ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین کشته و زخمی در درگیری گروه‌های مسلح در خلده در جنوب بیروت

به گزارش رسانه‌های لبنانی، گروه‌های مسلح یکشنبه یکم اوت / ۱۰ مرداد در خلده در جنوب بیروت با یکدیگر درگیر شدند. اعضای حزب‌الله لبنان و نیز اعضای قبیله‌های عرب منطقه در این درگیری‌ها حضور داشتند. چندین تن تا کنون کشته و زخمی شده‌اند. دست‌کم سه تن در این تیراندازی‌ها جان دادند. علت اصلی درگیری مشخص نیست اما برخورد در تشییع جنازه عضو حزب‌الله رخ داد که شنبه در یک مراسم عروسی به قتل رسید. نیروهای ارتش لبنان برای کنترل وضعیت به منطقه اعزام شده‌اند. گزارش‌های رسانه‌ای از حضور تک‌تیرانداز در خلده خبر می‌دهند. مقام‌ها از مردم خواسته‌اند که از عبور از بزرگراه بپرهیزند. ارتش ورودی‌ها به خلده را بسته است. لبنان در ماه‌های اخیر با بحران اقتصادی وخیمی مواجه بوده است. برق پی‌درپی قطع می‌شود. وضع آب بهتر نیست و پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از مردم دسترسی به آب آشامیدنی را به‌زودی از دست بدهند. قیمت مواد غذایی روزبه‌روز بالاتر می‌رود. بنزین کمیاب و گران شده و صف‌های طولانی از برابر پمپ‌بنزین‌ها محو نمی‌شوند. دارو نیز کمیاب است.

وزیر بهداشت در نامه به علی خامنه‌ای: نظام سلامت در آستانه فروپاشی است، کشور دو هفته باید تعطیل شود

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهان دخالت او برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور شد. نمکی در این نامه با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌ها و عدم قرنطینه و «ورود اتباع خارجی» نوشت: «مستحضرید پس از ۱۸ ماه صبوری، اعتراض ۶۶ مدیر نظام سلامت طی نامه‌ای در دو روز گذشته و التماس آنها برای استمداد بیان شد و خود را ناچار دیدیم تا از محضر حضرتعالی استمداد ویژه بطلبیم. از مدتها پیش در مکاتبات متعدد خطرات همه‌گیری با ویروس وحشی و سرکش دلتا را گوشزد کردیم.» وزیر بهداشت نسبت به فروپاشی نظام سلامت هشدار داد: «چه کسی باید از تاب‌آوری مدافعین مظلوم و غریب سلامت بگوید که ۱۸ ماه یک روز استراحت نداشته‌اند و یک شب راحت نخوابیده‌اند؟ اگر این نظام فروریخت، اگر تاب آوریش از کف رفت چگونه جبران خواهد شد؟ چه ساختاری را و چگونه جایگزین خواهیم کرد؟» سعید نمکی که در این نامه نوشته «روزبه‌روز تنهاتر شدیم»، از علی خامنه‌ای خواست تا او و همکارانش را «کماکان مشمول عنایت ویژه» قرار دهد و برای تعطیلی دوهفته‌ای کشور دخالت کند: «شاید دوهفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل‌توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد. اگر روزانه هزاران نفر در کلینیک‌های تخصصی و سرپایی درمان نمی‌شدند و این بار هم قرار بود به تخت‌های بیمارستانی تحمیل شود از مدت‌ها پیش تخت کم می‌آوردیم ولی متأسفانه فشار به گونه ایست که نگرانم این طرح هم پاسخ ندهد مگر آنکه سریعاً با اقدامات پیشگیرانه و افزایش رعایت پروتکل‌ها از بار تصاعدی بیماری بکاهیم.» ایران درگیر موج پنجم همه‌گیری کرونا به دلیل شیوع نسخه دلتا است و روند واکسیناسیون در آن به‌کندی پیش می‌رود. وضعیت در ۲۹ استان ایران قرمز اعلام شده. و بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمار مرگ براثر ابتلا به کرونا در یک هفته گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وخیم‌ترشدن وضعیت سلامت ناهید تقوی، شهروند ایرانی ــ آلمانی زندانی پس از ابتلا به کرونا در اوین؛ مسئولان قضایی با مرخصی درمانی موافقت نمی‌کنند

