ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران نیشکر هفت‌تپه در تجمع روز جهانی کارگر خواهان بازگشت اسماعیل بخشی شدند

همزمان با روز جهانی کارگر صدها تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در تجمعی خواستار بازگشت‌ به‌ کار اسماعیل بخشی و بیژن سالارپور، از نمایندگان کارگران این شرکت شدند. در تصاویر منتشر شده از این تجمع، کارگران به ظلم‌ و ستم و فشار بر همه گروه‌ها از جمله کارگران، بازنشستگان و معلمان، به رانت‌خواری، تصمیم‌گیری بدون توجه به منافع جمعی کارگران، طرح صیانت از اینترنت و همچنین جنگ‌افروزی اعتراض کردند. تعیین تکلیف وضعیت قرارداد کارگران فصلی و مختومه اعلام‌شدن پرونده فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیز از دیگر مطالبات مطرح بود.

شرکت شماری از چهره‌های سرشناس اصلاحات در مهمانی افطار ابراهیم رئيسی

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری ایران جمعی از چهره‌های اصلاح‌طلب به همراه شماری از اصولگرایان در مهمانی افطار ابراهیم رئيسی، رئیس دولت سیزدهم شرکت کرده‌اند. بر مبنای تصاویر منتشرشده محسن هاشمی، علی مطهری، محمدعلی ابطحی رئیس دفتر دولت اصلاحات، مجید انصاری سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اشرف بروجردی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات،شهاب طباطبایی سخنگوی حزب ندا، سعید لیلاز عضو حزب کارگزاران سازندگی و حسین مرعشی عضو ارشد جبهه اصلاحات ایران با رئيسی دیدار کرده‌ و پس از شرکت در نشست مشترکی به امامت او نماز خوانده‌اند. در این مهمانی چهره‌های اصولگرا از جمله حمید رسایی، نماینده تندروی پیشین در مجلس، نیز حضور داشتند و برخی از رسانه‌ها از تنش لفظی میان او و مهدی هاشمی خبر دادند.

روز جهانی کارگر: جمعی از کنشگران مستقل جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو ایران از جنبش کارگران و معلمان و همچنین کارگران جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو اعلام حمایت کردند

همزمان با فرارسیدن اول ماه مه/۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر و اعتراضات سراسری معلمان، کارگران و بازنشستگان در شهرهای ایران، جمعی از کنشگران مستقل جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو با انتشار بیانیه‌ای با «جنبش‌های آزادی‌بخش کارگران و معلمان» اعلام همبستگی کردند. برمبنای گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، امضاکنندگان این بیانیه همچنین خواهان «آزادی فوری و بی‌قید و شرط اعضای کانون صنفی معلمان ایران، از جمله محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و علی‌اکبر دباغ» شدند. بیانیه کنشگران مستقل با تأکید بر بی‌توجهی جریان‌های اصلی و وابسته به سازمان‌های ال‌جی‌بی‌تی‌کیو و همچنین جریان‌های کارگری، به صدای اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در طبقه کارگر، به لزوم «مبارزه با لایه‌های ستم طبقاتی و به چالش کشیدن تبعیض‌ها در محیط کار و ایجاد اتحادیه‌ها» اشاره کرده است. امضاکنندگان ضمن تأکید بر لزوم کنارهم‌ایستادن جبهه‌های متنوع، خاطرنشان کرده‌اند که جنبش کوییر همواره با جنبش‌های مطالبه‌محور دیگر از جمله جنبش‌های کارگری، جنبش زنان و معلمان برای دستیابی به آزادی، برابری و حفظ کرامت انسانی همراه بوده و مطالبات مشترکی در زمینه حقوق اقتصادی ریشه‌دار در روابط کارگران و کارفرمایان دارد و این جنبش نیز یک مبارزه کارگری و طبقاتی‌ست. در این بیانیه آمده است: اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر جامعه، «همواره بابت تبعیض سیستماتیک از جانب نظام‌های سیاسی و اجتماعی تمامیت‌خواه، در دهک‌ها و طبقات فرودست جای گرفته‌اند و همواره با خشونت‌های گسترده‌تری در بخش‌های مختلف جامعه مانند محیط‌های آموزشی، محیط کار و مراکز خدمات درمانی، از جانب اکثریت سیسجندر و هتروسکشوال که منجر به سلب کامل حقوق بشری و شهروندی آنها شده، مواجه بوده‌اند؛ لذا جنبش اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو نه تنها جنبش تجملاتی اقشار ثروتمند نیست، بلکه جنبش افرادی است که بابت گرایش جنسی و عاطفی و هویت جنسیتی خود مورد تبعیض‌های گسترده‌ای، از جمله تبعیض در کسب درآمد و دسترسی به فرصت‌های شغلی و منابع مالی قرار گرفته‌اند. امضاکنندگان از کارگران جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو و «به‌ویژه کارگرهای جنسی که همواره با تبعیض و خطرات عمده‌ای از جمله تجاوز و قتل روبه‌رو هستند»، اعلام حمایت کرده‌ و گفته‌اند: «می‌گوییم که ما با تبعیض و ستم مضاعفی که علیه شما وجود دارد آشنا هستیم و از این رو روح مبارزه برای دادخواهی، آزادی، عدالت و کرامت انسانی را گرامی داشته و با امید به نابودی ظلم و ستم همیشه در مسیر مبارزه و مطالبات مدنی خود گام برمی‌داریم.» این بیانیه به امضای کنشگران مستقل از جمله سایه خجسته، نیما نیا، زینب پیغمبرزاده، ارس شفاخواه، رها غیاثی، طلا رزمخواه، ساقی صالحی، ملینا یاجم، بردیا شهبازی، عاطفه گلریز، یاور برادران خسروشاهی، کمند آزاداندیش، کاوه کرمانشاهی، الیاس فردمنش، سمیرا فرزانه و پیشکو زندی رسیده است.

