نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس اف‌بی‌آی می‌گوید هکرهای مورد حمایت ایران بیمارستان کودکان بوستون را هدف قرار دادند

کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، چهارشنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن در کنفرانسی به میزبانی کالج بوستون گفت هکرهای تحت حمایت دولت ایران تابستان سال گذشته به بیمارستان کودکان بوستون حمله سایبری کردند که تهدیدی برای اختلال در خدمات‌رسانی به بیماران بود. او گفت اف‌بی‌آی پیش از حمله از آن آگاه شد و به سرعت حمله را خنثی کرد. کریستوفر ری این رویداد را «یکی از نفرت‌انگیزترین حملات سایبری که تاکنون دیده است» توصیف کرد و آن را نمونه‌ای از خطرات فزاینده‌ای دانست که بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های حیاتی با آن مواجه هستند. او بدون اشاره به انگیزه مشخص هکرها در انجام این حمله در مورد افزایش تهدید حملات سایبری کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین علیه شرکت‌ها و زیرساخت‌های آمریکا هشدار داد.

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی تفهیم اتهام شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا رحیمی خامنه، مدیرعامل جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی، روز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. چندی پیش حکم انحلال جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی توسط شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده بود. زهرا رحیمی در صفحه شخصی خود با اعلام این موضوع اتهامات مطروحه علیه خود را «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و تبلیغ علیه نظام» عنوان کرد. زهرا رحیمی پیش‌تر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹، در پی احضار مجدد به دادسرای اوین با صدور قرار وثیقه مواجه شده و به دلیل عدم تامین آن بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۹، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. زهرا رحیمی، همسر شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی است که پیش‌تر در تاریخ ۲۵ مردادماه سال گذشته به عنوان متهم احضار شد. او مدتی بعد برای دومین بار در تاریخ ۱۱ شهریورماه امسال جهت ادای پاره‌ای توضیحات به دادسرای اوین احضار شد. زهرا رحیمی در حضور نخست خود در دادسرا از حق داشتن وکیل محروم بوده و این اتفاق در حالی است که در احضاریه او عنوان شده بود،‌ می‌تواند همراه وکیل در محل حاضر شود.

قرار بازداشت محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان تمدید شد

بازپرس و بازجوی پرونده محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان وعده داده بود که این فعال صنفی با سپردن قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد خواهد شد، اما چهارشنبه ۱۱ خردادماه، قرار بازداشت او به‌مدت یک ماه دیگر تمدید شد. یک منبع آگاه به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است که محمد حبیبی به اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام» متهم شده و هم‌اکنون در یکی از اتاق‌های عمومی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در کنار ۱۲ متهم با اتهامات غیرعقیدتی نگهداری می‌شود. این منبع افزوده است که محمد حبیبی یک بار در هفته امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده خود را دارد و همچنین از زمان بازداشت تاکنون دو ملاقات کابینی داشته است. محمد حبیبی ۱۰ اردیبهشت سال جاری به‌همراه علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، سه تن دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این بازداشت یک روز قبل از تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور در بیش از ۴۰ شهر در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان انجام شد. نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند تا فعالان صنفی بازداشت‌شده را به اتهام «همکاری با دشمن» و «گرفتن دستور از خارج از کشور» مجازات کنند.

وزیر ارشاد اسلامی محدودیت‌ها و مجازات‌ها علیه دست‌اندرکاران فیلم‌های «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» را اعلام کرد

در پی موفقیت‌ فیلم‌های ایرانی در جشنواره کن، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی خط و نشان کشیدن‌ها علیه دست‌اندرکاران این فیلم‌ها را آغاز کرد. اسماعیلی درباره فیلم «برادران لیلا» که جایزه منتقدان (فیپرشی) را از جشنواره کن دریافت کرد، گفت این فیلم بدون دریافت مجوز اکران به جشنواره کن رفت و «مشمول محدودیت‌های قانونی می‌شود». او در مورد فیلم «عنکبوت مقدس» که زر (زهرا) امیرابراهیمی بازیگر آن جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد، گفت: «این فیلم در خارج از کشور و اردن فیلمبرداری شد و فیلم مجوز ساخت نداشت. عوامل فیلم مقیم خارج از کشور هستند و اگر داخل کشور بودند برنامه تنبیه روی آن‌ها اعمال می‌شد. حتماً اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم موهن همکاری کرده باشند، مشمول مجازات‌های تنبیهی سازمان سینمایی خواهند شد.» پیش از این برخی دیگر از مسئولان سینمایی جمهوری اسلامی نیز علیه این دو فیلم سخن گفته بودند.

برنامه جهانی غذا می‌گوید برای حل مسأله غذایی در افغانستان به ۱,۲ میلیارد دلار نیاز دارد

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، نهاد سازمان ملل برای امنیت غذایی و رفع گرسنگی اعلام کرد که در ماه ژوئن جاری ۱۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز فوری به غذا دارند اما این نهاد تنها برای کمک به ۱۰ میلیون نفر منابع مالی در اختیار دارد. بیزلی افزود برنامه‌ جهانی غذا برای نجات جان این افراد به ۱,۲ میلیارد دلار نیاز دارد. او گفت برنامه جهانی غذا در وضعیتی قرار دارد که «در حال حاضر از گرسنه‌ها غذا می‌گیرد تا گرسنه‌های [دیگر] را سیر کند». با قدرت‌گیری دوباره طالبان بر افغانستان، فقر و گرسنگی در این کشور فراگیر شده است. گفته می‌شود که ۲۴,۴ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند و به کمک و حمایت بشردوستانه نیاز دارند. وضعیت بد اقتصادی، برخی را مجبور کرده تا فرزندان و حتی اعضای بدن‌‌ خود را بفروشند. نهاد حفاظت از کودکان پیش از این گفته بود که پس از ماه اوت ـ زمان به‌قدرت رسیدن طالبان ـ بیش ۱۲۱ هزار کودک در افغانستان مبادله شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه می‌گوید پاپ فرانسیس مطالبی را که رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید قبول دارد

