ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه تمدید بازداشت حمید نوری محدودیت‌های ویژه علیه او را بار دیگر اعمال کرد

دادگاه تمدید بازداشت حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷، بار دیگر پنج‌شنبه ۱ ژوئیه / ۱۰ تیر به تقاضای دادستان سوئد برگزار شد. ایرج مصداقی، فعال سیاسی و جان به در برده از اعدام‌های ۶۷ و از شاکیان اصلی پرونده حمید نوری در ویدئویی در حساب شخصی توئیترش به اعمال مجدد محدودیت‌های ویژه علیه نوری در این جلسه دادگاه اشاره کرد و گفت: «دادستان از قاضی دادگاه تقاضا کرد محدودیت‌های خاص و ویژه همچنان بر حمید نوری اعمال شود. فکر می‌کنم به خاطر پیام ضبط‌شده حمید نوری توسط خانواده‌اش و احتمالاً کدهای ویژه‌ای که به دستگاه قضائی رژیم و مأموران امنیتی رژیم منتقل کرده بود. تقاضای اعمال محدودیت‌های ویژه با تأیید دادگاه مواجه شد.» بنا بود دادگاه نوری با نام مستعار عباسی، در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۲۱/ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود که به درخواست وکیل او و با موافقت دادستان و دادگاه به مدت دو ماه به تعویق افتاد. حمید نوری قرار است از تاریخ سه‌شنبه ۱۰ اوت ۲۰۲۱/ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ به اتهام قتل، جرایم سنگین و نقض قوانین بین‌المللی در دادگاه استکهلم محاکمه شود. این محاکمه ۹ ماه به طول خواهد انجامید و تا آوریل سال آینده ادامه خواهد داشت. نام ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) که به ریاست جمهوری اسلامی رسیده، به پرونده نوری گره خورده است. ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری‌اش به عنوان «رئیس جمهوری منتخب» برای اولین بار مسئولیت خود در کشتار ۶۷ را به عهده گرفت و گفت که باید از او تقدیر شود.

تظاهرات اعتراضی در استان‌های کربلا و دیالی عراق علیه وضعیت بد خدمات و قطع مداوم برق

گروهی از مردم استان‌های کربلا و دیالی عراق پنج‌شنبه ۱۰ تیر / یکم ژوئیه در اعتراض به بدی وضعیت خدمات و برق، دست به تجمع زدند و جاده‌ها را مسدود کردند. مردم در منطقه الدعوم استان کربلا در پی قطع برق در این استان برای دومین بار جاده کربلا – بابل را مسدود کردند. مردم کربلا نیز خواستار اتصال برق این شهر به نیروگاه گاز موجود در شهر شدند. در خانقین، مرکز استان دیالی مردم دست به تظاهرات زدند و برای دومین بار در دو روز گذشته جاده المنذریه – خانقین را مسدود کردند. بیشتر استان‌های عراق در فصل تابستان در گرمای ۵۰ درجه با کمبود برق مواجه‌اند. ماجد مهدی حنتوش، وزیر برق عراق به دلیل عدم تأمین برق مورد نیاز شهروندان عراقی استعفای خود را به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر تسلیم کرده است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق ضمن تأیید استعفای وزیر برق گفت نخست‌وزیر هنوز با این استعفا موافقت یا مخالفت نکرده است. دکل‌های برق در عراق نیز در روزهای اخیر هدف حملات خرابکارانه قرار گرفته‌اند. عراق یک سوم انرژی مورد نیازش را از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق خود تأمین می‌کند،‌ اما به دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری شده از ایران پرداخت نشده است.

