ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأیید محکومیت #روزبه_مشکین‌خط، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به مجموعاً ۲۸ سال زندان در دادگاه تجدیدنظر

حکم دادگاه بدوی #روزبه_مشکین‌خط، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به مجموعاً ۲۸ سال زندان در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران مورد تأیید قرار گرفت. مشکین‌خط سردبیر وب‌سایت توقیف‌شده «انتخاب خبر» و دبیرکل حزب «ایران سرافراز» است. مشکین‌خط چهار شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ و پس از مسدودشدن سایت انتخاب خبر بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «زمانه» گفت که روزبه مشکین‌خط در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه به اتهام تشکیل گروه به ۱۱ سال زندان، به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی هر کدام به ۶ سال زندان، به اتهام نشر اکاذیب به ۳ سال زندان و به اتهام تشویش اذهان عمومی به ۲ سال زندان محکوم شده بود. این حکم بدون تغییر تأیید شد. بر اساس قانون تجمیع مجازات کیفری جمهوری اسلامی، بیشترین میزان مجازات قابل اجرای روزبه مشکین‌خط ۱۱ سال حبس خواهد بود. مشکین‌خط سال گذشته در حساب توئیتری خود خواهان برگزاری رفراندوم برای گذار به دموکراسی و آغاز مذاکره با ایالات متحده شده بود.

#علی_لاریجانی، رئیس #مجلس شورای اسلامی: سیستم اداری کشور بزرگ و مشکل‌آفرین است، خصوصی‌سازی شود

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۱۰ مرداد در دیدارِ با اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، اعلام کرد که نظام اداری ایران بزرگ و مشکل‌آفرین است. لاریجانی گفت: «دولت‌ها باید کمترین دخالت را در اقتصاد داشته، تنها بسترها را فراهم کرده و از بخش خصوصی حمایت کنند.» حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دو سال قبل که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود و زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی فراهم بود، خواهان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بخش‌های بالادستی اقتصاد ایران به بخش خصوصی شده بود. روحانی در سخنانی که در ماه رمضان آن سال ایراد کرد، در انتقاد از فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران گفته بود: « بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.» با خروج آمریکا از برجام اما روند سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش اطمینان داد که همچنان «همه بخش‌های کشور به دنبال این هستند که بسترهای سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و فضا را برای سرمایه‌گذاران باز کنند.»

#سپاه_پاسداران: #تحریم_ظریف نمایانگر درماندگی و ضعف آمریکاست

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای تحریم محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را نمایانگر «استیصال، واماندگی و ضعف» آمریکا جلوه داد و این اقدام را ناشی از «دیپلماسی مبتنی بر مقاومت» ایران دانست. سپاه پاسداران در این اطلاعیه از تلاش محمد جواد ظریف «در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه دشمن» برای «اقتداربخشی به نظام» قدردانی کرده است. «نظام» اغلب نام مستعار رهبر جمهوری اسلامی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد به سبب آنکه ظریف زیر فرمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند، او را تحریم کرده است. پیش از این در ژوئن/ تیر سال جاری وزارت خزانه‌داری آمریکا خامنه‌ای و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

#مهدی_کوخیان، فعال مدنی در زندان با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب زد