عبدالله عبدالله از افغانستان خارج شد

یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه در دولت پیشین تأیید کرد که او شنبه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل کابل را به مقصد هند ترک کرده است. به گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان این منبع گفته است که عبدالله نخست به دبی و سپس از آن‌جا به دهلی نو خواهد رفت. هدف از این سفر عبدالله «دیدار با خانواده» عنوان شده است. عبدالله عبدالله شنبه در پیامی به مناسب عید فطر مسلمانان اعلام کرد که به‌دلیل مسافرت شخصی برای چند روز در خارج از کشور خواهد بود. منبع نزدیک به عبدالله گفته است که سفر عبدالله در توافق با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان انجام شده و متقی پیش از این به او گفته بود هر زمانی که بخواهد می‌تواند سفر کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. پس از سقوط کابل و فرار محمداشرف غنی، رئیس دولت پیشین به امارات متحده‌ عربی، حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان و عبدالله عبدالله از جمله چهره‌های سیاسی‌اند که در کابل باقی ماندند. پیش از این گفته می‌شد که کرزی و عبدالله ممنوع‌الخروج شده‌اند و کرزی خود در اسفندماه سال گذشته به شبکه العالم گفته بود «مشکلاتی برای خروج از افغانستان برای من و عبدالله عبدالله وجود دارد».

کشف و ضبط بیش از ۶ میلیون قرص آمفتامین کاپتاگون در عراق

نیروهای امنیتی عراق حدود ۶,۲ میلیون قرص آمفتامین کاپتاگون را در انباری در جنوب غربی بغداد کشف و ضبط کردند. سه شهروند عراقی و چهار مظنون از سایر کشورهای عربی در ارتباط با این شبکه قاچاق دستگیر شدند. آمفتامین کاپتاگون یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است که در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه بسیار پرطرفدار است و از آن به‌عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود. فروش و استفاده از مواد مخدر در عراق در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در سه ماه نخست سال جاری بیش از سه میلیون قرص کاپتاگون در عراق کشف و ضبط شد. سوریه تولیدکننده اصلی کاپتاگون در خاورمیانه و عربستان سعودی بازار اصلی مصرف‌کننده آن است. در آوریل ۲۰۲۱، مقامات گمرک عربستان در بندر جده قاچاق بیش از ۵,۳ میلیون قرص کاپتاگون را که در محموله‌های انار از لبنان پنهان شده بود، خنثی کردند. کشف این محموله موجب شد که عربستان سعودی واردات میوه و سبزیجات از لبنان را متوقف کند. در ژوئن سال گذشته نیز عربستان سعودی قاچاق بیش از ۴,۵ میلیون قرص کاپتاگون را که در یک محموله پرتقال از کشوری ناشناس پنهان شده بود خنثی کرد و ۱۴,۴ میلیون قرص دیگر نیز در محموله سینی‌های آهنی از لبنان کشف شد.

