ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: با بایدن درباره خرید جنگنده‌های اف۱۶ صحبت کردم؛ هیچ رویکرد منفی از جانب او ندیدم

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در راه بازگشت از اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ در ایتالیا در باره دیدارش با جو بایدن، همتای آمریکایی خود گفت: «در دیدار با بایدن افزون بر همکاری در افغانستان، سوریه، لیبی و دریای مدیترانه، در زمینه گسترش روابط اقتصادی نیز به توافق رسیدیم. همچنین با او در مورد خرید جنگنده‌های اف۱۶ مذاکره کردیم و هیچ رویکرد منفی از جانب او ندیدم.» آمریکا پس از تصمیم ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ روسیه، فروش جنگنده‌های اف۳۵ را به آنکارا لغو کرد. اردوغان ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر گفته بود که آنکارا می‌خواهد با استفاده از ۱,۴ میلیارد دلاری که برای قرارداد لغو شده جنگنده‌های اف۳۵ اختصاص داده، هواپیماهای ارزان‌تر اف۱۶ را خریداری کند. رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که این موضوع حساس در روابط دو کشور، به نتیجه‌ برسد. او همچنین درباره عملیات نظامی ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق در سوریه گفت: «زمانی که باید و لازم باشد عملیات فرامرزی علیه گروه‌های تروریستی انجام خواهیم داد و در این مورد سازش نمی‌کنیم.»

آرش گنجی، عضو کانون نویسندگان ایران جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد

آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران پیش از این آرش گنجی را به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در مورد او قابل اجراست. گنجی دی‌ماه ۱۳۹۸ پس از نزدیک به یک ماه بازداشت با سپردن وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه به صورت موقت آزاد شد. خرداد سال ۱۳۹۹ قاضی احمد مقیسه در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهامات آرش گنجی تشکیل شده بود، وثیقه تعیین شده برای او را به سه میلیارد تومان افزایش داد. گنجی که از تأمین وثیقه ناتوان بود به زندان منتقل شد و چندی بعد با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد. اسفندماه سال گذشته دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت گنجی را عیناً تأیید کرد. مصداق همه اتهام‌های گنجی ترجمه‌ کتابی درباره‌ تحولات کردستان سوریه است. آرش گنجی روز دوشنبه هنگام انتقال به زندان اوین در پیامی خطاب به دوستانش گفت: «در این آستانه‌ی رفتن نمی‌دانم دچار تراژدی شده‌ام یا طنز. صبح زود اطلاع یافتم که امروز یکم نوامبر است؛ روز جهانی کوبانی، روز شکست قطعی داعش. دچار طنز هستم زیرا در سالگرد آن پیروزی بزرگ راهی زندان می‌شوم و تراژدی، زیرا با شوقی پایان‌ناپذیر در قلب کوچکم باید دوران حبس خود را آغاز کنم. یقین داشته باشید که دلم امروز قرص‌تر از همیشه است و جشن خودم را در دلم بر پا خواهم کرد.» به‌تازگی انجمن‌ قلم (پن) آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، احضار آرش گنجی جهت اجرای حکم حبس را محکوم کرده و خواهان لغو این حکم شده بود. بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن سه عضو دیگر کانون نویسندگان ایران نیز از یک سال قبل در حبس به‌سر می‌برند.

فاجعه قتل زن باردار: مردی پس از تعیین جنسیت جنین دختر، همسرش را به آتش کشید

مردی همسر باردارش را پس از تشخیص دختر بودن جنین او، به آتش کشید. به گزارش وبسایت سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، زنی که نام او در این گزارش «فاطمه رسولی» عنوان شده، به‌دلیل سوختگی شدید در یکی از مراکز درمانی ارومیه جانش را از دست داده است. یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود به سایت هه‌نگاو گفته فاطمه رسولی اهل روستای «قوریشکاک» در شهرستان ماکو واقع در استان آذربایجان‌ غربی چند روز پیش توسط همسرش با نام «رسول طیار» با دست و پای بسته به آتش کشیده شد. در این گزارش به تاریخ دقیق رخ‌داد این حادثه اشاره نشده است. یکی از ساکنین روستای قوریشکاک در این باره به خبرنگار هه‌نگاو گفت: «فاطمه رسولی مادر پنج فرزند دختر بود و بلافاصله پس از آنکه جنسیت فرزند ششم وی در پی انجام سونوگرافی دختر تشخیص داده شد، توسط همسرش به آتش کشیده شده است.» بنا بر این گزارش شوهر این زن فراری است و تاکنون اقدام موثری توسط توسط نهادهای انتظامی برای بازداشت او صورت نگرفته است. خانواده فاطمه رسولی تاکنون حاضر نشدند درباره این حادثه با رسانه‌ها صحبت کنند. سایت هه‌نگاو با برادر فاطمه رسولی تماس گرفته، اما او حاضر به مصاحبه با این سایت نشده و صرفا اعلام داشته که ما از طریق مراجع قانونی پیگیر این موضوع هستیم. زن‌کشی در ایران از شدیدترین اشکال خشونت‌ جنسیتی است که کماکان از سوی مردان اعمال می‌شود.

