ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئولان زندان فشافویه حسین هاشمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان را که درباره وضعیت این زندان نامه نوشته بود، به بند زندانیان متهم به جرائم خشن منتقل کردند

حسین هاشمی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که به مجازات حبس و شلاق محکوم شده است، سه‌شنبه ۱۱ خرداد به بهانه بازجویی به تیپ ۴ زندان بزرگ تهران (واحد سرقت و شرارت و تعزیرات) و محل نگهداری زندانیان متهم به جرائم خشن منتقل شده است. براساس گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) انتقال این زندانی ۲۸ ساله به دنبال مشاجره کلامی او با الیاسی، دادیار ناظر دادسرای اوین صورت گرفته است که پیشتر او را تهدید کرده بود که به مکانی منتقل می‌شود که از کارش پشیمان شود. حسین هاشمی در اردیبهشت نامه‌ای را در خصوص مشکلات زندانیان و به‌ویژه بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در زندان بزرگ تهران (فشافویه) نوشته بود که هفته گذشته منتشر شد. در بخشی از این نامه آمده است: «شیشه، دوا و تریاک. انواع موادمخدر مانند ریگ در بند سیاسی زندان تهران بزرگ مثل آب خوردن پیدا می‌شود. اما دریغ از یک لیوان آب شرب، دریغ از سرویس بهداشتی مناسب، دریغ از یک سیستم گرمایشی یا سرمایشی مناسب، دریغ از یک فضای آرام برای کتاب و کتابخوانی، دریغ از یک بوته، یک گل و حتی یک شاخه درخت. جز سیمان و دیوارهای خشن و سخت و سیم‌های خاردار چیزی پیش رویتان نیست و حتی کتابی که بتواند ما و پرنده خیالمان را به خارج از این فضا ببرد.» مسئولان زندان فشافویه پس از انتشار نامه فوق حسین هاشمی را به بهانه بازجویی از بند خود خارج کرده و به حفاظت اطلاعات زندان تهران بزرگ منتقل کردند. هرانا می‌گوید او هم‌اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری حسین هاشمی را به‌خاطر «اهانت به مقدسات، اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و از بابت مجازات تکمیلی به رونویسی از کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت، گناه شناسی» نوشته محسن قرائتی و «۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار» و شست و شوی میت به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در بهشت زهرا محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس تعزیری برای این زندانی اجرا می‌شود و او در معرض اجرای مجازات شلاق قرار دارد.

مدیریت بحران خوزستان اداره‌های ۱۷ شهرستان را به خاطر دمای بالای ۴۹ درجه تعطیل اعلام کرد

شهاب صدیقی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان سه‌شنبه ۱۱ خرداد از تعطیلی اداره‌ها در ۱۷ شهرستان خوزستان به گرما خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به خاطر پیش‌بینی دمای بالای ۴۹ در روز چهارشنبه، اداره‌های شهرستان‌های اهواز،ماهشهر، کارون، امیدیه، حمیدیه، آغاجاری، باوی، هندیجان، شوشتر، بهبهان، رامهرمز، رامشیر، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، هویزه و شادگان تعطیل اعلام شده‌اند. صدیقی گفت مدیریت بحران خوزستان به خاطر «پایداری شبکه برق» تصمیم به تعطیلی اداره‌ها گرفته است. با شروع فصل گرمای طاقت‌فرسا ساکنان بسیاری از مناطق خوزستان با کمبود برق و بی‌آبی درگیرند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران: جبهه اصلاحات احتمالاً از همتی و مهرعلیزاده برای ارائه برنامه دعوت می‌کند