سه دکل برق بین بغداد و صلاح‌الدین هدف حملات تروریستی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس، یک مقام مسئول دولتی در استان صلاح‌الدین عراق از انهدام سه برج انتقال برق میان بغداد و استان‌های شمالی خبر داد. تاکنون، ده‌ها دکل برق در این استان هدف حملات خرابکارانه داعش قرار گرفته است. شامگاه گذشته، یک منبع امنیتی اعلام کرد که خط انتقال برق قیاره – کرکوک در پی انفجار دکل‌های برق در غرب ناحیه تلول الباج از دسترس خارج شد. پیش از این، خط انتقال برق دیالی – بغداد از دسترس خارج شده بود و روز گذشته نیز نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که عملیات تروریستی علیه دکل‌های برق در دیالی را خنثی کرده‌اند. ماجد مهدی حنتوش، وزیر برق عراق به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز شهروندان عراقی در فصل گرما استعفای خود را به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر تسلیم کرده. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق ضمن تایید استعفای وزیر برق گفت نخست‌وزیر هنوز با این استعفا موافقت یا مخالفت نکرده است. به گفته سخنگوی وزارت برق عراق، طی تنها ۹ روز، ۳۱ خط انتقال برق با مواد منفجره هدف قرار گرفته است. در اواسط خرداد سال جاری ۹ دکل برق در خط انتقال برق ایران به عراق هدف حمله قرار گرفت و منهدم شد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران ذر آن زمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود: «ما ۴ خط انتقال برق به عراق داریم که خط حادثه‌دیده ۲۵ درصد صادرات به این کشور را کاهش داده است.» عراق یک سوم انرژی مورد نیازش را از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق خود تأمین می‌کند،‌ اما به دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری شده از ایران پرداخت نشده است.

نیروهای دولتی افغانستان حمله طالبان به هرات را دفع کردند

به گزارش طلوع‌نیوز، عبدول صبور غنی، فرماندار ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کرد نیروهای امنیتی حمله طالبان به هرات را دفع کردند. به گفته غنی صدها نیروی مسلح طالبان در این حمله شرکت داشتند که در جریان درگیری‌های شامگاه گذشته دست‌کم ۲۰ نفر از آنان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. مقامات محلی هنوز درباره تلفات جانی نیروهای دولتی اظهار نظر نکرده‌اند. فرماندار ولایت هرات گفت نیروهای امنیتی یک ماشین بمبگذاری شده انتحاری طالبان را پیش از اجرای عملیات منهدم کرده بودند. طالبان تاکنون درباره حمله نافرجام به هرات سکوت کرده است. بنا به ادعای طالبان، در خلال دو ماه گذشته، دولت افغانستان کنترل ۱۰۰ منطقه را در سراسر کشور از دست داده است. دولت افغانستان گفته است طی چندین روز گذشته کنترل ۱۰ منطقه را از طالبان پس گرفته است.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد حزب کمونیست در میدان تیان‌آن‌من: چین را نمی‌توان ترساند

شی جین پینگ، رئیس‌ جمهوری خلق چین در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین که در مقابل ۷۰ هزار نفر در میدان «تیان‌آن‌من» پکن برگزار شد گفت: «هیچ کسی نمی‌تواند این کشور را بترساند و آزار دهد.» شی جین پینگ که پشت سر او تصویر بزرگی از مائو قرار داشت، در ادامه سخنانش گفت: «ما دیگر به موعظه‌های کسانی که گمان می‌کنند این حق را دارند که به ما چیزی را تحمیل کنند گوش نمی‌دهیم. ما هرگز ملت‌های دیگر را در بند نکرده‌ایم. هرگز هم در آینده چنین نخواهیم کرد. به همین سبب هم می‌گوییم هر کسی که این جسارت را داشته باشد که بخواهد ما را آزار دهد یا بترساند مثل این است که سرش را به یک دیوار بزرگ فولادی که یک جمعیت بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری از مردم چین آن را پدید آورده بکوبد و خون‌آلود کند.» رئیس‌ جمهوری خلق چین گفت: «مردم چین دنیای جدیدی را ایجاد کرده‌اند. هیچ کس نباید عزم، اراده و توانایی مردم چین در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.» شی در ادامه سخنانش با تأکید بر ضرورت یک ارتش قوی یادآوری کرد که ارتش تحت فرمان رهبری حزب می‌بایست متضمن حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور باشد. در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها از درگیری نظامی بین چین و آمریکا بر سر تایوان افزایش یافته است. ایالات متحده آمریکا سلاح در اختیار تایوان قرار می‌دهد. به‌همین سبب عبور کشتی‌های جنگی آمریکایی از تنگه تحت منازعه تایوان به تنش‌ها بین دو کشور دامن زده است.