیس حتی می‌توانند با افرادی که مظنون به گرفتن عکس هستند هم برخورد کنند.» پلیس در توجیه این اقدام خود اعلام کرده تصاویری که در اعتراضات خیابانی یا در حین انجام مأموریت از مأموران پلیس گرفته می‌شود، نه تنها «کاملاً منعکس کننده حقیقت نیست» بلکه حریم خصوصی شهروندان را نقض می‌کند. این بخشنامه هم زمان با روز جهانی کارگر و با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وقوع اعتراضات گسترده خیابانی علیه دولت در ترکیه، به تمامی مراکز پلیس در سراسر این کشور ابلاغ شده است. تونجای کوچ، وکیل برجسته دادگستری در ترکیه با «غیر قانونی» توصیف کردن این بخشنامه گفته: «هیچ بخشنامه‌ای بدون داشتن مبنای قانونی تنظیم نمی‌شود. افراد در اجتماع حق دارند اخبار را آزادانه دریافت کرده و اطلاع رسانی کنند. پلیس یا ژاندارمری هم در ملاءعام خدمت می‌کنند و وظیفه آنها عمومی است.» به‌گفته این وکیل دادگستری، هر شهروند حق دخالتگری برای جلوگیری از اعمالی که شامل جرمی می‌شود را داراست. به‌تازگی یک شرکت عمرانی نزدیک به دولت ترکیه به نام «جنگیز اینشاآت» قصد دارد در منطقه بین بین ایکیزدره و اشکنجه دره در استان ریزه، با قطع درختان جنگلی، معدن سنگ تأسیس کند. این اقدام با اعتراضات گسترده ساکنان این منطقه مواجه شده است. انتشار تصاویر درگیری مأموران پلیس با اهالی ایکیز دره در روزهای گذشته در ترکیه خبر ساز شده است. تونجای کوچ با اشاره به اعتراضات مردمی در استان زیره گفته: «در سال‌های اخیر خشونت پلیس افزایش یافته است، در ایکیز دره، شهروندان معترض با مأموران ژاندارمری روبه‌رو شده‌اند و دو روز پیش دیدیم که مأموران اجرای قانون از بالا به مردم سنگ پرتاب می‌کنند. این فیلم‌ها با واکنش روبرو شدند.» به‌گفته کوچ، پلیس ترکیه اکنون این بخشنامه را برای جلوگیری از انتشار چنین تصاویری یا در حقیقت جلوگیری از گردش آزادانه اخبار در جامعه صادر کرده‌اند. او گفته: «اگر جرمی رخ دهد، بهترین مدرک، ضبط کردن است. این بخشنامه، بخشنامه سانسوری است که برای محافظت از مجرمان، به ویژه پرسنل عمومی جنایتکار، برای سانسور و شکنجه طراحی شده است. » او خطاب به مقامات پلیس ترکیه، پرسیده است: « آیا با این بخشنامه غیرقانونی، می‌توانید جلوی دیده شدن اخبار، شکنجه و بدرفتاری را بگیرید؟» با وجود گذشت چهار سال از کودتای نافرجام در ترکیه، دولت همچنان روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و سیاسی و مدافعین حقوق بشر را تحت فشار قرار می‌دهد. از سوی دیگر در سال‌های اخیر و هم زمان با وخیم‌تر شدن وضعیت معیشت شهروندان در ترکیه، دولت این کشور محدودیت‌های زیادی را برای جلوگیری از اعتراضات اجتماعی وضع کرده است.

رییس سازمان غذا و داروی ایران: تا پایان سال واکسیناسیون عمومی کرونا را به پایان می‌رسانیم

