ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلال گسترده در شبکه اینترنت و تلفن همراه در ایران

امروز دوشنبه ۱۰ مرداد شبکه اینترنت همراه و ثابت چندین شرکت با اختلال روبه‌رو و در برخی مواقع قطع شد. همچنین شبکه تلفن همراه نیز برای بعضی از کاربران در برخی از مناطق تهران به‌رغم نمایش آنتن از دسترس خارج شد. شبکه نت‌بلاکس که امنیت سایبری و اینترنتی در جهان را رصد می‌کند اعلام کرد که ۲۱ درصد از اینترنت ایران دچار اختلال شده است و اختلال همچنان ادامه دارد. اداره مخابرات علت این اختلال را «آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران» دانست و گفت کارشناس‌های این اداره مشغول فعالیت به‌منظور رفع سریع این اختلالات هستند.

فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی بار دیگر خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد

در آستانه آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نامه‌ای به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی نوشته و در آن بار دیگر خواستار فراهم کردن شرایط حضور زنان، همانند مردان برای تماشای بازی‌های لیگ برتر در ورزشگاه‌ها شده است. فیفا بارها چنین درخواستی را مطرح کرده است اما مسئولان جمهوری اسلامی هر بار به بهانه‌ها و روش‌های مختلف از جمله اجازه دادن به «زنان خودی» و یا محدودیت‌های کرونایی از زیر بار این درخواست شانه خالی کرده‌اند. خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند فیفا سه روز قبل چنین نامه‌ای فرستاده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌نقل از منابع آگاه در فدراسیون فوتبال نوشته است: «در این نامه هیچ اشاره‌ای به ضرورت ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشده اما خواستار تعامل این فدراسیون با نهادهای بین‌المللی برای فراهم کردن شرایط به منظور حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده است». بدین ترتیب به نظر می‌رسد که مسئولان فوتبال ایران همچنان ضرورتی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها نمی‌بینند و احتمالاً به روند پیشین شانه خالی کردن از مسئولیت در این زمینه ادامه خواهند داد.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان بعد از نزدیک به سه ماه به بند عمومی زندان اوین منتقل شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، یک‌شنبه ۹ مرداد از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد. محمد حبیبی پیش‌تر از یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به بند ۲۰۹ این زندان منتقل شده بود. محمد حبیبی در تماسی که با خدیجه پاک‌ضمیر، همسرش اظهار کرده بود در بند ۴ زندان اوین نگه‌داری می‌شود. این فعال صنفی معلمان مدت‌ها از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم بود و تحت بازجویی قرار داشت. محمد حبیبی در طول مدت بازداشت از حق ملاقات و دسترسی به وکیل محروم بوده است و علی‌رغم مراجعه خانواده او به دادسرای اوین، مسئولین دادسرا از امکان برقراری ملاقات با خانواده‌اش ممانعت به عمل آوردند. هم‌چنین پیش‌تر در دادسرای اوین به خانواده محمد حبیبی گفته شد که قرار بازداشت او برای سومین ماه متمادی تمدید شده است. محمد حبیبی به همراه رسول بداقی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند و در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ نیز به سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بودند.

تداوم فشارها بر بهائیان ایران؛ سیامک هنرور و سعید اتحاد جهت تحمل حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شدند

سیامک هنرور و سعید اتحاد، دو شهروند بهائی ساکن شیراز جهت تحمل دوران محکومیت ۳۱ ماه و ۱۶ روز خود، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، این شهروندان بهائی در آبان‌ سال گذشته توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. پس از تایید این احکام توسط شعبه ۳۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اشد در خصوص هریک از این شهروندان بهائی قابلیت اجرایی دارد. سیامک هنرور و سعید اتحاد در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی تحت نظر اطلاعات سپاه و بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز منتقل شدند و در نهایت اردیبهشت همان سال با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. جلسه رسیدگی به اتهام‌های این دو شهروند بهایی ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ شعبه برگزار شده بود. بنا به گزارش فعالان حقوق بهاییان در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اقدامی هماهنگ یک‌شنبه ۹ مرداد به منزل شماری از بهاییان در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، قزوین، مشهد، گنبد، شیراز و ساری یورش بردند، وسایل شخصی آنها را ضبط و شماری از این شهروندان را نیز بازداشت کردند.