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در بیانیه‌ای از وخامت حال مادرش و بی‌توجهی مسئولان قضائی جمهوری اسلامی خبر داد و نوشت: «متأسفانه ما هنوز موفق به گرفتن مرخصی درمانی برای مادرم ناهید تقوی نشده‌ایم ... وضعیت مادرم بدتر شده. او علاوه بر سمپتوم‌های متعارف مثل تب و بدن‌درد و حالت تهوع، دچار نوسان شدید فشارخون است. او به دیابت نیز مبتلا است و به‌شدت درخطر وخیم‌ترشدن بیماری قرار دارد.» او رفتار مقام‌ها را «غیرمسئولانه» خواند. مریم کلارن ۲۹ تیر به «زمانه» گفته بود مادرش ناهید تقوی، آرزو قاسمی و رضوانه احمد خان‌بیگی را به دلیل بروز علائم و نشانه‌های کرونا به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل کردند. تست کرونای او مثبت اعلام شد. ناهید تقوی ۶۶ ساله از بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای همچون فشارخون و دیابت رنج می‌برد و مقام‌های قضایی تاکنون با اعطای مرخصی به او مخالفت کرده‌اند. در روزهای گذشته ویروس کرونا برای دومین بار تنها طی یک ماه گذشته در بند زنان زندان اوین شیوع پیدا کرد و همچنان تعداد مبتلایان و زندانیانی که علائم کرونا در آنها مشاهده شده رو به افزایش است. بر اساس اطلاعات رسیده از یک منبع آگاه به «زمانه»، علاوه بر ناهید تقوی زندانیانی همچون نیلوفر بیانی، گیتی ذوالفقاری، ناهید فتحعلیان، معصومه عسگری، شیده علیرضایی، نیره بهنود، نرگس ادیب، نسرین کیان‌پور، مریم حاج حسینی، و رویا ایزدپناه علائم ابتلا به کووید-۱۹ را دارند اما به آنها مرخصی داده نمی‌شود. در آخرین خبرها، تست کرونای نیلوفر بیانی و سه زن زندانی دیگر در بند زنان زندان اوین مثبت شده است.

همزمان با افزایش ۳۰ درصدی آمار مرگ ناشی از کرونا، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید کسی که نمی‌خواهد مراسم محرم برگزار شود «ابلیس است»

محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حالی که چرخش ویروس کرونا در ایران شتاب بیشتری گرفته و وضعیت در ۲۹ استان قرمز اعلام شده است، مخالفان برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم را «ابلیس» خواند و گفت: «امسال بیش از سال گذشته و چندین برابر وظیفه خودمان را تعظیم شعائر حسینی می‌دانیم. حال و هوای شهرها در این کشور حسینی باید معلوم شود که محرم است و کسی که نمی خواهد اینگونه باشد، ابلیس است. » قمی در همایش هیئت های عزاداری شمار «هیئت های مذهبی ثبت شده به غیر از روضه و مجالس خانگی» را حدود ۱۰۰ هزار هیئت اعلام کرد. او که به نظر می‌رسید مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا را خطاب قرار داده که با برگزاری تجمع‌های مذهبی در ماه های قبل مخالفت کردند، گفت: «اگر مساله مراعات شیوه نامه های بهداشتی است که اصرار کردیم هیاتی‌ها بیش از همه رعایت کردند و برگزاری برنامه‌ها با انضباط و مراعات بوده است». قمی از شرکت‌کنندگان در همایش ۱۰ هزار هیئت مذهبی برگزیده خواست که اجازه ندهند هیئتی تعطیل شود. از زمان اعلام رسمی همه‌گیری کرونا در ایران تا به امروز هیئت های مذهبی و حتی برخی از مراجع و شخصیت مذهبی صاحب مقام با ممنوعیت برگزاری مناسک مذهبی به صورت جمعی مخالفت کرده‌اند. وزارت بهداشت و درمان نیز نتوانسته است مانع برگزاری مراسم مذهبی شود. چندی قبل برگزاری مراسم «مسلمیه» در شهر ری انتقاد معاون وزیر بهداشت و درمان را برانگیخت. ایرج حریرچی از برگزارکنندگان این مراسم خواست از مردم عذرخواهی کنند. سازمان تبلیغات اسلامی در حالی بر برگزاری مراسم عزاداری در دهه نخست محرم اصرار دارد که بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمار مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در یک هفته گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دارو بدون نسخه تا ۱۵۰ درصد گران شد

فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت داروهای بدون نسخه خبر داد. او سیاست‌های ارزی دولت را دلیل افزایش قیمت دارو دانست و گفت: «بر اساس تغییر سیاست‌های تخصیص ارز برای دارو‌های بدون نسخه، دیگر ارز ترجیحی یعنی همان ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده نمی‌شود و واردات ارز مواد پایه و واسطه آنها با نرخ ارز نیمایی صورت می‌گیرد؛ بنابراین هزینه واردات مواد پایه دارو‌های بدون نسخه به حدود ۵ برابر افزایش پیدا کرده است». به گفته اختراعی با وجود افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه داروهای بدون نسخه، افزایش قیمت این داروها از این رقم کمتر است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است قیمت یک ورق قرص استامینوفن بیشتر از ۱۰۰ درصد و یک شربت دیفن هدرامین بیشتر از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. دولت جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۷ پس از شوک ارزی تخصیص ارز با نرخ مرجع برای واردات دارو و کالاهای اساسی را محدود و شمار زیادی از این کالاها را از فهرست ارز ترجیحی خارج کرد.