رشد جمعیت در جهان کاهش یافت

بنیاد آلمان برای جمعیت جهان در شهر هانوفر آلمان دوشنبه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان با انتشار نتایچ پژوهشی اعلام کرد رشد جمعیت جهان طی ۳۰ سال گذشته به سبب کاهش نرخ تولد حدود یک سوم کاهش یافته است. بر همین اساس نرخ فرزندآوری برای زنان در سال ۱۹۹۰ برای هر زن ۳,۲ فرزند بود در حالی‌که نرخ فرزندآوری اکنون به ازای هر زن به ۲,۳ فرزند کاهش یافته است. طبق گزارش بنیاد آلمان برای جمعیت جهان کشورهای آفریقایی جنوب صحرا به سبب فقدان داروهای ضدبارداری و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری در حال حاضر با ۴,۷ فرزندآوری به ازای هر زن از بالاترین نرخ تولد در جهان برخوردارند. در مقابل، میانگین فرزندآوری در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۱,۸ فرزند به ازای هر زن نیست. بر اساس این گزارش جمعیت جهان در سال ۲۰۲۱ حدود هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر است. این بنیاد خواستار تشدید مبارزه بین المللی علیه حاملگی‌های ناخواسته نوجوانان شد. یان کروتزبرگ، مدیر عامل بنیاد آلمان برای جمعیت جهان در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: «به دلیل حاملگی‌های زودهنگام، هزاران دختر هر ساله در چرخه باطل فقر گرفتار می‌شوند.»

شمار جانباختگان کرونا در جهان از پنج میلیون نفر عبور کرد

به گزارش خبرگزاری آلمان بر اساس آماری که دانشگاه جان هاپکینز در بولتیمور منتشر کرد، از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تا دوشنبه یکم نوامبر ۲۰۲۱ / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ شمار جانباختگان کرونا در جهان از مرز پنج میلیون نفر عبور کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت عبور از مرز پنج میلیون جانباخته به معنای عبور از «آستانه دردناک جدید» است. گوترش هشدار داد که اشتباه است اگر گمان کنیم همه‌گیری ویروس کرونا رو به پایان است. فقط پنج درصد جمعیت آفریقا واکسینه شده‌اند. خبرگزاری آلمان می‌نویسد انتظار می‌رفت شمار جانباختگان کرونا به ویژه در کشورهایی با زیرساخت‌های ضعیف بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد. بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز تاکنون ۲۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت شمار واقعی مبتلایان سه تا پنج برابر آمار رسمی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا برای مصارف پزشکی و تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح دوشنبه ۱۰ آبان در واکنش به بیانیه مشترک سران سه قدرت اروپایی و ایالات متحده آمریکا درباره ضرورت بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای و ابراز نگرانی از تولید اورانیوم فلزی در تأسیسات هسته‌ای اصفهان گفت: «برخلاف بیانیه، تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است، با اهداف صلح‌آمیز و دارای مصارف غیرنظامی از جمله مصارف پزشکی و تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بوده است و باید یادآور شد که چنین مواضع غیرمنطبق با واقعیت، نتایج سازنده‌ای با خود به همراه نخواهد داشت.» جو بايدن، رئيس‌ جمهوری آمریکا، ۸ آبان در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رهبران سه کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در پایان این نشست چهار قدرت جهانی با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد و اظهار نگرانی از تعلل ایران در بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین، از اقدام‌های این کشور مانند افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا و تولید اورانیوم فلزی عمیقاً اظهار نگرانی کردند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن هدف از این دیدار را ایجاد یک جبهه مشترک علیه ایران اعلام کرده بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد که واشنگتن با برلین، پاریس و لندن برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای کاملاً هم‌گام است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود افزود: «بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه [چهار قدرت جهانی] به گزافه از آن یاد شده است، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست. اما هرچه هست، شرایط کنونی در واقع حاصل عدم مسئولیت پذیری و عدم پایبندی نسبت به اجرای تعهدات توسط دولت‌های صادر کننده این بیانیه بوده و خروج غیرقانونی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط دولت ایالات متحده آمریکا و بی عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده است.»

مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم ۱۲‌ ماهه در ۲۶ استان ایران بالاتر از نرخ تورم کشوری است

