ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#جلیقه‌زردهای #فرانسه در هفته بیست و نهم: «جنبش ما هنوز زنده است»

شنبه اول ژوئن / ۱۱ خرداد، شش روز پس از انتخابات پارلمان اروپا، جلیقه‌زردهای فرانسه باز هم به خیابان‌‌ها آمدند. براساس اعلام رسمی وزارت کشور فرانسه ۲۶۰۰ جلیقه‌زرد در بیست و نهمین شنبه اعتراضی به خیابان‌ها آمده‌اند. وزارت کشور تعداد تظاهرکنندگان در پایتخت را ۱۳۰۰ نفر اعلام کرد. با این وجود خبرگزاری فرانسه خبر از حضور ۲۰۰۰ معترض در خیابان‌های پاریس داده. آنها به‌رغم محدودیت‌هایی که پلیس همانند هفته‌های پیشین برقرار کرده، باز هم در راهپیمایی شرکت کرده‌اند. به‌ گزارش این خبرگزاری، آن‌ها از میدان «دانفر-روشرو» در محله چهاردهم با سوت و طبل به سمت میدان «لا ناسیون» (ملت) راهپیمایی کردند و برای «عدالت قضایی و عدالت اجتماعی» و علیه سرمایه‌داری شعار دادند. به‌رغم کاهش هفته به هفته تعداد تظاهر کنندگان، جلیقه‌زردهای حاضر در راهپیمایی‌ها می‌گویند «جنبش ادامه دارد» و تا برقراری دموکراسی واقعی به خیابان‌ها خواهند آمد. یکی از تظاهر کنندگان به خبرگزاری فرانسه گفته: «رسانه‌ها می‌گویند که جنبش ما مرده اما این درست نیست. ما از هیچ چیزی کوتاه نمی‌آییم». یکی دیگر ازمعترضین نیز معتقد است «این جنبش در دراز مدت باعث تاثیر مستقیم بر نهادهای دموکرات محلی خواهد شد». بسیاری از تظاهرکنندگان نیز علیه نیروهای پلیس شعاردادند. آن‌ها با اشاره به خشم سازمان‌های صنفی از برخورد پلیس می‌گویند که خشونت آن‌ها را فراموش نخواهند کرد. جلیقه‌زردها در بوردو، مون‌پلیه، آور، استراسبورگ و تولوز نیز به خیابان آمدند که تعداد آن‌ها «چندصد نفر» اعلام شده. به‌رغم آرامش نسبی در تظاهرات این هفته، پلیس در تولوز برای کنترل معترضین اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده است.

«برای برخی بازداشت‌شدگان #روز_کارگر قرار وثیقه و برای برخی قرار بازداشت مجدد صادر شد»

به گزارش کانال تلگرامی «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه»، شنبه ۱۱ خرداد برای برخی بازداشت‌شدگان #روز_کارگر قرار وثیقه و برای برخی قرار تمدید بازداشت صادر شده است. این کانال نوشت که قرار بازداشت حسن سعیدی، عضو سندیکای شرکت واحد به قرار وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی بدل شده است. برای ناهید خداجو و فرهاد شیخی، دو تن دیگر از بازداشت‌شدگان روز کارگر نیز قرار وثیقه صادر شده است. اما این کانال به نقل از خانواده‌ها نوشته است که برای مرضیه امیری،‌ عاطفه رنگریز، و ندا ناجی مجدداً قرار بازداشت ۱۲ روزه صادر شده است. از وضعیت کیوان صمیمی، دیگر بازداشتی اول ماه مه اطلاعی در دست نیست. در روزهای پس از اول مه، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#بی‌خبری_شکنجه_است» در واکنش به بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان روز کارگر خواهان آزادی آنها شده اند. دادخواستی نیز از سوی فعالان مدنی به صورت آنلاین منتشر شده است و در حال جمع‌آوری امضا است.

چهار بیمار #بیمارستان_قلب_تهران، احتمالا به‌دلیل #خطای_انسانی، پس از عمل هنوز به‌هوش نیامده‌اند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی) پنج بیمار بیمارستان مرکز قلب تهران که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، با مشکل تاخیر در به‌هوش آمدن مواجه شده‌اند. به‌رغم اینکه عمل قلب هر پنج بیمار با موفقیت انجام شده، تاکنون تنها یکی از آن‌ها به‌هوش آمده است. طبق اظهارات مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران هنوز دلایل این حادثه مشخص نشده اما احتمال می‌رود که خطای انسانی و به‌طور مشخص اشتباه پزشک‌هوش‌بر باعث این اتفاق شده‌ باشد. براساس این گزارش بیمارستان مرکز قلب تهران برخلاف پروتکل‌های جاری برای اطلاع‌رسانی فوری به وزارت بهداشت، به‌هوش نیامدن این بیماران را پنج‌روز دیرتر گزارش کرده‌ است. این امر نیز باعث بروز مشکلات و تاخیر در اقدامات معاونت درمان و وزارت بهداشت در امدادرسانی شده است. به گفته رضایی سطح هوشیاری دو بیمار دیگر نیز افزایش داشته و احتمال دارد به‌زودی به‌هوش بیایند.

