نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان #ارمنستان منحل شد، انتخابات پارلمانی در ماه دسامبر برگزار خواهد شد

پارلمان ارمنستان برای دومین بار در یک هفته نتوانست نخست‌وزیر جدید برگزیند و به همین دلیل منحل اعلام شد. انتخابات پارلمانی جدید برای ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده است. بر اساس قانون اساسی ارمنستان، پس از استعفای نخست وزیر پارلمان این کشور اگر نتواند در دو دور، نخست‌وزیر جدید را انتخاب کند، منحل می‌شود. پارلمان ارمنستان ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت سال جاری نیکول پاشینیان، رهبر اپوزیسیون را با ۵۹ رأی موافق به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور برگزید. پاشینیان ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر استعفا داد تا موجب انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید شود. نیکول پاشینیان گفت: «پس از انقلاب مخملی غیرخشونت‌آمیز ماه‌های آوریل و مه امسال قدرت در نهایت به مردم ارمنستان بازمی‌گردد.» آخرین نظرسنجی‌ها نشان داده اند که احزاب که با پاشینیان وابسته نیستند، از جمله حزب جمهوری‌خواه، حزب حاکم سابق، با دشواری روبه‌رو هستند. برخلاف این احزاب، نیکول پاشینیان در نظرسنجی‌ها با استقبال بیشتری مواجه شده است و در ماه سپتامبر، در انتخابات شهری ایروان، پایتخت ارمنستان، ائتلاف او ۸۱ درصد از آرا را به‌دست آورد. به‌گفته پاشینیان احزاب مختلف در پارلمان توافق کردند که انتخابات پارلمانی در ۹ دسامبر برگزار شود.

۱۱ #کارگر کشتارگاه صنعتی بابل حین انجام کار مصدوم شدند

۱۱ کارگر کشتارگاه صنعتی بابل واقع در استان مازندران هنگام انجام کار، مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. به گزارش منابع خبری این حادثه شامگاه چهارشنبه نهم آبان در در کشتارگاه صنعتی طیور واقع در روستای بیشه سر در حاشیه جاده بابل -بهنمیر رخ داد. تمامی مجروحان این حادثه کارگران کشتارگاه هستند و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. در خبر دیگری یک کارگر که بر اثر حادثه انفجار در شهرک صنعتی گنبدکاووس زخمی و به بیمارستان منتقل شده بود، روز گذشته فوت کرد. او به همراه یک کارگر دیگر برای تعمیر یک مخزن در شرکت تولیدی عایق‌های رطوبتی به داخل تانکر رفته بودند. انفجار این مخزن موجب سوختگی ۷۰ تا ۹۰ درصدی آنها شد. یک کارگر دیگر نیز در این حادثه دچار ۱۰ درصد سوختگی شد.

افزایش تولید #اوپک سبب کاهش #قیمت_نفت شد

خبرگزاری رویترز گزارش داده که قبل از آغاز تحریم نفتی ایران، مجموع تولید کشورهای عضو اوپک در اکتبر سال جاری به بالاترین حد از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسیده است. پنجشنبه یکم نوامبر نفت خام برنت به قیمت هر بشکه ٧٤ دلار و ٢٥ سنت معامله شد که ٧٨ سنت کمتر از روز گذشته بود و قیمت نفت آمریکا نیز به ٦٤ دلار و ٧٨ سنت کاهش یافت. رویترز گزارش داده که ۱۵ عضو اوپک در ماه گذشته میلادی در مجموع در روز ۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌اند: روزانه ۳۹۰ هزار بشکه بیش از سپتامبر سال جاری. همزمان تولید نفت ایران در اکتبر صد هزار بشکه در روز کاهش یافته است. روز گذشته (چهارشنبه) رئیس‌ جمهوری اسلامی در جلسه هیأت دولت گفت آمریکا نمی‌تواند هیچ‌کدام از اقدامات خود علیه ایران را انجام دهد. حسن روحانی گفت: «شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است برسانید.»

