ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با ادامه اعتراضات در چندین دانشگاه ایران، دانشگاه‌های لندن و اسلو با دانشجویان معترض ایران ابراز همبستگی کردند

در حالی‌که اعتراضات سراسری در روزهای اخیر بیش از هر مکانی در دانشگاه‌های ایران جریان دارد، دانشگاه‌های کشورهای دیگر نیز با اعتراضات دانشجویان ایران ابراز همبستگی می‌کنند. آنتونی فینکلشتاین، رئیس دانشگاه سیتی لندن، نوشته است: «ما به فکر همه کسانی هستیم که خشونت، بی‌عدالتی و ظلم را تجربه می‌کنند و همچنین از دانشجویان ایرانی در لندن حمایت می‌کنیم.» سوین استولن، رئیس دانشگاه اسلو (نروژ) نیز با تأکید بر این‌که رفتار رژیم ایران غیرقابل قبول و نشان‌دهنده حمله به قدرت دانشگاه به‌عنوان یک نهاد است، تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم بی‌اعتنا بمانیم و سکوت کنیم.»

طیبه داوودی از مادران خاوران درگذشت

وب‌سایت «بیداران» که در زمینه دادخواهی برای کشته‌شدگان جنایت‌های سیاسی در ایران فعالیت می‌کند، سه‌شنبه ۱۰ آبان اعلام کرد که طیبه داوودی از مادران خاوران روز گذشته، دوشنبه ۹ آبان در تبریز چشم از جهان فروبست. طیبه داوودی مادر داریوش رضازاده بود که در ۳۱ تیر ۱۳۶۰ در تهران و در حالی که تنها چند روز از دستگیری‌اش می‌گذشت، تیرباران شد. داریوش رضازاده از هواداران سازمان «پیکار در راه آزادی طبقه کارگر» بود و مأموران حکومتی او را همچون چند هزار زندانی سیاسی در دهه ۶۰ در گورستان خاوران مخفیانه دفن کردند. آن‌ها حتی خبر دستگیری و اعدام داریوش رضازاده را به خانواده‌اش اطلاع ندادند و خانواده او تنها از طریق روزنامه‌ها از اعدامش آگاه شدند. طیبه داوودی از نخستین کسانی بود که در کنار دیگر مادران و پدران، تجمع سالانه مادران و خانواده‌های زندانیان سیاسی در خاوران را شکل دادند. دو دختر او نیز در همان دهه ۶۰ دستگیر شدند که یکی از آن‌ها یک سال و دیگری که تنها ۱۵ سال سن داشت، ۸ سال در زندان ماند.

فرمانده سپاه کرمان برخی از دانش‌آموزان را رهبران اعتراضات توصیف کرد

سردار محمدعلی نظری، فرمانده سپاه پاسداران استان کرمان سه‌شنبه ۱۰ آبان گفت: «شاهد هستیم که برخی دانش‌آموزان ما لیدرهای اغتشاشات کنونی در کشور هستند.» نظری با بیان این‌که این رویدادها نشان می‌دهند کاری که انجام داده‌اند نیاز به «بازنگری» دارد، افزود: «برخی دستگاه‌ها با گرفتن بودجه‌های کلان به اندازه یک پایگاه بسیج هم تأثیرگذار و موفق نبوده‌اند.» او هم مانند بسیاری از مسئولان حکومتی فضای مجازی را عامل «تربیت نسل جوان» و «در دست دشمن» خواند. در پنج هفته اخیر شهرهای ایران شاهد اعتراضات گسترده دانش‌آموزان در مدرسه‌ها بودند و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز بارها به مدرسه‌ها حمله کرده و تاکنون چندین دانش‌آموز را کشته و زخمی کرده‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل نسبت به کشتار کودکان و نوجوانان در ایران هشدار داده‌اند.

