نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ماریانو_راخوی نخست‌وزیر #اسپانیا در پی رسوایی فساد مالی اعضای حزب‌اش از قدرت برکنار شد

۱۸۰ نماینده از مجموع ۳۵۰ نماینده پارلمان #اسپانیا به #ماریانو_راخوی نخست‌وزیر این کشور رأی عدم اعتماد دادند و او را پس از شش سال از قدرت برکنار کردند. #حزب_سوسیالیست_اسپانیا خواهان برکناری او بود و #پدرو_سانچز از این حزب جایگزین او شد. پارلمان اسپانیا به این دلیل راخوی را برکنار کرد که ۲۹ تن از اعضای پیشین «حزب مردم»، حزب راخوی، به اتهام فساد مالی در دادگاه مجرم شناخته شدند. آن‌ها اسناد را جعل می‌کردند و از منابع مالی شهرداری‌ها سود می‌بردند. حزب چپ #پودموس و استقلال‌طلبان #کاتالونیا نیز به راخوی رأی عدم اعتماد دادند. ماریانو راخوی از سال ۲۰۱۱ در قدرت بود.

۵۰ واحد #قطعه‌سازی تعطیل شد، ۲۰۰ واحد در آستانه #ورشکستگی

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن ایران گفته: طی هفته‌های اخیر حداقل ۵۰ واحد #قطعه‌سازی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید تعطیل شده است. به گفته او خودروسازان داخلی به دلیل مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو حاضر به پرداخت قیمت تمام شده قطعات به تولیدکنندگان نیستند. محبی‌نژاد گفته: این در حالی است که همه واحدهای پتروشیمی، فولاد و صنایع مس و آلومینیوم که دولتی هستند، طی هفته‌های اخیر قیمت محصولات را افزایش داده و #قطعه‌سازان ناچارند برای مواد اولیه هزینه بیشتری بپردازند. او گفت: اگر قیمت محصولات قطعه‌سازان ۳۰ درصد افزایش نیابد، نزدیک به ۲۰۰ واحد #قطعه‌سازی ورشکست و تعطیل خواهند شد.

۶۰ تالاب‌ ایران بر اثر خشکسالی خشک شده است

مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست از خشک شدن ۶۰ تالاب‌ کشور خبر داد. به‌گفته او، حدود سه میلیون هکتار تالاب شامل ۱۰۵ تالاب در کشور شناسایی شده است. حدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از این تالاب‌ها یعنی ۳۰ درصد آن و معادل ۶۰ تالاب خشک شده است. تالاب گاو‌خونی حدود ۹۰ درصد، تالاب ارومیه ۷۰ درصد و تالاب گندمان ۲۰ درصد خشک شده است. از جمله تالاب‌هایی که به صورت کامل خشک شده است تالاب جازموریان است. او دلیل این پدیده را خشکسالی‌ها و کانون‌های #گرد_و_غبار دانست.

به دلیل تحریم‌های #آمریکا علیه ایران، بازیکنان #تیم_ملی_فوتبال_ایران در #جام_جهانی حق پوشیدن کفش‌های کمپانی نایک را ندارند

دو هفته مانده به #جام_جهانی_فوتبال در روسیه، رویترز نوشته که کمپانی آمریکایی #نایک اعلام کرده هیچ کدام از بازیکنان #تیم_ملی_فوتبال_ایران اجازه ندارند در جام جهانی کفش‌های تولیدی این کمپانی را بپوشند. این اقدام به‌دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد. این در حالی است که حدود ۶۰ درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی کفش‌های نایک را پا خواهند کرد. به نظر می‌رسد که تیم ملی ایران برای تأمین کفش باید به کمپانی آلمانی #آدیداس مراجعه کند. لباس‌های تیم ملی فوتبال ایران از شرکت آدیداس است. جام جهانی فوتبال روسیه از ۱۴ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۸ (۲۴ خرداد تا ۲۴ تیر ۱۳۹۷) در روسیه برگزار خواهد شد. ایران در گروه B این مسابقات با تیم‌های ملی اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه است.

رئیس سابق مرکز ملی فرش ایران #ترکیه را بزرگترین تهدید برای #تولید ایران دانست

فیصل مرداسی، رئیس سابق مرکز ملی فرش ایران معتقد است #ترکیه بزرگترین تهدید تولید ایران و یکی از آسیب‌های کنونی کشور واردات از ترکیه است. او در مصاحبه با تسنیم گفته از آن‌جا که ترکیه می‌خواهد خود را به ۱۰ کشور اول اقتصاد دنیا برساند بازار‌های هدف صادراتی خود را توسعه می‌دهد و ایران یکی از هدف‌های این کشور است. به‌گفته مرداسی، مشکل ایران این است که در زمینه پوشاک کالایی را از ترکیه وارد می‌کند که بخشی از آن در کشور تولید می‌شود. او گفت: «ترکیه در قالب تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی، شرایط را به‌گونه‌ای پیش برده است که بتواند از ایران مواد اولیه ارزان را خریداری کرده و کالاهای مصرفی گران قیمت که اتفاقاً تولید داخلی مشابه هم دارد، به ایران صادر کند.»

