نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد

سرانجام هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست رافائل گروسی، مدیرکل آن بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر وارد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین شد. این نیروگاه از ماه مارس گذشته در کنترل ارتش روسیه قرار دارد اما همچنان کارمندان اوکراینی آن را اداره می‌کنند. رسانه‌های روسیه گزارش دادند که کاروان حامل هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ورود به این منطقه از ایست بازرسی واسیلیوکا عبور کرد. سازمان انرژی هسته‌ای اوکراین نیز در شبکه‌های اجتماعی ورود هیئت آژانس به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تأیید کرد. بازرسان آژانس اعلام کردند که به دلیل عملیات نظامی در این منطقه، ارتش اوکراین به مدت سه ساعت از ادامه سفر آن‌ها جلوگیری کرده بود. در روزهای اخیر منطقه‌ای که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در آن قرار دارد بارها مورد حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفت. روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم به این حملات کردند. نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا است.

لهستان خسارات جنگ جهانی دوم به کشورش را ۱٫۳ تریلیون دلار اعلام کرد و گفت که از آلمان غرامت می‌خواهد

رهبر ملی گرایان حاکم لهستان روز پنجشنبه ۱ سپتامبر/ ۱۰ شهریور گفت لهستان خسارات ناشی از جنگ جهانی دوم ناشی از تجاوز آلمان را ۶٫۲ تریلیون زلوتی (۱٫۳۲ تریلیون دلار) تخمین می‌زند و او گفت ورشو رسماً خواستار دریافت غرامت خواهد شد. برآورد جدید بالاتر از برآورد ۸۵۰ میلیارد دلاری یک قانونگذار حزب حاکم در سال ۲۰۱۹ است. حزب پوپولیست «قانون و عدالت» (PiS) از زمانی که قدرت را در سال ۲۰۱۵ به دست گرفت چندین بار درخواست غرامت را تکرار کرده است، اما دولت لهستان هنوز رسماً درخواست غرامت نکرده است. یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب قانون و عدالت در یک کنفرانس خبری گفت: «رقم اعلام‌شده خسارت براساس محدودترین و محافظه‌کارانه‌ترین روش محاسبه شده است و امکان افزایش آن وجود دارد.» موضع تقابلی در برابر آلمان که سیاست عمومی حزب قانون و عدالت برای جذب مردم این کشور استفاده می‌شود، روابط با برلین را تیره کرده است. این امر پس از حمله روسیه به اوکراین در بحبوحه انتقاد از وابستگی برلین به گاز روسیه و تعلل آلمان در کمک به کی‌یف تشدید شد. حدود شش میلیون لهستانی، از جمله سه میلیون یهودی لهستانی، در طول جنگ جهانی دوم کشته شدند و ورشو در پی قیام سال ۱۹۴۴ که در آن حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی کشته شدند، با خاک یکسان شد.

مکرون: به حصول توافق هسته‌ای در چند روز آینده امیدوارم

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۱ سپتامبر/ ۱۰ شهریور گفت امیدوار است توافق برای احیای برجام در روزهای آینده به نتیجه برسد. امانوئل مکرون در سخنرانی خود در جمع سفرای فرانسه در کشورهای مختلف چنین گفت: «امیدوارم در چند روز آینده برجام به نتیجه برسد.» روز چهارشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام هم نسبت به حصول توافق در آینده نزدیک ابراز خوشبینی کرد و گفت که آمریکا و ایران به زمینه‌ای مشترک برای حل اختلافاتشان رسیده‌اند. در مقابل ایران می‌گوید اجرای توافق هسته‌ای جدید منوط به بسته‌شدن پرونده سوالات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به روایت اکسیوس حتی در صورت اعلام توافق در فاصله ۱۲۰ روزه تا روز اجرای مجدد برجام، تلاش خواهد کرد این پرونده مختومه شود.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران: میانگین نرخ اصلاح موی سر ۷۵ هزار تومان است و با این تورم بسیار پایین است

عباس گلشن، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران گفت: «آرایشگاه‌های تهران با این تورم توان فعالیت ندارند. در حال حاضر وضعیت خوبی بر صنف ما حاکم نیست زیرا اجاره‌ها بالا بوده و آرایشگران توان پرداخت آن را ندارند.» به‌گفته گلشن، تیغ که ۱۸ هزار تومان در گذشته قیمت داشت، اکنون ۱۸۵ هزار تومان شده است. او در مورد عدم افزایش نرخ دستوری از سوی اتحادیه آرایشگران مردانه در تهران، گفت: «آخرین افزایش قیمت به سال گذشته بازمی‌گردد. ما سالی یک بار افزایش نرخ داریم که میزان آن بین ۳۰-۴۰ درصد است.» رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران، میانگین نرخ اصلاح موی سر در تهران را ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و آن را بسیار پایین خواند. عباس گلشن گران‌ترین نرخ اصلاح موی سر در تهران را بسته به مکان جغرافیایی و منطقه دانست و افزود در شمال تهران از ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