مسئولان قضائی جمهوری اسلامی برای کشته شدن فرشته احمدی هم روایت‌سازی کردند

روایت‌سازی‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای جنایت‌هایی که مأموران امنیتی در جریان خیزش سراسری جاری مرتکب شده‌اند، همچنان ادامه دارد. ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی سه‌شنبه ۱۰ آبان درباره قتل فرشته احمدی در مهاباد گفت: «طبق بررسی‌هایی که تا امروز انجام شده اثبات گردیده، شلیک گلوله از داخل منزل این فرد انجام شده و این موضوع را اعضای خانواده این خانم هم تأیید کرده‌اند.» عتباتی افزود: «در محدوده منزل این خانم در زمان وقوع حادثه هیچ‌گونه تجمع، اغتشاش و حضور پلیس نیز وجود نداشته است.» رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین گفت پرونده فرشته احمدی با دستور ویژه در حال رسیدگی است. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو پیش از این گزارش داده بود که شامگاه پنج‌شنبه ۵ آبان در جریان اعتراضات مردمی در مهاباد، فرشته احمدی ۳۲ ساله در پشت بام منزلشان از ناحیه سینه هدف گلوله جنگی نیروهای حکومتی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. بنا به این گزارش، نهادهای امنیتی حکومت همان شب خواستند که مراسم خاکسپاری فرشته احمدی شبانه برگزار شود که با مخالفت شدید خانواده روبه‌رو شدند. آن‌ها اجازه انتقال پیکر فرشته را به شهر سردشت که زادگاهش بود ندادند و مراسم خاکسپاری فرشته احمدی روز جمعه ۶ آبان در روستای حمزه‌آباد مهاباد برگزار شد. مسئولان حکومتی تاکنون از پذیرفتن مسئولیت قتل ده‌ها جوان و نوجوان در اعتراضات سراسری جاری سر باز زده‌اند و در مورد سرنوشت کسانی که مورد توجه افکار عمومی قرار داشتند روایت‌های خودساخته‌ای از جمله خودکشی و پرت شدن از بام، جعل کرده‌اند. تصویر گریان فرزند فرشته احمدی بر سر خاک مادرش در چند روز اخیر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

آیدا ماندگاری پس از بازداشت در بندرعباس دست به اعتصاب غذا زد

بنا به اطلاعات رسیده به دست «زمانه»، آیدا ماندگاری، شهروند بندرعباسی پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. او شنبه هفتم آبان پس از شرکت در اعتراضات سراسری در این شهر بازداشت شد. مأموران امنیتی به خانه ماندگاری ریختند و هنگام بازداشت‌ وسیله‌های شخصی‌اش از جمله لپتاپ او را با خود بردند. آیدا ماندگاری دوشنبه ضمن تماس با خانواده از اعتصاب غذای خود خبر داد و گفت که در بازداشتگاه ستاد خبری ۱۱۳ (اداره اطلاعات) محبوس است. خانواده آیدا در این تماس کوتاه دو دقیقه‌ای از او خواسته بودند که به اعتصاب غذا پایان دهد، اما دیگر اطلاعی از او در دست ندارند.

تدوام بی‌خبری از سرنوشت یک شهروند بلوچ پس از انتقال به زاهدان

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، جمعه ششم آبان ۱۴۰۱، یک شهروند جوان بلوچ در جریان اعتراضات توسط نیروهای در شهرستان سراوان بازداشت شده است. هویت فرد بازداشت‌شده، «علیرضا جنگی زهی» اعلام شده است. حال‌وش به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «علیرضا روز جمعه با اتهام فیلمبرداری از اعتراضات بازداشت شده و خانواده او از همه ارگان‌های امنیتی و دادگاه پیگیری کردند، اما تاکنون هیچ کسی پاسخگو نبوده و نگران سلامتی او هستند». این منبع آگاه هم‌چنین افزود: علیرضا پس از بازداشت ‌به زاهدان منتقل شده و تاکنون از وضعیت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در جریان خیزش مردم ایران پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی،‌ شمار زیادی از فعالان و روزنامه‌نگاران را در کنار هزاران تن از معترضان دیگر بازداشت کرده‌اند.