رئیس #سازمان_صنعت_و_معدن #خراسان_شمالی به اتهام #اختلاس_مالی بازداشت شد

مسلم محمدیاران دادستان عمومی و انقلاب بجنورد اعلام کرد که یحیی نیکدل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی به اتهام اختلاس و تضییع اموال دولتی بازداشت و به زندانی شده است. پرونده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در شعبه دوم در حال رسیدگی است. جرائم این مدیر استانی در پی تحقیق و بررسی سازمان بازرسی استان کشف شد. فساد مالی و اقتصادی در ایران مدت‌هاست که گسترده شده. در سال‌های اخیر فساد مالی مقام‌های حکومتی ایران نیز بارها افشا شده است.

وزیر دادگستری #ترکیه: #عربستان پرسش‌های بسیاری درباره قتل #خاشقجی را بی‌پاسخ گذاشته

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه گفته است که عربستان سعودی به پرسش‌های ترکیه درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که 2 اکتبر در کنسولگری عربستان به قتل رسید پاسخ نداده است. گل که در آنکارا در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت خواهان همکاری بیشتر پادشاهی سعودی در این پرونده شد. وزیر دادگستری ترکیه به تأکید گفت که آمران و عاملان قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی نمی‌توانند از مسئولیت شانه خالی کنند. عبدالحمید گل یادآوری کرد که هنوز اثری از جنازه جمال خاشقجی به دست نیامده است. روز گذشته (چهارشنبه) عرفان فیدان دادستان کل استانبول اعلام کرد که جمال خاشقجی طی طرحی که از یک ماه قبل از ورود او به کنسولگری عربستان در استانبول برنامه‌ریزی شده بود، به محض ورود به ساختمان کنسولگری عربستان خفه شده و سپس جسد او قطعه قطعه شده است.

#ترکیه و #آمریکا گشت‌زنی مشترک در منطقه #منبج در شمال #سوریه را آغاز کردند

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که پنجشنبه یکم نوامبر ترکیه و آمریکا گشت‌زنی مشترک در منطقه منبج در شمال سوریه را آغاز کردند. طبق توافقی که در ژوئن/خرداد گذشته بین ترکیه و آمریکا صورت گرفت نیروهای دو کشور که به صورت مستقل اقدام به گشت‌زنی می‌کردند، تحت آموزش قرار گرفتند تا گشت‌زنی را به صورت مشترک انجام دهند. گشت‌ نظامی مشترک بخشی از توافق کلی آمریکا و ترکیه درباره یک نقشه راه برای همکاری‌های بیشتر در منبج است. نیروهای یگان‌های مدافع خلق در تابستان سال جاری منبج را ترک کرده‌اند. شارفان درویش، سخنگوی شورای نظامی منبج که اداره این شهر را در دست دارد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که هدف از این گشت‌زنی‌های مشترک تضمین ثبات منطقه و کاهش درگیری بین گروهای متخاصم در این بخش از شمال سوریه است.

#بولسونارو رئیس جمهور جدید #برزیل اظهار امیدواری کرد که سفارت این کشور به #بیت_‌المقدس (اورشلیم) منتقل شود

ژایر #بولسونارو رئیس جمهور جدید #برزیل به روزنامه «اسرائیل هایوم» گفت امیدوار است سفارت برزیل از تل‌آویو به #بیت_‌المقدس (اورشلیم) منتقل شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد برزیل پس از آمریکا، گواتمالا و پاراگوئه چهارمین کشوری خواهد بود که سفارت خود را به #اورشلیم منتقل می‌کند. بولسونارو که در کارزار انتخاباتی خود این موضوع را مطرح کرده بود به این روزنامه اسرائیلیِ نزدیک به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور گفت اسرائیل باید در انتخاب پایتخت خود آزاد باشد: «این شما هستید که تصمیم می‌گیرید پایتخت‌تان کدام شهر باشد نه کشورهای دیگر.» جامعه جهانی همچنان بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل و پایتخت یک دولت مستقل فلسطینی می‌شناسد. سازمان ملل در قطعنامه ۴۷۸ خود که در سال ۱۹۸۰ تصویب شد از همه کشورها خواست که در یک مأموریت دیپلماتیک سفارت خود از بیت‌المقدس (اورشلیم) را خارج کنند. ژایر بولسونارو که از سیاست‌های راست افراطی حمایت می‌کند در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه گذشته به قدرت رسید. نتانیاهو در واکنش به پیروزی بولسونارو گفته بود: «[انتخاب او] منجر به دوستی بزرگ بین مردم دو کشور و تقویت روابط برزیل و اسرائیل می‌شود.»