بازداشت و احضار هفت تن از فعالان صنفی معلمان در کردستان

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیمه شب گذشته، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در استان کردستان را بازداشت کردند. معلوم نیست که این معلمان را به چه مکانی منتقل کرده‌اند. اسکندر لطفی و شعبان محمدی، پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند. همچنین اتحادیه آزاد کارگران خبر داد که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت، مجید کریمی، فاطمه زندکریمی، مختار اسدی و رضا مرادی، معلمان و فعالان صنفی سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند. این معلمان در رابطه با برگزاری تجمع روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت مورد بازجویی قرار گرفتند. هفته گذشته در آستانه هفته معلم و روز جهانی کارگر فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان صنفی بیشتر شد.

یورش مأموران وزارت اطلاعات برای دستگیری حسن سعیدی و داوود رضوی، دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از یورش مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به محل سکونت حسن سعیدی و داوود رضوی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد خبر داد. براساس این گزارش روز شنبه ۱۰ اردیبهشت و در آستانه روز جهانی کارگر مأموران وزارت اطلاعات ساعت ۶ بعدازظهر با تهدید وارد خانه حسن سعیدی شده‌اند در حالی که همسر و فرزند کوچک او تنها در منزل بوده‌اند. مأموران علاوه بر تفتیش خانه، گوشی تلفن همراه، فلش مموری، دو هارد کامپیوتر، سی‌‌دی، کتاب و پرونده‌های کارگران را با خود برده‌اند و به‌صورت کتبی به همسر حسن سعیدی ابلاغ کرده‌اند که ظرف پنج روز آینده باید به دادسرای اوین مراجعه کند. در عین‌حال مأموران به صورت تلفنی او را به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار کرده و گفته‌اند در صورتی که ۹ صبح یکشنبه ۱۱ اردیبهشت مراجعه نکند تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. همزمان مأموران وزارت اطلاعات به محل سکونت داوود رضوی، دیگر عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی مراجعه کرده و در حالی که او و خانواده‌اش در منزل حضور نداشتند ساکنان ساختمان را تحت فشار قرار داده و تا ساعت‌ها جلوی در خانه او ایستاده‌اند. سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام کرد در روزهای منتهی به روز جهانی کارگر نهادهای امنیتی با بسیاری از اعضای این سندیکا تماس گرفته و پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال کرده‌اند. این سندیکا یورش مأموران برای دستگیری دو عضو خود و تهدید سایر اعضا را محکوم کرده و خواهان رفع آزار و اذیت و تهدید نهادهای امنیتی از اعضای سندیکا و مختومه شدن پرونده‌های قضایی علیه اعضا شده است. کارگران و رانندگان شرکت واحد در راه ایجاد سندیکای مستقل خود و فعالیت سندیکایی بهای زیادی پرداخته‌اند. مأموران امنیتی حسن سعیدی و داوود رضوی را بارها به‌خاطر فعالیت‌های سندیکایی خود بازداشت کرده‌اند. علاوه بر احضار و زندان، تعدادی از فعالان سندیکا هم از کار اخراج شده‌اند. رضا شهابی، حسن سعیدی، ناصر محرم‌‌زاده، حسین کریمی‌سبزوار و فرحناز شیری به جرم تشکیل سندیکا و فعالیت سندیکایی بیش از ۱۰ سال است از کار بیکار و از حقوق و مزایای کار، بیمه تامین اجتماعی و حقوق شهروندی محروم هستند.