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد که مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان مراغه در اعتراض به مخالفت دادستانی با اعزام او به مرخصی استعلاجی و انتقال به مراکز پزشکی تخصصی، از روز چهارشنبه ۹ مردادماه با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب زد و به قرنطینه این زندان منتقل شد. گفته می‌شود که نگهداری مهدی کوخیان در سلول‌های انفرادی در زمان بازداشت تحت شرایط نامناسب منجر به بروز عفونت در بخش‌هایی از بدن او شده که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی اکنون به مشکلی حاد تبدیل شده است. پزشکان بهداری زندان مراغه توصیه کرده‌اند که کوخیان به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شود اما دادستانی با آن مخالفت کرده است. مهدی کوخیان از فعالان مدنی شناخته‌شده در شهرستان ملکان و مدیر کانال تلگرامی «شهر خبر ملکان» است. نیروهای امنیتی کوخیان را ۱۹ فروردین ماه سال جاری بازداشت کردند. دادگاه انقلاب مراغه او را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع سازمان‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های مخالف نظام» به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. او یک بار نیز در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ بازداشت شده بود که با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، ۲۳ بهمن همان سال به‌صورت موقت از زندان آزاد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: ۷۰ درصد کتاب‌های درسی در ایران «مردانه» است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که ۷۰ درصد #کتاب‌های_درسی از لحاظ تصاویر، اسامی، نقش‌های کلیدی، ابزاری، پدید آورندگان و سایر مؤلفه‌ها #مردانه است. جواد حسینی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی، نرخ جذب جمعیت پایه تحصیلی به تفکیک جنس، نرخ باسوادی، نرخ ترک تحصیل به تفکیک جنس و میزان برخورداری دانش آموزان از اردوگاه ها و مراکز تربیتی را از جمله شاخص های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش است، گفت: «در پژوهشی که حدود ۱۰ سال پیش با رویکرد بررسی #کلیشه‌های_جنسیتی در کتاب‌های درسی تمام مقاطع تحصیلی انجام دادم؛ به این نتیجه رسیدم که ۷۰ درصدکتاب‌های درسی به لحاظ تصاویر، اسامی، پدید آورندگان، نقش‌های کلیدی، ابزاری و بسیاری از موارد دیگر مردانه است.» سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته امروز رویکردها به گونه‌ای است که این شاخص را کاهش دهیم و مترصد هستیم تا بخشنامه دولت مبنی بر واگذاری حداقل ۳۰ درصداز پست‌های کلیدی به زنان را در این وزارتخانه عملی کنیم.

بخشنامه دولت #چین برای چینی کردن #اسلام اهالی مسلمان: به «حلال» دیگر نگویید «حلال»

چینی کردن اسلام به پکن، پایتخت چین هم رسید. خبرگزاری رویترز نوشته است که رستوران‌ها و مغازه‌ها در پکن از این پس اجازه ندارند که از کلمه «حلال» بر سردر خود استفاده کنند و یا حروف عربی و نمادهای اسلامی را به‌کار ببرند. یکی از مغازه‌دارها گفته است که مقام‌های مسئول گفته‌اند این علائم و نوشته‌ها «خارجی» محسوب می‌شوند و باید در آینده فرهنگ چینی بیشتر معرفی شود. در دیگر نقاط چین این قانون از مدت‌ها پیش به‌اجرا گذاشته شده است. سال گذشته در منطقه نیگشیا، نام رودخانه «آیی» را به دلیل آن‌که شبیه به نام عایشه، یکی از زنان محمد پیامبر اسلام، شنیده می‌شود، تغییر دادند. این رودخانه اکنون دیانونگ نام دارد. در نیگشیا مسلمانان بسیاری از اقلیت «هویی» زندگی می‌کنند. همچنین در یینسوهان، مرکز این منطقه چند سال پیش نمادهای اسلامی برچیده شدند.

#اعتصاب #کارگران_تراورس حوزه احمدآباد به روز پنجم کشیده شد

کارگران #تراورس حوزه احمدآباد مشهد روز پنجشنبه ۱۰ مرداد برای پنجمین روز دست از کار کشیدند و خواستار پرداخت حقوق معوقه و حق بیمه خود شدند. کارگران که در ایستگاه راه‌آهن تجمع کرده‌اند گفته‌اند سه ماه است #حقوق نگرفته‌اند و به دلیل نپرداختن #حق_بیمه از سوی کارفرما دفترچه‌های بیمه درمانی آن‌ها نیز تمدید نشده است. تراورس یکی از مهمترین پیمانکاران خطوط راه‌آهن است و بخش زیادی از کارگران ابنیه و فنی راه‌آهن تحت پوشش آن قرار دارند. تعویق حقوق کارگران راه‌آهن کارگران تحت پوشش تراورس و سایر پیمانکاران در روزهای اخیر به اعتصاب و تجمع کارگران چندین شهر منجر شده است. چهارشنبه نهم مرداد کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه خراسان مقابل فرمانداری نیشابور تجمع کردند. هشتم مرداد کارگران راه‌آهن نورآباد شازند در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خرداد و مزایای خود دست از کار کشیدند و دوشنبه هفتم مرداد کارگران راه‌آهن بندرعباس خط راه‌آهن را مسدود کردند.