تجمع بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی در اعتراض به موج گسترده بازداشت‌ها

صبح دوشنبه ۱۰ مرداد جمعی از کارگران و معلمان بازنشسته در تهران تجمع کردند و خواستار پایان دادن به تعقیب و پیگرد و آزادی فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان و سایر فعالان مدنی زندانی شدند. تجمع‌کنندگان نوشته‌هایی حاوی اسامی فعالان زندانی در دست داشتند و خواستار آزادی آن‌ها شدند. با گسترش اعتراض اقشار مختلف، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به احضار و بازداشت فعالان اجتماعی را تشدید کرده‌اند. در ماه‌های اخیر ده‌ها فعال اجتماعی بازداشت شده‌اند. رضا شهابی و حسن سعیدی از سندیکای شرکت واحد، اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته، چند تن از معلمان شامل رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه، شعبان محمدی، تعدادی از فعالان کارگری از جمله ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و واله زمانی بازداشت شده و به منظور اعتراف‌گیری اجباری مورد بازجویی‌های طولانی قرار گرفته‌اند. بعدازظهر سه‌شنبه ۱۱ مرداد در اعتراض به موج بازداشت‌ها و در هم‌بستگی با معلمان و کارگران زندانی یک طوفان توئیتری به راه خواهد افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید احتمال دارد که دور جدید مذاکرات برای نجات برجام شروع شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت پس از بررسی متن پیشنهادی و تبادل پیام‌ها در روزهای اخیر «این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالاً دور جدید مذاکرات را شاهد باشیم». او بلافاصله افزود آغاز دور جدید مذاکرات «بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصاً آمریکا دارد.» شامگاه یکشنبه ۹ مرداد هم علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران گفته بود که تهران آماده جمع‌بندی فوری مذاکرات است. این مواضع پس از آن مطرح شده که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متن پیشنهادی اروپا را بهترین امکان توافق دانسته است. مذاکرات موسوم به احیای برجام از اسفند سال ۱۴۰۰ متوقف شده است و مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه به میانجی‌گیری اروپا بی‌نتیجه بود.

اسماعیل گرامی در زندان به کرونا مبتلا شده است

اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته که از فروردین ۱۴۰۰ در حبس به‌سر می‌برد، در زندان اوین به کرونا مبتلا شده است. مأموران امنیتی در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ به منظور جلوگیری از تجمع اعتراضی بازنشستگان به منزل اسماعیل گرامی یورش برده و او را بازداشت کردند. این کارگر بازنشسته از آن زمان در بند است و از حق مرخصی محروم مانده است. بنا بر اعلام خانواده گرامی، او از بیماری صرع رنج می‌برد و در زندان به کرونا مبتلا شده است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در واکنش به ابتلای این کارگر زندانی به کرونا جمهوری اسلامی را مسئول سلامت و حفظ جان گرامی دانسته و خواستار آزادی او تمامی بازنشستگان بازداشت‌شده، شده است. دادگاه انقلاب تهران اسماعیل گرامی را به شش سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم کرده است.

دادگاه انقلاب شازند فاطمه بهمنی، فعال صنفی معلمان در استان مرکزی را به شش ماه حبس محکوم کرد

فاطمه بهمنی، فعال صنفی معلمان در استان مرکزی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شازند به شش ماه حبس محکوم شده است. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، دادگاه بدوی رسیدگی کننده به پرونده این فعال صنفی، او را از اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دلیل شرکت در تجمعات صنفی تبرئه اما به استناد مصاحبه با «شبکه های معاند»، عنوانی که مقام های جمهوری اسلامی برای رسانه‌های خارج از کشور به کار می‌برند، به شش ماه حبس قابل تبدیل به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است. فاطمه بهمنی اردی‌بهشت امسال به همراه شما زیادی از معلمان در تجمع ۱۱ اردی‌بهشت بازداشت شد. او و بسیاری دیگر از معلمان بازداشت شده به قید وثیقه از زندان بیرون آمده‌اند اما رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، شعبان محمدی، محمد حبیبی، مسعود نیک‌خواه و اسکندر لطفی همچنان در زندان اوین حبس شده‌اند. در تازه‌ترین خبر از وضعیت معلمان زندانی، به غیر از رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، تمامی آن‌ها به بند عمومی زندان اوین منتقل شده‌اند.