#شورای_نگهبان با موافقت کلی با لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایران، به این لایحه «ایراد امنیتی» گرفت

شورای نگهبان به صورت مشروط با اصل لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با افراد خارجی موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر اساس اظهارات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان این لایحه با دو ایراد جزئی برای بررسی به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. او در مورد این ایرادات گفت: «دو اشکال جزئی با آن داشتیم ولی اعضا با اصل آن موافق بودند. ایرادات را برای مجلس هم ارسال کردیم تا فرصت مناسبی اصلاحات انجام شود. ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در حوزه نادیده گرفتن سوابق کیفری افرادی بود که می توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند». به گفته او نهایتا مقرر شده لایحه فوق پس از اصلاح مجدد به شورای نگهبان ارسال شود تا مجدد مورد بررسی قرار بگیرد و اعلام نظر نهایی انجام شود. براساس این لایحه از این پس فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تابعیت ایرانی بگیرند. قانون فعلی کودکان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی را از داشتن شناسنامه و به تبع آن از تسهیلات دیگری چون حق درمان و تحصیل باکیفیت و رایگان محروم کرده است.

«دو دیپلمات بریتانیایی و هلندی پس از بازداشت در یک پارتی در #تهران آزاد شدند»

وب‌سایت‌های نزدیک به محافظه‌کاران از بازداشت دو دیپلمات هلندی و بریتانیایی در یک #پارتی مختلط شبانه در #تهران و آزادی آنها پس از احراز هویت‌شان خبر داده‌اند. وب‌سایت‌های «تسنیم» و «مشرق‌نیوز»، نزدیک به سپاه پاسداران خبر داده‌اند که این دو بامداد جمعه ۱۰ خرداد در «یک پارتی مختلط و فسادآلود» با حضور شمار زیادی در ولنجک تهران حاضر شده بودند. هنوز هیچ دستگاه رسمی‌ای این خبر را تأیید نکرده است.

#بازداشت دوباره #صبا_کرد_افشاری، فعال مدنی

به گزارش خبرگزاری هرانا، وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران، #صبا_کرد_افشاری، زندانی سیاسی سابق ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده است. صبا کرد افشاری در جریان اعتراضات سراسری مرداد ماه ۹۷ در رابطه با گرانی و تورم به‌همراه حدود ۵۰ تن دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. او اواخر مهرماه به بند زنان زندان اوین منتقل، و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد اما ۲۵ بهمن ۹۷ و در جریان موج آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی از بند زنان زندان اوین آزاد شده بود. به گزارش هرانا، نیروهای امنیتی صبح شنبه ۱۱ خرداد با حضور در منزل پدری صباکردافشاری با ارائه حکم بازداشت، او را به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند. ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل کردند و تعدادی از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ را با خود بردند. از دلیل بازداشت دوباره او و نهاد بازداشت‌کننده خبری در دست نیست.

جانشین فرمانده #نیروی_انتظامی: ۹۰ تا ۹۵ درصد مردم #حجاب_اجباری را می‌پسندند

ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده #نیرو_ انتظامی ادعا کرد که ۹۰ تا ۹۵ درصد مردم #حجاب_اجباری را به شکلی که توسط جمهوری اسلامی اعمال می‌شود «می‌پسندند» و به آن معتقدند. به گزارش «خبرگزاری موج»، وابسته به سپاه پاسداران، سلیمانی در مورد برخورد نیروی انتظامی با «بدحجابی» گفت: «طرح مقابله با بدحجابی تعطیل ناشدنی است و مربوط به زمان و مکان خاصی هم نیست. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط سازمان‌های سنجش افکار، ۹۰ تا ۹۵ درصد مردم به فلسفه حجاب ایمان دارند و شکل عرفی و شرعی آن را می‌پسندند». او به صورت مشخص به نام این «سازمان‌های سنجش افکار» اشاره نکرد. نیروی انتظامی علاوه بر برخورد خشونت‌آمیز با «بدحجابی» اخیرا برای «بی‌حجابی» نیز مجازات تعیین کرده است. سلیمان ملک‌زاده، جانشین معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی هفتم خرداد اعلام کرد که زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند. در سال گذشته بسیاری از زنان با حضور بدون حجاب در مکان‌های عمومی به حجاب اجباری اعتراض کردند.

