نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازیکنان تیم فوتبال استقلال و گل گهر با مچ‌بندهای مشکی وارد زمین شدند

مسابقه فوتبال دو تیم گل گهر سیرجان و استقلال از هفته هفتم لیگ برتر در شرایطی در حال برگزاری است، که بازیکنان، احتمالا برای اعلام همدردی با کشته‌شدگان اعتراضات جاری، با مچ‌بند مشکی وارد زمین شده‌اند. محمد محبی بازیکن تیم استقلال زننده تک گل مسابقه در نیمه اول از انجام شادی پس از گل خودداری کرد. مسابقات لیگ برتر پس از برگزاری اردوی تیم ملی در اتریش امروز بدون حضور تماشاگران از سر گرفته شده است. پیشتر در کوران اعتراضات سال ۸۸ به نتایج انتخابات با مچ بند سبز وارد زمین شده بودند. در روزهای گذشته برخی از فوتبالیست‌ها از جنبش اعتراضی مردم ایران حمایت کردند. حسین ماهینی بازیکن سابق تیم ملی بازداشت شده است.

رجز خوانی سپاه: از زاهدان انتقام می‌گیریم

حسین سلامی فرمانده کل سپاه در پیامی گفته است که «انتقام خون شهدای سپاه و بسیج» را که «قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند» می‌گیریم. این اظهار نظر در حالی است که بنا بر گزارش کمپین فعالان بلوچ نیروهای سپاه و ماموران امنیتی دستکم ۵۸ تن از شهروندان بلوچ را کشته‌اند و بیش از ۲۵۰ نفر را مجروح کرده‌اند. این کمیپن هویت ۴۲ تن از کشته‌شدگان را احراز کرده است. رسانه‌های نزدیک به سپاه گفته‌اند که در وقایع روز جمعه در سیستان و بلوچستان چهار پاسدار و بسیجی «ترور شدند».

وزیر ارتباطات دولت «هیئت مرگ»: ایلان ماسک برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای تعهد بدهد که قوانین ایران را می‌پذیرد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان ایلان ماسک مبنی بر اعلام آمادگی برای فعال کردن امکان دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره‌ای گفته است: او و باید به ما تعهد بدهد «پروتکل‌ها و ضوابط مربوط به اینترنت در کشورمان را بپذیرد». وزیر ارتباطات که وزارتخانه تحت مدیریت او به دستور شورای عالی امنیت ملی از آغاز اعتراضات سراسری شبکه اینترنت را مختل و دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی را سخت و ناممکن کرده است، افزوده است: اپراتورهای خارجی «برای امکان استفاده از این اینترنت در ایران بر اساس قوانین بین المللی رادیویی نیاز به توافق و رعایت قوانین ایران دارند و بعد اینکه هزینه‌ها و امکانات و تجهیزات لازم برای دسترسی به این اینترنت در ایران ممنوع است و وجود هم ندارد». زارع پور امکان دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره ای را «تهدید» دانسته و گفته با توجه به ممنوعیت داشتن تجهیزات دریافت ماهواره‌ای و گران‌قیمت بودن این تجهیزات «به این زودی‌ها چنین ادعایی تهدیدی جدی نیست». وزیر ارتباطات بدون اینکه نامی از اپراتورهای داخلی ببرد، ادعا کرده است «قبل از این هم چند اپراتور داخلی در حال رایزنی با این ارائه دهنده‌های خارجی برای ایجاد شبکه اینترنت ماهواره‌ای در کشور بوده‌اند.»

ترکیه الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را «غیرقابل قبول» و «نقض فاحش حقوق بین‌الملل» خواند

وزارت خارجه ترکیه تصمیم روسیه برای الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به این کشور را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خواند. ولایمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه به صورت رسمی الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون را به روسیه اعلام کرد. سازمان‌های بین‌المللی، آمریکا و اتحادیه اروپا و متحدان آنها این تصمیم را محکوم کرده‌اند. وزارت خارجه ترکیه هم که در جنگ روسیه و اوکراین، روابط خود را با هر دو طرف حفظ کرده و سعی کرده نقش میانجی را بازی کند، تصمیم روسیه را «نقض شدید اصول تثبیت شده حقوق بین الملل» خواند و گفت که این تصمیم «غیرقابل قبول است».

معاون محیط‌زیست خوزستان: «اگر حق‌آبه تالاب هورالعظیم تامین نشود وضعیت بحرانی خواهد شد»

عادل مولا، معاون محیط زیستی اداره کل محیط زیست استان خوزستان نسبت به بحرانی شدن وضعیت تالاب هورالعظیم هشدار داد. او گفت که حقابه این تالاب در سال گذشته تأمین نشده و سطح آب دار هورالعظیم به ۴۰ درصد کاهش یافته است. مولا افزود: «با میزان آبی که به تالاب می‌رسد و آغاز کشت پاییزه، وضعیت هورالعظیم به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود» و «اگر آب هورالعظیم تامین نشود شاهد اتفاقات بدی خواهیم بود و انتظار مرگ و میر آبزیان را خواهیم داشت». او گفت که گزارش وضعیت را برای نهادهای بالادستی ارسال کرده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. هورالعظیم به مساحت تقریبی ۳۰۰ هزار هکتار، تنها تالاب بازمانده بین النهرین است که دو سوم مساحت آن در عراق و یک سوم آن در ایران قرار دارد. خشک شدن بخش بزرگی از این تالاب که محصول سیاست‌های تخریبگرانه دولت های ایران و عراق برای برداشت بیشتر نفت و انتقال آب است، مولد گرد و غبارهای آلاینده ای است که در طول سال بارها راه نفس را بر ساکنان اطراف این تالاب در ایران و عراق می‌بندد.

نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، ورزشکاران و هنرمندان حامی معترضان را «جنایتکارانی» خواند «که باید محاکمه و مجازات شوند»

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، خواستار محاکمه و مجازات «هنرپیشه و ورزشکارانی»شد که به گفته او «از آشوبکاران» حمایت می‌کنند. «آشوبکاران» توصیفی است که رسانه‌های حکومتی برای معترضان استفاده می‌کنند. او در روزنامه کیهان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، ورزشکاران و هنرمندانی را که از معترضان حمایت کرده‌اند افرادی خواند که «که از سفره گشاده و سخاوتمندانه این مرز و بوم چریده و به آلاف و علوف رسیده‌اند» و نوشت: «آیا در ضرورت محاکمه و مجازات این عده به اتهام تخریب اموال عمومی، پادویی آشکار برای بیگانگان، مشارکت در قتل شهروندان و مخصوصاً زمینه‌سازی برای اقدامات هولناکی که دشمن علیه مردم این مرز و بوم تدارک دیده کمترین تردیدی داشت؟». پیش از این وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای در واکنش به اعتراض‌های اخیر، معترضان را آشوبگر خوانده و ادعا کرده بود که خیزش جاری از بیرون از مرزهای ایران هدایت می‌شود. این وزارتخانه در روزهای گذشته حسین ماهینی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال مردان ایران و پرسپولیس تهران، شروین حاجی نژاد، خواننده‌ای که ترانه «برای..» را خوانده بود، مینو برزویی، ترانه‌سرا را بازداشت کرده است. خبرهای تأیید نشده‌ای نیز مبنی بر بازداشت کاوه رضایی، بازیکن تیم فوتبال تراکتور تبریز وجود دارد. کاوه رضایی به حمله نظامی جمهوری اسلامی به اردوگاه احزاب کردستانی واکنش نشان داده بود. گقته می‌شود سیروان خسری، خواننده و کتایون ریاحی، بازیگر سینِما و تلویزیون نیز بازداشت شده‌اند.

یک هلندی در میان ۹ اروپایی دستگیر شده در اعتراضات ایران

جمهورری اسلامی ۹ اروپایی از جمله حداقل یک نفر از هلند را به اتهام نقش داشتن در تظاهراتی که در این کشور در جریان است دستگیر کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، بازداشت شدگان از هلند، ایتالیا، آلمان، لهستان، فرانسه و سوئد هستند. وزارت اطلاعات ایران روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این اتباع خارجی که هویت‌شان فاش نشده است، «در جریان شورش‌ها یا به دنبال توطئه‌های خارجی» بازداشت شده‌اند. سفارت هلند در پایتخت ایران خواهان حمایت از فرد بازداشت شده و کمک کنسولی است، اما هیچ پاسخی از سوی مقامات ایرانی داده نشده است. سفارت هلند گفته روز سه‌شنبه فردی به سفارت این کشور مراجعه کرد که گزارش داد دوستش در ایران دستگیر شده است. بر اساس اطلاعات این فرد، این شهروند هلندی از ۲۱ سپتامبر در حبس بوده است. وزارت خارجه هلند گفته: «ما به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهیم داد. ما این کار را در ایران و همچنین از طریق سفیر ایران در هلند انجام می‌دهیم.» معترضان پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ای که پس از دستگیری از سوی گشت ارشاد کشور جان باخت، به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات در شهرهای مختلف ادامه دارد و به گفته سازمان حقوق بشر ایران، حداقل۸۳ نفر طی تقریبا دو هفته کشته شده‌اند.

یک نهاد امنیتی: ۹۰ درصد معترضان دوست‌دختر-دوست‌پسر هستند

همزمان با اعتراضات گسترده در ایران، روزنامه جوان بر اساس اطلاعاتی که مدعی شده از یک دستگاه امنیتی گرفته، نوشته است: «تحلیل جمعیتی تجمعات اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان نوجوان تجمعات اخیر به صورت دوست دختر - دوست پسری در اغتشاشات حاضر شده بودند.» به نوشته این روزنامه رصد دستگاه‌های امنیتی و همچنین بررسی‌های میدانی نیروهای انتظامی و... نشان داده درصد بالایی از حاضران در تجمعات اخیر در کشور در سنین نوجوانی و ابتدای جوانی قرار داشتند. این دستگاه امنیتی که در گزارش روزنامه جوان مشخص نشده کدام نهاد است اعلام کرده: «۹۳ درصد حاضران در تجمعات اخیر در بازه سنی تا ۲۵ سال بودند که نشانگر به وجود آمدن نسل نو اغتشاشگران در کشور است.» همچنین در این گزارش آمده به‌رغم اینکه گفته شده جنس تجمعات زنانه است، اما حضور جداگانه دختران و زنان در تجمع اخیر بسیار کم بوده است، اما در مقابل بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان در سن پایین دوست دختر-دوست پسر بودند که برای هیجان آشوب و... وارد صحنه شده و حتی در بازجویی‌های اولیه نیز اعلام کرده بودند برای نمایش قدرت و شجاعت و... در مقابل دوستانمان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و... کرده بودیم. این گزارش، «مسائل جنسی» را عنصر تعیین کننده در به صحنه آوردن نسل جدید دانسته است. تجمعات اعتراضی در دو هفته گذشته در اعتراض به قتل #مهسا_امینی به دست گشت ارشاد ادامه داشته و معترضان در شعارهای خود اصل نظام را نشانه‌گرفته‌اند.