نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالاترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ هفته گذشته ثبت شد

به‌گزارش وب‌سایت «رویداد ۲۴»، به‌رغم وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی در کاهش قیمت دلار، هفته گذشته بار دیگر دلار به بالاترین نرخ خود در سال ۱۴۰۰ یعنی ۲۸ هزار و ۴۷۰ تومان رسید. در این گزارش دلایل مختلفی برای رشد قیمت دلار عنوان شده و آمده است: «به نظر می‌رسد تنش‌های هسته‌ای ایران با طرف‌های مذاکره‌کننده غربی و اروپایی و حواشی این تنش‌ها همچنان مهم‌ترین نقش را در هدایت قیمت دلار دارد». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌تازگی در بیانیه‌ای خواستار دسترسی بازرسان این آژانس به برخی از تأسیسات هسته‌ای ایران شد؛ این درخواست با واکنش تهران روبه‌رو شد. کشورهای اروپایی و آمریکا نیز برای چندمین بار از ایران خواستند تا مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد. قیمت دلار در حالی افزایش می‌یابد که بانک مرکزی ایران مدتی است تزریق دلار را افزایش داده اما قیمت دلار پایین نیامده است. از تصرف قدرت در افغانستان توسط طالبان و ممنوعیت واردات کالاهای تولید داخل از جمله حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای ممنوعیت واردات هرگونه لوازم خانگی از کره جنوبی، به‌عنوان دیگر عوامل بالا ماندن قیمت دلار یاد می‌شود. «رویداد ۲۴» نوشته است: «تا زمانی که خبری از تعیین تکلیف برجام نباشد و مذاکرات به سرانجامی نرسد، وضعیت بازار ارز به همین شکل ادامه خواهد داشت.» آخرین روند صعودی قیمت دلار در ایران از روز اول مهرماه آغاز شد و در روزهای گذشته همچنان ادامه داشته است.

آمار رسمی: ۷۰ درصد مردم تهران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند - آمار فوتی‌ها در واکسن‌نزده‌ها بیشتر است

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران از واکسیناسیون بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی تا صبح روز گذشته پنج‌شنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر خبر داد. زالی گفت: «از جمعیت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزارنفری استان تهران تقریباً حدود ۷۰ درصد آنان دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.» به‌گفته او تنها دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از تهرانی‌ها هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. در همین حال، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «آمار فوتی‌ها میان کسانی که واکسن نزده‌اند، بسیار بیشتر بوده است.» براساس آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در روز جمعه ۹ مهرماه، تاکنون در ایران ۳۹ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۷۷۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۹۶ نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین از دیروز (پنج‌شنبه) تا امروز (جمعه) ۱۴ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران آن به ۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۵۶۵ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۶۶۳ نفر رسید.

مدیر مسئول روزنامه وابسته به سپاه پاسداران جمهوری آذربایجان را «آذربایجان جداشده» نامید

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان، از روزنامه‌های وابسته به سپاه پاسداران در توئیتر خود درباره تنش‌های اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان اظهارنظر کرد و نوشت: «مردم دو طرف ارس هزاران سال است هویت ایرانی دارند نه این‌که به ایران سنجاق شده باشند. تاکنون حاکمان آذربایجانِ جداشده را محترم و به‌رسمیت شناخته‌ایم. اما باید متوجه باشند با قدرت اجاره‌ای نمی‌توانند برای ملت آب‌دیده‌ای که قدرت‌های بزرگ فکر جنگ با آن را از سر بیرون کرده‌اند شاخ‌وشانه بکشند.» در روزهای اخیر روابط ایران و جمهوری اسلامی متشنج شده است. تنش‌ها بین دو کشور با برگزاری رزمایشی به میزبانی جمهوری آذربایجان و با شرکت پاکستان و ترکیه در شهریورماه بالا گرفت و در پی آن آذربایجان از ورود بدون مجوز کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ جلوگیری کرد و عوارض گمرگی بیشتری گرفت و دو راننده ایرانی را بازداشت کرد. در این مدت سپاه و ارتش دو بار مانور نظامی در شمال غرب کشور برگزار کرده‌اند.

در زیرزمین شرکت بورس تهران رمزارز استخراج می‌کردند، یک نماینده مجلس ضمن تأیید این موضوع گفت: بر چه اساسی شرکت بورس تهران باید به سمت ماینینگ برود؟

جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره کشف دستگاه استخراج رمز ارز در زیرزمین شرکت بورس تهران گفت: «این اقدام بورس تهران غیرقانونی و غیرقابل توجیه است.» پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شامگاه سه‌شنبه ۷ مهر، در اطلاعیه‌ای ضمن تأیید وجود ماینرها برای استخراج رمزارز در شرکت بورس تهران اعلام کرد این فعالیت در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به‌طور کامل ثبت و افشا نشده و با توجه به اینکه بدواً چنین امری مغایر اساسنامه و وظایف شرکت بورس است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال شده است. قادری در ادامه مصاحبه با ایلنا تلویحاً اعلام کرد که استخراج رمزارزها در ساختمان بورس تهران با مجوز انجام شده است: «بر فرض اینکه مجوز برای این اقدام داشتند، اساساً بورس نباید وارد این حوزه شود و کار بورس استخراج رمزارز چه به‌عنوان پروژه تحقیقاتی و چه به‌عنوان یک موضوع آزمایشی نیست. تحقیقات در رابطه با رمزارز چه ارتباطی با بورس تهران دارد؟ و بر چه اساسی شرکت بورس تهران باید به سمت ماینینگ برود؟» این نماینده مجلس در ادامه افزود: «نمی‌دانیم چطور مجوز دریافت کرده‌اند و دادن مجوز به بورس برای استخراج رمز ارز تخلف است.» پیش از این علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران استخراج رمزارز در زیرزمین ساختمان بورس را از اساس انکار کرده و گفته بود این موضوع شایعه‌ای بیش نیست و صحت ندارد. علی صحرایی چهارشنبه شب اعلام کرد که از مدیرعاملی شرکت بورس استعفا داده و استعفایش پذیرفته شده است. او درمورد دلیل آن گفت: «در راستای مسئولیت اجتماعی و اجتناب از تأثیر منفی احتمالی بر بازار سرمایه کشور به دلیل اتفاقات اخیر این تصمیم را گرفتم.» او در مورد اینکه دستگاه‌های ماینر چگونه وارد شرکت بورس شده‌اند نیز گفت: «افرادی که مسئولیت رسیدگی به این ماجرا را دارند، به آن رسیدگی خواهند کرد.»