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و نماینده این حزب در «جبهه اصلاحات ایران» از توافق احتمالی اصلاح‌طلبان برای حمایت از یک نامزد از میان عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده خبر داد. طاهرنژاد سه‌شنبه ۱۱ خرداد به خبرگزاری حکومتی تسنیم گفت: «آنچه که تا الان روشن است این است که حداقل ۲ نفر از این حضراتی که به عنوان کاندیدای تایید صلاحیت‌ شده در عرصه حضور دارند، گرایش به اصلاح‌طلبان دارند و باید دید که جبهه اصلاحات در نهایت به کدامیک گرایش دارند.» عضو شورای مرکزی کارگزاران حمایت رسمی اصلاح‌طلبان از همتی و مهرعلیزاده را رد کرد اما گفت جبهه اصلاحات ایران احتمالاً از این دو نفر برای ارائه برنامه دعوت می‌کند. او افزود: به‌رغم این‌که اصلاح‌طلبان قصد دارند تمرکز را بر انتخابات شوراها بگذارند، پرونده انتخابات ریاست جمهوری بسته نشده و «نباید این کتاب را بسته فرض کرد».

نقص فنی در یک جنگنده آموزشی به کشته‌شدن دو خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی منجر شد

به‌دنبال وقوع حادثه در پایگاه چهارم شکاری دزفول دو خلبان ارتش جمهوری اسلامی کشته شدند. گفته می‌شود این حادثه صبح سه‌شنبه ۱۱ خرداد/۱ ژوئن و به دلیل نقص فنی در یک هواپیما جنگنده آموزشی از نوع F-5B رخ داده است. این نقص فنی منجر به ایجکت هر دو خلبان در آشیانه و برخورد آنان با سقف شده است. ایجکت مکانیزمی است که صندلی هواپیمای جنگی را در شرایط اضطراری به بیرون از اتاقک خلبان پرتاب می‌کند. خبرگزاری حکومتی مشرق نیوز، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از علی فرهمندپور، فرماندار ویژه دزفول وقوع این حادثه را تایید کرده است. فرهمندپور مدعی شد دو خلبان کشته شده که ارتش نامشان را کیانوش بساطی و حسین نامنی اعلام کرده است، در یک حادثه «زمینی» جان خود را از دست داده‌اند. فرمانده ویژه دزفول گفت: «صبح امروز بر اثر یک حادثه زمینی در محوطه نظامی پایگاه چهارم شکاری دزفول دو خلبان به شهادت رسیدند. منطقه ای که حادثه در آن رخ داده توسط حفاظت ارتش قرنطینه شده و تیم های ارزیابی در حال بررسی موضوع و علت اصلی حادثه هستند.» او سانحه هوایی و سقوط هواپیما را تکذیب کرد و گفت: «این‌که در خبرهای غیررسمی علت شهادت این دو خلبان سقوط هواپیمای نظامی اف۵ عنوان شده به هیچ عنوان صحت ندارد و هواپیماهای پایگاه چهارم شکاری در سلامت کامل هستند.» برخی از پایگاه‌های تخصصی نظامی اما ضمن اعلام این خبر گفته‌اند این دومین بار است که نقص فنی مشابه منجر به مرگ در هواپیمای از این مدل در ایران رخ می‌دهد.

معاون وزیر خارجه ایران برای برگزاری دور سوم مذاکرات درباره هواپیمای اوکراینی وارد کی‌یف شد

به گزارش خبرگزاری فارس محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه یکم مه/ ۱۱ خرداد در رأس هیأتی از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران، به منظور برگزاری دور سوم مذاکرات درباره انهدام هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد. بهاروند در این سفر در دیدار با «یوگنی ینین» همتای اوکراینی سومین دور مذاکرات را برگزار خواهد کرد. دو دور پیشین مذاکرات در مرداد و آبان سال ۱۳۹۹ به ترتیب در کی یف و تهران برگزار شد. ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸/ ۸ ژانویه ۲۰۲۰ هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حمله‌های موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. شماری از قربانیان با کانادا ارتباط داشتند، از جمله ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ نفر دارای اقامت دائم این کشور. بر اساس اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دست‌کم ۱۶ نفر از بستگان جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی گفته‌اند که نهادهای امنیتی آنان را تهدید کرده‌اند تا در مصاحبه با رسانه‌های خارجی شرکت نکنند و وابستگان یا دوستانشان را که در مراسم یادبود شرکت کرده بودند و از مراسم فیلم‌برداری کرده بودند، تحت تعقیب قرار داده‌اند یا احضار کرده‌اند.