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم ۱۲‌ ماهه در ۲۶ استان ایران بالاتر از نرخ تورم کشوری است. بر اساس این گزارش فقط استان‌های البرز، گیلان، سمنان، تهران و قم از نرخ تورم کمتری نسبت به میانگین کشوری برخوردار بودند. طبق داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم در مناطق شهری ۲۷ استان و نرخ تورم روستایی در ۱۶ استان، از نرخ تورم سالانه شهری و روستایی فراتر رفته است، چنانکه نرخ تورم در استان‌های ایلام، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و شمالی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، گلستان و آذربایجان شرقی از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر سال جاری در ایران ۳۹,۲ درصد برآورد شده بود که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۸,۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (۳۱,۹ درصد) بود. در مهر ۱۴۰۰ که نرخ تورم ۱۲ ماهه به ۴۵,۴ درصد رسید، بالاترین نرخ تورم ۱۲‌ ماهه به‌گفته مرکز آمار ایران در استان ایلام به میزان ۵۳,۳ درصد و کمترین هم در استان قم به میزان ۴۰.۹ درصد ثبت شده که از شکاف ۱۲.۴ درصدی نشان دارد. مرکز آمار ایران تازه‌ترین تغییر قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی در ایران در دو ماه نخست آغاز به کار دولت سیزدهم را منتشر کرد که نشان می‌دهد در این دوره قیمت ۱۳ قلم کالا بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. قیمت دو محصول پرطرفدار لبنی یعنی پنیر و ماست پاستوریزه هم در دو ماهی که از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد ۲۶ درصد افزایش یافته و مردم بادمجان، تخم‌مرغ و ماهی قزل آلا را ۲۴ درصد گران‌تر از مرداد خریده‌اند. قیمت برنج ایرانی ۲۱ درصد و قیمت سیب‌زمینی و خیار نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.

فرمانده ناجا از ورود پلیس به ماجرای هک شدن جایگاه‌های سوخت خبر داد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سردار حسین اشتری، فرامانده ناجا صبح دوشنبه ۱۰ آبان در حاشیه همایش فصلی روسا و مدیران پلیس راهور درباره اقدامات پلیس در ماجرای هک شدن جایگاه‌های سوخت گفت: «در این مورد همکاران من در معاونت فاوا و پلیس فتا وارد عمل شده و در کنار دیگر دستگاه‌ها کمک کردند و در حال کمک هستند.» رسانه‌های ایران سه‌شنبه هفته گذشته از قطع توزیع بنزین درجایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر داده بودند و هم زمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال منتشر شده که بر روی آنها این پرسش به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود: «این حملات آنچنان گسترده بوده که همه ۴۳۰۰ پمپ بنزین و جایگاه سوخت در کشور دچار اختلال شدند.» سردار حسین اشتری درباره اینکه آیا افرادی هم در این پرونده دستگیر شده‌اند یا خیر به ایسنا گفت: «جزئیات این موضوع اعلام خواهد شد اما اقدامات خوب و موثری از سوی پلیس انجام شده و همکاران من کمک‌های خوبی کرده‌اند.» در همان حال روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پشت درهای بسته نشست ویژه‌ای را با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان پدافند غیرعامل درباره این موضوع برگزار کرد. محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون گفت حتی منشا خرابکاری هم هنوز مشخص نشده است: «با توجه به گزارش دستگاه‌های حاضر در نشست، اجماع درباره علت بروز این خرابکاری وجود ندارد و بررسی‌ها هنوز ادامه دارد. در واقع منشاء این خرابکاری ممکن است خارجی یا داخلی باشد. ولی درباره موضوع نفوذ یا حمله سایبری به قطعیت نرسیده‌اند.»

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: شریعت با ورود زنان به ورزشگاه‌ها مخالفت کرده است

طی چند روز گذشته خبری با عنوان «ارائه طرح ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از سوی فدراسیون فوتبال به مجلس» به نقل از حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در نشستی در هیأت فوتبال بوشهر منتشر شد که با واکنش‌های زیادی همراه بود اما دبیرکل فدراسیون فوتبال بعد از گذشت ۴۸ ساعت و در واکنش به اصل ماجرا و پیگیری‌های انجام شده گفت: این خبر از سوی فدراسیون فوتبال تکذیب شد و چنین خبری از طرف ما نبود. حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس صبح دوشنبه ۱۰ آبان گفت: «بعضی از اصول مخالف آن است که مردان در برابر زنان بدون لباس ورزش و کشف حجاب کنند. این بحث مبنایی است. ما هم برای ورود زنان به استادیوم منع قانونی داریم.» جلالی در پاسخ خبرنگاران به این سوال که کدام بند از کدام قانون ورود زنان به استادیوم‌ها را ممنوع کرده، گفت: «شرع و شریعت با این مسأله مخالفت کرده است.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اینکه کدام نهاد مسئول اعلام نظر شرع و شریعت است نیز بیان کرد: «شورای نگهبان و مجمع تشخیص مسئول هستند. بالاتر از همه فتوای رهبری را داریم. فتوای رهبری است که رؤیت مستقیم بدن مردان توسط زنان حرام است. این فتوا تکلیف حضور زنان در استادیوم‌ها را روشن و آن را منع کرده است.» مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها از چند سال قبل و با روی کار آمدن جیانی اینفانتینو در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) جدی شد. انتظار می‌رفت با بازگشایی ورزشگاه‌ها برای بازی ایران و کره‌ جنوبی، زنان و مردان در ورزشگاه حضور داشته باشند اما این امر میسر نشد. هواداران تیم ملی آخرین بار در بازی ایران و کامبوج در آبان ۹۸ در ورزشگاه حضور داشتند که با حضور حدود ۳۰۰۰ تماشاگر زن همراه بود اما بعد از آن و به علت همه‌گیری ویروس کرونا این روند مثبت متوقف شد.