نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ضیا_نبوی آزاد شد

ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که بعد از ظهر روز گذشته سه‌شنبه ۹ مرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود امروز چهارشنبه از زندان آزاد شد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نبوی تعهد داده است که شنبه آینده برای ادامه بازپرسی‌ها به اوین بازگردد. او شب گذشته از بند ۲۰۹ زندان اوین با خانواده خود تماس گرفت و اعلام کرد که در این زندان است. ضیا نبوی در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شد. او کمتر از یک سال پیش از زندان آزاد شد. نبوی فعالیت‌های سیاسی‌اش را از سال ۸۱ و در دوران دانشجویی آغاز کرده و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ و برای دومین بار در سال ۱۳۸۸ و در رابطه با جنبش سبز بازداشت شد. نهادهای امنیتی از سال ۸۶ به بعد نبوی را از تحصیل محروم کرده‌اند. این زندانی از فعالان حق تحصیل دانشجویان سیاسی‌ست و شورای دفاع از حق تحصیل را تشکیل داده است. هنوز علت بازداشت روز گذشته صیا نبوی معلوم نیست.

#کوچر_ بیرکار، ریاضی‌دان پناهنده کرد ایرانی، برنده بالاترین نشان علمی ریاضیات جهان شد

چهارشنبه ۱۰ مرداد/ ۱ اوت، #کوچر_ بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی برنده مدال یا #نشان_فیلدز شد؛ این مدال بالاترین نشان علمی این رشته و به نوعی #نوبل_ریاضیات حساب می‌آید. کوچر بیرکار ۴۰ ساله، متولد مریوان است، و از سال ۲۰۰۰ به بریتانیا پناهنده شده است. او در دانشگاه کمریج مشغول پژوهش و آموزش است. عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه هندسه جبری است. نشان فیلذز هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره بین‌الملی ریاضیات به یک ریاضی‌دانان جوان داده می‌شود. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان فقید ایرانی نیز در سال ۲۰۱۴ برنده این نشان شده بود.

درخواست سازمان #عفو_بین‌الملل از مقامات #جمهوری_اسلامی برای احترام گذاشتن به #حق_مردم در برگزار کردن تجمعات مسالمت‌آمیز

به دنبال انتشار فراخوان‌های تظاهرات در شهرهای مختلف ایران و شکل‌گیری اعتراضات مدنی در چندین شهر #ایران که با #سرکوب همراه شده است، سازمان #عفو_بین‌الملل از #جمهوری_اسلامی خواسته تا به #حق_مردم برای برگزار کردن تجمعات مسالمت‌ آمیز احترام بگذارد و با همه تظاهرکنندگان به شکلی انسانى و محترمانه برخورد کنید. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است ماموران امنیتی باید به ضرب و شتم تظاهرکنندگان پایان دهند و به هیچ عنوان از #سلاح_گرم برای کنترل نظم عمومی و پراکنده کردن معترضان استفاده نکنند: «از سلاح گرم مطلقا استفاده نکنید جز برای دفاع از خود و دیگران در برابر تهدید قریب‌الوقوع مرگ یا صدمات جدی و تنها در صورتی که سایر روش‌های مقابله برای دفع تهدید کافی نباشد.» همچنین تاکید شده است که «خشونت توسط چند نفر نباید باعث شود با کل تجمع به عنوان یک تجمع خشونت‌آمیز برخورد شود.» عفو بین‌الملل همچنین از استفاده از #گاز_اشک‌آور و سلاح‌هایی که گلوله‌های مشقی، پلاستیکی یا رنگی شلیک می‌کنند انتقاد کرده و خواستار پرهیز از به کار بردن چنین سلاح‌هایی شده است: «استفاده از گاز اشک‌آور تنها زمانی مجاز است که سطح خشونت آن‌قدر بالا رفته باشد که دیگر راهی برای مهار تهدید به شکلی که فقط افراد خشونت‌گر را مستقیم هدف قرار دهد، وجود نداشته باشد.»

#پدرام_پذیره، فعال جریان صنفی دانشجویی، به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

به نقل از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، #پدرام_پذیره دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران توسط قاضی مقیسه به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. قرار بازداشت او نیز در جلسه دادگاه از ۱ میلیارد ریال به ده میلیارد ریال افزایش یافته است. او به هنگام بازداشت نایب دبیر شورای صنفی مرکزی و دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه بوده است. جریان صنفی دانشجویی زیر فشار شدید امنیتی قرار دارد. در خردادماه این جریان در بیانه‌ای گلایه کرده بود که «چرا کسی صدای جریان صنفی دانشجویی را نمی‌شنود؟» حکم سنگین پدرام پذیره در شرایطی صادر می‌شود که چندی پیش علی مظفری و سینا عمران، دو دانشجوی دانشگاه تهران به هشت سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از فعالیت سیاسی، و نیز محرومیت از حضور در احزاب و دسته‌جات سیاسی و فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شدند. ابراهیم خالدی، لیلا حسین‌زاده، سینا ربیعی و محسن حق‌شناس، از دیگر فعالان دانشجویی نیز با احکام سنگین پنج سال، شش سال، یک سال و دو سال حبس تعزیری در انتظار دادگاه تجدیدنظر هستند.

صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که هنوز #تحریم‌های_نفتی آغاز نشده است. موعد اجرای تحریم‌های نفتی در ۴ نوامبر / ۱۳ آبان است. ایسنا گزارش داده، در چهار ماه اخیر سه میلیون و ۵۸۰ هزار تن میعانات گازی از ایران صادر شده که ارزش آن به یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون و ۹۴۵ هزار دلار می‌رسد. میزان صادرات میعانات گازی در مدت مشابه سال گذشته، پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۲۴۰ تن به ارزش دو میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۷۱۳ هزار دلار بوده است. به لحاظ وزنی صادرات میعانات گازی تا پایان تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶,۹۶ درصد و از لحاظ ارزش ۱۶,۳۳ درصد کاهش داشته است. کارشناسان نفتی می‌گویند که صادرات #نفت ایران بر اساس بدترین سناریوها ممکن است به تنها ۷۰۰ هزار بشکه در روز، یعنی یک‌سوم میزان فعلی برسد.

رئیس #دادگاه_انقلاب در واکنش به صدور #احکام_سنگین برای دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات سراسری دی ماه: سعی می‌کنیم در چارچوب #قانون اقدامی انجام شود

#موسی_غضنفرآبادی، رئیس #دادگاه_انقلاب در رابطه با #احکام_دانشجویان بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۷ گفته است #وزیر_علوم در این رابطه نامه‌ای نوشته و پاسخ این نامه داده شده است: «ما گفتیم در چارچوب قانون شرایطی مطرح است و سعی می‌کنیم در چارچوب قانون اقدامی انجام شود.» پیش از این اما #عباس_جعفری_دولت‌آبادی #دادستان عمومی و انقلاب #تهران به خبرگزاری مهر گفته بود از وزارت علوم {تا این لحظه} نامه و اسامی‌ای داده نشده است: «بعد از پیگیری‌های تلفن، نام چند نفر را دادند. این تعدادی که ما شناسایی کردیم، احکام‌شان صادر شده و توصیه می‌کنیم به احکام خود اعتراض کنند و دادگاه‌های تجدیدنظر به این نکات توجه خواهند کرد.» جعفری دولت‌آبادی همچنین گفته بود: «پیشنهاد ما این است که ابتدا وزارت علوم اسامی اینها را به ما بدهد تا پرونده‌شان را ببینیم. اگر واقعا نهادهای امنیتی و پلیس به ما گزارش بدهند که اینها آن‌طور که در گزارشات اولیه آمده، نبوده‌اند حتما در محاکمه آنها توجه می‌شود.» گزارش‌های ارائه شده درباره دانشجویان به #قوه_قضاییه از سوی #وزارت_اطلاعات دولت #حسن_روحانی آماده شده است که با شعار خارج کردن دانشگاه‌ها از فضای امنیتی بر سر کار آمد.

حداقل و حداکثر #قد همچنان در میان #شروط_استخدام #آموزش‌و‌پرورش باقی ماندند

داشتن #حداقل_قد همچنان جزو #شروط_استخدام #آموزش‌و‌پرورش است. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ابطال بند مربوط به داشتن قد حداقل ۱۶۰ و حداکثر ۱۹۵ سانتیمتر قد به عنوان شرط استخدام در وزارت آموزش و پرورش، در هیأت عمومی #دیوان_عدالت_اداری رأی نیاورد و به این ترتیب همچنان قد متقضیان استخدام در آموزش و پرورش باید بین ۱۶۰ تا ۱۹۵ سانتیمتر باشد. #شرط_قد برای استخدام با شکایت یک شهروند از وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی دیوان عدالت اداری قرار گرفت اما تغییری در آن ایجاد نشد. این #قانون می‌تواند از مصادیق اعمال #تبعیض در میان شهروندان تلقی شود.

