نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نجمه_واحدی، #فعال_حقوق_زنان بازداشت شد

در ادامه بازداشت‌های روزهای اخیر در ایران، امروز ۱۰ شهریور نجمه واحدی، فعال حقوق زنان نیز بازداشت شده است. #نجمه_واحدی بیشتر در زمینه آگاهی‌رسانی به زنان در زمینه #شروط_ضمن_عقد و #مهریه و #کار_خانگی بوده است. صبح امروز #هدی_عمید، وکیل دادگستری که او نیز در زمینه حقوق زنان فعال بود بازداشت شد. گزارش‌های دیگری هم از بازرسی خانه و هجوم به خانه برخی دیگر از فعالان زنان در ایران هم منتشر شده که هنوز تایید نشده است.

#پاکستان کنسولگری‌اش در #جلال‌آباد #افغانستان را موقتاً بست

#پاکستان کنسولگری‌اش در شهر #جلال‌آباد، مرکز ولایت #ننگرهار افغانستان را موقتاً تعطیل کرد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سفارت پاکستان در کابل در نامه‌ای به وزارت امور خارجه افغانستان توضیح داده است که به خاطر «دخالت‌های» #حیات‌الله_حیات، والی ننگرهار و فقدان امنیت برای کارکنان، کنسولگری جلال‌آباد تعطیل می‌شود. پاکستان از دولت مرکزی خواسته تا حیات را از دخالت در کارهای کنسولگری‌ این کشور بازدارند و امنیت این کنسولگری را تضمین کنند. حیات‌الله حیات ادعاهای پاکستان را رد کرده و مدعی شده است که اقدامات او برای مبارزه با فساد بوده است. به گفته او، در کنسولگری پاکستان در جلال‌آباد «برای اخذ ویزای پاکستان روزانه صدها هزار روپیه معامله صورت می‌گیرد». رابطه افغانستان و پاکستان تنش‌آلود است. کابل و واشنگتن مدعی هستند که اسلام‌آباد به شورشیان جهادی افغان پناه می‌دهد.

انفجار و آتش‌سوزی در یک پالایشگاه نفت ایالت #بایرن آلمان هشت مجروح بر جای گذاشت

انفجار در یک پالایشگاه نفت بامداد شنبه اول سپتامبر / ۱۰ شهریور در شهر #فبورگ ایالت بایرن #آلمان به آتش‌سوزی و مجروح‌شدن هشت تن انجامید. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ۱۸۰۰ تن از ساکنان مناطق نزدیک این پالایشگاه تخلیه شدند. دلیل تخلیه آنها احتمال وجود دودهای سمی در هوا بود اما آزمایش‌ها ساعاتی بعد نشان داد که کیفیت هوا برای بازگشت ساکنان به خانه‌هایشان مشکلی ندارد. ستونی از دود غلیظ بر اثر آتش‌سوزی در این پالایشگاه به آسمان برخاست. ۴۰۰ آتش‌نشان‌ و مأمور پلیس برای اطفای حریق به محل حادثه رفتند. پلیس آلمان می‌گوید که آتش‌سوزی کنترل شده است. علت انفجار اولیه و آغاز آتش‌سوزی مشخص نیست. پالایشگاه فبورگ روزانه ۱۲۰ هزار بشکه ظرفیت تولید دارد. درباره خسارت احتمالی به این پالایشگاه نیز گزارشی منتشر نشده است.

#حسین‌_الله‌کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله: پس از دیماه ۹۶، اصولگرایان دیگر از حرکت‌های خیابانی بهره‌برداری نمی‌کنند

حسین الله کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله درباره اصول‌گرایانی که در دوران بحران اقتصادی مطالبات مردمی را تشویق یا تشدید می‌کرده‌اند به خبرآنلاین گفته «بخش‌هایی از جریان اصول‌گرا دست به این کار می‌زدند یا آنکه تلاش می‌کردند این وضعیت را مورد بهره‌برداری قرار دهند اما بلافاصله در همان دی ماه سال ۹۶ متوجه شدند که این حرکت‌های خیابانی به طور دو لبه عمل می کند». به گفته او اصولگرایان این گونه اقدامات را رها کرده‌اند. منظور الله کرم از دیماه ۹۶، اشاره به اعتراضات سراسری ضد حکومتی است که ده‌ها شهر ایران را فرا گرفت. در سال‌های گذشته جریان نزدیک به الله‌کرم که تحت نام حزب الله، انصار حزب الله و لباس شخصی‌ها شناخته می‌شود، نقش عمده‌ای در سرکوب اعتراضات مخالفان حکومت بازی کرده است. در جریان اعتراضات کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸، اقدامات خشونت‌ بار این گروه زبان زد شد. این گروه خود را فرمانبردار رهبر جمهوری اسلامی می‌داند و روابط نزدیکی با حلقه اصلی قدرت در ایران دارد.