فرماندار سابق #چابهار به جرم #رشوه‌_خواری ۲۰ روز است که بازداشت شده

علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان وبلوچستان از بازداشت فرماندار سابق شهرستان چابهار به جرم رشوه‌خواری خبر داد. او گفت: «این فرد به دلیل اخذ رشوه بیش از ۳ میلیارد ریالی حدود ۲۰ روز است که در بازداشت به‌سر می‌برد.» او اکنون در زندان زاهدان است و بررسی روند قضایی پرونده‌اش در حال انجام است. فساد مالی و اقتصادی در ایران مدت‌هاست که گسترده شده. در سال‌های اخیر فساد مالی مقام‌های حکومتی ایران نیز بارها افشا شده است.

برای نخستین بار «#یگان_حفاظت_حرم_رضوی» تأسیس شد

ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در مراسمی که پنجشنبه ۱۰ آبان در مشهد برگزار شد، سردار علی اکبر افراسیابی را با حکم فرمانده ناجا به ‌عنوان فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی منصوب کرد. سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم در این مراسم حضور داشت. رئیسی در سخنانی گفت حرم امام رضا یکی از اهداف دشمنان است. تولیت آستان قدس اعلام کرد که وظیفه یگان حفاظت «حفظ اماکن متبرکه از هرگونه آسیب» است. در خرداد ۱۳۷۳ در روز عاشورا در یک حمله تروریستی در اثر انفجار بمب در حرم امام رضا ۲۶ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. بعد از حمله ۱۷ خرداد ۹۶ گروه دولت اسلامی (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره خمینی در تهران و بعد از حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ داعش به رژه نظامیان در اهواز نگرانی‌ها از امنیت حرم امام هشتم شیعیان افزایش یافته است. مدیر کل دفتر امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی اعلام کرده که در سال ۹۶ بیش از ۲۸ میلیون زائر به مشهد سفر کرده‌اند.

تکلیف اختصاص #آب در پاییز به مناطق مختلف #اصفهان در جلسه #وزارت_نیرو مشخص می‌شود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تکلیف اختصاص آب در پاییز به مناطق مختلف اصفهان در جلسه روز شنبه ۱۲ آبان وزارت نیرو مشخص می‌شود. رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرده در جلسه‌ای که برگزار خواهد شد شرایط بررسی شده و عددی را برای اختصاص آب در پاییز به مناطق مختلف استان پیش‌بینی می‌کنند. به‌گفته حاجی‌دلیگانی این‌که آب زاینده‌رود در پاییز جاری می‌شود یا خیر، و یا این‌که به‌ چه‌ میزان به مناطق مختلف آب اختصاص پیدا خواهد کرد در این جلسه معلوم خواهد شد. با گذشت بیش از یک ماه از آغاز دور تازه #اعتراضات_کشاورزان_اصفهان، نهادهای حکومتی هنوز برای تأمین حق‌آبه کشت پائیزه تصمیم نگرفته‌اند. استاندار اصفهان پیشتر به کشاورزان قول داده بود که مشکلات آن‌ها برای کشت پائیزه را برطرف کند. معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان اما تأمین حق‌آبه را به بارش کافی باران و افزایش سطح ذخیره آب مشروط کرده بود. وزیر نیرو نیز در جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه گفته بود: «امیدواریم برای سال جاری با شرایط بهتری که توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده است در وضعیتی قرار بگیریم که بتوانیم برای کشت پاییزه دوم آب تأمین کنیم و حق‌آبه‌ها را به نتیجه برسانیم.»