وزارت بهداشت: ابتلای ۱۰هزار و ۶۸۷ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۱۷۱ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران سه‌شنبه ۱۱ خرداد/۱ ژوئن اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۰ هزار و ۶۸۷ نفر دیگر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۷۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش ۴هزار و ۶۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. وزارت بهداشت از ابتدای شروع همه‌گیری تاکنون ابتلای ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۸۲۳ نفر و مرگ ۸۰هزار و ۳۲۷ تن از بیماران کووید-۱۹ را گزارش کرده است. ارقامی که به تایید مقام‌های رسمی با آمارهای واقعی فاصله زیادی دارند. ارقام واقعی ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران دست کم تا سه‌برابر آمارهای وزارت بهداشت برآورد می‌شود. طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. استان سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته با اوج‌گرفتن دوباره شمار مبتلایان و قربانیان درگیر بوده است. این در حالیست که روند واکسیناسیون در ایران به‌رغم پیشرفت، بسیار کند صورت می‌گیرد. به تایید وزارت بهداشت تاکنون تنها ۵۲۶ هزار و ۳۲۶ نفر هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی دولت: به اعلام احیای کامل برجام تا پیش از پایان کار دولت بسیار امیدواریم

علی ربیعی، سخنگوی دولت سه‌شنبه ۱۱ خرداد در نشست خبری خود درباره روند مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام گفت: «طبیعی است که به‌خاطر پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ای در پاسخ به آن‌ها ایجاد شده، جزییات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد اما هیچ کدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.» ربیعی با بیان این‌که «تفاهم‌های اصولی» درباره اقدامات طرفین برای بازگشت به برجام به‌دست آمده است، افزود: مذاکرات وین تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار نخواهد گرفت و «این مذاکرات بر اساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.» به‌گفته سخنگوی دولت «مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم‌گیری شود».

یک میلیون کودک در افغانستان به مواد مخدر معتادند

همزمان با روز جهانی کودک، وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان سه‌شنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن اعلام کرد که از ۶ میلیون کودک در معرض خطر، یک میلیون کودک معتاد هستند. به‌گفته غلام‌حیدر جیلانی، مسئول امور اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان آمار صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نشان می‌دهد که از هر ۱۰ کودک در افغانستان، هفت کودک با خشونت مواجه‌اند. جیلانی گفت در حال حاضر ۷۷ درصد کودکان در افغانستان مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرند، ۶۶ درصد کودکان رشد فیزیکی نکرده‌اند و ۳۶ درصد کودکان نیز دچار سوءتغذیه هستند. همچنین ۱۹۶ هزار کودک معلول‌اند و از هر سه کودک خیابانی یک نفر گدایی می‌کند. برمبنای این گزارش ۴۸ درصد کودکان نیز زیر سن قانونی ازدواج می‌کنند. طبق آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۸۰ درصد از کودکان افغانستان مجبور به ازدواج می‌شوند. با این حال سوزان فرهمن، نماینده‌ صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان افغانستان می‌گوید از سال ۲۰۰۰ تاکنون، ۱۰ میلیون نفر در افغانستان به جمع کودکانی که به مدرسه می‌روند اضافه شده است. همچنین شمار کودکان دارای رشد خوب در مقایسه با سال ۲۰۰۴، ۲۴ درصد افزایش یافته است.