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران به واتیکان سفر کرده بود تا پیام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر حمایت از «مظلومان عالم و به‌ویژه فلسطین و یمن» را به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برساند. اعرافی پس از این دیدار پاسخ پاپ به پیام خامنه‌ای را چنین عنوان کرد: «ما هم مطالبی را که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند قبول داریم.» مدیر حوزه‌های علمیه گفت به‌عنوان یک حوزوی به واتیکان رفته اما وقتی رهبر جمهوری اسلامی از این سفر آگاه شده گفته است که به پاپ هم سلام برسان.

۲۷ شهر استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز و زرد خشکسالی قرار دارند و ۹۰۰ روستا دچار تنش آبی هستند

سیدابراهیم علوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «خشکسالی‌های چند ساله اخیر باعث افت سفره‌های زیرزمینی و کاهش دبی چاه‌های شرب شده. در حال حاضر خراسان رضوی با یک‌هزار و ۴۶۰ لیتر برثانیه کسری منابع آب مواجه است.» علوی در ادامه افزود: «پدیده خشکسالی ۲۷ شهر استان را در وضعیت قرمز و زرد قرار داده و ۹۰۰ روستا را دچار تنش آبی کرده است که از این تعداد ۲۵۰ روستا دائم و ۶۵۰ روستا به صورت فصلی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هدر رفت آب در خراسان رضوی را ۳۱ درصد اعلام کرد و گفت: «از این مقدار ۱۱ درصد آبی است که مصرف می‌شود، ولی برای آبفا درآمدی ندارد که شامل کنتورهای خراب و کم‌کار، انشعابات غیرمجاز و شست‌وشوی مخازن و شبکه می‌شود.» علوی همچنین گفت طول خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در استان ۳۰ هزارکیلومتر است که ۱۵ هزار کیلومتر آن فرسوده است و اصلاح این متراژ به ۷۵ هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.»

وزیر نیرو قطعی برق و خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۱ را محتمل دانست

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در دولت سیزدهم احتمال داد که در تابستان سال جاری باز هم مردم با قطعی برق مواجه شوند. محرابیان درباره چگونگی قطعی‌های برق در تابستان سال جاری گفت: «پیش‌بینی ما این است که مردم در مصرف برق مدیریت کنند تا صرفه‌جویی خوبی در میزان استفاده برق داشته باشیم و نیازی به قطعی برق نباشد. قطعی‌های برق بستگی به رفتار مشترکین برق دارد.» وزیر نیرو با اشاره به کاهش ورودی آب سدهای کشور گفت: «مطمئناً اگر صرفه‌جویی خوبی در استفاده از برق نداشته باشیم، قطعی‌های برق محتمل است.» ایران در تابستان گرم سال گذشته علاوه بر خاموشی‌های گسترده، با بحران جدی بی‌آبی نیز مواجه بوده است. در اعتراض به بحران بی‌آبی و خاموشی‌های گسترده تجمع‌های اعتراضی در ۱۱ شهر استان خوزستان و در برخی شهرهای دیگر از جمله در اصفهان برگزار شد. در استان اصفهان گروهی از کشاورزان و دامداران با تجمع مقابل استانداری اصفهان به «بی‌آبی، تأمین‌نشدن حقابه و خسارت ناشی از خشک‌شدن مزارع و اتلاف دام‌هایشان» اعتراض کرده بودند. صدور برق ایران به عراق و سوءمدیریت منابع آبی و سوءاستفاده‌هایی مانند مزارع استخراج رمزارزها برای جبران کمبود ارز در ایران به این بحران دامن زده است.

شهریه ۳۸ میلیونی برای کلاس اول دبستان؛ به خانواده‌های دانش‌آموزان وام قرض‌الحسنه داده می‌شود

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی اعلام کرد به خانواده‌های دانش‌آموزان از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه برای شهریه مدارس کمک‌هزینه تا سقف ۳۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. به گزارش تسنیم برخی از شهریه‌های دریافتی مدارس غیردولتی از ۱۶ میلیون تومان برای پایه اول دبستان آغاز می‌شود و به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان هم می‌رسد. همچنین برخی مدارس به‌دلیل خدمات ویژه‌تر مانند استخر، ۳۸ میلیون تومان شهریه برای پایه اول دبستان دریافت می‌کنند. جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی و فقدان امکانات حداقلی در این مدارس والدین را وادار کرده که با وجود دشواری پرداخت شهریه، فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند. بسیاری از فعالان عرصه عدالت آموزشی از جمله معلمان سال‌هاست که نسبت به جداسازی و طبقه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس پایگاه اجتماعی و سطح ثروت خانواده هشدار می‌دهند و آن را خدمت ویژه نظام آموزشی کشور به‌نفع ثروتمندان و صاحبان قدرت می‌دانند و می‌گویند: جداسازی‌ها به‌نفع طبقات محروم نیست.