#ائتلاف_بین‌المللی_ضدداعش: دست‌کم ۱۰۶۱ غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا طی چهار سال در #عراق و #سوریه کشته شدند

#ائتلاف_بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه «دولت اسلامی» (#داعش) در گزارش ماهیانه مربوط به اوت اعلام کرد که دست‌کم ۱۰۶۱ غیرنظامی در حملات این ائتلاف علیه داعش در سوریه و عراق در چهار سال اخیر کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، قلمروی داعش به یک درصد از قلمروی این گروه در اوج قدرتش فروکاسته شده. این گزارش شمار آوارگان جنگ با داعش را نیز هشت میلیون سوری و عراقی ذکر کرده است. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در این بمباران‌ها به مراتب بیشتر است. #ایروارز (airwars)، یک گروه ناظر بر درگیری‌های نظامی مستقر در بریتانیا می‌گوید از ۲۰۱۴ به این سو، پس از ظهور داعش، دست‌کم ۶۵۰۰ غیرنظامی جان باخته‌اند. ایروارز که گزارش خود را چهارشنبه منتشر کرده بود، مدعی است که تنها در ژانویه تا ژوئیه سال جاری بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ غیرنظامی، غالباً در سوریه بر اثر حملات هوایی ائتلاف ضدداعش جان باخته‌اند. بنیامین والسبی، پژوهشگر خاورمیانه #عفو_بین‌الملل نیز در واکنش به گزارش ائتلاف گفته است که پژوهش آنها بدون بازدید از مناطق بمباران‌شده یا گفت‌و‌گو با بازماندگان و شاهدان عینی تنظیم شده است. عفو بین‌الملل پیش از این نیز گفته بود که شمار غیرنظامیان کشته‌شده در رقه، پایتخت پیشین خلافت خودخوانده داعش در سوریه بر اثر بمباران ائتلاف بین‌المللی ضدداعش بسیار بیشتر از آن است که این ائتلاف پذیرفته. این سازمان حقوق بشری در گزارشی در خرداد امسال حملات ائتلاف بین‌المللی به رقه را «#جنایت_جنگی» دانست.

تمدید دوباره قرار بازداشت موقت #نسرین_ستوده

#رضا_خندان، همسر #نسرین_ستوده شنبه ۱۰ شهریور از تمدید قرار بازداشت موقت این زندانی سیاسی خبر داد. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) این خبر را داد و گفت که «ده روز دیگر ماه سوم بازداشت همسرم به اتمام می‌رسد.» قرار بازداشت موقت ستوده در حالی تمدید می‌شود که این وکیل سرشناس دادگستری در اعتصاب غذا است. او که ۲۳ خرداد بازداشت و با اتهام‌های مختلفی از جمله اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام و اخیراً حتی جاسوسی روبه‌رو شده است، از تاریخ سوم شهریور ماه و در نتیجه بی‌پاسخ ماندن مکاتباتش با مسئولان قضایی، در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است. او در ماه‌های گذشته وکالت #دختران_خیابان_انقلاب را به عهده داشت و شکایت بازپرس پرونده‌ یکی از این زنان به عنوان دلیل بازداشت او مطرح شد.

یک فعال صنفی پرستاران: طرح تحول سلامت پزشک‌سالار است، دستمزد پزشکان گاهی ۱۰۰۰ برابر پرستاران است

حسین علی نسائی، عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) می‌گوید «اختلاف پرداخت حداقل ۴۰ برابری بین درآمد گروه پزشکان و گروه پرستاری در ایران وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین اختلاف دریافتی وجود ندارد؛ این اختلاف گاهی اوقات به چند صد و حتی هزار برابر هم می‌رسد». این فعال صنفی پرستاران از طرح دولت و وزارت بهداشت مشهور به «طرح تحول سلامت» انتقاد کرد و گفت: «در طرح تحول سلامت که یک طرح شدیداً پزشک سالار است، تعرفه‌های پزشکی چندین برابر شد؛ این درحالی ست که پرستاران سال‌هاست خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند... طرح تحول سلامت هم به صندوق‌های بیمه‌ای ضرر زده است و هم به مردم». او می‌گوید سال‌ها دوندگی و اعتراض پرستاران صدایشان را به هیچ جا نرسانده است، این در حالی است که همه پزشکان مرز «نجومی‌بگیری» را رد کرده‌اند.