رئیس سازمان غذا و داروی ایران گفته این کشور امیدوار است بتواند در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی واکسن را تولید کند و تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برساند. محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تأمین واکسن کرونا در کشور گفته: «در بحث استفاده از واکسن کرونا در دنیا شاهد آپارتاید و تبعیض هستیم و اکثر کشورها نگرانند. ما برای واردات هر آنچه لازم بود انجام دادیم و برنامه‌ریزی کردیم و مبالغ لازم را واریز کردیم، اما آنچه قرار بود از طریق کوواکس تا ۱۰ فروردین دریافت می‌کردیم می‌بایست ۴.۵ میلیون دوز باشد که فقط ۷۰۸ هزار دوز دریافت کرده‌ایم.» به گفته او، تاکنون ۲.۲ میلیون دوز واکسن وارد شده که می‌بایست ۷ تا ۸ میلیون دوز وارد می‌شد که محقق نشده است. شانه‌ساز گفته: «حدود ۴۹ شرکت بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند که برای ۳۵ شرکت معرفی‌نامه صادر شده اما تا امروز نتوانسته‌اند مستندات واردات را اعلام کنند.» شانه‌ساز گفته: «با کمپانی هندی برای واردات ۲.۵ میلیون دوز واکسن قرارداد داشتیم که برای ۵۰۰ هزار دوز هزینه پرداخت شده بود، دادستانی این کشور اجازه نداد بیشتر از ۱۲۵ هزار دوز وارد کنیم.» شانه‌ساز گفته قرار نیست بابت واکسن کرونا پولی از مردم دریافت شود و واکسن‌های وارداتی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. به گفته رئیس سازمان غذا و داروی ایران در زمینه تولید نیز چهار شرکت موفق به دریافت مجوز انجام مطالعات بالینی شده‌اند و دو شرکت هم مجوز تولید مشترک را دریافت کرده‌اند. روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت، سازمان غذا و دارو در ایران به شرکت‌های واردکننده دارو اعلام کرد که مجوزی برای واردات واکسن کرونای هندی و روسی صادر نخواهد کرد. واردکننده‌های دارو در اعتراض به این تصمیم می‌گویند که این سازمان به دنبال حفظ بازار واکسن برای شرکت اکتوور است که هم‌اکنون مراحل تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران را آغاز کرده است.

شیث امانی، فعال کارگری بازداشت شد

شيث امانی، عضو هیأت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران و نماینده سابق کارگران کارخانه نساجی کردستان، روز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه پیش از شروع مراسم روز جهانی کارگر در سنندج بازداشت شد. کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران، با اعلام این خبر نوشته: « [روز شنبه] جمعی از کارگران سنندج که قصد داشتند در محل شهرک صنعتی شماره ۲ تعمیرکاران سنندج مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر را برگزار کنند، قبل از شروع مراسم مورد حمله پلیس و‌ نیروهای امنیتی قرار گرفتند.» به‌نوشته این منبع، مأموران امنیتی، کارگران را مورد ضرب و شتم قرار داده و چند نفر را بازداشت کرده‌اند که شیث امانی از جمله این بازداشت شدگان است. شيث امانی يکی از کارگران نساجی کردستان و سال‌ها نماينده کارگران اين کارخانه و يکی از رهبران کارگری شناخته‌شده در سنندج و از بنيان‌گذاران اتحاديه آزاد کارگران ايران است که در سال‌های گذشته به‌دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز خود برای احقاق حقوق پایمال شده کارگران ایران، بارها بازداشت و زندانی شده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران به‌عنوان یکی از تشکل‌‌های مستقل کارگری در سال‌های گذشته همواره زیر ضرب نهادهای امنیتی قرار گرفته به‌نحوی که در حال حاضر بیشتر اعضای شناخته شده این تشکل با سابقه، در زندان‌ به‌سر می‌برند یا در انتظار اجرای حکم حبس قرار دارند.

گوهر عشقی به مناسبت روز جهانی کارگر: ما زندگی نمی‌کنیم، ما بردگی می‌کنیم

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویسی که زیر شکنجه‌های پلیس فتا جان خود را از دست داد، با انتشار یک بیانیه به مناسبت روز جهانی کارگر، خواستار اتحاد و یک‌پارچگی همه مردم ایران علیه استبداد حاکم بر ایران شد. او در این بیانیه اعلام کرده قصد دارد با تشکیل یک انجمن، از کارگران، معلمان، زندانیان عقیدتی مانند بهاییان و همه مردم ایران پشتیبانی و حمایت کند. این مادر دادخواه همچنین از همه ایرانیان خواسته تا در سایه اتحاد و همبستگی، اجازه ندهند که بیش از این، «رانت‌خواران و وابستگان به حکومت فاسد» با کارگران، معلمان و قاطبهٔ مردم، مانند بردگان زمان صدر اسلام رفتار کنند. او در این بیانیه با تکرار جمله‌ای از پسرش، گفته: «ما زندگی ‌نمی‌کنیم، ما بردگی می‌کنیم، ما بندگی ‌می‌کنیم و مُردن به چنین زندگی ننگینی، شرافت دارد.» علی مطهری، نماینده سابق مجلس و نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران، چندی پیش درباره ستار بهشتی گفته بود: «او کارگری فقیر بوده و مشکل داشته و چیزی گفته. اما او را گرفتند و در اثر شکنجه از دنیا رفت. من به پلیس فتا گفتم او را بیاورید، چایی جلوی‌اش بگذارید، دو کیسه برنج هم به او بدهید برود.» گوهر عشقی اما در بیانیه جدید خود بار دیگر این گفته‌های علی مطهری را «بی ادبانه» توصیف کرده است. او در بخش دیگری از بیانیه‌اش گفته: «مردم رنجدیده هیچ پشتیبان و پناهگاهی ندارند که دردهای خود را مداوا کنند و روحانیون و مراجع تقلید سال‌هاست که به خواب رفته‌اند یا سر در جیب مردم دارند.» ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ساکن مشهد در ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۱ در اثر شکنجه در بازداشت‌گاه پلیس فتا جان باخت. اتهام ستار وبلاگ نویسی بود و نوشته‌های او از آبان‌ماه ۱۳۹۰ در وبلاگ «انتقاد» منتشر می‌شدند.