نماینده مجلس در مورد #زلزله_کرمانشاه: میلیاردها تومان پولی که مردم به حساب سلبریتی‌ها واریز کردند، چه شد؟

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه، در جلسه علنی چهارشنبه ۱۰ مرداد مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون‌های اصل ۹۰ و عمران در خصوص #زلزله_کرمانشاه، گفت: «نمی‌دانم میلیاردها تومان پولی که مردم به حساب سلبریتی‌ها واریز کردند، چه شد؟» او ادعا کرد که این افراد با نگه‌داشتن این پول‌ها در حساب‌شان حتما سود آن را هم برده‌اند. پیشتر در خردادماه، فرهاد تجری نماینده قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی از مدعی‌العموم خواسته بود به موضوع جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان توسط اشخاص معروف ورود کند تا مشخص شود این کمک‌ها به چه سرنوشتی دچار شده است. علی دایی سرمربی تیم فوتبال سایپا و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران که همزمان با زلزله کرمانشاه یک شماره حساب بانکی برای جمع‌آوری به کمک مردمی به زلزله‌زدگان اعلام کرده بود، بهمن سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «دادستانی حساب بانکی او را مسدود کرده است.» صادق زیباکلام مدرس دانشگاه یکی دیگر از شخصیت‌های حقیقی بود که توانست تحت عنوان کمک‌های مردمی بیش از ۳,۵ میلیارد تومان پول نقد جذب کند. او گفته بود که کمک‌های مردمی را برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری هزینه خواهد کرد. مصری همچین در نطق امروز خود با ادعای اینکه عده‌ای به اسم بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه بیش از یک میلیارد تومان وام گرفتند درخواست کرد که لیست این وام گیرندگان منتشر شود تا همه بدانند چه خبر است.

#اعتراضات ـ در دومین روز #اعتراضات_خیابانی در #شاپور_اصفهان، #نیروی_انتظامی به معترضان حمله کرد

تظاهرات #رانندگان، #کارگران، #بیکاران و سایر معترضان شهر #شاپورنو واقع در #اصفهان امروز چهارشنبه دهم مرداد برای دومین روز ادامه یافت. نیروی انتظامی که از ابتدای شکل‌گیری تظاهرات حضور گسترده‌ای در محل داشت تلاش کرد مانع پیش‌روی جمعیت شود اما موفق نشد. تظاهرکنندگان در حالی که شعار می‌دادند #«سکوت_هر_ایرانی_خیانت_است_به_ایران» وارد خیابان عطاالملک شدند. کلیپ‌هایی از حمله نیروی انتظامی به تظاهرکنندگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. موج جدید #تظاهرات_علیه_فقر، #بیکاری و #گرانی سه‌شنبه نهم مرداد در شاپورنو در اصفهان آغاز شد و به چند شهر دیگر گسترش یافت. تظاهرکنندگان در شاپور نو شعار می‌دادند #«مرگ_بر_گرانی» و #«کارگر_می‌میرد_ذلت_نمی‌پذیرد». آن‌ها با سردادن شعار «شاپوری باغیرت، حمایت، حمایت» خواستار پیوستن سایر شهروندان به تظاهرات شدند. تصاویر و خبرهایی از تظاهرات غروب سه‌شنبه در #کرج، #ساری و #رشت نیز منتشر شده است. تظاهرکنندگان در کرج شعار می‌دادند: بیکاری، تورم، بلای جان مردم/ توپ تانک فشفه، آخوند باید گم بشه/ وای به روزی که مسلح شویم. ماموران نیروی انتظامی که روز گذشته نیز به تظاهرکنندگان حمله کرده و دست‌کم در کرج به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرده بودند امروز هم در شاپور نو برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

مشاور #روحانی شرط #مذاکره_با_آمریکا را توقف تحریم‌ها دانست

در ادامه اظهارنظرهای مختلف مقام‌های جمهوری اسلامی درباره اعلام آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با رهبران ایران، #حسام‌‌_الدین_آشنا مشاور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در توئیتر خود خطاب به #ترامپ نوشت: «شما با اعلام بازگشت تحریم‌ها جنگی اقتصادی را علیه ما آغاز کردید، این جنگ را متوقف کنید، آنگاه درخواست مذاکره کنید. "بدون پیش‌شرط" یعنی "بدون اعمال تحریم".» مقام‌های حکومتی در حالی درباره سخنان اخیر ترامپ اظهارنظر می‌کنند که هنوز حسن روحانی در این‌باره سخنی نگفته است. روز گذشته (سه‌شنبه) محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرد، در حالی‌که علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از شورای عالی امنیت ملی خواست موضوع مذاکره مستقیم با آمریکا را بررسی کنند.

مشکل پرداخت دستمزد سرمربی #تیم_ملی فوتبال ایران به دلار کار را به وزارت خارجه کشاند