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن: سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر امور خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن هستند

بهرام شکوری، رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «حجم مبادلات ما با ژاپن به قدری کم است که در واقع قابل گفتن نیست. در برخی از موارد هم مبادلاتی با ژاپن داریم اما به این دلیل که به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم با آنها مستقیم وارد مبادله شویم، این اتفاق از طریق کشورهای ثالث رخ می‌دهد، در نتیجه آمار دقیقی از آن وجود ندارد.» شکوری در ادامه مصاحبه با ایلنا درباره وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن گفت: «میزان پول بلوکه شده ما در ژاپن ۳ میلیارد دلار است، دولت جدید هم درحال پیگیری است که بتوانیم این پول را آزاد کنیم.» رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن یادآوری کرد: «هر آنچه که در اروپا و آمریکا به دنبال آن می‌گشتیم ژاپن دارد بنابراین اگر ما بتوانیم در قبال پول‌های بلوکه شده خود تجهیزات، ماشین‌آلات و تکنولوژی وارد کنیم، می‌تواند کمک شایانی به کشور باشد. برای مثال ماشین‌آلات معدنی در حوزه حفاری و اکتشاف می‌توانند از ژاپن وارد شود.» شکوری گفت: «سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر امور خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن هستند و آقای رییسی هم درگیر این موضوع هستند تا بتوانیم به نحوی از این پول‌ها استفاده کنیم.»

زلزله ۵,۲ ریشتری در استان بوشهر

بامداد جمعه ۹ مهر دو زمین‌لرزه به بزرگی ۵,۲ ریشتر و ۴,۵ ریشتر‌ حوالی بندر گناوه در استان بوشهر را لرزاند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شدت زلزله‌ها به حدی بود که باعث وحشت اهالی شد و مردم تا صبح در حیاط منازل به سر بردند. زمین‌لرزه که در شهرهای نزدیک گناوه شامل بندرریگ و بندرامام حسن نیز احساس شد، ساختمان‌ها و در و پنجره‌ها را در شهر گناوه و روستاهای نزدیک به کانون آن به شدت تکان داد. موقعیت این زمین لرزه که براساس اعلام مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران نزدیک روستای تاجملکی و اسلام آباد و شول بخش مرکزی گناوه ثبت شده است نشان می‌دهد مکان آن در همان محل زلزله ۵,۹ ریشتری ۲۹ فروردین سال جاری بود. بخش‌هایی از کوه‌های گمارون نزدیک به روستاهای محل کانون زلزله ریزش کرده است. به گفته غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر تیم‌های ارزیاب به محل وقوه زلزله اعزام شده‌اند. غلامرضا مهرجو، فرماندار گناوه در مصاحبه با تسنیم گفت: «این زمین‌لرزه سبب وحشت مردم، مصدومیت تعدادی از مردم در روستاها و ترک خوردگی دیوار برخی منازل روستایی بخش مرکزی گناوه شد.»

منشی ۹۶ ساله اردوگاه نازی‌ها در بازداشت موقت است

منشی سابق اردوگاه مرگ اشتوت‌هوف که پیش از شروع دادگاهش در روز پنج‌شنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر فرار کرده بود، ساعاتی پس از فرار بازداشت شد. خانم ایرمگارد اف. به معاونت در ۱۱ هزار فقره قتل متهم است. منشی سابق اردوگاه نازی‌ها که اینک ۹۶ سال دارد صبح پنج‌شنبه و پیش از آغاز دادگاه با یک تاکسی از محل سکونتش گریخت. او پیش‌تر گفته بود که تمایلی به حضور در دادگاه ندارد و زمینه‌ و ادله کافی برای بازداشتش وجود نداشت. پزشکان پس از معاینه ایرمگارد اف. تصمیم خواهند گرفت که آیا تا زمان برگزاری دادگاه از نظر سلامتی توانایی ماندن در زندان را دارد یا نه. دادگاه به روز ۱۹ اکتبر موکول شده است. کشتار ۱۱ هزار نفر در اردوگاه مرگ اشتوت‌هوف در دوران جنگ جهانی دوم بیش از ۷۵ سال پیش رخ داد اما دادخواهی بازماندگان و خانواده قربانیان متوقف نشده است. محور محاکمه این منشی سابق نازی‌ها به گفته وکلای مدافع او بر این موضوع استوار است که آیا او از جنایت‌هایی که در اردوگاه رخ داده اطلاع داشته است یا نه. ایرمگارد اف. بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ به عنوان منشی فرمانده اس اس در اردوگاه اشتوت‌هوف کار می‌کرد و در آن زمان ۱۸ ساله بود.