هشدار کشورهای باقی‌مانده در #برجام : تحریم‌های جدید آمریکا به بازسازی #راکتور_آب_سنگین_اراک و تغییر کاربری سایت #فردو آسیب می‌رساند

رویترز به نقل از دیپلمات‌های کشورهای باقی‌مانده در #برجام گزارش داده که اعمال تحریم‌های جدید #آمریکا علیه ایران، بازطراحی #راکتور_آب_سنگین_اراک و تغییر کاربری سایت #فردو در این کشور را که توسط شرکت هسته‌ای ملی چین و روس اتم روسیه انجام می‌شود با مشکل مواجه می‌کند. روسیه و چین در نشست وین که جمعه گذشته، ۲۵ مه / ۴ خرداد برگزار شد، در این‌باره ابراز نگرانی کرده و تأکید کردند که متعهد به انجام پروژه‌های هسته‌ای خود در ایران هستند اما نسبت به تحریم‌های آمریکا نیز نگرانند. بر اساس توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در ژوئیه ۲۰۱۵، راکتور اراک باید به گونه‌ای بازطراحی شود که نتواند پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی تولید کند. در سایت فردو نیز تولید #اورانیوم غنی‌شده متوقف و این سایت به یک مرکز فن‌آوری، فیزیکی و هسته‌ای تبدیل می‌شود.

در یک کنفرانس حکومتی در #تهران: #حقوق_بشر و حقوق بشر #زنان جای «ملق‌بازی» نیست

فردی به نام محمدحسن ضیایی‌‌‌‌‌فر که رسانه‌های داخلی او را به عنوان «دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی» معرفی کرده‌اند در سخنانی در یک کنگره فرمایشی، گفته است «حقوق بشر و حقوق‌بشر زنان به معنی بی‌‌توجهی به مبانی دینی و اخلاقی نیست. حقوق‌بشر جای «ملق‌بازی» نیست، جای دفاع از حقوق انسان‌ها است اگر بتوانیم با رعایت مبانی فرهنگی خودمان و خط کشی‌‌های دینی و اخلاقی به وجود بیاوریم.» در این معنا که اگر مدل مورد نظر به دست نیاید، حقوق انسان‌ها را می‌توان برای توجه به مبانی دینی نقض کرد.

پروازهای فرودگاه #سلیمانیه #عراق به تهران که پس از #همه‌_پرسی_استقلال_کردستان متوقف شده بود از سر گرفته می‌شود

فرودگاه بینالمللی سلیمانیه عراق اعلام کرد که پروازهای فرودگاه #سلیمانیه #عراق به تهران از تاریخ ۱۰ ژوئن / ۲۰ خرداد از سر گرفته خواهد شد و پروازهای میان این دو فرودگاه دو پرواز در هفته خواهد بود. تمام پروازهای بین سلیمانیه و تهران پس از برگزاری #همه‌_پرسی_استقلال_کردستان در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی متوقف شده بود. ایران و دولت مرکزی عراق با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مخالف بودند.

پرونده #سوءاستفاده_ جنسی از دانش‌آموزان در مدرسه غیرانتفاعی #تهران در کمیسیون اصل ٩٠ به بحث گذاشته می‌شود. هرگونه مجازات خاطی، پرونده #سعید_طوسی را یک بار دیگر مطرح می‌کند

بهرام پارسایی، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که شنبه ۱۱ خرداد سوءاستفاده جنسی ناظم یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران از گروهی از دانش‌آموزان در کمیسیون اصل ۹۰ به بحث گذاشته می‌شود. پارسایی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است: «شخص خاطی قطعاً مجازات می‌شود، اما کسانی که در انتصاب مدیران با مسئولیت برخورد نکرده و کاهلی نموده‌اند و مسئولین بی‌توجه بخش نظارتی در هر رده‌ای باید پاسخگو باشند و این برخورد صرفاً محدود به شخص خاطی یا مدیر بی‌تفاوت نمی‌شود؛ چرا که حداقل گزینش افراد در مدارس مستلزم دقت بیشتر با نگرشی کارشناسانه است.» سوءاستفاده‌های جنسی از دانش‌آموزان ایرانی چنان بالا گرفته که روز گذشته یک نماینده مجلس در پیامی تصویری از دانش‌آموزان خواست که این موارد را مستقیماً به مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند. مجازات ناظم خاطی، پرونده سوءاستفاده جنسی سعید طوسی، قاری نزدیک به علی خامنه‌ای از قاریان نوخط قرآن را هم یک بار دیگر مطرح می‌کند. طوسی با اعمال نفوذ از هرگونه مجازات مصون ماند.

