ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد #عفو_بین‌الملل از دولت #ترکیه

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی از تشدید سرکوب صداهای مخالف توسط دولت ترکیه به شدت انتقاد کرد و گفت صدها نفر به دلیل اظهار نظر یا خبررسانی در مورد حمله نظامی اخیر ترکیه به شمال شرقی سوریه بازداشت و با اتهامات واهی روبه‌رو شده‌اند. عفو بین‌الملل گفته است که همزمان با عملیات نظامی «چشمه صلح» ترکیه علیه کردهای سوریه، موجی از سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، کاربران شبکه‌های اجتماعی و منتقدان سیاسی در ترکیه به راه افتاده است. کسانی که سیاست‌های دولت ترکیه را به نقد کشیده‌اند متهم به حمایت از «تروریسم» شده و تحت تحقیقات کیفری، بازداشت‌های خودسرانه و ممنوعیت خروج از کشور قرار گرفته‌اند و ممکن است به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شوند. به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، در روز ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر، یک روز پس از شروع تهاجم، مقامات ترکیه به رسانه‌ها هشدار رسمی دادند که «انتشار هرگونه اخباری که بر روحیه و انگیزه سربازان تاثیر منفی بگذارد و یا شهروندان را از طریق اطلاعات ناکامل، جعلی، جانبدارانه و به نفع اهداف تروریسم گمراه کند» به هیچ عنوان تحمل نخواهد شد. بر اساس آمارهای رسمی، در هفته اول تهاجم، ۸۳۹ حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی به جرم «به اشتراک‌گذاری محتوای مجرمانه» مورد تحقیقات کیفری قرار گرفتند. ۱۸۹ نفر دستگیر شدند و برای ۲۴ نفر قرار بازداشت موقت تا قبل از محاکمه صادر شد.

#حسن_نصرالله: دولت جدید هر نامی که داشته باشد نباید بگذارد #لبنان به سمت خلا سیاسی برود

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان در سخنانی در مدرسه «مجتمع المجتبی» در جنوب بیروت خواهان تشکیل سریع دولت برای پاسخگویی به مطالبات معترضان شد. نصرالله تلویحاً سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی را به کارشکنی متهم کرد و گفت: «حزب‌الله از ابتدا گفته بود که این استعفا را تأیید نمی‌کند. پیشنهاد حزب‌الله این بود که دولت با نمایندگان مردم جلسه بگذارد و قوانینی برای مبارزه با فساد و آزادی بازداشت شدگان تصویب شود و مردم برآورده شدن مطالبات خود را حس کنند. حالا چه خواهد شد؟ چه دولتی باید بودجه ۲۰۲۰ را تدوین و به تصویب برساند؟ آیا این راه‌حل شما بود؟» دبیرکل حزب‌الله پیشنهاد الحریری برای تشکیل کابینه با حضور تکنوکرات‌ها را رد کرد و گفت این گزینه لبنان را به سمت خلأ سیاسی و آشفتگی سیاسی می‌کشاند. در پی استعفای سعد الحریری از نخست‌وزیری لبنان و ادامه اعتراضات خیابانی، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ساعتی قبل از سخنرانی نصرالله اعلام کرد که به‌دنبال تبدیل نظام سیاسی کشور از نظامی بر مبنای عقاید دینی به نظامی مدنی است.

#یونان قوانین #پناهندگی را دشوارتر کرد

پارلمان یونان پس از بحث و گفت‌وگوی بیش از ۱۴ ساعت، با اکثریت آرا قوانین پناهندگی را تشدید کرد. تصویب قوانین جدید در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت اردوگاه‌های پناهندگان در جزایر این کشور همچنان وخیم است. دولت کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر محافظه‌کار یونان، با قوانین جدید به‌دنبال تسریع در روند پناهندگی و بازگرداندن سریع پناهجویان به ترکیه در چارچوب پیمان پناهندگان است. اپوزیسیون و سازمان‌های امدادرسان از تشدید قوانین پناهندگی انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند حق کسانی که به دنبال درخواست پناهندگی هستند، نقض می‌شود. میتسوتاکیس در سخنرانی خود در پارلمان اظهار داشت که نظام پناهندگی یونان مدت‌هاست که فلج شده است. او از کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقاد کرد که بار کوچکی از مشکل پناهندگی را بر دوش می‌کشد.

