ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور #حسن_روحانی برای خرید #واکسن_کرونا از خارج کشور

علی ربیعی، سخنگوی دولت سه‌شنبه ۱۱ شهریور گفت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دستور خرید واکسن کرونا از خارج کشور را با همکاری وزارت بهداشت و بانک مرکزی داده است «تا در صورت ارائه یک واکسن تأییدشده» ایران نیز از این بازار سهم داشته باشد. ربیعی درباره اقدامات وزارت بهداشت و کادر پزشکی برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور گفت: «سه مرکز مختلف تحت نظر وزارت بهداشت برای این مهم کار می‌کنند که روش‌های هر کدام نیز متفاوت است که در زمینه به نتیجه رسیدن آن نیز برخی کارشناسان بهداشتی امیدوارانه صحبت می‌کنند.» حسن روحانی یکشنبه گذشته به سعید نمکی، وزیر بهداشت دستور داد که «هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول انجام شود تا در صورت امکان هر چه سریع‌تر اقدامات مؤثر در این زمینه در کشور آغاز شود.» تاکنون روسیه و چین از تولید واکسن کرونا خبر داده‌اند اما درباره طی شدن مراحل لازم تولید این واکسن‌ها تردیدهای جدی وجود دارد. در حال حاضر شرکت‌ها و مؤسسه‌های تحقیقاتی زیادی در کشورهای مختلف جهان آزمایش و کارآزمایی واکسن کرونا را در دستور کار دارند.

فرزند #مهدی_کروبی از «گشایش» در وضعیت حصر پدرش و دیدار او با چند تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب خبر داد

محمدحسین کروبی فرزند مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز سه‌شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد شرایط حصر پدرش به شرایط پیش از انتشار نامه او درباره سقوط هواپیمای اوکراینی برگشته است. مهدی کروبی در واکنش به اعتراف ستاد کل نیروهای مسلح به اینکه سپاه به هواپیمای اوکراینی شلیک کرده، نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته و به او گفته بود که فاقد شرط تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى‌ست. نهادهای امنیتی پس از انتشار این نامه، محمدحسین کروبی را دستگیر کردند و علاوه بر بازگرداندن تمام محدودیت‌ها، اجازه ملاقات با فرزندان را نیز به هفته‌ای یک‌بار محدود کردند. محمدحسین کروبی اما امروز گفت :«خانواده هر زمان که بخواهد می‌تواند به منزل ایشان برود و رفت و آمد داشته باشد. همچنین چند جلسه است که اشخاصی که خود آقای کروبی موافق دیدار با آنها هستند با هماهنگی نهادهای امنیتی هر ۱۵ روز یک‌بار در منزل یکی از دوستان با ایشان ملاقات انجام می‌شود.» به گفته فرزند مهدی کروبی، او شامگاه دوشنبه ۱۰ شهریور در منزل قدرت‌الله علیخانی، از اعضای مجمع روحانیون مبارز با جمعی از اعضای این مجمع و همچنین چند تن از اعضای حزب‌ اعتماد ملی ملاقات کرده است. محمدحسین کروبی اجازه نهادهای امنیتی به این ملاقات‌ها را گشایش در حصر خواند و گفت: «چون حصر بسیارطولانی شده، نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند که این گشایش‌ها انجام شود.»

تشکیل ستاد انتخابات در دور دوم #انتخابات_مجلس ممنوع شد

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری از ممنوعیت تشکیل ستاد انتخابات برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. ذوالفقاری گفت: «نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس حق تشکیل ستاد انتخابات را ندارند و برای تبلیغات می‌توانند از فرصت فضای مجازی و صداسیما استفاده کنند.» انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ شهریور سال جاری در ۹ استان و ۲۴ شهرستان برگزار خواهد شد. در انتخابات مجلس یازدهم، آخرین انتخابات برگزارشده در ایران، میزان مشارکت در کل کشور ۴۲,۵۷ درصد و در استان تهران ۲۶,۲۴ درصد اعلام شد. انتخابات مجلس همزمان با آغاز شیوع همه‌گیری ویروس جدید کرونا برگزار شد،‌ و منتقدان جمهوری اسلامی حکومت را به پنهانکاری درباره بیماری برای برگزاری انتخابات متهم کرده اند. محدودیت‌های جدید با توجه به بحران کرونا اعمال می‌شوند. از سوی دیگر، علاوه بر اعتراضات کارگری و اجتماعی که معاون امنیتی وزیر کشور آنها را در نشست خبری‌اش «بحران» می‌خواند، جمهوری اسلامی با مسئله ریزش سنگین رای‌دهندگان در انتخابات و کاهش شدید مشارکت انتخاباتی روبه‌روست. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هفته گذشته اعلام کرد که «بابت میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه داریم.»

