نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موضع #پیروز_حناچی، #شهردار_تهران نسبت به عضویت برادرش در سازمان مجاهدین به روایت خبرگزاری تسنیم

#پیروز_حناچی، #شهردار_تهران در پاسخ به این سوال که آیا عضویت شماری از بستگانش در #سازمان_مجاهدین_خلق را تایید می‌کند یا نه، گفته است کسی را در قبر کس دیگر نمی‌گذارند. خبرگزاری تسنیم به نقل از حناچی نوشته که او در ادامه این پاسخ گفته است: «شما هم بروید برای آخرت‌تان کار کنید.» تسنیم این موضع شهردار جدید تهران را با عبارت «اولین واکنش به اخبار منتشره درباره عضویت بستگانش در سازمان منافقین» پوشش داده است. سوال درباره عضویت بستگان آقای حناچی در سازمان مجاهدین خلق که رسانه‌های حکومتی در ایران با اصطلاح منافقین از آن یاد می‌کنند، در مراسم ختم مادر #غلامرضا_جلالی، رئیس #سازمان_پدافند_غیرعامل از او پرسیده شده است. به نوشته تسنیم، «بر اساس خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، برخی از بستگان پیروز حناچی، شهردار تهران، از جمله برادرش در سازمان تروریستی منافقین عضویت دارند.» حناچی تاکنون این خبرها را رد یا تایید یا نکرده است. او روز چهارشنبه ۷ آذر، پس از اما و اگرهای مطرح شده از سوی #وزارت_اطلاعات و #وزارت_کشور، برای تصدی سمت شهردار تهران احراز صلاحیت و حکمش از سوی وزارت کشور صادر و ابلاغ شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور: ادعاهایی که در مورد #هفت‌تپه می‌شود واهی‌ست

#علی‌اشرف_عبدالله‌پوری_حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور، اعداد و ارقام واگذاری‌های مجتمع #نیشکر_هفت‌تپه به #بخش_خصوصی را عدد و رقم‌هایی مشخص خوانده و گفته است ادعاها درباره وجود تخلف در این مورد واهی‌ست. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، روز شنبه ۱۰ آذر گزارش کرده که تخلفات سازمان خصوصی‌سازی کشور در زمان واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی، یکی از مهم‌ترین انتقادهای فعالان کارگری و همه دغدغه‌مندان #اقتصاد کشور است. بر اساس این گزارش، ارزش دارایی‌های شرکت نیشکر #هفت‌تپه در تاریخ واگذاری بالغ بر ۲۱۳ میلیون دلار بوده است: «واگذاری این حجم عظیم از دارایی‌ها آن ‌هم با رقمی ناچیز (حدود دو میلیون #دلار ـ یا یک‌صدم ارزش دارایی‌ها) به‌عنوان پیش‌پرداخت، یکی از مواردی‌ست که بایستی پاسخ داده شود.» علاوه بر این پیش‌پرداخت ناچیز، کارفرمای بخش خصوصی به علت زیان‌ده بودن مجتمع نتواسته اقساط واگذاری را پرداخت کند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور اما در رابطه با این تخلفات گفته پیش از این همه اطلاعات را در اختیار مردم قرار داده است: ‌ «همه حرف‌ها را در رسانه ملی گفته‌ام و حرفی باقی نمی‌ماند.» به گفته عبدالله‌پوری حسینی بحث برای همه روشن است: «اینها همه ادعاهای واهی‌ست و همه اعداد و ارقامی که برخی اعلام می‌کنند، نادرست است. این یک دهم یا یک صدم، پایه و اساس ندارد. ۱۵ سال از شروع اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گذشته اما هنوز این ادعاها در مورد واگذاری شرکت‌ها به ثمن بخس ادامه دارد.» رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور همچنین گفته است: «نمی‌توانم در مورد یک شرکت خاص، بارها جوابگو باشم. توضیحات بیشتری درمورد هفت‌تپه ندارم که ارائه بدهم فقط تاکید می‌کنم که این تخلفاتی که برخی ادعا می‌کنند بی‌اساس و واهی‌‌ست.»