عملیات سنکرون #شبکه_برق_ایران_و_عراق با حضور وزیر نیرو آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر جمعه ۱۰ آبان عملیات سنکرون شبکه برق ایران و عراق با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو آغاز شد. بر اساس قرارداد صدور برق ایران به عراق، وزارت نیرو متعهد شده است که تا پایان سال ۲۰۱۹ شبکه برق دو کشور را سنکرون کند، در این معنا که این دو شبکه کاملاً مجرا به گونه‌ای به هم متصل شوند که شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای در این دو شبکه ایجاد نشود. ایران سومین شریک اقتصادی عراق است و این کشور علاوه بر برق، روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند. واشنگتن اخیرا معافیت تحریمی عراق برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. در حال حاضر ٨٠ درصد صادرات برق ایران به عراق انجام می‌شود.

دستور بازداشت ۶۰ نفر از مقامات کنونی و سابق #عراق به اتهام #فساد صادر شد

هیات نظارت عراق دستور احضار یک وزیر و پنج نماینده کنونی پارلمان و دو وزیر سابق را به اتهام فساد و هدررفت اموال عمومی صادر کرد. علاوه بر این حکم‌های بازداشت یک استاندار و رئیس شورای استانداری کنونی و پنج مدیر کل نیز صادر شده است. پارلمان عراق مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی برای تحقق مطالبات معترضان را تصویب کرده: تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی ظرف چهار ماه، انحلال شوراهای استانی و شهری و نواحی، لغو امتیازات آوارگان رفحاء، لغو امتیاز رؤسای سه‌گانه (رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس پارلمان، نمایندگان پارلمان، مدیران بلندپایه و لغو قانون دریافت حقوق از چند منبع. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز گذشته وعده برگزاری یک انتخابات پیش از موعد را داد اما آن ‌را به پس از «اصلاحات در نظام انتخاباتی عراق و گفت‌وگوی ملی برای بهبود مسئله حاکمیت در این کشور» موکول کرد. پیش از این هیات نظارت عراق دستور احضار ۳۸ عضو سابق و کنونی شورای استانداری‌ها و نیز حکم احضار یک استاندار و دو رئیس شورای استانداری کنونی و همچنین شش مدیر کل و یک جانشین وزیر را صادر کرده بود.

در اثر سیلاب ۳۰ خانه مسکونی در حاشیه #تربت‌جام آسیب دید، معابر #مشهد هم دچار آبگرفتگی شد

در اثر بارش باران‌های سیل‌آسا در استان خراسان رضوی ۳۰ خانه مسکونی در ترتب جام آسیب دید و معابر مشهد هم دچار آبگرفتگی شدند. به گفته احمد یزدان‌پناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، جاری شدن سیل در تربت‌جام منجر به خسارت ۳۰ واحد مسکونی در حاشیه شهر شده است. همچنین سقوط یک دستگاه خودرو زانتیا به داخل رودخانه یک کشته برجای گذاشته و یک سرنشین دیگر این خودرو نیز مفقود شده است. علیرضا صحراگرد مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز اعلام کرد برخی از معابر مشهد از جمله حاشیه احمدآباد، حاشیه الندشت، راستگرد پل انقلاب، پورسینای ۴۰ و پورسینای ۱۷ در بارش‌های روز گذشته دچار تجمع آب شد. ۴۲۷ نیروی کارگری با ۶۶ دستگاه ماشین‌آلات برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر مستقر هستند. در شهرهای قوچان، نیشابور، داورزن، جغتای، سبزوار و دیگر شهرستان‌های شمالی و مرکزی استان نیز بارش‌های قابل توجهی ثبت شده است.