در اثر کاهش قدرت خرید، فروش #آپارتمان‌های_قدیمی ۲۴ درصد رشد کرد

کاهش قدرت خرید متناسب با قیمت مسکن، عدم تناسب مبلغ تسهیلات با میانگین قیمت، رقابت منفی برای خرید آپارتمان‌های نوساز که منجر به شکاف قیمتی بین این نوع واحدها و واحدهای قدیمی شد و نیز کاهش سهم نوسازها در بازار طی پنج سال گذشته سبب شده که خریداران مسکن به آپارتمان‌های قدیمی روی بیاورند. به گزارش ایسنا، فروش آپارتمان‌هایی که عمر آن‌ها بیش از شش سال است، از ۴۵ درصد به ۵۶ درصد افزایش یافته. هم‌چنین آمار خرید و فروش واحدهای بیش از ۲۰ سال از ۶.۶ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۹.۶ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

#ترامپ می‌گوید برای مقابله با #کاروان_پناهجویان ۱۰ تا ۱۵ هزار سرباز به مرز مکزیک اعزام می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده برای مقابله با کاروان پناهجویان ممکن است تا ۱۵ هزار نیروی نظامی به مرز مکزیک اعزام کند. این پناهجویان به دلیل فقر و خشونت از کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا گریخته‌اند و پای پیاده به شکل کاروانی به سمت ایالات متحده در حرکت‌اند. به تخمین سازمان ملل متحد شمار پناهجویان این کاروان حدود ۷۰۰۰ نفر است. اما در روز گذشته مقام‌های مکزیکی شمار آن‌ها ۳۶۳۰ نفر اعلام کردند. این پناهجویان تا خاک آمریکا ۳۰۰۰ کیلومتر راه دارند. نزدیک به ۱۷۰۰ نفر از آن‌ها در مکزیک درخواست پناهندگی داده‌اند. رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه 31 اکتبر به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «تا زمانی که نگرانی درباره این کاروان وجود دارد، ارتش ما وارد عمل می‌شود. ما علاوه بر نیروهای مرزبانی و گمرک و مهاجرت، ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از کارکنان ارتش را نیز به آنجا اعزام می‌کنیم.»

وزیر خارجه بریتانیا: قتل #خاشقجی در رابطه #بریتانیا با #عربستان قطعاً تأثیرگذار است

عرفان فیدان دادستان کل استانبول اعلام کرد که جمال خاشقجی طی طرحی که از یک ماه قبل از ورود او به کنسولگری عربستان در استانبول برنامه‌ریزی شده بود، به محض ورود به ساختمان کنسولگری عربستان خفه شده و سپس جسد او قطعه قطعه شده است. در پارلمان بریتانیا کمیسیونی برای رسیدگی به پرونده خاشقجی تشکیل شده. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به اطلاعات تازه در پرونده خاشقجی در سخنانی در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که اگر اطلاعات این پرونده حقیقت داشته باشد، در رابطه بریتانیا با عربستان سعودی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. هانت گفت قتل خاشقجی ممکن است زمینه‌ای فراهم بیاورد که ایالات متحده و بریتانیا بتوانند در آینده پادشاهی عربستان را در برابر نقض حقوق بشر پاسخگو کنند: «به این دلیل که ما روابط استراتژیکی با عربستان داریم، می‌توانیم از آن‌ها بخواهیم کارهایی انجام دهند که مایل به انجام آن نیستند. ما از روابط فی‌مابین می‌توانیم استفاده کنیم که پیشرفت‌هایی به وجود بیاوریم.» هانت اما نسبت به تبعات ناخواسته چنین اقداماتی هشدار داد: «باید مراقب باشیم اقداماتی که انجام می‌دهیم، تبعات ناخواسته نداشته باشد.»