نفتالی بنت ایران را به حمله به نفت‌کش اسرائیلی متهم کرد ــ وزارت خارجه ایران: اتهام واهی است

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۰ مرداد / یک اوت جمهوری اسلامی ایران را مستقیماً به حمله پهپادی به یک نفت‌کش اسرائیلی متهم کرد. بنت گفت: «ایرانی‌هایی که با پهپاد به مرسر استریت حمله کردند، می‌خواستند به یک هدف اسرائیلی ضربه بزنند. در عوض، عمل راهزنانه آنها به مرگ یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی انجامید.» نخست‌وزیر اسرائیل همچنین ایران را به تلافی‌جویی تهدید کرد: «ما می‌دانیم چگونه به روش خودمان به ایران پیام بفرستیم». پنج‌شنبه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه حمله‌ای با پهپاد انتحاری به نفت‌کش مرسر استریت زیر مدیریت شرکت زودیاک ــ با مالک اسرائیلی ــ در نزدیکی سواحل عمان صورت گرفت و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن را کشت. این نخستین حمله مرگبار در نبرد دریایی مخفی ایران و اسرائیل در سال‌های اخیر بود. با وجود این، جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله را تکذیب کرد. حسین خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه ۱۰ مرداد در واکنش به سخنان نفتالی بنت گفت: « موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن‌های واهی بردارد. این بار اولی نیست که رژیم اشغالگر قدس این چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند. این رژیم هرجایی رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است. مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهونیستی را به منطقه باز کرده‌اند.» او گفت: «هرکسی باد بکارد، طوفان درو می‌کند». شبکه تلویزیونی العالم وابسته به ایران در یک خبر «نیروهای مقاومت سوریه» را مسئول حمله به نفت‌کش مرسر استریت دانسته است.

طالبان با سه راکت به فرودگاه قندهار حمله کرد

شامگاه شنبه ۳۱ ژوئیه/ ۹ مرداد فرودگاه قندهار به عنوان یکی از مهمترین فرودگاههای افغانستان هدف سه راکت قرار گرفت. به گفته مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار این حملات موجب توقف موقت تمامی پروازها از فرودگاه قندهار شده است. او گفت که پروازها به زودی از سر گرفته خواهند شد اما زمان مشخصی را برای این کار اعلام نکرد. چند ساعت پس از تأیید حمله به فرودگاه قندهار از سوی مقام های دولت افغانستان، طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفت. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان که در ماه های اخیر به جنگ علنی با دولت افغانستان روی آورده است، گفت که این حملات به دلیل اینکه دولت از فرودگاه قندهار برای حمله به طالبان استفاده می‌کرد صورت گرفته است. طالبان از چهارشنبه هفته گذشته بر شدت حملات خود برای تصرف ولایت هرات افزوده اند به گونه‌ای که ساکنان ولسوالی هایی که به تصرف طالبان درآمده خانه هایشان را ترک کرده‌اند و مغازه و بازارها نیز در برخی شهرها تعطیل شده است.

دو کارگر فولاد سپهر شرق عجب‌شیر یک هفته پس از حادثه کاری جان باختند

دو کارگر شرکت فولاد «سپهر شرق» عجب‌شیر که در روز شنبه (دوم مرداد ماه) بر اثر پرتاب مواد مذاب و گدازه‌های درون کوره به همراه دو همکار دیگر خود دچار سوختگی شده بودند، بعد از یک هفته بستری روز ۹ مرداد در بیمارستان سینای تبریز جان باختند. خبرگزاری دولتی کار ایران هویت دو کارگر فوت شده را «هادی علی‌نژاد اصل» و «منوچهر کیائی» اعلام کرد. این دو کارگر به همراه دو تن دیگر از همکارانشان شنبه دوم مرداد دچار آتش سوزی شدند. به گفته یک منبع مطلع که نامش فاش نشده حال عمومی دو نفر دیگر از کارگران که در این حادثه دچار سوختگی کمتری شده بودند، خوب است.