کرونا باعث افزایش کارگران غیررسمی در ایران شده است

علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفته در دوران شیوع کرونا مشاغل غیررسمی افزایش پیدا کرده است اما این موضوع پیش از این هم وجود داشته است. به گفته او وضعیت بد اقتصادی، تورم و تحریم‌ها باعث شده کارخانه‌ها نتوانند با ظرفیت بالا کار کنند بنابراین اشتغال پررونق نیست و در بازار کار، میزان عرضه و تقاضا با هم نمی‌خواند و در نتیجه کارگر ارزان‌قیمت در بازار زیاد است و همین موضوع باعث افزایش اقتصاد غیررسمی شده است. او در مورد آمار رسمی سهم اشتغال غیررسمی در بازار کار ایران گفته: «آماری که مراجع رسمی در این زمینه قبول دارند، اشتغالِ چیزی حدود پنج تا شش میلیون کارگر زیرپله‌ای است که البته جامعه‌ی کارگری این آمار را قبول ندارد و ما مطمئن هستیم که این آمار بالاتر از این حرفاست.» عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۷ سهم اشتغال غیررسمی از بازار اشتغال کشور را ۵۰درصد دانسته بود. اصلانی گفته کارگران غیررسمی بیشتر در کارگاه‌های زیر ده نفر و مناطق آزاد مشغولا به کار هستند. همچنین در حال حاضر کارگرانی هستند که در فروشگاه‌ها، تراشکاری‌ها، نانوایی‌ها و مطب‌های پزشکان کار می‌کنند و ماهی یک میلیون و ۲۰۰ و حتی ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و کسی از آنها حمایت نمی‌کند.  بسیاری از مشاغل بعد از شیوع کرونا از بین رفتند. تعطیلی موقتِ مشاغل پرخطری که توسط ستادملی کرونا اعلام شد، مثل باشگاه‌ها، استخرها، سرویس مدارس و مشاغلی از این دست که سبب بیکار شدن جمعی از کارگران شده است. به گفته این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار خیلی از فروشگاه‌های برند در سراسر کشور،  دانش‌آموزان را با حقوق‌های یک میلیون و پانصد یا دو میلیون تومان به کار می‌گیرند.

رئیس‌دفتر روحانی: مذاکرات هسته‌ای در وین پیشرفت داشته، تقویت روابط با عربستان به نفع منطقه است

محمود واعظی، رئیس‌دفتر حسن روحانی روند مذاکرات هسته‌ای وین را امیدوارکننده دانست و گفت: «با وجود اینکه مذاکرات روزهای سرنوشت‌سازی را می‌گذراند و دارای دشواری‌هایی است اما شاهد فضای مثبتی در وین هستیم و اگر روند با همین شکل پیش برود، شاهد پیشرفت‌هایی در این مذاکرات خواهیم بود.» او وعده داد که با احیای برجام، وضعیت اقتصادی کشور نیز بهتر خواهد شد: «با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران،‌بدون تردید روزهای خوبی در انتظار اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد بود و دولت دوازدهم می‌کوشد بدون فوت وقت از هر فرصتی برای نیل به این هدف استفاده کند.» سخنان محمود واعظی در حالی بیان می‌شود، که روز جمعه، ۱۰ اردیبهشت، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت در گفت‌وگویی که در فضای کلاب‌هاوس انجام می‌شد با انتقاد از نحوه تدوین بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که «مردم ایران خواهند دید که این دو موضوع چگونه معیشت آن‌ها را دشوارتر خواهد کرد. حتی اگر مذاکرات برجام هم به نتیجه برسد بدون ارتباط با دنیا وضع اغییری نخواهد کرد.» مذاکرات کارشناسی در وین در سطح معاون وزرای امور خارجه کشورها، فعلا متوقف شده است تا هیات‌های مذاکره کننده در سفر به پایتخت‌هایشان، آخرین پیشنهادات مطرح‌شده را ارزیابی کنند. واعظی با اشاره به گفت‌وگوهای امنیتی میان ایران و عربستان و سفر ظریف به کشورهای منطقه هم گفت: «ما همواره در سال‌های گذشته اعلام کرده‌ایم که در راستای دوری از تنش، تقویت همکاری‌ها و بسط فضای گفت‌وگو آماده تعامل با کشور همسایه عربستان سعودی هستیم و هنوز هم بر همین موضع استواریم. تقویت روابط ایران و عربستان بدون تردید به نفع منطقه است و می‌تواند در مسیر غلبه بر بسیاری از تنش‌ها و چالش‌های غیرضروری موثر باشد.»