نخست‌وزیر ایتالیا یک نماینده پارلمان را که چند سال پیش بازوبند نازی‌ها را بسته بود، به‌عنوان وزیر منصوب کرد

گالئازو بینیامی، نماینده حزب راست‌گرای «برادران ایتالیا» در پارلمان این کشور که در سال ۲۰۱۶ پس از انتشار تصویری از او با صلیب شکسته نازی‌ها بر بازوی خود خشم همگان را برانگیخت، به‌عنوان وزیر زیرساخت‌های ایتالیا منصوب شد. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا که انتصاب بینیامی را در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، رهبر حزب «برادران ایتالیا» است؛ حزبی که ریشه‌های خود را جنبش اجتماعی پسافاشیسم ایتالیا (MSI) می‌داند. بینیامی ۴۷ ساله ماه گذشته برای دومین بار در پارلمان انتخاب شد. او مدت‌ها بخشی از جناح راست تندرو ایتالیا بوده، اما بخشی از فعالیت سیاسی خود را در «فورزا ایتالیا»، حزب سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق گذرانده است. بینیامی روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت برای عکس‌های منتشرشده از او احساس «شرم عمیقی» می‌کند و قاطعانه «هر شکلی از توتالیتاریسم» را محکوم می‌کند و نازیسم و هر جنبش مرتبط با آن را «شیطان مطلق» می‌داند. جورجیا ملونی در مورد تصویر بینیامی اظهارنظری نکرد اما بارها قوانین بدنام نژادپرستانه و ضدیهودی را که توسط بنیتو موسولینی، دیکتاتور ایتالیا در سال ۱۹۳۸ وضع شدند، محکوم کرده است. ملونی هفته گذشته به پارلمان گفت «هرگز» با فاشیسم احساس همدردی نکرده است. او در پارلمان گفت: «من همیشه قوانین نژادپرستانه (یهودی‌ستیز) ۱۹۳۸ را نقطه حضیض تاریخ ایتالیا می‌دانم، ننگی که مردم ما را برای همیشه آلوده کرد.»

وزارت اطلاعات می‌‌گوید عامل دوم حمله به شاهچراغ و شش نفر را به‌‌عنوان «پشتیبان» این حمله بازداشت کرده است

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری نفر دوم عملیات حمله به شاهچراغ شیراز و شش نفر به‌عنوان «پشتیبان» این حمله خبر داد و گفت اطلاعات تکمیلی متعاقباً منتشر خواهد شد. اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی دوشنبه ۹ آبان‌ در نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل، در حاشیه سخنانی مطول بازداشت دومین «عامل» اقدام تروریستی به حرم شاهچراغ تأیید کرده بود. خطیب در سخنانش ادعا کرد فرد دوم که نام و هویت او پوشیده مانده «با رعایت اصول امنیتی» بازداشت شده است. اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی استاندار فارس هم جمعه ۶ آبان گفته بود که عامل حمله به حرم شاهچراغ که پیشتر اعلام شده بود به بیمارستان منتقل شده، جان باخته است. یک روز پیش از آن خبرگزاری فارس همین خبر را منتشر کرده و نوشته بود نام فرد مهاجم «حامد بدخشان» است. رسانه‌های ایران چهارشنبه چهارم آبان‌ همزمان با چهلم ژینا (مهسا) امینی از «حمله تروریستی» به شاهچراغ شیراز خبر دادند و بعدتر اعلام کردند که در جریان این اقدام دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. یک روز پس از انتشار این خبر که با شک و تردیدهای زیادی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی همراه بود، گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت. شبکه خبر صداوسیما روز جمعه تعداد قربانیان حادثه را ۱۵ نفر اعلام کرد.

یک کارگر بلوچ پس از سقوط از بالای ساختمان جان خود را از دست داد

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، سه‌شنبه سوم آبان ۱۴۰۱، یک کارگر بلوچ در شهرستان زاهدان به دلیل فقدان ایمنی در محل کار از بالای ساختمان سقوط کرد و جان خود را از دست داد. نام این کارگر بلوچ «امان‌الله رند» اعلام شده است. بر اساس این گزارش، این کارگر در محل کار خود در منطقه کوثر زاهدان زمانی که در حال کار کردن با بالابر بوده، سقوط کرده است. سقوط از بلندی که بیشتر برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد و اصابت جسم سخت و سنگین از شایع‌ترین عوامل مرگ کارگران حین انجام کار هستند. زمانه در خبرنامه کارگری شماره ۲۲ که خبرهای کارگری در فصل تابستان را شامل می‌شود، برپایه خبرهای منتشرشده در رسانه‌های داخلی فوت ۹۹ کارگر را ثبت کرده است. در همین بازه زمانی ۱۳۰ کارگر مصدوم شده‌اند.