منیره عربشاهی به دلیل وخامت وضع جسمانی از زندان کچویی به بیمارستان منتقل شده است

منیره عربشاهی که به دلیل اعتراض به حجاب اجباری در زندان کچویی تهران نگهداری می‌شود، شنبه نهم مرداد به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیرون از بیمارستان منتقل شده است. بابک پاک‌نیا وکیل این زندانی در توییتر نوشته که موکلش به بیمارستان منتقل شده است. او از مسئولان قضایی تقاضا کرده به دلیل وخامت حال منیره عربشاهی با مرخصی موکلش موافقت کنند «تا خانواده ایشان بتوانند امور درمانی را سریع‌تر و مساعدتر پیگیری کنند». منیره عربشاهی از سوی دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان محکوم شده است که پنج سال از این محکومیت قابل اجرا است.

پاسخ تلویحی ظریف به انتقادهای خامنه‌ای: شهادت می‌دهم هیچ‌کدام از مذاکره‌کنندگان هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حاشیه آخرین جلسه هیئت وزیران به صورت تلویحی به انتقادهای علی خامنه ای که از دولت حسن روحانی به خاطر اعتماد به دولت های غربی و به ویژه آمریکا انتقاد کرده بود، گفت: شهادت می‌دهد «هیچ کدام از مذاکره کنندگان هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند». او که در روزهای پایانی سال گذشته به دلیل افشاء مصاحبه اش با سعید لیلاز مورد مذمت خامنه ای قرار گرفت، افزود: «به عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم. » ظریف که انتشار تاریخچه مذاکرات برجام را در آینده نزدیک وعده کرد، بدون اینکه توضیح بیشتری ارائه کند، محقق نشدن وعده‌های دولت را به «عوامل بیرون دولت و کشور» نسبت داد و در باره آینده برجام در دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) گفت: «صلاح مملکت خویش خسروان دانند. هر تصمیمی آقای رئیسی بگیرد روی چشم ما جا دارد». او در برابر این پرسش که آیا برای عضویت در هیئت وزیران رئیسی دعوت شده است، پاسخ داد: «ما دعوت شده‌ایم تا برای کابینه جدید دعا کنیم. » شش دور مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا بدون اینکه به نتیجه برسد، تعلیق شده است. ایران ادامه مذاکرات را به پس از تحویل دولت به ابراهیم رئیسی موکول کرده است. در سوی دیگر به گفته ظریف کشورهای اروپایی و آمریکا خواستار «اضافه کردن دیگر مسائل» به برجام شده‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری هفتگی خود گفت: «گفت‌وگوها در وین به جای خوبی رسیده اما مثل هر مذاکره دیگری امکان به نتیجه رسیدن یا نرسیدن وجود دارد و این ذات مذاکره است. برخی مشکلات باقی است و برخی موضوعات هنوز توافق نشده است».

نیلوفر بیانی و سه زن زندانی دیگر در زندان اوین به دلیل ابتلا به کرونا به قرنطینه منتقل شدند

«امتداد» ارگان خبری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از ابتلای نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست در زندان به کرونا خبر داد. بر اساس این گزارش نتیجه تست کرونا بیانی و سه زن زندانی دیگر در بند زنان زندان اوین مثبت بوده و همه آن‌ها به قرنطینه منتقل شده‌اند. در هفته‌های گذشته نیز رسانه‌های ایران از ابتلا شمار دیگری از زنان زندانی به کرونا خبر داده بودند. بر اساس ادعای «امتداد» بیش از نیمی از زندانیان بند زنان زندان اوین طی هفته گذشته به مرخصی آمده‌اند.

مجتبی ذوالنوری: دولت رئیسی (عضو هیئت مرگ) به دنبال توافق خوب است، زیر میز مذاکرات برجام نخواهد زد