افزایش #کلاهبرداری‌ در ایران از طریق کانال‌ها و سایت‌‌های #صیغه‌یابی

رییس پلیس فتای تهران بزرگ می‌گوید کلاهبرداری‌ از طریق کانال‌ها و سایت‌‌های صیغه‌یابی بیشتر شده است. تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران بزرگ درباره تبلیغات فروش شارژ ارزان و کلاهبرداری‌هایی که از این طریق صورت می‌گیرد، گفته: «این نوع کلاهبرداری‌ها با روش‌های مختلفی از جمله خرید شارژ ارزان، صیغه‌یابی، دوست‌یابی و ماهواره جیبی انجام می‌شود.» کاظمی گفته این نوع صفحات دست به سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی اشخاص می زنند و کلاهبرداری از طریق این نوع صفحات در حال گسترش است و هر چه برخورد می‌شود باز هم ادامه دارد.

محکومیت #هنگامه_شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به ۱۲ سال و ۹ ماه #حبس

وکیل مدافع #هنگامه_شهیدی، روزنامه‌نگار و #فعال_سیاسی، از محکومیت موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه #حبس خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ‏ (ایسنا)، #مصطفی_ترک_همدانی ضمن اعلام این خبر گفت این رای روز شنبه ۱۰ آذر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به او ابلاغ شده. او درباره جزییات این حکم توضیحی نداد و گفت به دلیل اینکه پرونده امنیتی‌ست از بیان جزییات معذور است. درخواست تجدیدنظرخواهی در این پرونده از سوی این وکیل مدافع ارائه شده است. دادستانی تهران روز سه‌شنبه ۵ تیر ۹۷ از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد. بر اساس اطلاعیه دادستانی، «متهم (هنگامه شهیدی) که تحت تعقیب قضایی بوده، در حالی که برای مخفی ماندن از دید مأموران از ماسک استفاده می‌کرده»، دستگیر و به زندان معرفی می‌شود. پیش از این سازمان #گزارشگران_بدون_مرز با انتشار بیانیه‌ای #خشونت و #بازداشت_خودسرانه‌ شهروند‌ خبرنگاران و همچنین بازداشت دوباره هنگامه شهیدی را محکوم کرده بود. این روزنامه‌نگار یک باز نیز در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۵ به اتهام ارتباط با یک رسانه توسط نیروهای #وزارت_اطلاعات در #مشهد بازداشت شده بود که بعد از انتقال به #زندان_اوین تهران، در تاریخ ۷ شهریور سال گذشته پس حدود ۶ ماه بازداشت موقت با تودیع #وثیقه آزاد شد.

معاون دانشجویی و فرهنگی #دانشگاه_علوم_پزشکی تهران: دانشجویان از ابراز عقیده آزادانه در #کرسی‌های_آزاد‌اندیشی می‌ترسند

#فرزین_حلب‌چی، معاون دانشجویی و فرهنگی #دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران با اشاره به ضرورت اداری و فرمایشی برگزار نشدن کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفته است یکی از مشکلات کرسی‌ها، ترس از ابراز عقاید آزادانه دانشجویان و عدم احساس امنیت بعد از بیان عقیده است. او گفته مسؤلان دانشگاه هیچ مشکلی با ارائه‌ آزادانه دیدگاه‌های دانشجویان در کرسی‌های آزاد اندیشی ندارند و از دانشجویان حمایت خواهند کرد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول این مقام دانشگاهی نوشته است برگزاری و نوع موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی باید توسط دانشجویان هدایت شود. موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها در اواسط دهه گذشته از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد.