قیمت مرگ در #تهران: ۱۵۰ میلیون‌تومان برای #قبر داخل شهر، نیم میلیون‌تومان برای حمل جسد

روزنامه محافظه‌کار «جوان» در گزارشی به مسأله کمبود و گرانی #قبر و نرخ آمبولانس حمل جسد پرداخته است. به گزارش این روزنامه، قیمت قبرها در #بهشت_زهرا «از تورم جا نمانده» و به چندین میلیون تومان رسیده است. این گزارش، قیمت قبر در آرامگاه‌های داخل شهر همچون امام‌زاده‌ها را «۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون و حتی بالاتر» اعلام می‌کند. دلیل این قیمت بالا کمبود فضا ذکر شده است. جدیدترین مشکل اما کرایه چند صد هزارتومانی برای حمل و نقل جسد به آرامگاه‌ها است. به گزارش «جوان»، کرایه آمبولانس برای حمل جسد از بیمارستان میلاد تهران تا بهشت بی‌بی سکینه کرج به بیش از نیم میلیون تومان رسیده است: «انتقال بیمار که نیازمند مراقب و همراه است و باید تحت‌نظر انتقال پیدا کند، هزینه‌اش کمتر از متوفی است که باید با آمبولانس جسدبر حمل شود.» در یک‌سال اخیر و پس از خروج ایالات متحده از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و بازگشت تحریم‌ها،‌ اقتصاد ایران دچار بحران است و تورم به افزایش قیمت بسیاری از کالاها انجامیده است. سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا مرداد گذشته اعلام کرد بهشت‌زهرا فقط تا پنج سال آینده ظرفیت تدفین دارد و از آن به بعد شهرداری می‌بایست گورستان تازه‌ای در تهران تأسیس کند. به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، قیمت قبر در این گورستان سال گذشته حداکثر ۱۶ میلیون تومان بود و روزانه ۱۵۰ نفر هم در این گورستان دفن می‌شدند.

در یک دهه گذشته، قیمت #سکه دو هزار درصد افزایش داشته است

قیمت #سکه تمام بهار آزادی از ۱۰ سال پیش تاکنون دو هزار درصد افزایش داشته و ۲۰ برابر شده است. بازدهی بالاتر طلای خام، کارکرده و سکه نسبت به سود بانکی و در نتیجه تمایل به سرمایه‌گذاری از طریق خرید مسکوکات طلا، و نوسانات نرخ ارز از دلایل این افزایش قیمت ارزیابی می‌شوند. براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بهای سکه از میانگین ۲۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۸۸ به چهار میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان در فروردین ۹۸ رسیده است. ۱۷۰ درصد از این افزایش بها در مدت یک‌سال و به‌دلیل نوسانات شدید ارزی از فروردین ۹۷ تا ۹۸ اتفاق افتاده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، پایین‌ترین نرخ فروش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در فروردین ۹۸ چهار میلیون و ۶۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان و بالاترین قیمت پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود. براساس گزارش‌ها قیمت سکه از سال ۸۸ تا ۹۸ تنها در سال‌های ۹۳ و ۹۴ روند معکوس داشته و در بقیه سال‌ها شتاب قیمت به سمت بالا بوده است.

۱۵۰ #تیراندازی_کور از ابتدای سال در آمریکا ــ‌ «کارگر ناراضی شهرداری» ۱۲ تن را در #ویرجینیا_بیچ کشت

در یک تیراندازی در شهر #ویرجینیا_بیچ در ایالت ویرجینیای #آمریکا ۱۲ تن کشته شدند. به گزارش پلیس ویرجینیا، متهمی که «کارگر ناراضی شهرداری» معرفی شده است، به یک ساختمان شهرداری در ویرجینیا بیچ هجوم برد و با یک کلت کالیبر ۴۵ به سمت همه حاضران بدون هدف‌گرفتن فرد خاصی شروع به شلیک کرد. او در درگیری با پلیس کشته شد. خشونت‌های مربوط به اسلحه در ایالات متحده رو به افزایش است. به گزارش وب‌سایت «آرشیو خشونت اسلحه» (Gun Violence Archive)، از آغاز ۲۰۱۹ تا کنون دست‌کم ۱۵۰ تیراندازی کور در ایالات متحده رخ داده است. حوادث مربوط به اسلحه در این مدت پنج هزار و ۷۶۴ تن را در ایالات متحده به کام مرگ فرستاده و ۱۱ هزار و ۶۰ تن را مجروح کرده است. با این حال، جمهوری‌خواهان و شماری از دموکرات‌ها که به گفته منتقدان از سوی لابی‌های اسلحه‌سازی حمایت می‌شوند،‌ در برابر تغییر قوانین اسلحه در آمریکا مقاومت می‌کنند.