یک کارگر مقنی در دیواندره و یک #کودک_کار در میانه جان باختند

چهارشنبه نهم مرداد یک #کودک_کار در شهر میانه واقع در آذربایجان شرقی جان باخت و یک #کارگر_مقنی در دیواندره در کردستان در اثر سقوط در چاه جان خود را از دست داد. در کاشان نیز یک کارگر مقنی که ۲۴ ساعت در چاه محبوس شده بود، نجات یافت و به بیمارستان منتقل شد. حادثه دیواندره شامگاه چهارشنبه اتفاق افتاد و طی آن کارگر ۵۰ ساله‌ای حین کار در چاه سقوط کرد و جان باخت. به گفته‌ی مسئول آتش نشانی شهرداری دیواندره جسد بی‌جان این کارگر که اهل روستای رشیدآباد بود، به پزشکی قانونی منتقل شده است. حادثه برای کودک کار در میانه روی داد. کودک ۱۲ ساله‌ی اهل روستای بناوران حین چرای گوسفندان برای نجات بره‌ای که در استخر بدون حفاظ سقوط کرده بود به درون آب پرید و غرق شد. کارگر مقنی اهل روستای نوش‌آباد در کاشان هم در چاه سقوط کرده و ۲۴ ساعت در درون چاه محبوس بود. او که مصدوم شده بود به بیمارستان منتقل شده است.

مجموع ۵۵ سال حبس برای #یاسمن_ آریانی، #منیره_عربشاهی و #مژگان_کشاورز به دلیل اعتراض به #حجاب_اجباری

یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز فعالان مدنی معترض به حجاب اجباری که در زندان قرچک ورامین به سر می‌برند، مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. حکم دادگاه انقلاب با حضور این سه متهم و بدون حضور وکلا به آنها ابلاغ شده است. از جمله اتهامات این افراد «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» اعلام شده است. این سه زن در متروی تهران بدون روسری به زنان گل می‌دادند و پیش از آن هم به حجاب اجباری اعتراض کرده بودند. بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام «توهین به مقدسات» نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. لازم به ذکر است در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود.

#کلی_نایت_کرافت نماینده آمریکا در #سازمان_ملل متحد شد

نمایندگان سنای آمریکا صلاحیت کلی نایت کرفت، به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل متحد را تأیید کردند. ۵۶ نفر از نمایندگان به او رأی مثبت و ۴۳ نفر به نامزد ترامپ برای نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل رأی منفی دادند. کلی نایت کرفت پیش از این، سفیر آمریکا در کانادا بود. پس از کناره‌گیری نیکی هیلی در هفت ماه قبل، کرسی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خالی مانده بود. در دورانی که هیلی آمریکا را در سازمان ملل نمایندگی می‌کرد، این کشور کمک‌های مالی خود به آژانس کمک به آوارگان فلسطینی را قطع کرد و از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خارج شد. ترامپ پیش از این ابتدا هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به عنوان جانشین نیکی هیلی معرفی کرده بود. اما ناوئرت تقاضای خود را برای پست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل پس گرفت. کلی نایت کرافت، سفیر پیشین آمریکا در اوتاوا یک سرمایه‌دار اهل کنتاکی‌ست. شوهر او جوی کرافت میلیاردر است و یکی از مدیران صنایع ذغال‌سنگ آمریکاست. جوی کرافت و همسرش در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از دونالد ترامپ پشتیبانی کردند.

#پیونگ‌یانگ رسماً آزمایش یک سامانه موشکی تهاجمی تازه را تأیید کرد

پیونگ یانگ رسماً تأیید کرد که چهارشنبه گذشته دو موشک بالستیک کوتاه‌برد را پرتاب کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که این موشک‌ها بخشی از یک سامانه موشکی تهاجمی تازه‌اند. بر اساس این گزارش کیم جونگ اون شخصاً بر آزمایش موشکی چهارشنبه ۳۱ ژوئیه/ ۹ مرداد در بندر وونسان نظارت داشت. در این گزارش گفته شده که ماهیت سامانه موشکی تازه کره شمالی تهاجمی است و با توجه به رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در شبه‌جزیره کره برای حمله به تأسیسات و پایگاه‌های نظامی کره جنوبی طراحی شده است. منابع مستقل ماهیت تهاجمی این موشک‌ها را هنوز تأیید نکرده‌اند. پیونگ‌یانگ روز گذشته اعلام کرد در پاسخ به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که قرار است به زودی در شبه‌جزیره کره برگزار شود آزمایش موشکی جدید را انجام داده است. جمعه هفته گذشته هم کره شمالی یک آزمایش موشکی انجام داد. هدف کره شمالی از این آزمایش‌ها پرتاب موشک‌های بالستیک با برد محدود در آستانه تحمل آمریکاست.