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکشنبه ۱۰ مرداد در گفت‌و‌گو با «عصر ایران» درباره آینده مذاکرات هسته‌ای وین گفت: « دولت آقای رئیسی (عضو هیئت مرگ) به دنبال توافق خوب است که منافع ملت را تامین کند. پیش بینی ما این است که دولت آقای رئیسی زیر میز مذاکرات نخواهد زد بلکه ما در قالب برجام حرکت می‌کنیم؛‌ البته برجامی که منافع ملت را تامین کند. هر جا برجام معایبش بر منافع ملت بچربد، طبیعی است که ملت اجازه نمی‌دهند که دولت آن مسیر را ادامه دهد.» مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای برجام معلق شده است. تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی بعد از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در اواسط اوت سال جاری به مذاکرات وین بازمی‌گردد. علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی گفته بود شورای عالی امنیت ملی تفاهم‌های حاصل‌آمده در شش دور مذاکرات وین را ناسازگار با قانون مصوب مجلس در زمینه تحریم‌ها و احیای برجام در آذر ۹۹ تشخیص داده است، هرچند سخنگوی شورای عالی امنیت ملی این سخنان را تکذیب کرد. حالا ذوالنوری، نماینده تندرو اصول‌گرا و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز اجازه ندادن به حسن روحانی برای انجام توافق را تکذیب می‌کند: «دولت آقای روحانی نتوانست مذاکره را تمام کند. این گونه نبود که نگذارند یا فرصت نداشته باشد. مگر ۷ سال زمان کمی برای مذاکره بود آیا باید روز آخر کار را پیگیری کنند.» حسن روحانی رئیس جمهوری ۲۳ تیر درباره احیای برجام گفته بود: «امروز سفره‌ای آماده است، کار آماده است. فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند. امیدواریم دولت سیزدهم کار را تکمیل کند.»

سیل در ولایت نورستان افغانستان: شمار ناپدیدشدگان به ۲۰۰ تن رسید

به گزارش رسانه‌های افغانستان جاری شدن سیل در ولسوالی کامدیش در ولایت نورستان سبب ناپدید شدن ۱۹۸ تن شده است. احمد تمیم عظیمی، سخنگوی وزارت رسیدگی به امور حوادث افغانستان اعلام کرد جسد ۶۰ تن از ناپدیدشدگان پیدا شده است. سخنگوی والی نورستان شمار اجساد کشته شدگانی که پیدا شده را ۱۱۳ نفر اعلام کرد. به گفته سخنگوی وزارت رسیدگی به امور حوادث این حادثه ۱۵۰ واحد مسکونی و را تخریب کرده و صدها هکتار زمین را از بین برده است. رئیس شورای ولایتی نورستان این حادثه را «فاجعه انسانی» توصیف کرد و گفت: «در روستای میردیش بیش از ۱۰۰ نفر جان باخته‌اند. اکنون کسی نیست که آنان را دفن کند و در حال حاضر به جز تیم‌های سره‌میاشت هیچ کسی برای کمک به مردم آسیب‌دیده در ساحه وجود ندارد». سیل حوالی ساعت ۱۱:۰۰ چهارشنبه‌شب گذشته جاری شد. کامدیش در کنترل طالبان است. شمار کشته شدگان ابتدا ۶۰ تن و ناپدیدشدگان ۱۵۰ تن اعلام شد. سیل علاوه بر تخریب ۸۰ خانه، به ۳۰۰ خانه هم آسیب زد. صدها تن آواره شده اند.

مراسم تنفیذ: عضو هیئت مرگ روز سه‌شنبه، ۱۲ مرداد، «منصوب» می‌شود

اعلام کرده‌اند که ابراهیم رئیسی، روز سه‌شنبه به حسینیه جماران، محل بار عام خامنه‌ای می‌رود تا مورد «تنفیذ» واقع شود. در اعلام رسمی این موضوع آمده است که در مراسم تنفیذ «منتخب ملت ایران توسط ولی فقیه به سِمت "ریاست جمهوری" منصوب می‌شود». مراسمی که به عنوان تحلیف در مجلس برای رئیسی خواهند گرفت در روز ۱۴ مرداد خواهد بود.

العربیه به نقل از فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق: برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق به زودی به ایران سفر می‌کند

فواد حسین، وزیر خارجه عراق از سفر برهم صالح رئیس‌جمهوری این کشور به ایران خبر داد. او بدون اینکه زمان این سفر را اعلام کند، به «العربیه» گفت: برهم صالح «به زودی» در راس هیئتی به تهران می‌رود تا در باره موضوعات مختلف با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند. به گفته فواد حسین نخست وزیر عراق هم به ایران دعوت شده است اما «هنوز زمانی برای این سفر مشخص نشده است». بر اساس اظهارات فواد حسین، ایران از نخست وزیر عراق دعوت کرده است تا پس از تشکیل دولت جدید به ایران سفر کند. عراق در یک سال اخیر نقش میانجی میان ایران و عربستان سعودی که تا به حال سه مرتبه با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند را عهده‌دار بوده است. وزیر خارجه عراق بدون بیان جزئیات بیشتر دور سوم این گفت‌وگوها را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: دو کشور بحث درباره مواضع مرتبط با روابط دوجانبه را آغاز کردند و عراق نقش مهمی در این باره ایفا کرد.