ملاقات مادر #فرهاد_میثمی با او در بهداری اوین: وزن این #فعال_مدنی در #اعتصاب_غذا به ۳۷ کیلوگرم رسیده

به مناسبت تولد #فرهاد_میثمی، #فعال_مدنی در بازداشت، مادر او #صدیقه_پیشنماز را به #بهداری_اوین برده‌اند تا ضمن ملاقات، او را به شکستن اعتصاب غذایش تشویق کند. به نوشته #ژیلا_بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار از تهران، محل این ملاقات اتاق رییس بهداری بوده. بنی‌یعقوب در توئیتر خود نوشته است: «... دور یک میز بزرگ تعدادی آدم نشسته بودند. مادر می‌پرسد: پس فرهاد من کو؟ که نشانش می‌دهند. آن‌قدر لاغر شده بود که مادر، پسرش را نشناخته.» در ادامه این روایت آمده است: «از خانم پیشنماز می‌پرسم فرهاد چه گفت؟ با تعجب می‌گوید: چه بگوید؟ فرهاد اصلا توان حرف زدن نداشت. فرهاد من در واقع نیمه جان بود. وقتی بغلش کردم انگار یک اسکلت را در آغوش گرفتم. فرهاد ۳۷ کیلو شده. قبل از بازداشت ۷۸ کیلو بود. البته این وزن ۱۰ روز پیش اوست. ۱۰ روز است از او بی‌خبریم.» فرهاد میثمی از ۱۲۰ روز پیش در اعتصاب غذاست و در بهداری اوین به صورت اجباری به او سرم تزریق می‌کنند. گفته می‌شود چون او سرم را نمی‌پذیرد، چند نفر دست و پایش را می‌گیرند تا سرم درمانی انجام شود. بر اساس اطلاعاتی که از سوی ژیلا بی‌یعقوب منتشر شده، مادر فرهاد میثمی با تعدادی از نمایندگان #مجلس از جمله نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ دیدار کرده و از آنها خواسته به وضعیت پسرش رسیدگی کنند. او در پاسخ آنان که گفته‌اند با مراجع مربوط نامه‌نگاری می‌کنند، گفته است: «از نامه‌نگاری حرف نزنید. فرهاد من دیگر وقتی ندارد. شرایطش وخیم‌تر از آن است که نامه برود و بیاید.» با توجه به شرایط وخیم فرهاد میثمی، او باید هرچه زودتر به بیمارستان منتقل شود اما مراجع امنیتی و قضایی تاکنون با این درخواست مخالفت کرده‌اند. فرهاد میثمی روز ۹ مرداد بازداشت شده و به خاطر حمایت از اعتراضات زنان ایرانى علیه #حجاب_اجباری هدف انواع اتهامات امنیتى قرار گرفته است. او از فردای روز بازداشتش در اعتصاب غذاست.

پلیس فرانسه ۶۳ جلیقه‌زرد را بازداشت کرد

#پلیس_پاریس از دستگیر شدن دست کم ۶۳ تن از معترضان «#جلیقه‌_زرد» خبر داد. جلیقه‌زردها مخالفان #افزایش_مالیات و سیاستهای #امانوئل_مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هستند که از اواسط نوامبر به خیابانها آمده و خواستار استعفای مکرون شده اند. آنها شنبه یکم دسامبر بار دیگر در سرتاسر این کشور راهپیمایی کردند. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتد پرس» راهپیمایی در برخی مناطق به خشونت کشیده شد. در مقابل بنای #طاق_پیروزی در #میدان_شارل_دوگل پاریس، صبح شنبه پلیس با گاز اشکآور به معترضان حمله کرد و در مقابل معترضان با پرتاب سنگ توانستند پلیس را به عقب برانند. وزیر خارجه فرانسه نیز در پی درگیریهای نزدیک این میدان در توئیتر خود نوشت که « هزار و ۵۰۰ مزاحم» در اطراف بنای یادبود طاق پیروزی جمع شده اند. سخنگوی پلیس پاریس گفته که دست کم ۱۰ پلیس زخمی شده اند. آمار دستگیرشدگان تنها تا ظهر روز شنبه ۶۳ نفر گزارش شده است و انتظار درگیریهای بیشتر بین پلیس و معترضان وجود دارد. اعتراض جلیقه‌زردها از اواسط نوامبر آغاز شد و حدود ۵۰ هزار تن شنبه ۱۷ نوامبر بزرگراههایی در سرتاسر فرانسه را در اعتراض به افزایش مالیات سوخت مسدود کردند. افزایش مالیات سوخت در اواخر ۲۰۱۷ به تصویب رسید اما با افزایش قیمت نفت در اکتبر سال جاری تأثیرش مشهود شد.