برخلاف شایعه‌پراکنی‌ها، سخنرانی محمود #احمدی‌نژاد در #تبریز برگزار شد. او اعلام کرد #روحانی مسئول تحریم‌های اقتصادی غرب علیه #ایران بوده است

شامگاه پنجشنبه ۹ خرداد سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس سابق جمهوری اسلامی در تبریز برگزار شد. رسانه‌های دولت یا تحت امر دولت اعلام کرده بودند سخنرانی احمدی‌نژاد مجوزهای لازم را دریافت نکرده و لغو شده است. اما احمدی‌نژاد با تکذیب این خبرها، دولت را به خبرسازی و شابعه‌پراکنی متهم کرده بود. معلوم شد دلیل این خبرسازی‌ها چه بوده است: بخشی از سخنرانی احمدی‌نژاد به توافق هسته‌ای با غرب اختصاص داشت. او در فرازی از سخنرانی‌اش گفته است:«یادآور می‌شود که تمام بهانه‌های بیگانگان برای صدور قطعنامه وتحریم به دورانی برمی‌گردد که آقای روحانی مسئول هسته‌ای کشور بودند.هیچ بهانه‌ای از دوران دولت‌های نهم و دهم ندارند.» احمدی‌نژاد پیش از این مسئولیت مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در عمان را به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برگردانده بود که ادعا کرده بود از بدعهدی آمریکا مطلع بوده و این اطلاع را به عنوان بصیرت سیاسی خود جلوه داده بود.

#طالبان خبر گفت‌وگوهای مخفی با دولت #افغانستان و دیپلمات‌های خارجی درباره صلح را تکذیب کرد

جان نیکلسون، فرمانده نیروهای خارجی در #افغانستان و احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح این کشور گفته بودند که شماری از رهبران گروه #طالبان با مقام‌های افغان و دیپلمات‌های آمریکایی و خارجی گفت‌وگوهای مخفی درباره صلح انجام داده‌اند اما #ذبیح_الله_مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای برگزاری چنین گفت‌وگوهایی را تکذیب کرده و گفته است این گروه وقت خود را با «گفت‌وگوهای بی‌جهت و با افراد فاقد صلاحیت» تلف نمی‌کند. پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی چند بار از تمایل طالبان برای گفت‌وگو درباره صلح خبر داده بودند. دولت افغانستان نیز طرح صلحی ارائه داده و امیدوار است طالبان وارد مذاکره در این زمینه شود.

اعمال تعرفه از سوی #آمریکا بر #فولاد و #آلومینیوم وارداتی از #اروپا، #مکزیک و #کانادا واکنش تند کشورهای اروپایی را در پی داشت. بحث بر سر یک جنگ اقتصادی بین #آمریکا و #اروپاست

ایالات متحد آمریکا اعلام کرده که از این پس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌کند. ژان کلود یونکر‌، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته که اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم غیر قابل قبول است و به همین جهت اتحادیه اروپا اقدامات متقابلی را علیه آمریکا در نظر خواهد گرفت. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه این اقدام آمریکا را «غیرقانونی و اشتباه» توصیف کرده و و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داده. مکرون با ترامپ در یک تماس تلفنی درباره این موضوع گفت‌وگو کرده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در واکنش مشابهی تصمیم آمریکا به اعمال تعرفه بر واردات فولاد از کشورش به آمریکا را غیرقابل قبول خوانده. هم‌زمان، وزیر خارجه کانادا نیز ضمن انتقاد از این اقدام گفت که کشورش اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را در نظر خواهد گرفت. قرار است سران هفت کشور صنعتی جهان در اجلاسی اعمال تعرفه فولاد و آلومینیوم را به بحث بگذارند. از یک جنگ اقتصادی بین آمریکا و اتحادیه اروپا سخن می‌رود.

کمیته #انتخابات_عراق درخواست پارلمان این کشور برای بازشماری آرا را رد کرد

پارلمان #عراق از کمیته انتخابات این کشور خواسته بود بخشی از نتایج انتخابات پارلمانی را لغو و آرا را مجدداً شمارش کند. کمیته عالی #انتخابات_عراق این درخواست پارلمان را رد کرد. معن هیتاوی، رئیس این کمیته گفته است که درخواست پارلمان غیرقانونی است و قانون فراتر از پارلمان قرار دارد. به‌گفته او لغو نتایج انتخابات تنها از اختیارات دادگاه فدرال است. ائتلاف «سائرون»، بلوک سیاسی تحت هدایت #مقتدی_صدر‌ روحانی شیعه و از مخالفان مداخله ایران و ایالات متحده در امور عراق با کسب ۵۴ کرسی از مجموع ۳۲۸ کرسی پارلمان عراق پیروز رسمی انتخابات پارلمانی این کشور اعلام شد. انتخابات پارلمانی عراق ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت برگزار شد.