تبعه چینی مدعی ارتباط با دختران ایرانی در کاشان دستگیر شد

روح‌الله دهقانی، دادستان عمومی و انقلاب کاشان از دستگیری تبعه چینی عامل انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی در این شهر خبر داد و گفت: «این فرد شب گذشته [دوشنبه دهم خرداد ماه] توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در عوارضیِ کاشان دستگیر شد و پس از تفهیم اتهام، با اعمال ماده ۱۲۱ تحت‌الحفظ به تهران منتقل خواهد شد.» به ‌گفته این مقام قضایی، در این پرونده شاکیان خصوصی هم اقدام به شکایت کرده‌اند. پیش‌تر یعنی در روز جمعه هفتم خرداد ماه جاری، احمد خسروی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا از تشکیل پرونده برای یکی از اتباع خارجی خبر داده بود که در فضای سایبری ۵۰ فیلم از ارتباط با دختران ایرانی منتشر کرده است. در هفته‌های اخیر یک پسر جوان چینی، ساکن ایران، اقدام به انتشار فیلم‌هایی از روابط خود با دختران نوجوان ایرانی در شبکه یوتیوب کرده بود. انتشار ده‌ها فیلم از فضای شخصی زندگی این دختران بدون اجازه آنان که اکثرا کمتر از ۱۸ سال سن دارند، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است. در این فیلم‌ها پسر جوان چینی درباره روابط خصوصی خود با دختران، دعوت شدن به شام و نظراتی که دختران ایرانی راجع به شخصیت او داده‌اند، صحبت کرده است. او در یکی از فیلم‌ها گفته است «فقط با ۵۰ دلار» در ایران می‌توان خیلی از کارها را انجام داد. او این اقدام خود را «یک اقدام طبیعی در همه جای جهان» دانسته و گفته که انگیزه‌اش از انتشار فیلم‌ها، نشان دادن سبک زندگی ایرانیان بوده است. در روزهای گذشته برخی از دخترانی که در فیلم‌ها دیده می‌شوند از این جوان چینی خواسته بودند کلیپ‌ها را از روی یوتیوب بردارد و حتی عده‌ای اعتراض کرده و گفته بودند که قرار نبوده این ویدئو‌ها منتشر شود.

یک حقوقدان: طرح «ممنوعیت خروج مسئولان نظام پس از اتمام مسئولیت» نشان‌دهنده عمق فساد در کشور است

به‌دنبال اعلام خبر احتمال تصویب طرح «ممنوعیت خروج از کشور مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت» در مجلس طی هفته جاری، منتقدان می گویند این طرح از یک سو نشان‌دهنده عمق فساد در کشور است و از سوی دیگر مبنای حقوقی ندارد. کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری و دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به طرح یاد شده، گفته است: «ابعاد فساد در مدیریت رانتی آنقدر پیچیده، گسترده، سازمان‌یافته و عمیق شده است که برای مبارزه با آن متأسفانه به چنین طرح‌هایی متمسک شده‌اند.» او همچنین گفته است: «تشخیص اینکه یک متهم به عنوان مثال متهمی که مدیر یک دستگاه لشکری یا کشوری است، باید ممنوع‌الخروج شود یا نه در صلاحیت بازپرس یا دادیار آن پرونده است و از نظر اصول حقوقی خطاست که همه مسئولانی که اتهامی متوجه آن‌هاست به طور کلی ممنوع‌الخروج شوند.» به ‌گفته این حقوقدان، این طرح و موارد مشابه آن «هیچ اثر پیشگیرانه و بازدارنده‌»‌ای در ارتکاب فساد و جرایم مالی در سازمان‌های کشور ندارند و فساد موجود، ناشی از ساختارهای اداری بسیار پیچیده و قدرت‌های پنهان سیاسی و اقتصادی است که در کنار مدیریت رانتی زمینه ارتکاب جرم و فساد را ایجاد می‌کند. موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شنبه هشتم خرداد ماه از بررسی فوق در مجلس خبر داده بود. غضنفرآبادی گفته بود: «هدف از این طرح این است که مدیران و مسئولانی که خدایی نکرده اتهامی متوجهشان باشد تا مدتی نتوانند از کشور خارج شوند. موضوع اتهام‌ها و جزییات این موضوع هم از سوی طراحان مشخص شده است. در واقع این طرح متوجه مسئولان و مدیرانی است که اتهام متوجه آنها باشد و در خصوص مدیران و مسئولانی که شرایط مورد نظر این طرح را نداشته باشند چنین بحثی مطرح نیست.»