انتقاد ائتلاف فتح به رهبری #عامری از #حیدر_عبادی پس از برکناری رئیس #حشد_شعبی ــ ایران اظهار بی‌طرفی کرد

ائتلاف «فتح‌المبین» از حامیان #شبه‌نظامیان_شیعه عراق که در انتخابات سراسری دوم شد، از برکناری رئیس سازمان #حشد_شعبی به تندی انتقاد کرد. رهبری فتح را #هادی_عامری، فرمانده #سپاه_بدر، مهم‌ترین سازمان شبه‌نظامی شیعه برعهده دارد. #حیدر_عبادی، نخست‌وزیر عراق پنج‌شنبه فرمان برکناری #فالح_فیاض از ریاست سازمان حشد شعبی، سازمان شبه‌نظامیان شیعه و سمت مشاور امنیت ملی را صادر کرده بود. اما ائتلاف فتح در بیانیه‌ای این تصمیم را «شخصی» و «غیرقانونی» خواند و نوشت: «اینکه رئیس ائتلاف نصر درباره برکناری مسئول امنیتی بلندپایه به دلیل مخالفت با نخست‌وزیری مجدد العبادی تصمیم‌گیری کند، غیر قابل قبول است.» عبادی که با ائتلاف نصر در انتخابات سوم شد، دلیل برکناری رئیس حشد شعبی را ورود این مقام نظامی و امنیتی به سیاست خوانده بود. جانشین او هنوز معرفی نشده است. همزمان جمهوری اسلامی که حامی اصلی شبه‌نظامیان شیعه عراق است، سعی در حفظ بی‌طرفی کرد. #بهرام_قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه دراین‌باره گفت که «برکناری مشاور امنیت ملی دولت عراق مسئله داخلی این کشور است». احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی عراق به دنبال توافق بر سر تشکیل دولت جدید هستند. فهرست سائرون، ائتلاف غیرمنتظره بین حامیان #مقتدی_صدر با حزب کمونیست عراق و برخی دیگر از جریان‌های سکولار برنده انتخابات عراق شد. گفته می‌شود عامری به دنبال رسیدن به پست نخست‌وزیری است.

پلیس #هلند متهم به حمله با چاقو در #آمستردام را یک شهروند افغانستانی ساکن آلمان معرفی کرد

پلیس هلند گفت که متهم اصلی در حمله با چاقو به در ایستگاه مرکزی قطار #آمستردام یک جوان افغانستانی ۱۹ ساله است که در آلمان اجازه اقامت دارد. این جوان ۱۹ ساله جمعه ۳۱ اوت/ ۹ شهریور با چاقو دو تن را در ایستگاه مرکزی قطار مجروح کرد و سپس به ضرب گلوله پلیس مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت. پلیس می‌گوید او قربانیانش را به صورت تصادفی در میان جمعیت انبوه برگزیده است و آنها هر گونه احتمالی، از جمله حمله تروریستی را بررسی خواهند کرد. اوایل این هفته نیز پلیس هلند یک مرد ۲۶ ساله را به اتهام تهدیدکردن #خیرت_ویلدرس، رهبر راست افراطی آن کشور بازداشت کرد. این سیاستمدار اسلام‌ستیز قصد داشت مسابقه‌ کاریکاتور از پیامبر اسلام راه بیندازد اما پنج‌شنبه به دلیل «نگرانی‌های امنیتی» از لغو آن خبر داد. هزاران تن در پاکستان علیه این طرح تظاهرات کرده بودند و #طالبان_افغانستان نیز خواهان حمله به سربازان هلندی مستقر در آن کشور شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران جمعه در دیدار با همتای پاکستانی‌اش لغو این مسابقه به خاطر اعتراض‌های گسترده را در پاکستان را تبریک گفت.