تازه‌ترین آمار #کرونا در ایران، جان باختن ۱۰۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۳۷۶ هزار و ۸۹۴ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۰۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر رسید. سیما سادات لاری، روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ به ۳۷۶ هزار و ۸۹۴ نفر رسیده است. به گفته وی، تاکنون ۳۲۵ هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. لاری اعلام کرد: ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار( زرد) کرونا قرار دارند. وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در ایران، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

قرار بازداشت #شارمین_میمندی_‌نژاد تمدید و مدیرعامل #جمعیت_امام_علی به دادسرای اوین احضار شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، قرار بازداشت شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی بار دیگر تمدید شد. هم‌زمان زهرا رحیمی خامنه، مدیرعامل این نهاد مردمی نیز برای دومین بار در روز سه شنبه ۱۱ شهریور، به دادسرای اوین احضار شده است. زهرا رحیمی خامنه، همسر شارمین میمندی‌نژاد، پیشتر نیز در تاریخ ۲۵ مردادماه به عنوان متهم به دادسرای اوین احضار شده بود. بر اساس این گزارش زهرا رحیمی در حضور پیشین خود در دادسرا از حق داشتن وکیل محروم بوده است. درحالیکه در احضاریه وی عنوان شده بود،‌ می‌تواند همراه با وکیل در دادسرا حضور یابد. در تاریخ یکم تیرماه، شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی، مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای این جمعیت و کتایون افرازه، از مسئولان جمعیت امام علی بازداشت شدند. مرتضی کی‌منش روز چهارشنبه ۱ مردادماه، و کتایون افرازه، روز سه شنبه ۳۱ تیرماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

احضار #علی_عزیزی، فعال مدنی تُرک به دادگاه انقلاب تبریز

علی عزیزی فعال اتنیکی ساکن ارومیه، از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه به دادگاه احضار شده ‌است. به گزارش اطلس زندان‌های ایران، این فعال مدنی ترک باید دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در شعبه سوم دادگاه انقلاب شهرستان تبریز حاضر شود. اتهام علی عزیزی در مرحله بازپرسی «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه غیرقانونی گاماج» عنوان شده بود. رسیدگی به پرونده علی عزیزی در شعبه ۱۶ بازپرسی عمومی و انقلاب شهرستان تبریز به ریاست قاضی موسوی انجام شده است. در جلسه اخذ آخرین دفاع این فعال آذربایجانی در مرحله بازپرسی، اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» نیز به اتهام‌های این فعال اتنیکی ترک اضافه شد و مبلغ وثیقه او نیز از ۵۰۰ میلیون به ۶۵۰ میلیون افزایش یافت. اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» با پرونده جدید به شعبه ۱۰۷ کیفری دو تبریز به ریاست قاضی طباطبایی ارجاع شده است. علی عزیزی ۴ اسفند ۱۳۹۸ توسط مامورین امنیتی در خصوص پرونده‌ای دیگر و به اتهام «تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه غیرقانونی گاماج» در منزل پدری خود در شهرستان ارومیه بازداشت شده بود. او در نهایت ۱۲ اسفندماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان تبریز منتقل شد و در تماس تلفنی با خانواده‌اش خبر داد که در ۴۸ ساعت اولیه دستگیری در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و علی رغم تقاضای اعزام به مرکز درمانی، تحت مداوا و معاینه قرار نگرفته است. علی عزیزی ۶ فروردین۱۳۹۹ و پس از شیوع بیماری کرونا، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی توانست به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی تبریز آزاد شود.

در شرایط شیوع #کرونا، آتش‌سوزی در سایت #دفع_زباله سراب قنبر می‌تواند به بحران سلامت در #کرمانشاه دامن بزند

آتش‌سوزی در سایت دفع زباله سراب قنبر، در جنوب شهر کرمانشاه، سلامت ساکنان این شهر یک میلیون نفری را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، این سایت به دلایل مختلف در طول روز دچار آتش‌سوزی‌ می‌شود و دود آن از نقاط مختلف شهر قابل مشاهده است. براساس اعلام سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمانشاه، تنها در مرکز استان روزانه بیش از ۶۰۰ تن انواع زباله تولید می‌شود که بخشی از آن زباله‌های عفونی و بیمارستانی است. عارف کیا، مدیر پسماند شهرداری کرمانشاه، زباله‌گردها و معتادان را عامل آتش‌سوزی در سایت سراب قنبر می‌داند. گفته می‌شود علاوه بر آتش‌سوزی‌های عمدی در برخی موارد به دلیل انتشار گازهای اشتعال‌زا، در لایه‌های زیرین، زباله‌ها دچار خودسوزی می‌شوند. جواد زرگوشی، موسس پایگاه پژوهش‌های تندرستی خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دود ناشی از سوزاندن زباله را سرطان‌زا عنوان کرد و گفت: «وجود هزاران ماده سرطان‌زای شناخته شده در دود حاصل از سوزاندن زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس‌مانده‌ها بارها به اثبات رسیده است.»