رئیس شورای تأمین دام کشور: خشکسالی باعث نگرانی درباره آینده تولید گوشت قرمز شده است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور اعلام کرد خشکسالی باعث نگرانی درباره آینده تولید گوشت قرمز شده است. رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: «مشکلات دامداران در تعلف دام‌ها با خشک شدن مراتع شدت یافته است به نحوی که برخی از آن‌ها از پس هزینه نگهداری‌های خود بر نمی‌آیند. پوریان با اشاره به ضرورت پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دامداران برای گذر از شرایط سخت خشکسالی، گفت: «دامداران برای تأمین هزینه‌های نگهداری دام‌های خود نیاز به نقدینگی دارند، اما همچنان مصوبه پرداخت تسهیلات اجرایی نشده است.» رئیس شورای تأمین دام کشور در ادامه هشدار داد با بیشتر شدن مشکلات دامداران ممکن است تولید گوشت قرمز روند کاهش تندی به خود بگیرد. تا پیش از بروز بحران معیشتی در ایران، میزان نیاز کشور به گوشت قرمز یک میلیون تن است که ۱۰ درصد آن با واردات تأمین می‌شد. اکنون میران مصرف به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

انتقال اجباری #ارژنگ_داوودی به زندان رجایی شهر کرج در هجدهمین سال حبس

ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی و شهروند ۶۹ ساله که در حال حاضر در هجدهمین سال حبس خود به ‌سر می‌برد، هفته گذشته از زندان زاهدان به زندان تهران بزرگ و در نهایت به قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. او در مهرماه ۱۳۹۵ به ‌صورت تنبیهی ابتدا به زندان زابل و حدود یک‌سال بعد به زندان زاهدان منتقل شده بود. انتقال این زندانی سیاسی به زندان‌های مختلف در حالی‌ست که او در طول ۱۸ سال گذشته، بدون یک ‌روز مرخصی در حبس به ‌سر برده است. همچنین این زندانی سیاسی با وجود ابتلا به چند بیماری از دسترسی کافی به خدمات درمانی در زندان محروم مانده است. پیش‌ از این یک منبع مطلع درباره وضعیت او در زندان زاهدان به خبرگزاری هرانا گفته است: «آقای داوودی به دلیل بیماری، کهولت سن و فشار ناشی از شرایط نامناسب در زندان و همچنین آسیب‌دیدگی مهره‌های کمر در اثر بدرفتاری یکی از مسئولین زندان از طریق هل دادن وی از پله‌ها که منجر به زمین خوردن ایشان شد، توان راه رفتن عادی را نیز از دست داده و با کمک واکر راه می‌رود.» ارژنگ داوودی متهم به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق است و از زمان بازداشت تاکنون در دادگاه‌های مختلف به اتهامات متفاوتی محاکمه شده و در زندان‌های بسیاری زندانی بوده است. همچنین با حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب، اموال او به طور کامل مصادره شده است. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در روزهای اخیر گزارش داده بود این زندانی سیاسی در طول هفته‌ گذشته از زندان زابل ابتدا به زندان تهران بزرگ (فشافویه) و سپس به قرنطینه زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. داوودی در زمان حبس در زندان زابل دست‌کم شش ماه در سلول انفرادی بوده و بارها در اعتراض به وضعیت نگهداری خود در زندان‌های مختلف، دست به اعتصاب غذا زده است.

