ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با پاسپورت ایرانی نمی‌توانید حساب بانکی باز کنید، حتی در #چین

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرده است که اگر فردی با پاسپورت ایرانی در چین یا روسیه درخواست خدمات بانکی کند، از ارائه آن خودداری می‌شود. پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر بود که برخی بانک‌های ایتالیا و فرانسه محدودیت‌هایی برای مشتریان ایرانی در این کشور قايل شده و حتی در پاره‌ای موارد حساب‌های برخی از ایرانیان را بسته‌اند. بخشی از مشکل محرومیت بانکی ایرانی‌ها به خاطر تحریم‌های آمریکاست و بخشی دیگر به دلیل عدم تصویب اف.ا.تی.اف و قرار گرفتن در فهرست سیاه آن. مقامات و رسانه‌های دولتی ایرانی در ماه‌های اخیر ابراز امیدواری کرده بودند که با جایگزینی سامانه پرداختی بین بانکی «سی. آی. پی. اس» چین و «میر» روسیه به جای سوئیفت، مشکلات مبادله بین‌المللی بانکی ایران حل شود. به گفته حریری اما «مشکل اصلی مبادلات ما در سوئیفت نیست بلکه این است که هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست، چون در مظان پولشویی هستیم و این منهای تحریم‌های آمریکاست که باعث فشار مضاعف بر روی ما شده است.»

#خسرو_سینایی سینماگر برجسته ایرانی درگذشت

خسرو سینایی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و آهنگساز ایرانی، امروز ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ به دنبال ابتلا به کووید ۱۹ درگذشت. خسرو سینایی فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین بود. آثار او معمولا بر اساس مسایل اجتماعی بودند. سینایی در سال ۱۳۸۷ نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور را برای ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، گفتگو با سایه، فرش، اسب، ترکمن و عروس آتش از آخرین آثار سینمایی او بودند. عروس آتش یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های ایرانی است که به تاثیر آداب و سنن بر سرنوشت زنان می‌پردازد. سینایی مدتی پیش از مرگ درباره شیوع ویروس کرونا گفته بود: «بشر از مدت‌ها پیش فراموش کرده بود که جزئی از طبیعت است، باید حرمت آن را حفظ کند. حالا همه آدم‌ها به فکر فرو رفته‌اند که بعدا چه خواهد شد و امیدوارم که بعد به فکر اصلاح بسیاری از مسائل بیفتند.»

برافراشته شدن پرچم طالبان در قلب تهران

یک مهاجر افغانستانی در ایران به‌نام عارف احمدی با انتشار تصاویری مربوط به تجمع حامیان طالبان در پارک ملت تهران، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «آتش‌بس سه روزه عید بر طالبان مقیم تهران هم تاثیر مثبت گذاشته، به‌صورت آزادانه و با پرچم بی‌رنگ‌شان گشت و گذار می‌کنند و از صلح و آرمش لذت می‌برند.» این کاربر نوشته است که تنها پس از اینکه با تجمع کنندگان به «زبان پشتو» حرف زده، آنها اجازه عکس‌برداری به او داده‌اند. تجمع هواداران طالبان روز جمعه دهم مرداد ماه در پارک ملت تهران برگزار شده است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، پایگاه خبری انصاف نیوز به نقل از نگهبان پارک محل تجمع، نوشت که تعداد تجمع کنندگان حدود ۱۰ نفر بوده است. این منبع همچنین نوشته، دقایقی پس از حضور هواداران طالبان و برافراشته شدن پرچم آنها، نگهبانان پارک این تجمع را بر هم زده و افراد حاضر را به کلانتری ۱۴۵ تهران تحویل داده‌‌اند. انتشار خبر برپایی تجمع از سوی هواداران طالبان در تهران اما مورد توجه بسیاری از کاربران فارسی زبان اعم از ایرانی و افغان در توئیتر شده است. یک کاربر افغان به نام «کتاب‌فروش کابلی» با بازنشر عکس‌های مربوط به این تجمع در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به مسئولان حکومتی ایران نوشته: «نظامی که امروز دستور شلیک به کولبر را می‌دهد فردا فوج فوج طالب تروریست را از داخل خود ایران برای کشتن هم‌وطن من خواهد فرستاد.» مقام‌های رسمی دولتی در ایران اما تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

#سیل جان ۱۵ کودک و یک زن را در ولایت #ننگرهار #افغانستان گرفت

به گفته تمیم عارف مومند، سرپرست ولایت ننگرهار افغانستان، جاری شدن سیل در شامگاه جمعه ۱۰ مرداد در منطقۀ «قلعتک» ولسوالی «کوز کنر» این ولایت، جان ۱۶ تن از جمله ۱۵ کودک و یک زن را گرفت. سایت خبری «سلام وطندار» صبح شنبه ۱۱ مرداد به نقل از مقام‌های محلی گزارش کرد: جسد یک کودک هنوز ناپدید است و چهار کودک هم زخمی شده‌اند. سرپرست ولایت ننگرهار بدون اینکه جزئیات دقیقی از خسارت سیل ارائه کند، گفت: «در این سیلاب‌ها ده‌ها خانه و جایدادهای شخصی مردم نیز ویران شده است.» به گفته او گروه‌های نجات برای کمک فوری به منطقه آسیب‌دیده اعزام می‌شوند.

پزشکی قانونی: ‌جسد #قاضی_منصوری به خانواده‌اش تحویل داده شد

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از تحویل جسد قاضی منصوری به خانواده‌اش خبر داد. عباس مسجدی آرانی درباره آخرین روند بررسی جسد قاضی منصوری و تعیین علت فوت او گفته هنوز نتیجه این پرونده به مراجع قضایی اعلام نشده است. به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، حدود ۱۰ روز پیش جسد او به پزشک قانونی منتقل شده و بررسی‌های اولیه (معاینه جسد) انجام شده است، اما به دلیل اینکه در حوزه سم‌شناسی و پاتولوژی فرآیندهای آزمایشگاهی و آماده‌سازی لام‌های تشخیصی فرآیندی طولانی است، در یکی دو هفته آینده پاسخ به مرجع قضایی اعلام خواهد شد. تحویل پیکر قاضی منصوری با دستور مقام قضابی به خانواده‌اش داده شده و این پرونده در دادسرای امور جنایی تهران در حال رسیدگی است. نتایج اولیه کالبدشکافی جسد غلامرضا منصوری در بخارست نشان می‌دهد که مرگ قاضی متواری و متهم به اخذ رشوه در گرونده اکبر طبری توام باخشونت و شتابزدگی بوده و در اثر برخورد با جسم سخت اتفاق افتاده است. برخی فعالان حقوق بشری تلاش کرده بودند شواهد علیه قاضی منصوری را برای ارائه به دادگاه و دستگیری او در خارج از ایران جمع‌آوری کنند. دادخواست برای دستگیری و محاکمه منصوری در آلمان را بیش از ۶۰۰۰ نفر امضا کرده ‌بودند. سازمان گزارش‌گران بدون مرز هم اعلام کرده بود که علیه بازپرس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به دلیل سرکوب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران در ایران، شکایتی تسلیم دادستانی فدرال آلمان کرده است.