رئیس شرکت نفت روسی «لوک اویل» بر اثر سقوط از پنجره بیمارستان جان خود را از دست داد

یک منبع آگاه به رویترز گفت، راویل ماگانوف، رئیس دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، لوک اویل (LKOH.MM) پنج‌شنبه ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر پس از سقوط از پنجره بیمارستان در مسکو درگذشت. برخی رسانه‌های روسی نیز به نقل از منابع ناشناس از مرگ ماگانوف ۶۷ ساله خبر دادند. ماگانوف از سال ۱۹۹۳ مدت کوتاهی پس از تأسیس شرکت، در لوک اویل کار می کرد و بر پالایش، تولید و اکتشاف آن نظارت داشت و در سال ۲۰۲۰ رئیس هیئت مدیره شد. برادرش نیل، رئیس تولیدکننده نفت متوسط روسی تاتنفت (TATN.MM) است.

چهار فعال کارگری در سنندج احضار شدند

غالب حسینی، خالد حسینی، مظفر صالح‌نیا و نامق باباخانی، چهار فعال کارگری اهل سنندج چهارشنبه ۹ شهریورماه، از طریق تماس تلفنی به پلیس امنیت این شهر احضار شدند. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از این فعالان کارگری خواسته شده امروز پنج‌شنبه ۱۰ شهریورماه ساعت ۸ صبح جهت پاره‌ای توضیحات در این نهاد امنیتی حاضر شوند. غالب حسینی، خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های کارگری، سابقه احضار و بازداشت داشته‌اند.

اعتراض گروهی از زنان در کابل و پروان به ازدواج اجباری سخنگوی پیشین وزارت کشور طالبان با یک دختر دانشجو و شکنجه این دختر

دختری به نام «الهه»، دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه کابل به‌تازگی در چندین ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت، اعلام کرد که سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت کشور طالبان در افغانستان او را در دفتر ریاست استخبارات (اطلاعات) به‌زور و اجبار به ازدواج خود درآورده و بارها او را شکنجه و به او تجاوز کرده است. او گفت خوستی او را هر شب کتک می‌زده است و در تصاویر منتشرشده نیز آثار ضرب‌وشتم در بدن او دیده می‌شد. در پی انتشار این ویدئوها، گروهی از زنان در کابل و پروان دست به اعتراض زدند. آن‌ها ازدواج اجباری را «مرگ تدریجی» خوانده و خواستار نجات الهه و همنوعان او شدند. در کابل گردهمایی اعتراضی زنان را گروه «اتحاد و همبستگی زنان افغانستان» برگزار کرد. آن‌ها خواستار توقف خشونت علیه زنان شدند و شعار «زنان برده‌ جنسی نیستند» سردادند. زنان معترض همچنین گفتند الهه و صدها دختر دیگر که در خفا و هراس به‌سر می‌برند یا شکنجه شده یا به‌شکلی مرموز به قتل رسیده‌اند. سعید خوستی گفته است شش ماه پیش با درخواست الهه با او ازدواج کرده و پس از ازدواج فهمیده است که الهه مشکل «عقیده و باور» دارد. سخنگوی پیشین وزارت کشور طالبان الهه را متهم به «توهین به مقدسات» کرد و گفت او تلاش کرد که با نصیحت عقاید این دختر را اصلاح کند. خوستی همچنین ضرب‌وشتم الهه را رد کرد و گفت از این «نکاح ناسنجیده» پیشمان است. او از طالبان عذرخواهی کرده است.

مردم توان خرید جنس دست‌دوم و مستعمل هم ندارند

داوود عبداللهی‌فرد، رئیس اتحادیه سمساری‌ها و امانت فروشان تهران به خبرگزاری ایلنا گفت که «بنیه مالی مردم حتی برای خرید کالای دست دوم ضعیف شده و در واقع نقدینگی مردم پایین است؛ به‌طوری که گاه مردم کالای دست دوم را هم قیمت می‌گیرند و به دلیل قیمت بالا، از خرید منصرف می‌شوند.» او همچنین گفت که به‌دلیل تورم و گرانی کالاها، تمایل مردم به تعویض وسایل یا فروش آن‌ها در سمساری‌ها هم کاهش یافته است: «زمانی مردم برای جابجایی منزل خودشان رو به معاوضه وسایل می‌آوردند و کالای دست دوم استفاده می‌کردند اما در حال حاضر به‌دلیل افزایش قیمت‌ها میان کالای دست دوم و نو، مردم رو به نگهداری از کالاهای خود آوردند؛ مگر آن که کالای موردنظر معیوب باشد یا بی‌نهایت فرسوده شود که به بازار سمساری‌ها و امانت فروشی‌ها برسد.» رئیس اتحادیه سمساری‌ها، مخاطب اصلی بازار وسایل دست‌دوم را اقشار کم‌درآمد دانست.