خبرگزاری فارس نوشته است که مسئولان #فدراسیون_فوتبال_ایران با کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی به توافق نهایی برای ادامه کار او رسیده‌اند اما با مانع پرداخت مبلغ قرارداد #کی_‌روش به دلار روبه‌رو شده‌اند. در ماه‌های اخیر قیمت دلار به‌شکل بی‌سابقه‌ای در ایران افزایش یافت و تا ۱۲ هزار تومان نیز رسید اما در دو روز اخیر افت کرد و به ۱۰ هزار تومان کاهش یافت. در چنین وضعیتی پرداخت حقوق کارلوس کی‌روش برای فدراسیون فوتبال ایران بسیار گران تمام می‌شود. از این رو فارس نوشته است که امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد فدراسیون مذاکراتی با وزارت امور خارجه ایران انجام داده تا از طریق این وزارتخانه انتقال مبلغ قرارداد کی‌روش حل شود. در صورت چنین توافقی کارلوس کی‌روش در هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که از ۱۵ دی تا ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ (۵ ژانویه تا یکم فوریه ۲۰۱۹) در امارات متحده عربی برگزار می‌شود همچنان سرمربی تیم ملی ایران خواهد بود. پیش از این گزارش‌هایی از علاقه فدراسیون‌های فوتبال الجزایر و کره جنوبی برای به خدمت گرفتن کی‌روش در تیم‌های ملی کشورشان منتشر شده بود.

عضو کمسیون کشاورزی مجلس: ۸۵ درصد منابع زیرزمینی #آب در ایران از دست رفته است

علی اکبری، عضو کمسیون کشاورزی مجلس به ایرنا گفته است که ۸۵ درصد منابع زیرزمینی #آب در ایران از دست رفته است. او برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی کشور را عامل این امر دانسته و گفته از خطرهای برداشت بی‌رویه آب، نشست زمین است. به گفته اکبری، برداشت آب به حدی بوده که دشت تهران سالانه ۱۸ سانتی متر افت پیدا می‌کند و در حال نشست است. ایران امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها را در نیم‌قرن اخیر تجربه کرد. به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو، آب‌های زیرزمینی کشور نیز به‌دلیل برداشت بی‌رویه یک متر افت کرده است. به دلیل افت سطوح سفره آب زیرزمینی، امروز از تعداد ۶۰۹ دشت در کشور ۳۵۵ دشت، ممنوعه است. دشت ممنوعه‌ به دشتی گفته می‌شود که در آن سطح آب سفره زیرزمینی به طور مستمردر آن افت دارد. حدود ۴۵ درصد چاه‌های موجود در ایران نیز غیر مجازند. وابستگی مصارف کشور به منابع آبی زیرزمینی در ایران ۵۵ درصد تخمین زده می‌شود.

حزب حاکم در انتخابات پارلمانی #زیمبابوه پیروز شد

کمیسیون انتخابات #زیمبابوه اعلام کرد که حزب حاکم «اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه – جبهه میهن‌پرستان» (زانو- پی‌اف) در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شده است. بر این اساس، حزب حاکم موفق شده است که از مجموع ۲۱۰ کرسی پارلمان، ۱۱۰ کرسی را از آن خود کند. «جنبش برای تغییر دموکراتیک»، حزب اپوزیسیون، ۴۱ کرسی را به‌دست آورده است. انتخابات پارلمانی زیمبابوه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دوشنبه گذشته ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد برگزار شد. رابرت #موگابه که چهار دهه بر این کشور حکومت کرد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نشد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه هنوز اعلام نشده است. ناظران پیش‌بینی رقابتی تنگاتنگ میان امرسون منانگاگوا از حزب حاکم و نلسون چامیسا، رهبر اپوزیسیون از «جنبش برای تغییر دموکراتیک» را کرده‌اند. منانگاگوای ۷۵ ساله که پیش از این وزیر دارایی و وزیر دفاع موگابه هم بود، ۲۴ نوامبر / ۳ آذر سال گذشته سوگند ریاست جمهوری تا انتخابات را ادا کرد و جایگزین موگابه شد. اگر هیچ کاندیدایی نتواند اکثریت آرا را به‌دست آورد انتخابات در تاریخ ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور به دور دوم خواهد کشید.

یک اقتصاددان در ایران: بهای #مسکن به ۱۲ برابر درآمد سالانه خانوار رسید

کمال اطهاری، پژوهشگر اقتصاد توسعه در ایران گفت: «بهای #مسکن به ۱۲ برابر درآمد سالانه خانوار رسیده در حالی که حد تحمل آن ۵ برابر است.» به‌گفته او رانت‌جویان در هر دولتی و در هر دوره‌ای حضور دارند و فساد سیستماتیک در کشور هم از همین موضوع نشات می‌گیرد. در بخش مسکن در اثر همین اقدامات، ‌ «واحدهای مسکونی خالی در اعداد و ارقام میلیونی روی دست باقی مانده است بنابراین عرضه مسکن کم نبوده اما بازار قفل است». اطهاری این قفل‌شدگی در بازار مسکن را ناشی از ساختار اقتصادی کشور دانست که خصلت رانتی ایران به این شرایط افزوده و اوضاع را سخت‌تر کرده است. صدیف بدری، نماینده اردبیل و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس یکشنبه ۹ مرداد از افزایش ۶۰ درصدی نرخ مسکن در برخی مناطق کشور خبر داده بود.