وزارت اطلاعات به احمدی‌نژاد اخطار داد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌‌ای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران را به تشویش اذهان عمومی متهم کرد. احمدی‌نژاد گفته بود «سقف سازمان فضایی را سوراخ کردند و اسناد کشور را بردند.» و همچنین احمدی‌نژاد با اشاره به دو انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز در کمتر از یک سال از «دستگاه‌های امنیتی» خواسته بود «به جای شلیک به مردم معترض از نطنز محافظت کنند.» این انفجارها که به گفته احمدی‌نژاد ۱۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته، به نفوذ اطلاعاتی اسرائیل نسبت داده می‌شود. وزارت اطلاعات در ادامه اطلاعیه خود نوشته است: «در شرایط کنونی براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، تقویت امنیت و وحدت ملی و مشارکت حداکثری در انتخابات و عدم ایجاد زمینه سوء استفاده دشمنان، از ضروریات مسلم نظام می‌باشد لذا پاسخ مقتضی به ادعاهای مغایر با واقعیات امنیتی در زمان مناسب اعلام خواهد شد.» در روزهای اخیر و بعد از آنکه شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‌‌نژاد را رد کرد موافقان و مخالفان او همدیگر را به حضور در کف خیابان و درگیری تهدید می‌کنند. احمدی‌نژاد که از سوی شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت نشده، این انتخابات را تحریم کرده است. پیش از این نیز محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات خرداد ۱۴۰۰، از «آلودگی امنیتی» سخن گفته و برای نخستین بار سرقت آرشیو هسته‌ای ایران را تایید کرده بود.

رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد نرخ مشارکت حدود ۴۰ درصد است

جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور در همایشی که در وزارت کشور برگزار شد پیش‌بینی کرد که با توجه به نظرسنجی ایسپا نرخ مشارکت در انتخابات از ۴۰ درصد فراتر نمی‌رود. عرف گفت: «باید تلاش کنیم که این نرخ مشارکت به درجه بالایی ارتقا یابد. مشارکت حداکثری ضامن اقتدار و ثبات ملی است.» شورای نگهبان که متشکل از شش فقیه منصوب رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان معرفی شده توسط رئیس قوه قضائیه و تایید شده توسط مجلس شورای اسلامی است، هفت نفر از جمله ابراهیم رئیسی را به عنوان نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرده است. هفته گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره نرخ مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «مشارکت پایین از جهت قانونی و حقوقی مشکلی ندارد. ممکن است در یک جا مشارکت بالا باشد و در یک جا پایین و این فرآیند طبیعی‌ است.» جمال عرف معاون وزیر کشور خطاب به معاونان سیاسی استانداری‌های سراسر کشور گفت «رعایت قانونمداری و بی طرفی، سرلوحه همه حرکت‌ها و برنامه‌ها باشد و این طور نباشد که خدای ناکرده شائبه سیاسی کاری و عدم بی طرفی در رفتار سیاسی مدیران دیده شود.» عرف هشدار داد: «وزیر کشور به صورت جدی تاکید بر این مساله دارند که هر مدیر میانی که بی‌طرفی را در عرصه انتخاباتی رعایت نکند، از سمت خود در اسرع وقت معزول شود.»

عراقچی: به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌ایم

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد مذاکرات احیای برجام در وین پیچیده است و طرفین به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌اند. عراقچی گفت: «فکر می‌کنم پیشرفت‌های خوبی تاکنون داشته‌ایم، مسیر خوبی را طی کردیم و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فقط به مسائلی که اختلافات بارزی در مورد آنها وجود دارد، پرداخته می‌شود.» عراقچی در ادامه افزود: «شخصاً مطمئن نیستم در این دور از مذاکرات بتوانیم مسائل را جمع‌بندی کنیم. با این حال ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم ممکن است که لازم باشد بار دیگر هیئت‌ها برای انجام مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند، هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته‌ایم و ظرف دو سه روز آینده کار را ادامه خواهیم داد.» رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین گفت: « بحث‌های اصلی در جلسات کارشناسی صورت می‌گیرد. تلاش بر این است که هر چه زودتر به یک جمع‌بندی نهایی برسیم، از نظر ما روند ادامه دارد و باید دید که چه خواهد شد.»