#فرنگیس_مظلوم برای دومین جلسه واخواهی به دادگاه انقلاب فراخوانده شد

فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر زندانی سیاسی، سهیل عربی برای جلسه دوم واخواهی به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران فراخوانده شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، این جلسه قرار است ۷ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار شود. جلسه نخست این دادگاه۴ شهریور ۹۹ برگزار شد. در واخواهی، یک محکوم حق دارد به رأی غیابی‏ اعتراض کند و دادگاه صادر کننده رأی غیابی‏ نیز مکلف به‏ رسیدگی مجدد می‌‏شود. فرنگیس مظلوم پیشتر در تیرماه امسال توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم به صورت غیابی محاکمه و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام» به ۱ سال، و در نتیجه به مجموعا ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال آن قابل اجرا بود. فرنگیس مظلوم در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ در منزل خواهر خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران در خرداد ماه امسال به ‌غیر از فرنگیس مظلوم، شش فعال مدنی دیگر به نام‌های هانی و هود یازرلو، محمدولی غلام‌نژاد، صدیقه مرادی، مهدی خواص صفت و زهرا اکبری نژاد درچه را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با سازمان مجاهدین خلق» به زندان محکوم کرده است. سهیل عربی، فرزند فرنگیس مظلوم، از آذر ماه ۱۳۹۲ بدون یک ‌روز مرخصی در زندان به‌ سر می‌برد.

دیده‌بان حقوق بشر #سوریه می‌گوید حملات اخیر #اسرائیل مواضع ایران و #حزب‌الله در سوریه را هدف قرار داد

دیدهبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است سه‌شنبه ۱۱ شهریور / یکم سپتامبر اعلام کرد که حملات دوشنبه شب اسرائیل به خاک سوریه، مواضع نظامی گروه‌های وابسته به ایران و حزب‌الله لبنان در منطقه کسوه در جنوب دمشق و اطراف فرودگاه دمشق و نیز مناطقی از درعا را که محل حضور نیروهای حزب‌الله است هدف قرار داده است. بنا به این گزارش، در این حمله ۱۰ نفر، از جمله سه نفر از افراد ارتش سوریه شامل یک افسر نیروی هوایی و ۷ نظامی غیر سوریه‌ای وابسته به حزب‌الله لبنان کشته شدند. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک زن سوریه‌ای نیز بر اثر اصابت ترکش یکی از موشک‌ها کشته شده است. صبح سه‌شنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از کشته شدن دو غیرنظامی و زخمی شدن ۷ سرباز سوریه‌ای در حملات هوایی اسرائیل به مواضع نظامی در جنوب دمشق خبر داده بود. سانا اعلام کرد که این حمله در ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه دوشنبه به وقت محلی انجام شد. این خبرگزاری به نقل از یک منبع نظامی گفت دفاع هوایی کشور شماری از موشک‌های مهاجم را دفع کرده است. آخرین حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۲۰ ژوئیه گذشته رخ داد که در آن یک نفر از نیروهای حزب‌الله کشته شد و در پی آن حزب‌الله سوگند انتقام یاد کرد. از شروع جنگ سوریه در ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله هوایی در خاک سوریه انجام داده و هدف این حمله‌ها نیروهای دولتی سوریه، نیروهای ایرانی، و حزب‌الله لبنان بوده است.

حماس اعلام کرد برای کاهش خشونت در #نوار_غزه با اسرائیل به توافق رسیده است

جنبش حماس که حاکمیت مناطق اشغالی نوار غزه را در اختیار دارد اعلام کرد با میانجی‌گری قطر برای خاتمه‌دادن به تنش‌های اخیر، با اسرائیل به توافق رسیده است. دفتر یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه دوشنبه ۳۱ اوت /۱۰ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از گفت‌وگو با محمد العمادی، فرستاده قطر «توافقی برای کنترل تنش‌های اخیر و پایان دادن به تجاوزهای اسرائیل علیه مردم ما، حاصل شد». اسرائیل هنوز درباره توافق مذکور اظهارنظر نکرده است. به گزارش شبکه الجزیره، حماس اعلام کرده که این توافق به پرتاب بالون‌های آتش‌زا به سمت اراضی اشغالی و همچنین فعالیت گروه موسوم به «واحد تحرکات شبانه» که از خلال حصار مرزی، مواد منفجر پرتاب می‌کردند، پایان خواهد داد. براساس این گزارش، اسرائیل نیز قرار است اوضاع را به وضعیت پیش از شروع تنش‌ها بازگرداند، به صیادان اجازه ورود به مساحت وسیع‌تری از آب‌های مدیترانه بدهد، گذرگاه‌های غزه را بازگشایی کند و اجازه ‌دهد تأمین سوختِ تنها نیروگاه برق غزه انجام شود. اسرائيل در جریان تنش‌های اخیر راه دسترسی ساکنان غزه به دریا را بسته بود. نوار غزه دو میلیون جمعیت دارد که بنا بر اعلام بانک جهانی بیش از نیمی از آنها در فقر زندگی می‌کنند. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در این منطقه به تعطیلی‌ گسترده کسب و کارها منجر شده و وضعیت اقتصادی ساکنان غزه را وخیم‌تر کرده است.