یورش گسترده به منازل بهاییان در اصفهان؛ دست‌کم ۱۰ زن بازداشت شدند

مأموران اداره اطلاعات در طی روزهای گذشته با یورش به منازل شهروندان بهایی در بهارستان اصفهان، ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی این شهروندان، شماری از آنها را هم بازداشت کرده‌اند. گفته می‌شود دست‌کم ۱۰ زن بهایی توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند. به‌نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رویا آزاد خوش، مریم خورسندی، سارا شکیب، فیروزه راستی نژاد، ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان پورشفیع، نسرین خادمی و نوشین همت، ۹ زن بهایی هستند که روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. تعداد بازداشت‌شدگان، با بازداشت شورانگیز بهامین، شهروند بهایی ساکن بهارستان اصفهان در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه، به ۱۰ نفر رسیده است. گفته می‌شود بازرسی منازل و بازداشت این افراد غالبا با خشونت و ضرب و شتم همراه بوده است. بر پایه اعلام این منبع، در فاصله پنجم اردیبهشت تا کنون دست‌کم منازل ۲۸ خانواده بهایی توسط نیروهای امنیتی تفتیش و بسیاری از لوازم شخص آنان از جمله تلفن‌های همراه، کامپیوترها، کتب، آثار و تصاویر مربوط به آیین بهایی، تصاویر خانوادگی، مدارک شناسایی، اسناد، گذرنامه‌ها و مدارک تحصیلی ضبط شده است. همچنین شماری از دیگر شهروندان بهایی هم روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه، از سوی نهادهای امنیتی به صورت تلفنی به مراجع قضایی احضار شده‌اند. افشین وجدانی، همسر نوشین همت، یکی دیگر از شهروندان بهایی است که در هنگام یورش مأموران به منزل، به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. یک منبع مطلع درباره نحوه برخورد مأموران امنیتی با افشین وجدانی و همسرش گفته: «آقای وجدانی و همسرشان خانم نوشین همت چون به تازگی اسباب کشی کرده بودند. نیروهای امنیتی وسایل را از جعبه خارج کرده و کتب و جزوات مرتبط با آیین بهائی را برداشته و از این روند فیلم برداری کرده‌اند. پس از آن نیز به منزل مادر خانم همت در اصفهان مراجعه کرده و در آنجا نیز لپ تاپ، تبلت و هارد را ضبط کرده و با خود برده‌اند.» همچنین گفته می‌شود مریم خرسندی، یکی از زنان بهایی در حالی بازداشت شده که به‌خاطر بیماری، در روند شیمی درمانی قرار داشته و داروهای مصرفی را همراه خود نداشته است. یک منبع مطلع درباره چگونگی حمله مأموران امنیتی به منزل این شهروند بهایی گفته: «خانواده خانم خرسندی به تازگی محل سکونت خود را از بهارستان اصفهان به شهر اصفهان تغییر داده بودند. ماموران در زمان بازداشت با بالارفتن از دیوار منزل خانم خورسندی وارد خانه وی شده و همچنین مبلغ ۵۰ هزار دلار وجه نقد متعلق به برادر خانم خورسندی که به تازگی به کشور بازگشته و جهت خرید منزل به همراه آورده بود را نیز در منزل خانم خورسندی ضبط کرده‌اند.» به‌گفته منابع نزدیک به شهروندان بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان، آزیتا رضوانی، در زمان بازداشت به کرونا مبتلا و در منزل تحت درمان بوده با این حال علیرغم وضعیت نامناسب جسمی ناشی از این بیماری با بی‌توجهی نیروهای امنیتی مواجه و بازداشت شده است. بر اساس آمار غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهایی در ایران زندگی می‌کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی برای دیانت بهایی رسمیتی قائل نیست و به طور مستمر اقدام به نقض حقوق آن‌ها می‌کند. طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.